SEAT Dealer Team siktar på nya segrar på Gelleråsen

STCC Gelleråsen

/   SEAT Dealer Team går in i höstens STCC säsong med ledning i både team- och förarmästerskap

Södertälje, 17/08/2018. – STCC-säsongen 2018 rullar till helgen igång igen efter ett sommaruppehåll. Arenan är klassiska Gelleråsen i Karlskoga, kval körs på lördag och de två tävlingsheaten på söndag. SEAT Dealer Team - PWR Racing leder både teammästerskapet och förarmästerskapet genom regerande mästaren Robert Dahlgren. Teamets grundare Daniel Haglöf ligger fyra i mästerskapet, junioren Philip Morin sexa och Mikaela Åhlin-Kottulinsky elva efter att halva säsongen avverkats.

- Hela teamet har fått lite välförtjänt vila under uppehållet, men vi har inte direkt legat på latsidan. STCC bjuder på extremt tufft motstånd och vi måste utvecklas hela tiden för att behålla och förhoppningsvis utöka ledningen i mästerskapstoppen. Nu är suget efter att komma ut på banan och tävla igen riktigt stort, säger Daniel Haglöf.

Junioren Philip Morin inledde säsongen på Ring Knutstorp med att vara snabbast i sitt första kval någonsin i teamets CUPRA TCR och tog sedan sin första STCC-seger redan helgen efter på Anderstorp. Farten har varit riktigt imponerande rakt igenom, men några olycksamma race innebär att Morin tappat lite på tätstriden.

- Hela teamet presterar på absolut toppnivå och vår CUPRA TCR har varit oerhört snabb i inledningen av säsongen. Tyvärr har jag haft lite för mycket otur i början av säsongen och det känns inte som att poängskörden riktigt speglar farten vi haft. Men så är racing ibland och jag är oerhört taggad på att äntligen få dra igång andra halvan av årets säsong, säger Philip Morin.

Robert Dahlgren leder förarmästerskapet med 31 poäng före tvåan och 33 poäng före trean, rallycrossvärldsmästaren Johan Kristoffersson. Ytterligare en poäng bakom, skuggar teamkollegan Daniel Haglöf. En tätstrid i världsklass som inte ger utrymme för några misstag.

- Jag har haft ett bra flyt under första halvan av säsongen och lyckats rycka åt mig en liten ledning. Men det gäller att inte slappna av alls, det är motståndet alldeles för bra för. Vi testar kontinuerligt och hittar hela tiden ny fart i våra CUPRA TCR, det är en nyckel för att kunna vinna årets mästerskap, säger Robert Dahlgren.

- Hela SEAT Dealer Team och vår CUPRA TCR har presterat på en extremt hög nivå hittills under säsongen. Två trippelpodium och tre segrar av tre möjliga i huvudracen utan omvänd startordning talar sitt tydliga språk. Nu ser vi alla på SEAT Sverige fram emot att mästerskapsfighten fortsätter, säger Per Brinkenberg, märkeschef på SEAT Sverige.

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2017 sålde SEAT 468.400 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 6495 bilar under 2017, en ökning med 9 procent med en marknadsandel på 1,64 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEAT Dealer Team siktar på nya pallplatser på Rudskogen6.9.2018 11:37Pressmeddelande

Södertälje, 06/09/2018. – SEAT Dealer Team - PWR Racing är laddade till max inför säsongens två avslutande STCC-deltävlingar. Redan till helgen går årets näst sista deltävling av stapeln på norska Rudskogen Motorsenter, ett nytillskott i årets tävlingskalender. Och teamet kommer väl förberedda till vad som blir en avgörande faktor i kampen om årets mästerskapstitlar. Redan för några veckor sedan genomförde teamet ett test med tre CUPRA TCR på den norska banan. - Jag har förmodligen mest erfarenhet av teamets förare vad gäller Rudskogen, då jag tävlat här i Porsche Carrera Cup. Teamet genomförde utöver det ett bra test på Rudskogen innan deltävlingen på Karlskoga och känslan inför helgen är positiv,säger Philip Morin. Mästerskapsfighten är vidöppen och fjolårsmästaren Robert Dahlgren jagar förstaplatsen i mästerskapet endast en poäng bakom ledaren. Det prestigefyllda teammästerskapet leder SEAT Dealer Team med god marginal till jagande VW-team, med utökad ledning som självklart mål för