SEAT Dealer Team siktar på nya pallplatser på Rudskogen

Södertälje, 06/09/2018. – SEAT Dealer Team - PWR Racing är laddade till max inför säsongens två avslutande STCC-deltävlingar. Redan till helgen går årets näst sista deltävling av stapeln på norska Rudskogen Motorsenter, ett nytillskott i årets tävlingskalender. Och teamet kommer väl förberedda till vad som blir en avgörande faktor i kampen om årets mästerskapstitlar. Redan för några veckor sedan genomförde teamet ett test med tre CUPRA TCR på den norska banan.

- Jag har förmodligen mest erfarenhet av teamets förare vad gäller Rudskogen, då jag tävlat här i Porsche Carrera Cup. Teamet genomförde utöver det ett bra test på Rudskogen innan deltävlingen på Karlskoga och känslan inför helgen är positiv,säger Philip Morin.

Mästerskapsfighten är vidöppen och fjolårsmästaren Robert Dahlgren jagar förstaplatsen i mästerskapet endast en poäng bakom ledaren. Det prestigefyllda teammästerskapet leder SEAT Dealer Team med god marginal till jagande VW-team, med utökad ledning som självklart mål för säsongsavslutningen. Således krävs starka prestationer både av förare och team under mästerskapsavgörandet.

- Jag ser fram emot helgens deltävling i Norge och revanschlusten är stor. Vi har haft ett grepp om mästerskapsfighten sedan premiären på Ring Knutstorp och ska ta tillbaka taktpinnen i helgen. Game on! säger Robert Dahlgren.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky blev under förra deltävlingen historisk genom att som första kvinna i STCCs 23-åriga historia vinna ett race. Segern blev dock struken senare efter en teknisk protest från konkurrerande team. PWR Racing har lagt en överklagan mot protesten med stöd från och väntar i skrivande stund besked i ärendet från Svenska Bilsportförbundet. Läs mer här: https://www.touringcartimes.com/2018/08/22/cupra-racing-defend-pwr-say-rules-misinterpreted/

- Det är såklart fruktansvärt tråkigt att inte kunna inkassera de 25 mästerskapspoängen som en seger innebär. Men det är fortfarande en stor händelse inte bara för mig och teamet, utan för hela motorsportsverige. Min förhoppning är att det ger ringar på vattnet och inspirerar fler unga tjejer att satsa inom motorsporten, både som förare, mekaniker och ingenjörer. Jag är supertaggad på säsongsavlutningen och möjligheter till fler pallplaceringar och segrar, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Alla fyra teamtrailers rullar mot Norge under torsdagen, sedan startar helgen med testpass ett klockan 10:30 på lördagen. Kvalet avgörs på lördag eftermiddag och tävlingsheaten körs på söndag klockan 13:00 samt 15:20. Deltävlingen tv-sänds i vanlig ordning live på Sportkanalen.

- Vi på SEAT Sverige ser fram emot en rafflande säsongsavslutning med SEAT Dealer Team och CUPRA TCR på topp när vi summerar säsongen efter finalen på Mantorp, säger Per Brinkenberg, märkeschef på SEAT Sverige.

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2017 sålde SEAT 468.400 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 6495 bilar under 2017, en ökning med 9 procent med en marknadsandel på 1,64 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEAT visar tvåsiffrig försäljningstillväxt i maj10.6.2019 11:32:17 CESTPressmeddelande

Företaget levererade 54 400 bilar förra månaden, 10.5% mer än 2018 Perioden januari till maj visade SEAT rekordsiffror med en försäljning på 257.000 bilar (+7.7%) Försäljningen av CUPRA ökade med nästan 80% årets fem första månader Martorell, 10/06/2019. SEAT gör sin bästa maj någonsin. Företagets leveranser ökade med 10,5% förra månaden vilket innebar 54 400 bilar. För första gången sålde SEAT mer än 50 000 bilar under en majmånad, vilket överträffar förra majrekordet från 2018 (49 200). SEAT ackumulerade siffror för året visar rekordvolymer med 257 000 sålda bilar, vilket är 7.7% mer än samma period förra året. Även CUPRA* fortsätter att sätta försäljningsrekord. Under årets fem första månaderna sålde det nya bilmärket 10 300 bilar, vilket är 76,8% mer än samma period föregående år (*resultatet integrerat i SEATs totala försäljningssiffror). Wayne Griffiths, SEATs vice vid för försäljning och marknadsföring samt vd för CUPRA poängterar “vi är väldigt nöjda med vår tvåsiffriga försälj

SEAT lanserar Mii electric, märkets första helelektriska bil.5.6.2019 10:09:52 CESTPressmeddelande

Som första steg i sin eloffensiv lanserar SEAT Mii electric, märkets första helektriska bil Mii electric är en idealisk stadsbil som blandar dynamisk prestanda med flexibilitet och en räckvidd på 260 km* (WLTP) Med Mii electric gör SEAT tekniken mer tillgänglig med samma inköpskostnad som en bil med förbränningsmotor i kombination med låg ägandekostnad Förförsäljning börjar i september 2019 Martorell, 2019-06-05. Omställningen till eldrivna bilar har växlat upp. SEAT börjar sin elektriska offensiv med introduktionen av Mii electric. En helelektrisk bil som kombinerar prestanda, design och teknik. En bil som möter storstadens utmaningar och behoven från en ny generation kunder. Mii Electric är första modellen ut i SEATs elektrifieringsstrategi, som inom en snar framtid kommer att få sällskap av fler elbilar och plugin-hybrider, vilka inkluderar den helektriska SEAT el-Born, plugin-hybridversioner av Leon och Tarraco. Dessutom kommer plugin-versioner av högprestanda modellerna CUPRA Form