SEAT-dominans när STCC var tillbaka efter sommaruppehållet

Södertälje 13/08/17 – SEAT Dealer Team - PWR Racing satte ner foten ordentligt när STCC-säsongen rullade in på sin andra halva. Efter att ha placerat sig tvåa, femma och etta i de tre kvalpassen på lördagen stod mästerskapsledaren Robert Dahlgren för en stark insats under söndagens tre race. P1, P3 och P1 blev resultatraden. Teamkollegan Daniel Haglöf var också snabb hela helgen men fick utdelning först i sista racet när han tog andraplatsen bakom Dahlgren. Därmed säkrades SEAT Dealer Teams första dubbelseger för säsongen.

- Helgens resultat känns oerhört bra! Vi har tagit stora kliv framåt ända sedan årets tredje deltävling på Solvalla och nu får vi ordentlig utdelning på den fart som finns i våra SEAT Leon Cup Racers. Vi tar med oss en mästerskapsledning på 40 poäng till nästa deltävling i Anderstorp, det känns riktigt bra även om mycket jobb återstår innan titeln är säkrad, säger Robert Dahlgren.

Mästerskapsfighten som tydligt står mellan Robert Dahlgren i SEAT och Fredrik Ekblom i Volkswagen fortsätter den tredje september på den forna F1-banan Anderstorp Raceway i Småland och avslutas sedan med final på Mantorp Park. Anderstorp och Mantorp är betydligt större och snabbare i sin karaktär än många andra svenska banor, något som borde passa SEAT Leon Cup Racerns vassa aerodynamik.

- SEAT Dealer Team - PWR Racing och Robert Dahlgren har kopplat grepp om SM-titeln och visar tydligt hur snabb vår SEAT Leon är ute på bana. Att bevittna teamets framgångar på plats denna helg var en grym upplevelse, avlutar Per Brinkenberg, märkeschef på SEAT Sverige.

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde knappt 410.000 (408.700) fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

Robert Dahlgren STCC-mästare redan första året med SEAT16.9.2017 12:57Pressmeddelande

/ Första STCC-titeln för Robert Dahlgren redan första året med SEAT Södertälje 16/09/17 – Robert Dahlgren gjorde processen kort i STCC-finalen på Mantorp och säkrade SM-titeln redan i första heatet. Efter att ha undvikit en krasch på första varvet körde Dahlgren säkert in som 6:a och säkrade därmed titeln redan första året med SEAT. - Jag är så jävla glad och stolt! Stolt över teamet, stolt över mig själv och stolt över den insats vi alla gjort tillsammans denna säsong. Jag hade inte kunnat ta min första STCC-titel på ett bättre sätt. Bilen har fungerat fantastiskt bra hela säsongen och jag är oerhört nöjd över att vara en del av SEAT Dealer Team – PWR Racing, säger Dahlgren efter första titeln. .- Vi är otroligt glada för Robert och teamets skull! Robert är en fantastisk förare och vi är stolta över att vi på SEAT har kunnat ge honom rätt förutsättningar för att bli bäst i Sverige. SEAT Dealer Team – PWR Racing har jobbat otroligt hårt hela säsongen och vi är superglada över att ha ta

Första SM-titeln nära för Dahlgren & SEAT13.9.2017 11:08Pressmeddelande

Södertälje 13/07/17 - Efter tretton år hos Volvo och nästan lika många försök att bärga STCC-titeln ser Robert Dahlgren efter bytet till SEAT ut att gå mot sin första seger i det prestigefyllda mästerskapet. En vinst blir inte bara Dahlgrens första i STCC utan också det första SM-tecknet för SEAT. - Jag trivs oerhört bra i SEAT Dealer Team - PWR Racing. Hela teamet jobbar effektivt ihop, allt från mekaniker och däcktekniker till data- & raceingenjörer. Det gäller att utvecklas kontinuerligt under hela säsongen och det har vi gjort, därför har vi riktigt bra slagläge på mästartiteln nu. Jag känner mig både trygg och stark inför finalen. SM-guldet ska bärgas, det finns inget annat, säger Robert Dahlgren. STCC-finalen går av stapeln lördag den 16 september på Mantorp Park. En klassisk final som många gånger varit spännande ända in i det sista. Inför årets batalj har Dahlgren dock så pass stort försprång att mästerskapet kan avgöras redan under fredagens kval. Totalt tre poäng delas ut til