SEAT fortsätter som Official Car för STCC under 2018

SEAT fortsätter samarbetet med STCC

/ SEAT fortsätter som Official Car för STCC under 2018
/ SEAT Leon ST Cupra och SEAT Ateca finns med på samtliga STCC-race som Safety Car, Medical Car och Rescue Car

Södertälje, 18/04/2018. – Första helgen i maj är det efterlängtad premiär för STCC säsongen på Ring Knutstorp med ett starkt SEAT Dealer team på startlinjen. Nu är det även klart att SEAT fortsätter sitt engagemang i STCC och går in som Official Car under 2018.

Förra årets engagemang gav positiva ringar på vattnet och förstärkte vår position inom racing. Vår satsning inom motorsport är en del av en långsiktig strategi och med lanseringen av vårt nya märke CUPRA är det naturligt för oss att fortsätta vårt engagemang i STCC-serien. Vi har ett starkare team till årets serie med fler förare och ambitionen är att ta hem fler titlar under 2018, säger Per Brinkenberg, märkeschef på SEAT Sverige.

SEAT Leon ST Cupra och SEAT Ateca kommer finnas med som Safety Car, Medical Car och Rescue Car på samtliga race.

Vi är glada att kunna fortsätta vårt samarbete med SEAT. Förra årets samarbete var väldigt lyckat och SEAT visade under seriens gång att man har bilar med prestanda i toppklass. Med SEATs rötter inom racing så tycker vi SEAT passar perfekt ihop med STCC, säger Daniel Sporre, STCC AB.

Den 5:e maj är det premiär för årets STCC-serie på Ring Knutstorp.

Per Brinkenberg, märkeschef SEAT Sverige
STCC

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2017 sålde SEAT 468.400 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 6495 bilar under 2017, en ökning med 9 procent med en marknadsandel på 1,64 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.