SEAT deltar i nytt EU-projekt för framställning av biogas ur avfall

• Den spanska biltillverkaren ska testa att köra på biometan från kommunala avfallsanläggningar
  • Projektet, som får en budget på ca 46 miljoner kronor, beräknas pågå till 2023.

Martorell, 27 september 2019. SEAT kommer de närmaste fyra åren att delta i projektet Life Landfill Biofuel som syftar till att ta tillvara förnybar gas från kommunala soptippar. Nu har projektet fått klartecken från EU-kommissionen. Målsättningen är att uppnå effektivare energihantering genom att ta tillvara biometan från vanligt förekommande inhemska energikällor. Projektet, som kommer att utvecklas i samarbete med andra parter, pågår fram till 2023 och får en budget på totalt 4,3 miljoner euro (ca 46 milj. kr) av vilka EU-kommissionen bidrar med 55%.

Andrew Shepherd, som är den på SEAT som ansvarar för biogasprojekt, betonade att: ”det här projektet innebär en möjlighet till betydande framsteg inom forskningen och utvecklingen av biometan som drivmedel. Vårt slutliga mål är att ha bringat ner CO2-utsläppens miljöpåverkan till noll under en bils hela livscykel.”

Med målsättningen att främja den cirkulära ekonomin, energieffektiviteten och en sänkning av utsläppen, är SEAT för närvarande engagerat i projektet Life Methamorphosis som är inriktat på att utvinna biometan från utvalt avfall och animaliskt slam från ett lantbruk i spanska Lleida. Det nya Life Landfill Biofuel-projektet är ytterligare ett steg på vägen eftersom råmaterialet där kommer direkt från ett avfallsupplag, utan föregående separering.

EU kommer 2035 att begränsa den andel kommunalt avfall som får dumpas på soptippar till 10 %. Därför är omvandling av avfall till biogas som drivmedel för bilar en tänkbar lösning på denna miljöutmaning. Bland övriga deltagare i projektet märks FCC, IVECO, universitetet i Granada, CARTIF Foundation, SYSADVANCE, Gasnam och Aqualia. Dessutom har SEAT startat ett liknande projekt tillsammans med Aqualia för att omvandla avfallsvatten till biobränsle.

Möjlig hållbar ekonomisk utveckling

Det finns närmare en halv miljon soptippar i Europa, så forskning och utveckling av metoder för att utvinna biometan från avfall utgör en affärsmöjlighet för att förvandla avfall till energikälla. Samtidigt skulle man på detta sätt bidra till en sänkning av miljöutsläppen.

I sammanhanget finns det också stor potential för att utfärda ursprungsintyg som visar var den producerade biogasen kommer ifrån. Ett system av denna skulle underlätta utvecklingen av en sådan industri i Spanien, som på annat håll inom EU, och om man gör det möjligt att överföra sådana intyg mellan olika sektorer, skulle detta öppna upp flera möjligheter för transportbranschen.

Största naturgasdrivna utbudet i Europa

SEAT är den biltillverkare i Europa som har det bredaste utbudet av naturgasdrivna bilar. Företaget tillverkar fyra olika modeller vid sin fabrik i Martorell: Leon, Leon Sportourer, Ibiza och Arona, världens enda naturgasdrivna SUV. 2018 tredubblade företaget sin försäljning av naturgasdrivna fordon och meddelade att man skulle investera motsvarande ca 64 miljoner kronor för att öka kapaciteten i Martorell-fabriken och på så sätt kunna höja produktionstakten av gasdrivna bilar från 90 till 250/dag. Dessutom fungerar SEAT som Volkswagen-koncernens kompetenscentrum när det gäller teknisk utveckling av komprimerad naturgas som ett alternativt drivmedel.

SEAT först ut i Norden att sponsra Spotifys populära spellista ”Discover Weekly”4.3.2020 08:55:03 CETPressmeddelande

SEAT blir först i Norden att sponsra Spotifys Discover Weekly, spellistan som utformas efter varje individs personliga musikintresse Samarbetet är en del i SEATs musikstrategi och skapar en naturlig koppling mellan SEATs bilar och musik Södertälje, 4 mars 2020. SEAT blir första annonsör i Norden att sponsra den individuellt genererade spellistan Discover Weekly på Spotify, som är ett spännande upplägg som passar den målgrupp SEAT vänder sig till, yngre personer som är vana att aktivt ta egna beslut och gärna uttrycker sig individuellt. SEAT har en stor kärlek för musik och en uttalad musikstrategi. Märket har under flera år aktiverat sig på bred front inom området och bland annat varit partner till några av världens största musikfestivaler som Primavera Sound i Barcelona och Lollapaloza i Tyskland. Kopplingen mellan mobilitet och musik är både stark och naturlig och de flesta av SEATs bilmodeller kan utrustas med ljudsystemet Beats Audio, för en maximal musikupplevelse även i bilen. ”M

SEAT och CUPRA förverkligar elbilsoffensiven3.3.2020 16:50:29 CETPressmeddelande

Företaget premiärvisar nu serieversionen av unika CUPRA Formentor CUPRA Formentor kommer att byggas vid fabriken i Martorell, den lanseras sista kvartalet i år och kommer att erbjudas i plug-in hybrid och förbränningsmotorversion SEATs försäljningskurva fortsätter att stiga, tvärt emot trenden på den annars vikande marknaden Martorell, 3 mars 2019. SEAT är i nu full gång med att förverkliga den plan för elektrifiering företaget presenterade ifjol. Efter att ha premiärvisat den nya generationen av SEAT och CUPRA Leon, som båda kan fås som plug-in hybrid, presenterades nu serieversionen av CUPRA Formentor. Istället för att hålla världspremiären som planerat på den inställda bilsalongen i Genève, valde man att avtäcka CUPRA Formentor via en webbsänd videokonferens. Formentor är den första modell som utvecklats speciellt för CUPRA och kommer också att finnas i en plug-in hybridversion. Med elektrifieringen av sitt modellutbud vill SEAT erbjuda sina kunder ett mer hållbart alternativ, alla