SEAT Dealer Team siktar på nya pallplatser på Rudskogen

Södertälje, 06/09/2018. – SEAT Dealer Team - PWR Racing är laddade till max inför säsongens två avslutande STCC-deltävlingar. Redan till helgen går årets näst sista deltävling av stapeln på norska Rudskogen Motorsenter, ett nytillskott i årets tävlingskalender. Och teamet kommer väl förberedda till vad som blir en avgörande faktor i kampen om årets mästerskapstitlar. Redan för några veckor sedan genomförde teamet ett test med tre CUPRA TCR på den norska banan.

- Jag har förmodligen mest erfarenhet av teamets förare vad gäller Rudskogen, då jag tävlat här i Porsche Carrera Cup. Teamet genomförde utöver det ett bra test på Rudskogen innan deltävlingen på Karlskoga och känslan inför helgen är positiv,säger Philip Morin.

Mästerskapsfighten är vidöppen och fjolårsmästaren Robert Dahlgren jagar förstaplatsen i mästerskapet endast en poäng bakom ledaren. Det prestigefyllda teammästerskapet leder SEAT Dealer Team med god marginal till jagande VW-team, med utökad ledning som självklart mål för säsongsavslutningen. Således krävs starka prestationer både av förare och team under mästerskapsavgörandet.

- Jag ser fram emot helgens deltävling i Norge och revanschlusten är stor. Vi har haft ett grepp om mästerskapsfighten sedan premiären på Ring Knutstorp och ska ta tillbaka taktpinnen i helgen. Game on! säger Robert Dahlgren.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky blev under förra deltävlingen historisk genom att som första kvinna i STCCs 23-åriga historia vinna ett race. Segern blev dock struken senare efter en teknisk protest från konkurrerande team. PWR Racing har lagt en överklagan mot protesten med stöd från och väntar i skrivande stund besked i ärendet från Svenska Bilsportförbundet. Läs mer här: https://www.touringcartimes.com/2018/08/22/cupra-racing-defend-pwr-say-rules-misinterpreted/

- Det är såklart fruktansvärt tråkigt att inte kunna inkassera de 25 mästerskapspoängen som en seger innebär. Men det är fortfarande en stor händelse inte bara för mig och teamet, utan för hela motorsportsverige. Min förhoppning är att det ger ringar på vattnet och inspirerar fler unga tjejer att satsa inom motorsporten, både som förare, mekaniker och ingenjörer. Jag är supertaggad på säsongsavlutningen och möjligheter till fler pallplaceringar och segrar, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Alla fyra teamtrailers rullar mot Norge under torsdagen, sedan startar helgen med testpass ett klockan 10:30 på lördagen. Kvalet avgörs på lördag eftermiddag och tävlingsheaten körs på söndag klockan 13:00 samt 15:20. Deltävlingen tv-sänds i vanlig ordning live på Sportkanalen.

- Vi på SEAT Sverige ser fram emot en rafflande säsongsavslutning med SEAT Dealer Team och CUPRA TCR på topp när vi summerar säsongen efter finalen på Mantorp, säger Per Brinkenberg, märkeschef på SEAT Sverige.

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2017 sålde SEAT 468.400 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 6495 bilar under 2017, en ökning med 9 procent med en marknadsandel på 1,64 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEAT rekordökar försäljningen med 37% i september14.10.2019 11:09:49 CESTPressmeddelande

Under september sålde den spanska biltillverkaren 43.200 bilar och kunde därmed notera sitt bästa resultat för månaden hittills SEAT har redan levererat 454.800 bilar hittills i år, en ökning med till 9,4% – också det rekord Leveranserna av CUPRA steg med 75% från januari t.o.m. september SEAT satte nya försäljningsrekord även på svenska marknaden. Martorell, 14 oktober 2019. Ny milsten för SEATs försäljning globalt: Från januari t.o.m. september i år har företaget levererat 454.800 bilar, vilket är 9,4% fler än under samma period förra året (415.600 bilar). Resultatet är det högsta någonsin i företagets historia och överträffar med råge det tidigare rekordet från januari till september 2018. SEATs försäljning sköt i höjden med 36,7% förra månaden till totalt 43.200 fordon (2018: 31.600). Ökningen kan delvis tillskrivas effekterna av att WLTP-reglerna trädde i kraft i september 2018, vilket ledde till att försäljningskurvan böjde av starkt uppåt under juli och augusti 2018 för att seda

SEAT deltar i nytt EU-projekt för framställning av biogas ur avfall27.9.2019 09:06:52 CESTPressmeddelande

Den spanska biltillverkaren ska testa att köra på biometan från kommunala avfallsanläggningar Projektet, som får en budget på ca 46 miljoner kronor, beräknas pågå till 2023. Martorell, 27 september 2019. SEAT kommer de närmaste fyra åren att delta i projektet Life Landfill Biofuel som syftar till att ta tillvara förnybar gas från kommunala soptippar. Nu har projektet fått klartecken från EU-kommissionen. Målsättningen är att uppnå effektivare energihantering genom att ta tillvara biometan från vanligt förekommande inhemska energikällor. Projektet, som kommer att utvecklas i samarbete med andra parter, pågår fram till 2023 och får en budget på totalt 4,3 miljoner euro (ca 46 milj. kr) av vilka EU-kommissionen bidrar med 55%. Andrew Shepherd, som är den på SEAT som ansvarar för biogasprojekt, betonade att: ”det här projektet innebär en möjlighet till betydande framsteg inom forskningen och utvecklingen av biometan som drivmedel. Vårt slutliga mål är att ha bringat ner CO2-utsläppens milj