SEAT hoppas på fortsatta STCC-framgångar i Alastaro

/ SEAT Dealer team siktar på att utöka ledningen i teammästerskapet / STCC serien fortsätter till helgen med sitt första nedslag i Finland

Södertälje 18/05/17 – SEAT Dealer Team - PWR Racing har just landat i Finland för den andra deltävlingen i STCC. Teamet som tog ett fast grepp om
mästerskapsledningen både i team- och förarmästerskapet under premiären siktar nu på att utöka den ledningen.

- Vi hade med oss ett gäng förbättringspunkter när vi lämnade premiären på Knutstorp för snart två veckor sedan och hela teamet har jobbat hårt med
att finjustera våra SEAT bilar sedan sist. I vår värld är pauserna mellan race inte någon viloperiod, säger Daniel Haglöf, VD & förare PWR Racing.

STCCs nedslag på finska Alastaro blir det första i mästerskapets historia. Det innebär att många förare och team kommer dit helt utan tidigare erfarenheter
av banan men teamet har goda förhoppningar om fortsatta framgångar och vet vad som krävs.

- En helt ny bana innebär att vi som förare snabbt behöver komma in i rätt rytm och leverera jämna, snabba varvtider så att teamets ingenjörer får bra
förutsättningar för att dra rätt slutsatser kring inställningarna på våra SEAT Leon TCR. Det blir ett bra test för alla team på plats och en spännande utmaning.
För mig och teamet är fullt fokus på att utöka mästerskaps-ledningen, säger Robert Dahlgren.

Morgondagen innehåller som vanligt två stycken testpass på vardera en timme och avrundas med tre tidskval som bestämmer startordningen för lördagens
tre race som direktsändning SVT1 och svtplay.se kl: 13.30-16.30.

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av
sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde drygt 410.000 (408.700) fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan
arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

SEATs nya 7-sitsiga SUV kommer heta SEAT Tarraco20.2.2018 11:16Pressmeddelande

/ För första gången har SEAT låtit sina fans bestämma namnet på en av sina modeller genom en omröstning. Mer än 146.000 personer från 134 länder deltog i omröstningen. / Det vinnande alternativet Tarraco fick mer än 35% av rösterna och kommer därmed namnge SEATs nya 7-sitsiga SUV / Den 7-sitsiga SUVen lanseras i slutet av 2018 Södertälje, 20/02/2018. – SEAT Tarraco. Det är namnet på SEATs tredje SUV. Namnet bestämdes genom en omröstning bland SEAT fans. Omröstningen startade under sommaren 2017 och totalt deltog 146 124 personer från 134 länder i tävlingen #SEATseekingName. Det vinnande alternativet blev Tarraco som fick 35% av rösterna. Tarraco är det historiska namnet på Tarragona som ligger strax söder om SEATs hemstad Barcelona och är en av de äldsta romerska bosättningarna på den Iberiska halvön. Staden har ett rikt arv av kultur, historia och arkitektur och en ungdomlig känsla vilket är värden som är i linje med SEATs kärnvärden och vad SEAT vill förmedla med sina bilar. Tarraco

CUPRA: Ett nytt märke är fött31.1.2018 16:20Pressmeddelande

Södertälje, 31/01/2018 – Det är nu officiellt att SEATs populära prestandalinje CUPRA kommer positioneras som ett eget märke under SEATs regi. Det nya märket heter CUPRA och idag släpps de första officiella bilderna på den nya CUPRA-logotypen som också ger en glimt av vad CUPRA kommer att bli. CUPRA har alltid varit den sportigaste upplevelsen inom SEAT familjen och får nu en egen själ, ett eget DNA och sin egen identitet. Alla nya CUPRA-modeller kommer förses med den nya CUPRA-logotypen. Det nya CUPRA-märket gör sin officiella debut den 22 februari under ett event i Barcelona. Efter detta kommer de första CUPRA-modellerna introduceras för allmänheten i början av mars under Geneva International Motor Show. I samband med att den nya logotypen presentaras lanseras också en officiella hemsida för det nya varumärket: www.cupraofficial.com SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och h