SEAT Dealer Teams jakt på SM-titeln i banracing fortsätter i Karlskoga

Södertälje 08/08/17 – När svensk elitracing vaknar till liv igen efter drygt en månads sommarvila är det med SEAT Dealer Teams Robert Dahlgren i mästerskapsledning. STCC-säsongen 2017 går in på sin andra halva och tre deltävlingar återstår: Karlskoga, Anderstorp och finalen på Mantorp Park.

Även om vi haft långt ifrån en perfekt inledning på säsongen har vi ändå skaffat oss ett bra utgångsläge inför de tre avslutande tävlingshelgerna. Men hur klyschigt det än låter ska jobbet fortfarande göras och inget är avgjort förrän vi har en ointaglig poängmarginal till tvåan i mästerskapet. Hungern efter min och SEAT Dealer Teams första STCC-titel växer sig starkare för varje dag, säger Robert Dahlgren, förare i SEAT Dealer Team.

Karlskoga och Gelleråsbanan är klassisk STCC-mark och brukar vara ett av de mer välbesökta racen i kalendern. Publiken fick förra året se SEAT Dealer Team-föraren Daniel Haglöf på pallen i båda racen samtidigt som Robert Dahlgren vann ett av dem. Det är således en bana som teamets förare visat sig vara starka på.

Gelleråsen är en bana jag trivs på och även om jag inte är hemmaförare i den bemärkelsen så är det ändå den STCC-bana som ligger närmast Dalarna, där både jag och teamet har vår bas. Jag ser fram emot helgen och framförallt den fortsatta fighten i både team- och förarmästerskapet i STCC. Vi har fler växlar att lägga i och kommer att göra allt för en stark avslutning på säsongen, säger Daniel Haglöf, förare och VD för SEAT Dealer Team.

Då Johan Kristoffersson missar årets två sista deltävlingar ser upplösningen ut att stå mellan Dahlgren och Fredrik Ekblom som just nu är 32 poäng bakom i tabellen, en duell mellan två minst sagt rutinerade förare, tillsammans har de hela 26 STCC-säsonger bakom sig.

- Vi på SEAT Sverige ser fram emot en spännande avslutning på årets STCC-mästerskap där Dahlgren och vår SEAT Leon Cup Racer går segrande ur striden. Att fighten främst står mellan SEAT och vårt syskonmärke Volkswagen känns roligt, säger Per Brinkenberg, märkeschef på SEAT Sverige.

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde knappt 410.000 (408.700) fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEATs nya 7-sitsiga SUV kommer heta SEAT Tarraco20.2.2018 11:16Pressmeddelande

/ För första gången har SEAT låtit sina fans bestämma namnet på en av sina modeller genom en omröstning. Mer än 146.000 personer från 134 länder deltog i omröstningen. / Det vinnande alternativet Tarraco fick mer än 35% av rösterna och kommer därmed namnge SEATs nya 7-sitsiga SUV / Den 7-sitsiga SUVen lanseras i slutet av 2018 Södertälje, 20/02/2018. – SEAT Tarraco. Det är namnet på SEATs tredje SUV. Namnet bestämdes genom en omröstning bland SEAT fans. Omröstningen startade under sommaren 2017 och totalt deltog 146 124 personer från 134 länder i tävlingen #SEATseekingName. Det vinnande alternativet blev Tarraco som fick 35% av rösterna. Tarraco är det historiska namnet på Tarragona som ligger strax söder om SEATs hemstad Barcelona och är en av de äldsta romerska bosättningarna på den Iberiska halvön. Staden har ett rikt arv av kultur, historia och arkitektur och en ungdomlig känsla vilket är värden som är i linje med SEATs kärnvärden och vad SEAT vill förmedla med sina bilar. Tarraco

CUPRA: Ett nytt märke är fött31.1.2018 16:20Pressmeddelande

Södertälje, 31/01/2018 – Det är nu officiellt att SEATs populära prestandalinje CUPRA kommer positioneras som ett eget märke under SEATs regi. Det nya märket heter CUPRA och idag släpps de första officiella bilderna på den nya CUPRA-logotypen som också ger en glimt av vad CUPRA kommer att bli. CUPRA har alltid varit den sportigaste upplevelsen inom SEAT familjen och får nu en egen själ, ett eget DNA och sin egen identitet. Alla nya CUPRA-modeller kommer förses med den nya CUPRA-logotypen. Det nya CUPRA-märket gör sin officiella debut den 22 februari under ett event i Barcelona. Efter detta kommer de första CUPRA-modellerna introduceras för allmänheten i början av mars under Geneva International Motor Show. I samband med att den nya logotypen presentaras lanseras också en officiella hemsida för det nya varumärket: www.cupraofficial.com SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och h