SEAT går mot strömmen

Stark försäljningsstart för SEAT i Sverige

/ Rivstart på 2019 för SEAT på svenska marknaden
/ Ökade 21,76% i januari jämfört med föregående år medan totalmarknaden backade 11%

Södertälje, 06/02/2019. – År 2019 har startat på bästa sätt för ett av Sveriges snabbast växande bilmärken. Som ett av få bilmärken i Sverige ökade SEAT sin försäljning i januari trots att totalmarknaden gick ner drygt 11% jämfört med föregående år.

- Vi har verkligen fått en smakstart på 2019 med en ökning på hela 21,76% jämfört med januari i fjol, säger Per Brinkenberg, märkeschef för SEAT Sverige.

- Jag räknar med att vi kommer kunna fortsätta denna trend under hela året då vi lanserar flera nya modeller, bland annat vår stora SUV Tarraco som nyss nått våra handlare. Dessutom fortsätter vi att bygga ut SEATs nät av återförsäljare och verkstäder i Sverige för att öka kapaciteten ytterligare, fortsätter Per Brinkenberg.

SEAT Arona och Leon, vid sidan om den helt nya prestanda SUV-en CUPRA Ateca, är de modeller som framförallt står för SEATs tillväxt. Även SEAT Ateca och Ibiza har fått en stark start på året genom en högre produktionstakt i fabriken.

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 80% av sina fordon och i över 80 länder. 2018 sålde SEAT 517.600 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 7,488 bilar under 2018, en ökning med 16 procent och en marknadsandel på 2 procent. SEAT är ett av de snabbast växande bilmärkena på svensk och europeisk marknad.

SEAT-gruppen har mer än 15.000 anställda på sina tre produktionsenheter i Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell där de populära Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca och Toledo i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii i Slovakien.

SEAT S.A.: det förflutna, nuet och framtiden för mobiliteten i Spanien12.5.2023 12:36:28 CEST | Pressmeddelande

Det förflutna, nuet och framför allt framtiden för SEAT S.A. möttes på bilmässan Automobile Barcelona. Under evenemanget gick företaget igenom sin mer än 70-åriga historia och firade 30 år i Martorell. Dessutom presenterades CUPRA Tavascan och den virtuella konceptbilen CUPRA DarkRebel. Företaget meddelade också att dess nya urbana elbil kommer att tillverkas i Martorell och får namnet CUPRA Raval.