SEAT Sverige

SEAT fortsätter växa trots stora omställningar för bilmarknaden

Dela

Försäljningsrekord för SEAT under 2018

/   Totalt levererade SEAT under 2018 517.600 bilar vilket är en ökning med 10.5% jämfört
    med 2017 och nytt rekord för SEAT
/   SEAT fortsätter även att vara ett av Sveriges snabbast växande volymmärken. Antalet
    nyregistrerade SEAT bilar ökade med 11% under 2018.
/   En stark lansering av Arona och ökad företagsförsäljning är 2 förklaringar till tillväxten  
/   Produktoffensiven fortsätter under 2019 med lanseringen av SEAT Tarraco under första
    kvartalet. Tarraco är en stor SUV med upp till 7 sittplatser 

Södertälje, 10/01/2019. – När 2018 summeras kan SEAT blicka tillbaka på ytterligare ett framgångsrikt år. Globalt ökade SEATs försäljing med 10,5% jämfört med 2017 och totalt levererades 517 600 bilar under 2018. Resultatet är den största försäljningsvolymen i SEATs 68 åriga historia och överstiger det tidigare året från 2000 (514 800 bilar). 2018 var det sjätte år i följd med positiv tillväxt för SEAT som sedan 2012 har ökat sin försäljning med över 60%.

I Sverige har SEAT trots en bilmarknad som genomgått stora omställningar under 2018 lyckats bibehålla ett positivt momentum. Totalt ökade antalet registreringar för SEAT i Sverige med 11% under 2018 vilket kan jämföras med totalmarknaden som backade nästan -7%.

En starkt bidragande faktor till ökningen är lanseringen av nya Arona som snabbt har etablerat sig som en grundpelare i SEATs portfölj. Totalt registrerades över 1.500 exemplar av Arona under 2018 vilket motsvarar över 20% av SEATs totala registreringarna. Trotjänaren Leon är dock fortfarande den modell som står för den största volymen med nästan 2.700 registrerade bilar.

     -        Vi gläds naturligtvis åt den positiva utvecklingen under 2018. Det är speciellt 
              roligt att se hur våra nya produkter fortsätter att bygga vår position i segment där
              vi tidigare inte funnits representerade, säger SEAT Sveriges märkeschef Per
              Brinkenberg.

Ytterligare en förklaring till ökningen är att SEAT under 2018 stärkt sin position inom företagssegmentet. Totalt ökade försäljningen med 25,5% jämfört med 2017 vilket gör att SEAT även här är en av de snabbast växande aktörerna. 

     -        Den produktoffensiv som vi har genomfört de senaste åren har gett oss ett mer
              konkurrenskraftigt utbud för företagskunder inom både privat och offentlig sektor.
              Under 2019 får vi i och med lanseringen av vår stora SUV Tarraco och Arona
              med gasdrift ytterligare 2 viktiga pusselbitar på plats vilket ger förutsättningar för
              ytterligare tillväxt bland företagskunder, säger Marcus Akmal som är ansvarig för
              företagsförsäljningen hos SEAT. 

SEAT har sedan 2014 fördubblat sin försäljning i Sverige. Förklaringen ligger delvis i en stark produktoffensiv i kombination med ett utökat återförsäljarnät som förbättrat tillgängligheten.

     -        Lyckade lanseringar och ökad tillgänglighet ger oss naturligtvis ett stort själv-
              förtroende inför 2019. Lägger vi också till våra kommande lanseringar,
              introduktionen av CUPRA märket, vår satsning på gasdrift och kommande hybrid-
              och elmodeller under 2020 så ser framtiden minst sagt ljus ut. SEAT har
              ambitiösa målsättningar för framtiden och vi har alla förutsättningar att lyckas,
              säger SEAT Sveriges märkeschef Per Brinkenberg.

Närmast fortsätter SEAT sin med lanseringen av Tarraco under första kvartalet 2019. Tarraco är en stor SUV med upp till 7-sittplatser som ger SEAT ökad täckning i det allt viktigare SUV-segmentet. Dessutom lanseras Arona med gasdrift i början av året - Arona TGI blir därmed den första fabriksbyggda SUVen med gasdrift. Under senare halvan av 2019 lanseras även en helt ny version av trotjänaren Leon.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

SEAT Sverige
SEAT Sverige



http://www.seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 80% av sina fordon och i över 80 länder. 2018 sålde SEAT 517.600 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 7,488 bilar under 2018, en ökning med 16 procent och en marknadsandel på 2 procent. SEAT är ett av de snabbast växande bilmärkena på svensk och europeisk marknad.

SEAT-gruppen har mer än 15.000 anställda på sina tre produktionsenheter i Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell där de populära Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca och Toledo i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii i Slovakien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

Följ SEAT Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från SEAT Sverige

SEAT visar tvåsiffrig försäljningstillväxt i maj10.6.2019 11:32:17 CESTPressmeddelande

Företaget levererade 54 400 bilar förra månaden, 10.5% mer än 2018 Perioden januari till maj visade SEAT rekordsiffror med en försäljning på 257.000 bilar (+7.7%) Försäljningen av CUPRA ökade med nästan 80% årets fem första månader Martorell, 10/06/2019. SEAT gör sin bästa maj någonsin. Företagets leveranser ökade med 10,5% förra månaden vilket innebar 54 400 bilar. För första gången sålde SEAT mer än 50 000 bilar under en majmånad, vilket överträffar förra majrekordet från 2018 (49 200). SEAT ackumulerade siffror för året visar rekordvolymer med 257 000 sålda bilar, vilket är 7.7% mer än samma period förra året. Även CUPRA* fortsätter att sätta försäljningsrekord. Under årets fem första månaderna sålde det nya bilmärket 10 300 bilar, vilket är 76,8% mer än samma period föregående år (*resultatet integrerat i SEATs totala försäljningssiffror). Wayne Griffiths, SEATs vice vid för försäljning och marknadsföring samt vd för CUPRA poängterar “vi är väldigt nöjda med vår tvåsiffriga försälj

SEAT lanserar Mii electric, märkets första helelektriska bil.5.6.2019 10:09:52 CESTPressmeddelande

Som första steg i sin eloffensiv lanserar SEAT Mii electric, märkets första helektriska bil Mii electric är en idealisk stadsbil som blandar dynamisk prestanda med flexibilitet och en räckvidd på 260 km* (WLTP) Med Mii electric gör SEAT tekniken mer tillgänglig med samma inköpskostnad som en bil med förbränningsmotor i kombination med låg ägandekostnad Förförsäljning börjar i september 2019 Martorell, 2019-06-05. Omställningen till eldrivna bilar har växlat upp. SEAT börjar sin elektriska offensiv med introduktionen av Mii electric. En helelektrisk bil som kombinerar prestanda, design och teknik. En bil som möter storstadens utmaningar och behoven från en ny generation kunder. Mii Electric är första modellen ut i SEATs elektrifieringsstrategi, som inom en snar framtid kommer att få sällskap av fler elbilar och plugin-hybrider, vilka inkluderar den helektriska SEAT el-Born, plugin-hybridversioner av Leon och Tarraco. Dessutom kommer plugin-versioner av högprestanda modellerna CUPRA Form

SEAT börjar sin elektriska offensiv med lanseringen av Mii Electric under ‘SEAT on Tour’5.6.2019 08:48:47 CESTPressmeddelande

Det spanska märket har valt Olso för världspremiären av sin första elbil, Mii electric De senaste nyheterna från SEAT och CUPRA, som inkluderar CUPRA Formentor och den helelektriska SEAT el-Born, besöker Oslo, Liverpool, Paris och Milan under en europeisk roadshow Oslo, 2019-06-05. SEAT invigde sin roadshow ‘SEAT on Tour’ i Oslo den 3 juni och påbörjade sin eloffensiv med värlsdpremiären av Mii Electric, märkets första helelektriska bil. ‘SEAT on Tour’ är ett projekt där de senaste nyheterrna från SEAT and CUPRA visas upp på strategiska platser i Europa enlighet med SEAT-andan ‘Created in Barcelona’. SEAT är ett av de snabbast växande bilmärkena i Europa, sett till volym, samt det märke som har den yngsta kundgruppen, 10 år yngre än genomsnittet. Med 202 600 sålda bilar under årets första fyra månader slår SEAT alla rekord. 80% av alla SEAT-bilar exporteras till 80 länder världen runt. Oslo, ansedd som elbilarnas europeiska huvudstad, var ett självklart val för invigningen av ‘SEAT on

SEAT och Norrlands Bil teamar upp med Skandinaviens längsta racingbana4.6.2019 13:00:44 CESTPressmeddelande

SEAT Sverige går tillsammans med Norrlands Bil in som partner till Drivecenter Arena i Fällfors, Skellefteå – en av Sveriges mest moderna racinganläggningar Samarbetet är ett led i SEATs satsning på svensk motorsport SEAT, CUPRA och Norrlands Bil finns på plats under invigningshelgen och Midnattssolsloppet 14-15 juni tillsammans med fjolårets segerteam i dåvarande STCC, PWR Racing Södertälje/Skellefteå, 2019-06-04. SEAT förstärker sin satsning på svensk motorsport när man tillsammans med sin lokala återförsäljare Norrlands Bil nu går in i ett samarbete med Skandinaviens längsta racingbana och en av de mest moderna anläggningarna i Sverige - Drivecenter Arena AB i Fällfors. Om mindre än två veckor invigs anläggningen som ligger utanför Skellefteå och tusentals besökare väntas när Midnattssolsloppet går av stapeln 14-15 juni. Under helgens finns både SEAT och det nu självständiga sportbilsmärket CUPRA på plats tillsammans med Norrlands Bil som representerar SEAT och CUPRA i Norrbotten oc

Popikonen Robyn uppträder på SEAT scenen under Primavera Sound29.5.2019 16:23:58 CESTPressmeddelande

SEAT fortsätter som strategisk partner till Primavera Sound Popikonen Robyn uppträder på SEAT Village state, i fint sällskap av världsartister som Miley Cyrus, Solange, Interpol, Carly Rae Jepsen och James Blake. Nya SEAT Lost&Sound appen hjälper festivalbesökarna att hitta sina vänner genom augmented reality Bilmärket erbjuder mobilitetstjänster både på och utanför festivalområdet Barcelona, 28/05/2019. SEAT är för tredje året i rad strategisk partner till Primavera Sound, en av de stora internationella musikfestivalerna. I år beräknas att festivalen kommer dra till sig över 220 000 besökare. Med partnerskapet anknyter biltillverkaren an med Barcelonas ungdomliga, urbana anda samt passionen för musik och internationella talanger. SEATs globala marknadsdirektör, Susanne Franz, betonar att “Primavera Sound, med sina rötter i Barcelona, är en av de världens viktigaste festivaler. Att vi även detta år medverkar visar vårt engagemang för urbana talanger och stärker vår koppling till musik

SEAT minskar sitt avfall med 34 % och siktar på en minskning med 60 % fram till 202527.5.2019 07:43:00 CESTPressmeddelande

Redan i år genomför företaget åtgärder för att producera mindre avfall och för effektivare hantering av det avfall som trots allt skapas Sedan 2010 har SEAT minskat sin produktionsrelaterade miljöpåverkan med 34 %, där man genomfört åtgärder för mindre utsläpp av koldioxid och flyktiga organiska föreningar, skapa mindre avfall samt sänka vatten- och energiförbrukningen Nästa mål är att till 2025 minska miljöpåverkan med 50 % Förra året investerade SEAT 16 miljoner euro i miljöinitiativ Martorell, 2019-05-27. I samband med Internationella återvinningsdagen den 17 maj meddelade SEAT att årets miljöåtgärder komma fokusera på hur man kan minska sitt avfall. De senaste 8 åren har SEAT lyckats sänka avfallet från sina anläggningar med 34 %. Sedan SEAT lanserade miljöstrategin Ecomotive Factory 2010 har företaget reducerat sin förbrukning av energi och vatten med 21,6 % respektive 30,9 %. Företaget har dessutom minskat sina utsläpp av koldioxid och flyktiga organiska föreningar med 63,3 % och

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum