SEAT ger sig in på MC-marknaden med en helelektrisk ”eScooter”

• SEAT eScooter concept premiärvisas på Barcelona Smart City Expo World Congress den 19 november
  • 2020 börjar SEAT försäljningen av sin 100% elektriska motorcykel som motsvarande en 125-kubikare
  • SEAT eScooter kommer finnas tillgänglig för både privatpersoner och fordonspooler

Martorell, Spanien, 6 november 2019. Med SEAT eScooter concept ger sig nu den spanska biltillverkaren in på motorcykelmarknaden och breddar därigenom sitt engagemang för hållbar mobilitet i städerna ytterligare. 2020 börjar företaget sälja sin egen eldrivna motorcykel, motsvarande en 125 cc-modell. Premiärvisningen sker på Smart City Expo World Congress i Barcelona den 19 november.

Nya SEAT eScooter concept ingår i företagets urbana mobilitetsstrategi vars fokus ligger på att tillhandahålla hållbara transportlösningar för städer. Redan vid förra Mobile World Congress lät SEAT meddela att man kommer gå i spetsen för Volkswagens-koncernens mikromobilitetsstrategi. I denna ingår också konceptbilen SEAT Minimó, liksom SEAT eXS Kickscooter powered by Segway, som presenterades vid fjolårets Smart City Expo.

SEATs VD Luca de Meo framhöll att ”Storstädernas ständiga tillväxt gör effektiv mobilitet till en av de viktigaste frågorna att lösa. Med bekräftelsen av en lansering av företagets första eScooter tar vi ytterligare ett steg med vår urbana mikromobilitetsstrategi.”

Barcelona har en lång tradition när det gäller tvåhjuliga transportmedel och är den stad i Europa som har flest motorcyklar per capita. Därför kommer SEAT att utveckla konceptet i samarbete med den Barcelona-baserade el-motorcykeltillverkaren Silence, och man kommer att sälja eScooter både till privatpersoner och för användning i fordonspooler.

Gör eldriven, hållbar mobilitet tillgänglig för fler

SEAT håller på att utvecklas till en leverantör av mobilitetstjänster vilket innebär att verksamheten sträcker sig längre än till bara fordonstillverkning. Detta gör man för att kunna svara upp mot en av framtidens mest tongivande trender: en samarbetsbaserad, delad, hållbar ekonomi. Redan i dag erbjuder företaget bilpoolstjänster via Respiro, och dessutom säljer man SEAT eXS KickScooter powered by Segway, som också finns för fordonspoolstjänster via uppstartsföretaget UFO.

”Med tanke på den omfattande transformationen i transportindustrin är det ett genidrag av SEAT att gå från att vara en traditionell biltillverkare till att ta ett helhetsgrepp för mobilitet, dessutom en hållbar sådan i form av eldrivet, situationsanpassat och med möjlighet att enkelt dela fordon för ett effektivt nyttjande.” säger Susanne Karlsson, Produktchef e-Mobility på SEAT Sverige.

Nyligen presenterade den spanska biltillverkaren också konceptbilen SEAT Minimó – en 100% eldriven bil som kan sägas kombinera det bästa med en bil och en motorcykel och är konstruerad för att passa de mobilitetsplattformar som kommer att forma den fria rörligheten i framtidens städer.

SEAT först ut i Norden att sponsra Spotifys populära spellista ”Discover Weekly”4.3.2020 08:55:03 CETPressmeddelande

SEAT blir först i Norden att sponsra Spotifys Discover Weekly, spellistan som utformas efter varje individs personliga musikintresse Samarbetet är en del i SEATs musikstrategi och skapar en naturlig koppling mellan SEATs bilar och musik Södertälje, 4 mars 2020. SEAT blir första annonsör i Norden att sponsra den individuellt genererade spellistan Discover Weekly på Spotify, som är ett spännande upplägg som passar den målgrupp SEAT vänder sig till, yngre personer som är vana att aktivt ta egna beslut och gärna uttrycker sig individuellt. SEAT har en stor kärlek för musik och en uttalad musikstrategi. Märket har under flera år aktiverat sig på bred front inom området och bland annat varit partner till några av världens största musikfestivaler som Primavera Sound i Barcelona och Lollapaloza i Tyskland. Kopplingen mellan mobilitet och musik är både stark och naturlig och de flesta av SEATs bilmodeller kan utrustas med ljudsystemet Beats Audio, för en maximal musikupplevelse även i bilen. ”M

SEAT och CUPRA förverkligar elbilsoffensiven3.3.2020 16:50:29 CETPressmeddelande

Företaget premiärvisar nu serieversionen av unika CUPRA Formentor CUPRA Formentor kommer att byggas vid fabriken i Martorell, den lanseras sista kvartalet i år och kommer att erbjudas i plug-in hybrid och förbränningsmotorversion SEATs försäljningskurva fortsätter att stiga, tvärt emot trenden på den annars vikande marknaden Martorell, 3 mars 2019. SEAT är i nu full gång med att förverkliga den plan för elektrifiering företaget presenterade ifjol. Efter att ha premiärvisat den nya generationen av SEAT och CUPRA Leon, som båda kan fås som plug-in hybrid, presenterades nu serieversionen av CUPRA Formentor. Istället för att hålla världspremiären som planerat på den inställda bilsalongen i Genève, valde man att avtäcka CUPRA Formentor via en webbsänd videokonferens. Formentor är den första modell som utvecklats speciellt för CUPRA och kommer också att finnas i en plug-in hybridversion. Med elektrifieringen av sitt modellutbud vill SEAT erbjuda sina kunder ett mer hållbart alternativ, alla