SEAT lanserar Mii electric, märkets första helelektriska bil.

• Som första steg i sin eloffensiv lanserar SEAT Mii electric, märkets första helektriska bil
  • Mii electric är en idealisk stadsbil som blandar dynamisk prestanda med flexibilitet och en räckvidd på 260 km* (WLTP)
  • Med Mii electric gör SEAT tekniken mer tillgänglig med samma inköpskostnad som en bil med förbränningsmotor i kombination med låg ägandekostnad
  • Förförsäljning börjar i september 2019

Martorell, 2019-06-05. Omställningen till eldrivna bilar har växlat upp. SEAT börjar sin elektriska offensiv med introduktionen av Mii electric. En helelektrisk bil som kombinerar prestanda, design och teknik. En bil som möter storstadens utmaningar och behoven från en ny generation kunder.

Mii Electric är första modellen ut i SEATs elektrifieringsstrategi, som inom en snar framtid kommer att få sällskap av fler elbilar och plugin-hybrider, vilka inkluderar den helektriska SEAT el-Born, plugin-hybridversioner av Leon och Tarraco. Dessutom kommer plugin-versioner av högprestanda modellerna CUPRA Formentor och CUPRA Leon.

”Marknaden är under förändring och elektrifieringen ökar snabbare än någonsin. I Europa växte elbilsmarknaden med 46 % under årets första 4 månader, och framöver förväntar vi oss att elbilar kommer att spela en viktig roll i vårt utbud,” uttrycker Luca de Meo, VD för SEAT. ”Mii electric är början på denna resa och innebär en marknadsintroduktion av en elbil till ett överkomligt pris.”

Mii electric ska hjälpa SEATs återförsäljarnät att rusta sig inför expantionen av en elektrifierad bilmarknad och de utmaningar den medför, med målet att göra övergången så sömlös som möjligt när kunder väljer elektriska alternativ,

Design och konstruktion

Tack vare sin kompakta storlek erbjuder Mii electric stor flexibilitet vid stadskörning och parkering. Mii electric har designats för att möta behoven för modern körning, både vid körning på livliga innerstadsgator som vid navigering genom förorter och ska fylla det tomrum som uppstår när produktionen av Mii med förbränningsmotor upphör i juli 2019.

Övergången till en helelektrisk drivlina öppnar upp för en körupplevelse som bättre passar in i miljön för en stadsbil i dagens samhälle.

Mii electric har utvändigt fått en subtilt uppfräschad, med ordet electric bak på bilen, electric-etiketter på sidan och 16-tumsfälgar i matt cosmo grey. Inne i bilen har SEAT gjort finjusteringar som en ny instrumentbräda med SEAT IML-inlägg, omgivningsbelysning, sportiga säten med sätesvärme, svart sportratt, växelspaksknopp och handbroms i läder. Dessutom kommer Mii electric med Lane Assist som standardutrustning.

De största förändringarna finns under motorhuven. Motorn är kopplad till en enväxlad växellåda, som förmedlar genast sin effekt på 61 kW (83 hk) och 212 Nm vridmoment vilket innebär att denna femdörrarsbil kan nå 50 km/h från stillastående på bara 3,9 sekunder, vilket är perfekt för att starta och stanna i stadstrafik. Bilens 36,8 kWh litiumjonbatteripaket ger upp till 260 km* räckvidd med en enda laddning baserat på testcykeln WLTP.

”SEAT Mii electric kombinerar alla egenskaper som kunder förväntar sig från märket – rolig att köra, prestanda och acceleration – men har kryddats med ytterligare kvaliteter: tysthet, låg ägandekostnad och ännu högre nivåer av uppkoppling,” säger Axel Andorff, vice verkställande direktör för Forskning och utveckling vid SEAT.

Den helelektriska stadsbilen är den första modellen som inkluderar SEAT CONNECT, som ger fjärråtkomst och kontroll till bilen. Kunder kan se kördata, parkeringsposition, bilstatus inklusive dörrar och belysning, samt möjlighet att styra luftkonditioneringen på avstånd – allt med en smartphone-app.

Enkelhet är nyckelord för alla utrustningsnivåer och tillval som finns tillgängliga, med ett slimmat och enkelt utbud. Två utrustningsnivåer kommer att finnas tillgängliga, med fem utrustningspaket som tillval: Garage, Easy Flex, Below Zero, Home Charge och FAST (Likströmsladdning). Det kommer även finnas fem färger att välja mellan: Deep Black, Candy White, Tornado Red, Costa Blue och Tungsten Silver.

Marknadskrafter

Mii electric introduceras på marknaden vid en spännande och dynamisk tidpunkt, när branschen växlar om för att göra mobilitet hållbar med en ständigt minskande miljöpåverkan, särskilt i tätbebyggda storstadsområden.

Mii electric blandar en avancerad drivlina med det som karraktäriserar SEAT: rolig att köra, uppkopplad och med en låg ägandekostnad.

SEATs första helt elektriska serietillverkade bil är inriktad på både privatkunder och bilparker, de som tillbringar en mycket tid på att förflytta sig i storstadsområden och på förortsgator, ser fördelarna med utsläppsfrihet, men inte vill ge upp körupplevelsen.

När Mii electric introduceras på sina nyckelmarknader, i Tyskland, Nederländerna, Norge, Frankrike, Spanien, Österrike, Storbritannien, Schweiz, Italien, Belgien, Danmark, Finland och Sverige, kommer den att vara en av de mest prisvärda elbilarna. Med samma kostnad som en motsvarande bil med förbränningsmotor i sitt segment, men med väsentligt lägre ägarskapskostnad (batterielbilar har ett lägre underhållsbehov) kommer stadselbilen revolutionera kundens uppfattning om alternativ drivningsteknik. För att förenkla för kunden kommer SEAT även att erbjuda laddningsalternativ som installation av en SEAT-laddbox.

Eftersom formerna för ägande förändras kommer det att på vissa marknader finnas en prenumerationsmodell tillgänglig för Mii electric. På svenska marknaden erbjuds privatleasing.

Elektrisk härstammning

Mii electric är den senaste delen av SEATs elektriska historia. 1992 tillverkade SEAT en helt elektrisk Toledo för att följa de tävlande på vägen vid maratontävlingen under sommar-OS i Barcelona. Bilen har en räckvidd på 64 km från sitt batteripaket på 500 kg vilket kunde laddas med en 2 kW AC-strömförsörjning.

Nyligen introducerade SEAT ett pilotprojekt för bildelning med en e-Mii prototyp. En bilpark med fem helelektriska Mii-prototyper finns placerade på Barcelonas gator och erbjuder fler än 1000 anställda vid SEAT Metropolis:Lab Barcelona och Pier 01 Barcelona Tech City att hoppa i och ur dem vid behov.

Projektet har lett fram till elbilen Mii och gett värdefulla insikter om hur elbilar fungerar på allmänna vägar.

Produktionen av SEAT Mii electric kommer att påbörjas i Bratislava (Slovakien) under kvartal 4 2019, och introduceras på marknaden under slutet av året. Avtäckningen av bilen ägde rum i Oslo den 4 juni, under märkets evenemang SEAT On Tour.

Från och med september kommer SEAT Mii electric finnas tillgänglig för förköp.

Tekniska data

Motor:              Max. effekt 61 kW (83 hk)

Max. vridmoment 212 Nm

Batteri: Litiumjon

Kapacitet 36,8 kWh

Laddningstid med AC 7,2 kW till 80 %, ca 4 timmar

Laddningstid med DC 40 kW till 80 %, 1 timme

Räckvidd: 260 km* (WLTP)

Prestanda:

Acceleration, 0–50 km/h på 3,9 sekunder

Topphastighet 130 km/h

Mått:

Längd: 3 557 mm

Bredd: 1 645 mm

Höjd: 1 478 mm

Axelavstånd: 2 420 mm

Bagageutrymmets volym: 250 liter (upp till 923 liter med nedfällt baksäte)

* alla tekniska data för SEAT Mii electric är preliminära och föremål för ändring

** Prenumeration tillgänglig på utvalda marknader. Priser för prenumeration på enskilda marknader kommer att offentliggöras närmare marknadslanseringen

SEAT är det enda företaget som designar, utvecklar, tillverkar och marknadsför bilar i Spanien. Som en medlem i Volkswagen-koncernen har det multinationella företaget sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), exporterar 80 % av sina fordon och är närvarande i 80 länder på alla fem kontinenter. Under 2018 sålde SEAT 517 600 bilar, vilket är den högsta siffran under märkets 68-åriga historia, och man publicerade en nettovinst på 294 miljoner euro och en rekordomsättning på nästan 10 miljarder euro.

SEAT-koncernen sysselsätter över 15 000 anställda och har tre produktionscenter – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där de tillverkar de mycket framgångsrika modellerna Ibiza, Arona och Leon. Dessutom producerar företaget Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii i Slovakien.

Det multinationella företaget har ett tekniskt centrum som fungerar som ett kunskapscentrum. Där samlas 1 000 ingenjörer som är inriktade på att utveckla innovationer för Spaniens största industriella investerare inom FoU. SEAT har redan den senaste anslutningstekniken inom sitt fordonssortiment och är för närvarande engagerade i företagets globala digitaliseringsprocess för att främja framtidens mobilitet.

SEAT visar tvåsiffrig försäljningstillväxt i maj10.6.2019 11:32:17 CESTPressmeddelande

Företaget levererade 54 400 bilar förra månaden, 10.5% mer än 2018 Perioden januari till maj visade SEAT rekordsiffror med en försäljning på 257.000 bilar (+7.7%) Försäljningen av CUPRA ökade med nästan 80% årets fem första månader Martorell, 10/06/2019. SEAT gör sin bästa maj någonsin. Företagets leveranser ökade med 10,5% förra månaden vilket innebar 54 400 bilar. För första gången sålde SEAT mer än 50 000 bilar under en majmånad, vilket överträffar förra majrekordet från 2018 (49 200). SEAT ackumulerade siffror för året visar rekordvolymer med 257 000 sålda bilar, vilket är 7.7% mer än samma period förra året. Även CUPRA* fortsätter att sätta försäljningsrekord. Under årets fem första månaderna sålde det nya bilmärket 10 300 bilar, vilket är 76,8% mer än samma period föregående år (*resultatet integrerat i SEATs totala försäljningssiffror). Wayne Griffiths, SEATs vice vid för försäljning och marknadsföring samt vd för CUPRA poängterar “vi är väldigt nöjda med vår tvåsiffriga försälj

SEAT börjar sin elektriska offensiv med lanseringen av Mii Electric under ‘SEAT on Tour’5.6.2019 08:48:47 CESTPressmeddelande

Det spanska märket har valt Olso för världspremiären av sin första elbil, Mii electric De senaste nyheterna från SEAT och CUPRA, som inkluderar CUPRA Formentor och den helelektriska SEAT el-Born, besöker Oslo, Liverpool, Paris och Milan under en europeisk roadshow Oslo, 2019-06-05. SEAT invigde sin roadshow ‘SEAT on Tour’ i Oslo den 3 juni och påbörjade sin eloffensiv med värlsdpremiären av Mii Electric, märkets första helelektriska bil. ‘SEAT on Tour’ är ett projekt där de senaste nyheterrna från SEAT and CUPRA visas upp på strategiska platser i Europa enlighet med SEAT-andan ‘Created in Barcelona’. SEAT är ett av de snabbast växande bilmärkena i Europa, sett till volym, samt det märke som har den yngsta kundgruppen, 10 år yngre än genomsnittet. Med 202 600 sålda bilar under årets första fyra månader slår SEAT alla rekord. 80% av alla SEAT-bilar exporteras till 80 länder världen runt. Oslo, ansedd som elbilarnas europeiska huvudstad, var ett självklart val för invigningen av ‘SEAT on