SEAT Sverige

SEAT kommer till Genèves bilsalong i toppform

Dela

Fortsatt stark tillväxt för SEAT

/ SEAT kommer till Genèves bilsalong i toppform. Hittills i år har försäljningen globalt ökat med +23.1% jämfört med 2017
/ SEAT är ett av Europas snabbast växande bilmärke och SEAT Sverige har ökat antalet order med över 30% under januari-februari
/ Genève blir den offentliga premiären för det nya märket CUPRA och internationell debut för CUPRA e-Racer världens första 100% elektriska racingbil
/ CUPRA Ateca blir första CUPRA modellen och kommer till Sverige under hösten
/ SEAT Arona kommer som första SUV:en i sitt segment med gasdrift
/ SEAT är första bilmärke att inkludera Shazam i sina bilar

Genève, 06/03/2018. –SEAT har inlett 2018 starkt och fortsätter att visa tvåsiffriga tillväxttal. Under februari ökade försäljningen med 25,9% jämfört med samma period 2017 och sett till hela året har 78.800 bilar levererats vilket är en ökning med 23.1% jämfört med 2017.

SEAT Sverige har inlett 2018 starkt med 31% högre orderingång jämfört med samma period 2017. Ökningen beror delvis på lanseringen av nya Arona men även på en stark försäljning av nya Ibiza.

SEAT har även lyckats bibehålla en stark tillväxt på hemmamarknaden Spanien där försäljningen under de första 2 månaderna nådde 17.100 bilar (+18.1%) tätt följt av Tyskland som levererade 13.700 under samma period (+15.0%). SEAT Vice-President för Sales and Marketing Wayne Griffiths poängterade att ”vi har haft en fantastisk tillväxt under årets 2 första månader. SEAT är ett av de snabbast växande märkena i bilbranschen och vi ökar våra andelar på strategiskt viktiga marknader. Han tillägger även att ”SEAT Arona är populär på alla våra marknader liksom Leon, Ibiza och Ateca. Utöver det kommer lanseringen av CUPRA tillföra en ytterligare en positiv effekt och ge oss en möjlighet att nå nya målgrupper i framtiden.”

CUPRA, resultatet av en genuin kärlek till bilar
Den största nyheten på årets Genèvesalong är introduktionen av märket CUPRA som gör sin officiella debut i Genève. SEAT och CUPRA presenteras sida vid sida. Med CUPRA vill SEAT kunna attrahera kunder som vill vara unika och ställer höga krav på kvalitét men som inte nödvändigtvis söker lyx. I Genève presenteras den första modellen i SUVen CUPRA Ateca som med sina 300hk, 4Drive och förfinad DSG växellåda kommer erbjuda en helt ny prestanda i sitt segment. CUPRA Ateca kommer till Sverige redan under hösten 2018 och kommer garanterat dra blickarna till sig.

CUPRA e-Racer, världens första 100% elektriska racingbil redo för banan
I Genève presenterar CUPRA också en helt ny e-Racer som blir världens första 100% elektriska racing bil. CUPRA e-Racer reflekterar det engagemang CUPRA har för racing samtidigt som CUPRA vill ta täten i utvecklingen mot en mer hållbar utveckling inom motorsport. CUPRA e-Racer kommer vara en sann motorsportbil som genererar från 300 kW löpande kraft och upp till 500kW som toppkraft.

SEAT Arona, den första SUVen i sitt segment med gasdrift
SEAT fortsätter sin satsning på gasdrift och i Genève presenteras bland annat Ibiza 1.0 TGI FR – en sportig FR-modell med gasdrift. SEAT har ett av de mest omfattande modellprogrammen för gasdrift och kommer inom ett par månader även lansera Arona TGI med gasdrift. Med detta blir SEAT först i segmentet att erbjuda gasdrift.

Första bilmärke att integrera Shazam i våra bilar
SEAT presenterar också sina senaste nyheter inom digitalisering och uppkoppling i Genève i form av en ny digitala cockpit och inte minst integreringen av musiktjänsten Shazam i våra bilar. Redan under april kommer Shazam finnas tillgänglig i SEATs fordon och med detta fortsätter SEAT sin strävan efter att förse sina kunder med en uppkopplad och säker förarmiljö.           

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

SEAT Sverige
SEAT Sverige



http://www.seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2017 sålde SEAT 468.400 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 6495 bilar under 2017, en ökning med 9 procent med en marknadsandel på 1,64 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEAT-gruppen har mer än 14.500 anställda på sina tre produktionsenheter i Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell där de populära Ibiza och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca och Toledo i Tjeckien, Alhambra i Portugal och Mii i Slovakien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna  ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

Följ SEAT Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från SEAT Sverige

SEAT gör framsteg med CNG-utbud11.4.2019 16:16:06 CESTPressmeddelande

SEAT strävar efter att minska sin miljöpåverkan genom att öka rollen för komprimerad naturgas i bränsleblandningen Märket har ett av de största utbuden av CNG, inklusive Mii Ecofuel, Ibiza TGI, Arona TGI och Leon TGI, som erbjuder en bil för varje kunds behov CNG är ett överkomligt, pålitligt och driftsklart hållbart alternativ till traditionella förbränningsbränslen som bensin och diesel, och ger sänkta utsläpp och kostnader Det europeiska CNG-nätverket expanderar snabbt, och SEAT säljer bilar på marknader som inkluderar Spanien, Italien och Tyskland, bland många andra Martorell, 2019-04-08. SEAT fortsätter att gå i bräschen för införande av komprimerad naturgasteknik (CNG) och ger kunderna det bredaste urvalet av bilar som är renare, mer hållbara och erbjuder större verkansgrad. Märkets utbud inkluderar Mii Ecofuel, Ibiza TGI, Arona TGI och Leon TGI, vilket innebär att det finns en CNG-driven bil för varje livsstil och smak, och det drar nytta av det snabbt växande CNG-nätverket i Eu

SEAT lanserar sex el- och laddhybridmodeller samt utvecklar en ny plattform för elbilar3.4.2019 09:29:28 CESTPressmeddelande

SEAT nådde 2018 sin högsta nettovinst på nästan 300 miljoner euro och en omsättning på nära 10 miljarder euro, den högsta i historien Under 2018 satsade företaget rekordsiffran 1,2 miljarder euro på investeringar, forskning och utveckling SEAT utvecklar en ny elbilsplattform i samarbete med Volkswagen Dr. Herbert Diess: ”SEAT har en ny roll i Volkswagenkoncernen och får ännu mer ansvar” Martorell, 2019-04-03. SEAT har nu presenterat sin strategi för elbilar som i början av 2021 kommer att inkludera sex elhybrid- och sex laddhybridmodeller. Den elektriska versionen av Mii och el-Born kommer att bli märkets två första helelektriska modeller medan nya generationen av Leon och Tarraco kommer att finnas som laddhybrid. Även CUPRA Leon och CUPRA Formentor kommer med laddhybridsversioner. SEATs vd Luca de Meo tillkännagav också på företagets årliga presskonferens att CUPRA Formentor, den nya crossovermodellen som presenterades på Internationella bilsalongen i Genève, kommer att tillverkas i M

SEAT utökar sitt framgångsrika samarbete med Midnattsloppet2.4.2019 09:43:00 CESTPressmeddelande

/ SEAT Sverige går in som officiell bilpartner till Midnattsloppet i Stockholm, Göteborg och Malmö Södertälje, 2019-04-02. – Sedan 2017 har SEAT Stockholm varit officiell bilpartner till ett av Sveriges mest populära motionslopp Midnattsloppet. För 2019 utökas samarbetet då SEAT Sverige tar över partnerskapet på nationell nivå som ett led i sin sponsringsstrategi. ”Vårt engagemang i Midnattsloppet ligger helt i linje med vårt varumärkes sportiga och inkluderande karaktär”, säger Eva-Maria Elstner, tf PR- och Marknadschef SEAT Sverige. ”Här får vi möjlighet att träffa en aktiv målgrupp i ett unikt lopp som är tillgängligt och lockande för fler än bara de mest inbitna löparna. En folkfest helt enkelt. ” “Intresset för Midnattsloppen är fortsatt starkt och vi är mycket glada att SEAT väljer Midnattsloppet som en plattform i sin marknadsstrategi för Sverige. Genom Midnattsloppen nås en urban och sportig målgrupp som väl passar in i SEAT Sveriges strategi” säger Göran Söderstam, Marknadsans

Fem stjärnor för nya SEAT Tarraco i Euro NCAP11.3.2019 14:13:39 CETPressmeddelande

SEAT’s nya stora SUV får Euro NCAP:s högsta, femstjärniga säkerhetsklassning Höga betyg för Tarracos enastående förmåga att skydda vuxna passagerare och barn i bilen, såväl som oskyddade trafikanter Tarraco använder sig av de senaste aktiva säkerhetssystemen med robust passiv teknik för att sätta standarden när det gäller säkerhet Den stora SUV:en demonstrerar, precis som SEAT’s övriga modeller, märkets engagemang för att utveckla så säkra bilar som möjligt Martorell, 2019-03-11. – Den senaste modellen i SEAT’s största produktoffensiv, nya SEAT Tarraco, har fått fem stjärnor av Euro NCAP och fortsätter därmed märkets tradition av att utveckla bilar som inte bara möter kraven från en bred kundgrupp utan dessutom är bland de säkraste bilarna på marknaden. Euro NCAP:s testmetoder blir mer krävande för varje år allteftersom antalet tester och dess noggrannhet ökar. Alla bilens egenskaper kontrolleras och testerna mäter dels bilens förmåga att skydda vuxna passagerare, barn i bilen och osky

Tvåsiffrig försäljningstillväxt för SEAT6.3.2019 10:49:58 CETPressmeddelande

Biltillverkaren sålde 88 900 nya SEAT under årets första två månader – en ny rekordsiffra Leveranserna ökade med 11,4% under februari CUPRA-försäljningen uppvisar tresiffrig ökning Fortsatt framgång för SEAT på svenska marknaden – ökade 9,45% i februari medan totalmarknaden backade 14,9% Genève, 2019-03-06. - SEAT har landat på den Internationella bilsalongen i Genève i toppform. Biltillverkarens globala försäljning steg med 12,8% under årets första två månader jämfört med samma period 2018 och nådde en rekordvolym på 88 900 bilar. Detta är mer än vad som registrerades under hela år 2000 (80 000). SEAT:s februariförsäljning fortsatte den stabila ökningen med en volym på 44 500 bilar, vilket är 11,4% mer än under samma månad 2018 (39 900) och ett nytt rekord för företaget. CUPRA-försäljningen* gjorde också stora framsteg med en tresiffrig tillväxt. Under de första två månaderna 2019 levererades 3 600 bilar vilket är 101,4% mer än under samma period föregående år (*resultatet är integrer

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum