SEAT el-Born: laddad för elektrifierad mobilitet

2019 Geneva Motorshow

>   Världspremiär för konceptbilen SEAT el-Born på Volkswagen Group Night i Genève
<   el-Born är den första helelektriska SEAT-modellen baserad på Volkswagengruppens MEB-plattform
>   Konceptbilen visar SEATs fokus på fortsatt hållbar mobilitet
>   el-Born innehåller state-of-the-art autonom funktionalitet och uppkopplingsteknik för att förbättra körupplevelesen
>   Bilens energitäta batteripaket kan laddas på endast 47 minuter och klarar en körsträcka på upp till 420 km

Martorell, 01/03/2019.- SEAT el-Born är det första 100% elektriska fordonet baserat på Volkswagen Groups MEB-plattform. En konceptbil som heter som en av Barcelonas mest ikoniska stadsdelar, El Born. En inspiration för designers och ingenjörer hos SEAT som har utvecklat ett sportigt fordon med den mest avancerade eltekniken.

"Mobilitet utvecklas och med det, bilarna vi kör. SEAT är i framkant av denna förändring och el Born-konceptet ger uttryck för den teknologin och designfilosofin som hjälper oss att möta framtidens utmaningar”, säger Luca de Meo, VD för SEAT.

Med fulladdat batteri klarar SEAT el-Born en körsträcka på upp till 420 km enligt WLTPs officiella körcykel med en prestanda 0-100km/tim på 7,5 sekunder. Fordonet är lika dynamiskt och praktiskt som du förväntar dig av en SEAT. Lägg därtill möjligheten att ladda batteriet på endast 47 minuter.

SEAT el-Born erbjuder inte bara användbar elektrifiering, utan även integration av andra teknologier. Fordonet innehåller autonom funktionalitet för att stödja föraren samt en mängd hjälpsystem.

Bilen är konstruerad och utvecklad i Barcelona och kommer att tillverkas på Zwickaufabriken i Tyskland. SEAT är det andra varumärket som introducerar ett helelektriskt fordon baserat på Volkswagen-gruppens MEB-plattform. Bilen förväntas börja säljas på marknaden senast 2020. SEAT el-Born visas för första gången för media under Volkswagen Group night 4 mars. Därefter gör den sin publika premiär på bilsalongen i Genevé.

Konstruerad för att köra

SEAT el-Born är designad för att köras. Bilens proportioner möjliggörs av den elektriska drivlinan som gör att hjulen kan placeras i bilens fyra hörn vilket tillåter mer aktiv körning jämfört med traditionella bilar. Aerodynamik är nyckeln till att maximera fordonets räckvidd. Då det inte finns något behov av att ta in luft för att kyla motorn behövs ingen egentlig grill i fronten. Luftintagen placeras lägre ner i fronten, vilket ger kylning till batteriet och därigenom effektiviseras luftflödet över fronten på fordonet.

A-stolpen har en framskjuten placering, vilket framförallt ger mer utrymme i kupén. Detta tack vare den elektriska drivlinan som kräver mindre utrymme.

"El-Born är den ultimata översättningen av vårt emotionella SEAT-språk till den nya världen av elektriska fordon. Vårt designteam har tagit mycket allvarligt på utmaningen att göra vårt första helelektriska fordon attraktivt. Jag tycker att det ska vara spännande att köra elbilar. Vi måste göra kunderna förälskade i idén med elbilen”, säger Alejandro Mesonero-Romanos, designchef hos SEAT.

Förbättrad aerodynamik spelar en stor roll längs fordonets sida, med en luftridå inbyggd i designen, vilket ger en elegant och estetiskt tilltalande helhetsdesign.

De stora 20"-hjulen maximerar prestanda och design. Turbindesignen skapar ett positivt luftflöde som inte bara förbättrar aerodynamiken utan också ventilerar bromsarna för att upprätthålla dynamiken. Hjulen ger en perfekt balans mellan aerodynamik, värmeevakuering och vikt.

På baksidan av fordonet bidrar en dubbelspoiler till den aerodynamiska prestandan hos SEAT el-Born, så att luftflödet förblir jämnt och turbulensen minimeras. Det medverkar till fordonets dynamiska prestanda.

Kupén ger en känsla av ljus och luftighet, men också av tekniska framsteg, med integreringen av den digitala cockpiten samt en 10-tums infotainment och uppkopplad skärm i mitten av instrumentbrädan. Omedelbart fokus för föraren när han eller hon sitter i bilen är instrumentbrädan som är riktad mot den som sitter bakom ratten.

Kraft att prestera

Med en uteffekt på upp till 204 hk kan el-Born nå 0-100km/tim på 7,5 sekunder – fullt tillräckligt för att uppfylla kraven för normal körning.

Elektriska fordon bedöms inte enbart efter prestanda utan också utifrån räckvidd - el-Born klarar upp till 420 km på en laddning. Det är också viktigt hur lång tid det tar att ladda batterierna på nytt. Med en kompatibilitet med upp till 100kW DC överladdning kan batteriet laddas från 0 till 80% på endast 47 minuter.

Fordonet har också ett integrerat avancerat värmehanteringssystem för att maximera fordonets räckvidd under de mest extrema miljöförhållandena. Fordonets värmepump kan minska den elektriska värmeförbrukningen och spara upp till 60 km körning - användbart i länder där temperaturer kan falla och passagerare behöver använda värmeventilationssystemet.

Teknik som levererar

SEAT el-Born integrerar den senaste utvecklingen i autonom funktionalitet och uppkoppling för att underlätta den moderna körningen. Konceptbilen drar fördel av två nivåer av autonoma system, vilket ger partiell automation till fordonet så att det kan kontrollera styr-, accelerations- och retardationshändelser. Lägg därtill bland annat Intelligent Park Assist vilket gör SEAT el-Born till en konceptbil som sammanfattar framtidens körning.

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 80% av sina fordon och i över 80 länder. 2018 sålde SEAT 517.600 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 7,488 bilar under 2018, en ökning med 16 procent och en marknadsandel på 2 procent. SEAT är ett av de snabbast växande bilmärkena på svensk och europeisk marknad.

SEAT-gruppen har mer än 15.000 anställda på sina tre produktionsenheter i Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell där de populära Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca och Toledo i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii i Slovakien.

CASA SEAT slår upp portarna den 23 april12.2.2020 15:46:51 CETPressmeddelande

Invigningen äger rum på San Jorge dagen, en av de viktigaste dagarna under året i Barcelonas kulturliv CASA SEAT kommer att sporra till debatt om morgondagens mobilitet och är tänkt att bli en referenspunkt i stadens agenda Byggnaden har ritats av Carlos Ferrater och för interiördesignen står Lázaro Rosa-Violán Barcelona, 10 februari 2020 – CASA SEAT, företagets nya byggnad för tvärvetenskapligt bruk placerad i hjärtat av Barcelona, slår upp sina portar den 23 april. Invigningsdatumet sammanträffar med San Jorge dagen och Världsbokdagen och är en hyllning till den stad där SEAT grundades för snart 70 år sedan. Tanken är att den nya byggnaden ska bli en integrerad del av Barcelonas kulturliv. CASA SEAT har skapats med målsättningen att aktivt bidra till utvecklingen av framtidens mobilitet. Programmet för CASA SEAT är fokuserat på att främja idéer, debatter och möten som rör hållbarhet, design, teknik och affärsliv, bland många andra ämnen. Det nya centret, som ligger vid korsningen Pas

SEAT och Skellefteå Kraft inleder klimatsmart samarbete7.2.2020 13:30:43 CETPressmeddelande

SEAT kickar igång sin elbilsoffensiv med försäljningsstarten av Mii electric. SEAT Sverige inleder ett samarbete med Skellefteå Kraft. Mii electric kunder erbjuds tre års fri hemmaladdning med 100% förnybar el från Skellefteå Kraft. Södertälje, 7 februari 2020. Enligt Svenska Miljöinstitutet är elbilen klimatsmart. Väljer du att köra elbil sänker du koldioxidutsläppen med ca. 70%* jämfört med en fossildriven bil, förutsatt att du laddar elbilen med förnybar el. SEAT vill skapa en enkelhet för sina kunder att maximera effekten av ett klimatsmart bilval. Därför väljer märket att inleda ett samarbete med Skellefteå Kraft. Skellefteå Kraft erbjuder inte bara 100% förnybar el utan arbetar också med flera utvecklingsprojekt som syftar till att underlätta användandet av elbilar i Sverige. ”Vi arbetar båda med stora omställningar i våra respektive branscher och har gemensamma mål för att möta klimatförändringarna. Skellefteå Kraft är en självklar och trovärdig samarbetspartner för oss på SEAT”