SEAT hoppas på fortsatta STCC-framgångar i Alastaro

/ SEAT Dealer team siktar på att utöka ledningen i teammästerskapet / STCC serien fortsätter till helgen med sitt första nedslag i Finland

Södertälje 18/05/17 – SEAT Dealer Team - PWR Racing har just landat i Finland för den andra deltävlingen i STCC. Teamet som tog ett fast grepp om
mästerskapsledningen både i team- och förarmästerskapet under premiären siktar nu på att utöka den ledningen.

- Vi hade med oss ett gäng förbättringspunkter när vi lämnade premiären på Knutstorp för snart två veckor sedan och hela teamet har jobbat hårt med
att finjustera våra SEAT bilar sedan sist. I vår värld är pauserna mellan race inte någon viloperiod, säger Daniel Haglöf, VD & förare PWR Racing.

STCCs nedslag på finska Alastaro blir det första i mästerskapets historia. Det innebär att många förare och team kommer dit helt utan tidigare erfarenheter
av banan men teamet har goda förhoppningar om fortsatta framgångar och vet vad som krävs.

- En helt ny bana innebär att vi som förare snabbt behöver komma in i rätt rytm och leverera jämna, snabba varvtider så att teamets ingenjörer får bra
förutsättningar för att dra rätt slutsatser kring inställningarna på våra SEAT Leon TCR. Det blir ett bra test för alla team på plats och en spännande utmaning.
För mig och teamet är fullt fokus på att utöka mästerskaps-ledningen, säger Robert Dahlgren.

Morgondagen innehåller som vanligt två stycken testpass på vardera en timme och avrundas med tre tidskval som bestämmer startordningen för lördagens
tre race som direktsändning SVT1 och svtplay.se kl: 13.30-16.30.

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av
sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde drygt 410.000 (408.700) fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan
arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

Robert Dahlgren STCC-mästare redan första året med SEAT16.9.2017 12:57Pressmeddelande

/ Första STCC-titeln för Robert Dahlgren redan första året med SEAT Södertälje 16/09/17 – Robert Dahlgren gjorde processen kort i STCC-finalen på Mantorp och säkrade SM-titeln redan i första heatet. Efter att ha undvikit en krasch på första varvet körde Dahlgren säkert in som 6:a och säkrade därmed titeln redan första året med SEAT. - Jag är så jävla glad och stolt! Stolt över teamet, stolt över mig själv och stolt över den insats vi alla gjort tillsammans denna säsong. Jag hade inte kunnat ta min första STCC-titel på ett bättre sätt. Bilen har fungerat fantastiskt bra hela säsongen och jag är oerhört nöjd över att vara en del av SEAT Dealer Team – PWR Racing, säger Dahlgren efter första titeln. .- Vi är otroligt glada för Robert och teamets skull! Robert är en fantastisk förare och vi är stolta över att vi på SEAT har kunnat ge honom rätt förutsättningar för att bli bäst i Sverige. SEAT Dealer Team – PWR Racing har jobbat otroligt hårt hela säsongen och vi är superglada över att ha ta

Första SM-titeln nära för Dahlgren & SEAT13.9.2017 11:08Pressmeddelande

Södertälje 13/07/17 - Efter tretton år hos Volvo och nästan lika många försök att bärga STCC-titeln ser Robert Dahlgren efter bytet till SEAT ut att gå mot sin första seger i det prestigefyllda mästerskapet. En vinst blir inte bara Dahlgrens första i STCC utan också det första SM-tecknet för SEAT. - Jag trivs oerhört bra i SEAT Dealer Team - PWR Racing. Hela teamet jobbar effektivt ihop, allt från mekaniker och däcktekniker till data- & raceingenjörer. Det gäller att utvecklas kontinuerligt under hela säsongen och det har vi gjort, därför har vi riktigt bra slagläge på mästartiteln nu. Jag känner mig både trygg och stark inför finalen. SM-guldet ska bärgas, det finns inget annat, säger Robert Dahlgren. STCC-finalen går av stapeln lördag den 16 september på Mantorp Park. En klassisk final som många gånger varit spännande ända in i det sista. Inför årets batalj har Dahlgren dock så pass stort försprång att mästerskapet kan avgöras redan under fredagens kval. Totalt tre poäng delas ut til