SEAT-dominans när STCC var tillbaka efter sommaruppehållet

Södertälje 13/08/17 – SEAT Dealer Team - PWR Racing satte ner foten ordentligt när STCC-säsongen rullade in på sin andra halva. Efter att ha placerat sig tvåa, femma och etta i de tre kvalpassen på lördagen stod mästerskapsledaren Robert Dahlgren för en stark insats under söndagens tre race. P1, P3 och P1 blev resultatraden. Teamkollegan Daniel Haglöf var också snabb hela helgen men fick utdelning först i sista racet när han tog andraplatsen bakom Dahlgren. Därmed säkrades SEAT Dealer Teams första dubbelseger för säsongen.

- Helgens resultat känns oerhört bra! Vi har tagit stora kliv framåt ända sedan årets tredje deltävling på Solvalla och nu får vi ordentlig utdelning på den fart som finns i våra SEAT Leon Cup Racers. Vi tar med oss en mästerskapsledning på 40 poäng till nästa deltävling i Anderstorp, det känns riktigt bra även om mycket jobb återstår innan titeln är säkrad, säger Robert Dahlgren.

Mästerskapsfighten som tydligt står mellan Robert Dahlgren i SEAT och Fredrik Ekblom i Volkswagen fortsätter den tredje september på den forna F1-banan Anderstorp Raceway i Småland och avslutas sedan med final på Mantorp Park. Anderstorp och Mantorp är betydligt större och snabbare i sin karaktär än många andra svenska banor, något som borde passa SEAT Leon Cup Racerns vassa aerodynamik.

- SEAT Dealer Team - PWR Racing och Robert Dahlgren har kopplat grepp om SM-titeln och visar tydligt hur snabb vår SEAT Leon är ute på bana. Att bevittna teamets framgångar på plats denna helg var en grym upplevelse, avlutar Per Brinkenberg, märkeschef på SEAT Sverige.

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde knappt 410.000 (408.700) fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEATs nya 7-sitsiga SUV kommer heta SEAT Tarraco20.2.2018 11:16Pressmeddelande

/ För första gången har SEAT låtit sina fans bestämma namnet på en av sina modeller genom en omröstning. Mer än 146.000 personer från 134 länder deltog i omröstningen. / Det vinnande alternativet Tarraco fick mer än 35% av rösterna och kommer därmed namnge SEATs nya 7-sitsiga SUV / Den 7-sitsiga SUVen lanseras i slutet av 2018 Södertälje, 20/02/2018. – SEAT Tarraco. Det är namnet på SEATs tredje SUV. Namnet bestämdes genom en omröstning bland SEAT fans. Omröstningen startade under sommaren 2017 och totalt deltog 146 124 personer från 134 länder i tävlingen #SEATseekingName. Det vinnande alternativet blev Tarraco som fick 35% av rösterna. Tarraco är det historiska namnet på Tarragona som ligger strax söder om SEATs hemstad Barcelona och är en av de äldsta romerska bosättningarna på den Iberiska halvön. Staden har ett rikt arv av kultur, historia och arkitektur och en ungdomlig känsla vilket är värden som är i linje med SEATs kärnvärden och vad SEAT vill förmedla med sina bilar. Tarraco

CUPRA: Ett nytt märke är fött31.1.2018 16:20Pressmeddelande

Södertälje, 31/01/2018 – Det är nu officiellt att SEATs populära prestandalinje CUPRA kommer positioneras som ett eget märke under SEATs regi. Det nya märket heter CUPRA och idag släpps de första officiella bilderna på den nya CUPRA-logotypen som också ger en glimt av vad CUPRA kommer att bli. CUPRA har alltid varit den sportigaste upplevelsen inom SEAT familjen och får nu en egen själ, ett eget DNA och sin egen identitet. Alla nya CUPRA-modeller kommer förses med den nya CUPRA-logotypen. Det nya CUPRA-märket gör sin officiella debut den 22 februari under ett event i Barcelona. Efter detta kommer de första CUPRA-modellerna introduceras för allmänheten i början av mars under Geneva International Motor Show. I samband med att den nya logotypen presentaras lanseras också en officiella hemsida för det nya varumärket: www.cupraofficial.com SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och h