SEAT ger sig in på MC-marknaden med en helelektrisk ”eScooter”

• SEAT eScooter concept premiärvisas på Barcelona Smart City Expo World Congress den 19 november
  • 2020 börjar SEAT försäljningen av sin 100% elektriska motorcykel som motsvarande en 125-kubikare
  • SEAT eScooter kommer finnas tillgänglig för både privatpersoner och fordonspooler

Martorell, Spanien, 6 november 2019. Med SEAT eScooter concept ger sig nu den spanska biltillverkaren in på motorcykelmarknaden och breddar därigenom sitt engagemang för hållbar mobilitet i städerna ytterligare. 2020 börjar företaget sälja sin egen eldrivna motorcykel, motsvarande en 125 cc-modell. Premiärvisningen sker på Smart City Expo World Congress i Barcelona den 19 november.

Nya SEAT eScooter concept ingår i företagets urbana mobilitetsstrategi vars fokus ligger på att tillhandahålla hållbara transportlösningar för städer. Redan vid förra Mobile World Congress lät SEAT meddela att man kommer gå i spetsen för Volkswagens-koncernens mikromobilitetsstrategi. I denna ingår också konceptbilen SEAT Minimó, liksom SEAT eXS Kickscooter powered by Segway, som presenterades vid fjolårets Smart City Expo.

SEATs VD Luca de Meo framhöll att ”Storstädernas ständiga tillväxt gör effektiv mobilitet till en av de viktigaste frågorna att lösa. Med bekräftelsen av en lansering av företagets första eScooter tar vi ytterligare ett steg med vår urbana mikromobilitetsstrategi.”

Barcelona har en lång tradition när det gäller tvåhjuliga transportmedel och är den stad i Europa som har flest motorcyklar per capita. Därför kommer SEAT att utveckla konceptet i samarbete med den Barcelona-baserade el-motorcykeltillverkaren Silence, och man kommer att sälja eScooter både till privatpersoner och för användning i fordonspooler.

Gör eldriven, hållbar mobilitet tillgänglig för fler

SEAT håller på att utvecklas till en leverantör av mobilitetstjänster vilket innebär att verksamheten sträcker sig längre än till bara fordonstillverkning. Detta gör man för att kunna svara upp mot en av framtidens mest tongivande trender: en samarbetsbaserad, delad, hållbar ekonomi. Redan i dag erbjuder företaget bilpoolstjänster via Respiro, och dessutom säljer man SEAT eXS KickScooter powered by Segway, som också finns för fordonspoolstjänster via uppstartsföretaget UFO.

”Med tanke på den omfattande transformationen i transportindustrin är det ett genidrag av SEAT att gå från att vara en traditionell biltillverkare till att ta ett helhetsgrepp för mobilitet, dessutom en hållbar sådan i form av eldrivet, situationsanpassat och med möjlighet att enkelt dela fordon för ett effektivt nyttjande.” säger Susanne Karlsson, Produktchef e-Mobility på SEAT Sverige.

Nyligen presenterade den spanska biltillverkaren också konceptbilen SEAT Minimó – en 100% eldriven bil som kan sägas kombinera det bästa med en bil och en motorcykel och är konstruerad för att passa de mobilitetsplattformar som kommer att forma den fria rörligheten i framtidens städer.

SEAT Mii electric – gör elmobiliteten överkomlig för fler13.11.2019 08:15:26 CETPressmeddelande

SEAT Mii electric gör det möjligt för fler att köpa elbil. Priset för SEAT:s första eldrivna modell ligger nämligen på samma nivå som för en bil med förbränningsmotor, och ägarkostnaderna är låga. Med en effekt på 83 hk och ett litiumjonbatteri på 32,3 kWh kombinerar Mii electric dynamisk prestanda med smarta funktioner som gör den till den idealiska bilen för stan. Mii electric gör 0 till 50 km/h på pigga 3,9 sekunder och har en räckvidd på upp till 260 km. Denna helelektriskt drivna stadsbil erbjuder flera olika laddningsmöjligheter, och batteriet kan snabbladdas på bara 1 timme (med 40 kW likström (DC)). Mii electric är först ut i SEAT:s elbilsfamilj, en familj som väntar tillökning flera gånger om de närmaste åren. Martorell, Spanien, 13 november 2019. Marknaden för eldrivna bilar växer i takt med att allt fler konsumenter inser fördelarna med att ställa om från traditionella bränslen till mer hållbara alternativ. SEAT möter dessa utmaningar genom att utveckla bilar som lever upp t

SEAT ökade försäljningen med 93% på den svenska marknaden i oktober12.11.2019 09:23:48 CETPressmeddelande

Bästa oktobermånaden för den spanska biltillverkaren någonsin: 43.900 sålda bilar globalt. En försäljningsökning med 30% i jämförelse med föregående år Sedan januari i år har SEAT ökat sin försäljning med 11,1% – nästan en halv miljon bilar har levererats totalt under perioden vilket är nytt rekord För CUPRA ökade leveranserna med 79% under perioden januari-oktober. Försäljningen i Sverige har ökat med 27,4% januari-oktober. Södertälje, 12 november 2019. SEAT passar på att sätta nytt försäljningsrekord två månader före årsskiftet. Från januari t.o.m. oktober i år har företaget levererat 498.700 bilar, vilket är 11,1% fler än under samma period förra året (449.000 bilar). Resultatet innebär att SEAT slagit det tidigare försäljningsrekordet (satt i fjol) med 50.000 bilar för samma period. Förra månaden fortsatte den starkt stigande trenden från i september, och försäljningen steg igen över 30%-strecket. Totalt sålde företaget 43.900 bilar globalt; 31,3% fler än under oktober förra året (