SEAT el-Born: laddad för elektrifierad mobilitet

2019 Geneva Motorshow

>   Världspremiär för konceptbilen SEAT el-Born på Volkswagen Group Night i Genève
<   el-Born är den första helelektriska SEAT-modellen baserad på Volkswagengruppens MEB-plattform
>   Konceptbilen visar SEATs fokus på fortsatt hållbar mobilitet
>   el-Born innehåller state-of-the-art autonom funktionalitet och uppkopplingsteknik för att förbättra körupplevelesen
>   Bilens energitäta batteripaket kan laddas på endast 47 minuter och klarar en körsträcka på upp till 420 km

Martorell, 01/03/2019.- SEAT el-Born är det första 100% elektriska fordonet baserat på Volkswagen Groups MEB-plattform. En konceptbil som heter som en av Barcelonas mest ikoniska stadsdelar, El Born. En inspiration för designers och ingenjörer hos SEAT som har utvecklat ett sportigt fordon med den mest avancerade eltekniken.

"Mobilitet utvecklas och med det, bilarna vi kör. SEAT är i framkant av denna förändring och el Born-konceptet ger uttryck för den teknologin och designfilosofin som hjälper oss att möta framtidens utmaningar”, säger Luca de Meo, VD för SEAT.

Med fulladdat batteri klarar SEAT el-Born en körsträcka på upp till 420 km enligt WLTPs officiella körcykel med en prestanda 0-100km/tim på 7,5 sekunder. Fordonet är lika dynamiskt och praktiskt som du förväntar dig av en SEAT. Lägg därtill möjligheten att ladda batteriet på endast 47 minuter.

SEAT el-Born erbjuder inte bara användbar elektrifiering, utan även integration av andra teknologier. Fordonet innehåller autonom funktionalitet för att stödja föraren samt en mängd hjälpsystem.

Bilen är konstruerad och utvecklad i Barcelona och kommer att tillverkas på Zwickaufabriken i Tyskland. SEAT är det andra varumärket som introducerar ett helelektriskt fordon baserat på Volkswagen-gruppens MEB-plattform. Bilen förväntas börja säljas på marknaden senast 2020. SEAT el-Born visas för första gången för media under Volkswagen Group night 4 mars. Därefter gör den sin publika premiär på bilsalongen i Genevé.

Konstruerad för att köra

SEAT el-Born är designad för att köras. Bilens proportioner möjliggörs av den elektriska drivlinan som gör att hjulen kan placeras i bilens fyra hörn vilket tillåter mer aktiv körning jämfört med traditionella bilar. Aerodynamik är nyckeln till att maximera fordonets räckvidd. Då det inte finns något behov av att ta in luft för att kyla motorn behövs ingen egentlig grill i fronten. Luftintagen placeras lägre ner i fronten, vilket ger kylning till batteriet och därigenom effektiviseras luftflödet över fronten på fordonet.

A-stolpen har en framskjuten placering, vilket framförallt ger mer utrymme i kupén. Detta tack vare den elektriska drivlinan som kräver mindre utrymme.

"El-Born är den ultimata översättningen av vårt emotionella SEAT-språk till den nya världen av elektriska fordon. Vårt designteam har tagit mycket allvarligt på utmaningen att göra vårt första helelektriska fordon attraktivt. Jag tycker att det ska vara spännande att köra elbilar. Vi måste göra kunderna förälskade i idén med elbilen”, säger Alejandro Mesonero-Romanos, designchef hos SEAT.

Förbättrad aerodynamik spelar en stor roll längs fordonets sida, med en luftridå inbyggd i designen, vilket ger en elegant och estetiskt tilltalande helhetsdesign.

De stora 20"-hjulen maximerar prestanda och design. Turbindesignen skapar ett positivt luftflöde som inte bara förbättrar aerodynamiken utan också ventilerar bromsarna för att upprätthålla dynamiken. Hjulen ger en perfekt balans mellan aerodynamik, värmeevakuering och vikt.

På baksidan av fordonet bidrar en dubbelspoiler till den aerodynamiska prestandan hos SEAT el-Born, så att luftflödet förblir jämnt och turbulensen minimeras. Det medverkar till fordonets dynamiska prestanda.

Kupén ger en känsla av ljus och luftighet, men också av tekniska framsteg, med integreringen av den digitala cockpiten samt en 10-tums infotainment och uppkopplad skärm i mitten av instrumentbrädan. Omedelbart fokus för föraren när han eller hon sitter i bilen är instrumentbrädan som är riktad mot den som sitter bakom ratten.

Kraft att prestera

Med en uteffekt på upp till 204 hk kan el-Born nå 0-100km/tim på 7,5 sekunder – fullt tillräckligt för att uppfylla kraven för normal körning.

Elektriska fordon bedöms inte enbart efter prestanda utan också utifrån räckvidd - el-Born klarar upp till 420 km på en laddning. Det är också viktigt hur lång tid det tar att ladda batterierna på nytt. Med en kompatibilitet med upp till 100kW DC överladdning kan batteriet laddas från 0 till 80% på endast 47 minuter.

Fordonet har också ett integrerat avancerat värmehanteringssystem för att maximera fordonets räckvidd under de mest extrema miljöförhållandena. Fordonets värmepump kan minska den elektriska värmeförbrukningen och spara upp till 60 km körning - användbart i länder där temperaturer kan falla och passagerare behöver använda värmeventilationssystemet.

Teknik som levererar

SEAT el-Born integrerar den senaste utvecklingen i autonom funktionalitet och uppkoppling för att underlätta den moderna körningen. Konceptbilen drar fördel av två nivåer av autonoma system, vilket ger partiell automation till fordonet så att det kan kontrollera styr-, accelerations- och retardationshändelser. Lägg därtill bland annat Intelligent Park Assist vilket gör SEAT el-Born till en konceptbil som sammanfattar framtidens körning.

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 80% av sina fordon och i över 80 länder. 2018 sålde SEAT 517.600 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 7,488 bilar under 2018, en ökning med 16 procent och en marknadsandel på 2 procent. SEAT är ett av de snabbast växande bilmärkena på svensk och europeisk marknad.

SEAT-gruppen har mer än 15.000 anställda på sina tre produktionsenheter i Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell där de populära Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca och Toledo i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii i Slovakien.

SEAT säljer för första gången över 200 000 bilar under årets första fyra månader10.5.2019 08:51:50 CESTPressmeddelande

Från januari till april ökade försäljningen med 7 % i jämförelse med samma period 2018 SEAT uppnådde de bästa resultaten någonsin för april – 51 000 sålda bilar Tyskland, Frankrike och Italien uppvisade tvåsiffrig tillväxt CUPRA-försäljningen steg med 82 %till slutet av april Martorell, 2019-05-10. SEAT:s globala försäljning ökade med 7 % från januari till april 2019 jämfört med samma period under föregående år. För första gången sålde SEAT fler än 200 000 bilar, närmare bestämt 202 600, under årets första fyra månader. Från januari till april 2018 levererade SEAT 189 300 bilar, vilket vid den tidpunkten också var det bästa resultatet någonsin. SEAT sålde 51 000 bilar under april, vilket är 1,8 % mer än 2018 års resultat. Det var den bästa aprilmånaden någonsin och överskred siffran 50 100 från året innan. Försäljningen av det nya CUPRA*-varumärket fortsätter dessutom att slå rekord. Under årets första fyra månader sålde CUPRA 7 900 bilar, vilket är 82,3 % mer än under samma period 201

SEAT gör framsteg med CNG-utbud11.4.2019 16:16:06 CESTPressmeddelande

SEAT strävar efter att minska sin miljöpåverkan genom att öka rollen för komprimerad naturgas i bränsleblandningen Märket har ett av de största utbuden av CNG, inklusive Mii Ecofuel, Ibiza TGI, Arona TGI och Leon TGI, som erbjuder en bil för varje kunds behov CNG är ett överkomligt, pålitligt och driftsklart hållbart alternativ till traditionella förbränningsbränslen som bensin och diesel, och ger sänkta utsläpp och kostnader Det europeiska CNG-nätverket expanderar snabbt, och SEAT säljer bilar på marknader som inkluderar Spanien, Italien och Tyskland, bland många andra Martorell, 2019-04-08. SEAT fortsätter att gå i bräschen för införande av komprimerad naturgasteknik (CNG) och ger kunderna det bredaste urvalet av bilar som är renare, mer hållbara och erbjuder större verkansgrad. Märkets utbud inkluderar Mii Ecofuel, Ibiza TGI, Arona TGI och Leon TGI, vilket innebär att det finns en CNG-driven bil för varje livsstil och smak, och det drar nytta av det snabbt växande CNG-nätverket i Eu