SEAT el-Born: laddad för elektrifierad mobilitet

2019 Geneva Motorshow

>   Världspremiär för konceptbilen SEAT el-Born på Volkswagen Group Night i Genève
<   el-Born är den första helelektriska SEAT-modellen baserad på Volkswagengruppens MEB-plattform
>   Konceptbilen visar SEATs fokus på fortsatt hållbar mobilitet
>   el-Born innehåller state-of-the-art autonom funktionalitet och uppkopplingsteknik för att förbättra körupplevelesen
>   Bilens energitäta batteripaket kan laddas på endast 47 minuter och klarar en körsträcka på upp till 420 km

Martorell, 01/03/2019.- SEAT el-Born är det första 100% elektriska fordonet baserat på Volkswagen Groups MEB-plattform. En konceptbil som heter som en av Barcelonas mest ikoniska stadsdelar, El Born. En inspiration för designers och ingenjörer hos SEAT som har utvecklat ett sportigt fordon med den mest avancerade eltekniken.

"Mobilitet utvecklas och med det, bilarna vi kör. SEAT är i framkant av denna förändring och el Born-konceptet ger uttryck för den teknologin och designfilosofin som hjälper oss att möta framtidens utmaningar”, säger Luca de Meo, VD för SEAT.

Med fulladdat batteri klarar SEAT el-Born en körsträcka på upp till 420 km enligt WLTPs officiella körcykel med en prestanda 0-100km/tim på 7,5 sekunder. Fordonet är lika dynamiskt och praktiskt som du förväntar dig av en SEAT. Lägg därtill möjligheten att ladda batteriet på endast 47 minuter.

SEAT el-Born erbjuder inte bara användbar elektrifiering, utan även integration av andra teknologier. Fordonet innehåller autonom funktionalitet för att stödja föraren samt en mängd hjälpsystem.

Bilen är konstruerad och utvecklad i Barcelona och kommer att tillverkas på Zwickaufabriken i Tyskland. SEAT är det andra varumärket som introducerar ett helelektriskt fordon baserat på Volkswagen-gruppens MEB-plattform. Bilen förväntas börja säljas på marknaden senast 2020. SEAT el-Born visas för första gången för media under Volkswagen Group night 4 mars. Därefter gör den sin publika premiär på bilsalongen i Genevé.

Konstruerad för att köra

SEAT el-Born är designad för att köras. Bilens proportioner möjliggörs av den elektriska drivlinan som gör att hjulen kan placeras i bilens fyra hörn vilket tillåter mer aktiv körning jämfört med traditionella bilar. Aerodynamik är nyckeln till att maximera fordonets räckvidd. Då det inte finns något behov av att ta in luft för att kyla motorn behövs ingen egentlig grill i fronten. Luftintagen placeras lägre ner i fronten, vilket ger kylning till batteriet och därigenom effektiviseras luftflödet över fronten på fordonet.

A-stolpen har en framskjuten placering, vilket framförallt ger mer utrymme i kupén. Detta tack vare den elektriska drivlinan som kräver mindre utrymme.

"El-Born är den ultimata översättningen av vårt emotionella SEAT-språk till den nya världen av elektriska fordon. Vårt designteam har tagit mycket allvarligt på utmaningen att göra vårt första helelektriska fordon attraktivt. Jag tycker att det ska vara spännande att köra elbilar. Vi måste göra kunderna förälskade i idén med elbilen”, säger Alejandro Mesonero-Romanos, designchef hos SEAT.

Förbättrad aerodynamik spelar en stor roll längs fordonets sida, med en luftridå inbyggd i designen, vilket ger en elegant och estetiskt tilltalande helhetsdesign.

De stora 20"-hjulen maximerar prestanda och design. Turbindesignen skapar ett positivt luftflöde som inte bara förbättrar aerodynamiken utan också ventilerar bromsarna för att upprätthålla dynamiken. Hjulen ger en perfekt balans mellan aerodynamik, värmeevakuering och vikt.

På baksidan av fordonet bidrar en dubbelspoiler till den aerodynamiska prestandan hos SEAT el-Born, så att luftflödet förblir jämnt och turbulensen minimeras. Det medverkar till fordonets dynamiska prestanda.

Kupén ger en känsla av ljus och luftighet, men också av tekniska framsteg, med integreringen av den digitala cockpiten samt en 10-tums infotainment och uppkopplad skärm i mitten av instrumentbrädan. Omedelbart fokus för föraren när han eller hon sitter i bilen är instrumentbrädan som är riktad mot den som sitter bakom ratten.

Kraft att prestera

Med en uteffekt på upp till 204 hk kan el-Born nå 0-100km/tim på 7,5 sekunder – fullt tillräckligt för att uppfylla kraven för normal körning.

Elektriska fordon bedöms inte enbart efter prestanda utan också utifrån räckvidd - el-Born klarar upp till 420 km på en laddning. Det är också viktigt hur lång tid det tar att ladda batterierna på nytt. Med en kompatibilitet med upp till 100kW DC överladdning kan batteriet laddas från 0 till 80% på endast 47 minuter.

Fordonet har också ett integrerat avancerat värmehanteringssystem för att maximera fordonets räckvidd under de mest extrema miljöförhållandena. Fordonets värmepump kan minska den elektriska värmeförbrukningen och spara upp till 60 km körning - användbart i länder där temperaturer kan falla och passagerare behöver använda värmeventilationssystemet.

Teknik som levererar

SEAT el-Born integrerar den senaste utvecklingen i autonom funktionalitet och uppkoppling för att underlätta den moderna körningen. Konceptbilen drar fördel av två nivåer av autonoma system, vilket ger partiell automation till fordonet så att det kan kontrollera styr-, accelerations- och retardationshändelser. Lägg därtill bland annat Intelligent Park Assist vilket gör SEAT el-Born till en konceptbil som sammanfattar framtidens körning.

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 80% av sina fordon och i över 80 länder. 2018 sålde SEAT 517.600 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 7,488 bilar under 2018, en ökning med 16 procent och en marknadsandel på 2 procent. SEAT är ett av de snabbast växande bilmärkena på svensk och europeisk marknad.

SEAT-gruppen har mer än 15.000 anställda på sina tre produktionsenheter i Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell där de populära Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca och Toledo i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii i Slovakien.

SEAT Sverige når nya försäljningsrekord med en tillväxt på 9,2% i juni9.7.2019 14:46:03 CESTPressmeddelande

SEATs globala försäljning når rekordsiffror under första halvåret med 314.300 levererade bilar: 8,4% fler än under samma period förra året och den högsta volymen någonsin i företagets historia Juni bästa månaden för SEAT någonsin: 57.300 fordon sålda och en tillväxt på över 10% (11,5%) Nytt rekord också för CUPRA – försäljningen ökade med 73,1% fram till juni Rekordförsäljning i Sverige under första halvåret 2019 med en tillväxt på 9,2% i juni Martorell, Spanien 9 juli 2019 - Första halvåret 2019 blev det bästa hittills i SEAT:s historia: under perioden levererade den spanska biltillverkaren 314.300 bilar, 8,4% fler än under samma period ifjol. Det gamla rekordet låg på 289.900 sålda fordon (första halvåret 2018). I år passerade SEAT för första gången 300.000 sålda bilar under årets första sex månader. I juni ökade SEAT sin försäljning med över 10% för andra månaden i rad: totalt såldes 57.300 bilar globalt; 11.5% fler än under juni förra året. Dessa junisiffror slår inte bara fjolåret

SEAT Privatleasing online – nu med digital signering och hemleverans8.7.2019 14:32:27 CESTPressmeddelande

Marknaden för privatleasing fortsätter att växa och likaså SEATs marknadsandel i segmentet – 7,2% hittills i år Allt fler väljer även att beställa sin nya SEAT online och nu tas ytterligare ett stort steg genom lanseringen av digital signering samt kostnadsfri hemleverans i Stockholmsområdet av SEAT Stockholm Södertälje 2019-06-25. Marknaden för privatleasing växer och SEAT har under flera år varit en av de starkaste aktörerna i segmentet. Per sista maj i år var SEATs marknadsandel hela 7,2%. Attraktiva erbjudanden som SEAT Trygghet och ett starkt tjänsteutbud är några av anledningarna. Av alla de finansierade bilarna som levererats hittills i år har 3 av 4 kunder valt privatleasing som finansieringsform. ”Privatleasing har vuxit rejält senaste åren och vi ser en stark efterfrågan från våra kunder på finansieringsformen. Även viljan att beställa produkter på nätet ökar och därför känns det spännande att erbjuda våra kunder möjligheten att även beställa sin nya SEAT online”, säger Pontu