SEAT gör vinst för första gången sedan 2008

• 6 miljoner euro i vinst efter skatt
  • 8,3 miljarder euro i omsättning – högsta siffran någonsin och dubbelt så mycket som under 2009
  • Resultat före avskrivningar på 400 miljoner euro och förbättrat kassaflödet med 50 procent
  • 586 miljoner euro satsat på investeringar och utveckling, 28 procent mer än föregående år
  • SEAT breddar SUV-utbudet med ytterligare en modell 2017, helt utvecklad och tillverkad i Martorell

Södertälje, 2016-03-16 – 2015 symboliserar ett stort steg framåt för SEAT som företag och vägen mot hållbar lönsamhet. Förra året stängdes med 6 miljoner euro i vinst efter skatt, vilket är det första positiva resultatet sedan 2008 och att jämföra med 66-miljonersförlusten 2014. Ökad försäljning och ett modellutbud med bättre marginaler är de två mest framstående anledningarna till det förbättrade resultatet. Omsättningen ökade med 11 procent till 8,3 miljarder viket är den bästa siffran någonsin för SEAT och dubbelt så mycket som 2009. Dessutom ökade den genomsnittliga vinsten för varje bil med 3,5 procent.

– Framgångarna under 2015 var tvåfaldiga för SEAT. Inte nog med att vi för första gången sedan 2008 gjorde vinst, vi gjorde det dessutom under ett år med stora utmaningar. Med rätt strategi kan vi nu se optimistiskt fram mot utmaningen att nå hållbar långsiktig lönsamhet. Vi går en mycket ljus framtid till mötes tack vare lanseringen av nya produkter och integrationen av ny teknologi på såväl mobility- som connectivity-området, säger Luca de Meo, president för SEAT, under presentationen av 2015 års resultat.

Försäljningen ökade för tredje året i rad och 2015 sålde man fler än 400 000 bilar totalt, mycket tack vare en återhämtning på marknader i södra Europa som Spanien och Italien, ökad försäljning för femte året i rad i Tyskland, SEAT:s största marknad, och företagets framgångar i Mexiko.

En fortsatt stark försäljning av Leon och Ibiza med 160 900 (+4,4 %) respektive 153 600 (+2,4 %) sålda fordon under året, stark ökning av Alhambra (+17,2 %) och framgången för Audi Q3 bidrog alla tre till att såväl volymen som SEAT:s omsättning ökade för sjätte året i rad.

Tack vare årets framgångar kunde SEAT också investera mer i marknadsföring för att förstärka varumärkeskännedomen, höja medarbetarnas löner, samt investera i forskning och utveckling för lanseringen av nya modeller, som när man anpassade Line 1 vid Martorell-fabriken till den nya MQB A0-plattformen.

Under 2015 satsade SEAT totalt 586 miljoner euro på investeringar och utveckling, vilket är 28 procent mer än föregående år. De senaste fem åren har SEAT investerat omkring 2,7 miljarder euro på området.

Totalt ökade företagets rörelseresultat med 96 procent till -7 miljoner euro, jämfört med de -167 för ett år sedan. SEAT har visat förmågan att tjäna pengar på företagets kärnverksamhet har stärkts och EBITDA (resultatet före finansiella poster, skatter och avskrivningar) ökade med 30 procent till 391 miljoner euro, samtidigt som kassaflödet ökade med närmare 50 procent till 781 miljoner euro.

– SEAT fortsätter att förbättra sin förmåga att själva skapa resurserna som finansierar investeringar och stärker företagets ställning. Efter flera års framgångar var 2015 en riktig milstolpe längs vägen mot hållbar lönsamhet,säger Holger Kintscher, Vice-President för finans, IT och organisation på SEAT.

Medarbetare
Den ökade försäljningen och större produktionen skapade 350 nya jobb inom SEAT. Bland annat 100 ingenjörer vid det tekniska centret, som ifjol firade 40-årsjubileum, samt 48 unga akademiker från företagets yrkesskola. Totalt investerade SEAT 14 miljoner euro i utbildning för sina medarbetare.

Framtiden
SEAT räknar med fortsatt tillväxt under 2016. Året bjuder bland annat på höjdpunkter som lanseringen av nya Ateca, företagets första SUV någonsin, som nyligen presenterades vid internationella bilsalongen i Genève. Det är en ny bilmodell helt utvecklad vid SEAT Technical Centre som finns hos de svenska SEAT-handlarna efter sommaren.

Nya Ateca är bara inledningen på den mest ambitiösa produktoffensiven någonsin för SEAT. Företaget fortsätter att satsa på SUV-segmentet och 2017 lanseras en ny mindre modell som nu utvecklas och senare kommer att tillverkas i Martorell.

– Det är här fantastiska nyheter för både varumärket och vår huvudfabrik eftersom SUV-segmentet är det snabbaste växande segmentet och symboliserar ett stort steg framåt i skapande av företagets tredje grundpelare, parallellt med Ibiza och Leon-modellerna, säger Luca de Meo.

SEAT har som mål att sätta standarden för de senaste uppkopplingsmöjligheterna och har därför ingått samarbeten med teknikjättar som Samsung och SAP.

Och redan nu gör företaget framgångar i processen för nästa generations system, där man fokuserar på at utveckla och utrusta sina bilar med den senaste uppkopplingstekniken med största möjliga säkerhet för förar- och kunddata. Bland annat har SEAT:s CONNECT-versioner funnits på europeiska vägar sedan lanseringen av nya Ibiza sommaren 2015.

Framtiden kräver framstående uppkopplingsmöjligheter och SEAT räknar med att ligga i framkant av denna teknik, vilket också företaget visar genom att man för andra året i rad medverkar på Mobile World Congress tillsammans med Samsung, SAP och Accenture.

För ytterligare information, kontakta Sanna Strömbäck, SEAT Sverige, 070-165 18 46 eller sanna.stromback@seat.se

SEAT är den enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sedan 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

I Sverige sålde SEAT 4257 bilar under 2015, en ökning med 26 procent med en marknadsandel på1,23 procent. SEAT är starka på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing där SEAT idag är det tredje största märket i Sverige.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i  Tjeckien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna  ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I år firar SEAT Technical Centre sitt 40-års jubileum. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering

SEATs nya 7-sitsiga SUV kommer heta SEAT Tarraco20.2.2018 11:16Pressmeddelande

/ För första gången har SEAT låtit sina fans bestämma namnet på en av sina modeller genom en omröstning. Mer än 146.000 personer från 134 länder deltog i omröstningen. / Det vinnande alternativet Tarraco fick mer än 35% av rösterna och kommer därmed namnge SEATs nya 7-sitsiga SUV / Den 7-sitsiga SUVen lanseras i slutet av 2018 Södertälje, 20/02/2018. – SEAT Tarraco. Det är namnet på SEATs tredje SUV. Namnet bestämdes genom en omröstning bland SEAT fans. Omröstningen startade under sommaren 2017 och totalt deltog 146 124 personer från 134 länder i tävlingen #SEATseekingName. Det vinnande alternativet blev Tarraco som fick 35% av rösterna. Tarraco är det historiska namnet på Tarragona som ligger strax söder om SEATs hemstad Barcelona och är en av de äldsta romerska bosättningarna på den Iberiska halvön. Staden har ett rikt arv av kultur, historia och arkitektur och en ungdomlig känsla vilket är värden som är i linje med SEATs kärnvärden och vad SEAT vill förmedla med sina bilar. Tarraco

CUPRA: Ett nytt märke är fött31.1.2018 16:20Pressmeddelande