SEAT Dealer Team siktar på nya pallplatser på Rudskogen

Södertälje, 06/09/2018. – SEAT Dealer Team - PWR Racing är laddade till max inför säsongens två avslutande STCC-deltävlingar. Redan till helgen går årets näst sista deltävling av stapeln på norska Rudskogen Motorsenter, ett nytillskott i årets tävlingskalender. Och teamet kommer väl förberedda till vad som blir en avgörande faktor i kampen om årets mästerskapstitlar. Redan för några veckor sedan genomförde teamet ett test med tre CUPRA TCR på den norska banan.

- Jag har förmodligen mest erfarenhet av teamets förare vad gäller Rudskogen, då jag tävlat här i Porsche Carrera Cup. Teamet genomförde utöver det ett bra test på Rudskogen innan deltävlingen på Karlskoga och känslan inför helgen är positiv,säger Philip Morin.

Mästerskapsfighten är vidöppen och fjolårsmästaren Robert Dahlgren jagar förstaplatsen i mästerskapet endast en poäng bakom ledaren. Det prestigefyllda teammästerskapet leder SEAT Dealer Team med god marginal till jagande VW-team, med utökad ledning som självklart mål för säsongsavslutningen. Således krävs starka prestationer både av förare och team under mästerskapsavgörandet.

- Jag ser fram emot helgens deltävling i Norge och revanschlusten är stor. Vi har haft ett grepp om mästerskapsfighten sedan premiären på Ring Knutstorp och ska ta tillbaka taktpinnen i helgen. Game on! säger Robert Dahlgren.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky blev under förra deltävlingen historisk genom att som första kvinna i STCCs 23-åriga historia vinna ett race. Segern blev dock struken senare efter en teknisk protest från konkurrerande team. PWR Racing har lagt en överklagan mot protesten med stöd från och väntar i skrivande stund besked i ärendet från Svenska Bilsportförbundet. Läs mer här: https://www.touringcartimes.com/2018/08/22/cupra-racing-defend-pwr-say-rules-misinterpreted/

- Det är såklart fruktansvärt tråkigt att inte kunna inkassera de 25 mästerskapspoängen som en seger innebär. Men det är fortfarande en stor händelse inte bara för mig och teamet, utan för hela motorsportsverige. Min förhoppning är att det ger ringar på vattnet och inspirerar fler unga tjejer att satsa inom motorsporten, både som förare, mekaniker och ingenjörer. Jag är supertaggad på säsongsavlutningen och möjligheter till fler pallplaceringar och segrar, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Alla fyra teamtrailers rullar mot Norge under torsdagen, sedan startar helgen med testpass ett klockan 10:30 på lördagen. Kvalet avgörs på lördag eftermiddag och tävlingsheaten körs på söndag klockan 13:00 samt 15:20. Deltävlingen tv-sänds i vanlig ordning live på Sportkanalen.

- Vi på SEAT Sverige ser fram emot en rafflande säsongsavslutning med SEAT Dealer Team och CUPRA TCR på topp när vi summerar säsongen efter finalen på Mantorp, säger Per Brinkenberg, märkeschef på SEAT Sverige.

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2017 sålde SEAT 468.400 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 6495 bilar under 2017, en ökning med 9 procent med en marknadsandel på 1,64 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEAT Dealer team siktar på nya segrar i Falkenberg6.7.2018 09:04Pressmeddelande

Södertälje 06/07/2018 -SEAT Dealer Team - PWR Racing har vind i ryggen efter att två gånger under säsongsinledningen lagt beslag på alla 3 podiumplatserna. Med ledning i såväl team- och förarmästerskapet är målet inför helgens race att dryga ut ledningen. - Vi har haft en stark start på säsongen. Att ta två stycken trippelpodium är en stor bedrift och ett bevis på att teamets hårda arbete ger resultat. Vi har seriens bästa bilar men vi måste fortsätta att utvecklas hela tiden om vi ska hålla oss kvar i toppen, det finns inget utrymme att slappna av i det här mästerskapet, säger Daniel Haglöf, VD och förare på PWR Racing. Regerande STCC-mästaren, Robert Dahlgren, leder mästerskapet före kollegan och VD:n Daniel Haglöf. Mikaela Åhlin-Kottulinsky gjorde två starka uppkörningar i Anderstorp och klättrade till tionde plats i mästerskapstabellen och har nu siktet inställt på pallplats. - Båda racen i Anderstorp kändes riktigt bra, vi bygger vidare på det under kommande tävlingshelg. Målet är

SEAT Dealer Team - PWR Racing inför racehelg på Anderstorp Raceway15.6.2018 19:07Pressmeddelande

Årets andra deltävlning i STCC går av stapeln i helgen på Anderstorp Raceway, 40 år efter att Formel 1 senast tävlade på den klassiska banan. SEAT Dealer Team - PWR Racing äntrar helgen med ledning i både team- och förarmästerskapet. Som grädde på moset är teamets junior Philip Morin poängbäst bland startfältets juniorförare. Vi visade prov både på hur snabb nya CUPRA TCR är och hur starka vi är som ett team under premiären på Ring Knutstorp. Men motståndet är extremt tufft och vi måste anstränga oss hela tiden för att behålla försprånget. Vi har en positiv känsla i hela teamet och alla är beredda att jobba hårt för att nå lika bra resultat även denna deltävling. Målet är givetvis att försöka upprepa teamets 1-2-3 från Knutstorp, säger Daniel Haglöf, förare & VD på PWR Racing. Fjolårets svenska mästare, SEAT Dealer Team-föraren Robert Dahlgren, ligger tvåa i mästerskapet efter teamkamraten Daniel Haglöf. Endast en poäng skiljer dem åt. Förra helgen var en fantastisk start på säsongen f