SEAT lanserar sex el- och laddhybridmodeller samt utvecklar en ny plattform för elbilar

• SEAT nådde 2018 sin högsta nettovinst på nästan 300 miljoner euro och en omsättning på nära 10 miljarder euro, den högsta i historien
  • Under 2018 satsade företaget rekordsiffran 1,2 miljarder euro på investeringar, forskning och utveckling
  • SEAT utvecklar en ny elbilsplattform i samarbete med Volkswagen
  • Dr. Herbert Diess: ”SEAT har en ny roll i Volkswagenkoncernen och får ännu mer ansvar”

Martorell, 2019-04-03. SEAT har nu presenterat sin strategi för elbilar som i början av 2021 kommer att inkludera sex elhybrid- och sex laddhybridmodeller. Den elektriska versionen av Mii och el-Born kommer att bli märkets två första helelektriska modeller medan nya generationen av Leon och Tarraco kommer att finnas som laddhybrid. Även CUPRA Leon och CUPRA Formentor kommer med laddhybridsversioner. SEATs vd Luca de Meo tillkännagav också på företagets årliga presskonferens att CUPRA Formentor, den nya crossovermodellen som presenterades på Internationella bilsalongen i Genève, kommer att tillverkas i Martorellfabriken.

För första gången i företagets historia kommer SEAT att utveckla en ny bilplattform i samarbete med Volkswagen, en mindre version av den modulära eldrivningsplattformen (MEB) där flera bilar med cirka fyra meters längd av olika märken, bland annat SEAT, kommer att tillverkas. Målet med den nya plattformen är att utveckla prisvärda elbilar med ett ingångspris under 20 000 euro. Mer än 300 högutbildade ingenjörer kommer att delta i detta projekt i Spanien.

”SEATfår nu en tydligare roll i Volkswagenkoncernen och tack vare våra resultat har vi gjort oss förtjänta av den nya elbilsplattformen. För första gången kommer SEATs tekniska center att utveckla en plattform som kan användas av fler märken över hela världen”,säger Luca de Meo.

Volkswagen AG:s vd Dr. Herbert Diess deltog vid presskonferensen och betonade SEATs roll inom Volkswagenkoncernen: ”SEAT har en ny roll i Volkswagenkoncernen och får ännu mer ansvar. Årets framgångar understryker SEATs potential att utnyttja tillväxtmöjligheter och öppna nya marknader. Projektet med den mindre elbilsplattformen är ett stort steg mot en ännu mer prisvärd elmobilitet. SEAT kommer att förverkliga den första elbilen som utformats särskilt för stadskörning.”

Den elektriska offensiven rör mer än nya modeller och omfattar även en mikromobilitetsstrategi som SEAT ska leda åt Volkswagenkoncernen. Den nyligen presenterade SEAT Minimó-konceptbilen som ingår i denna strategi och SEATs elektriska eXS kickscooter är två exempel på mikromobilitetslösningar för stadstrafik som framförts av företaget.

2018, det bästa året i SEATs historia

Under 2018 uppnådde SEAT sitt bästa resultat någonsin*. Vinsten efter skatt uppgick till 294 miljoner euro, 4,6 % mer än föregående år (281). Dessutom ökade rörelseresultatet med 93,2 % till 223 miljoner euro (2017: 116) och omsättningen landade på 9,991 miljarder euro, vilket är 4,6 % mer än 2017 års resultat (9,552). Under de senaste fem åren har SEATs omsättning ökat med 33 %.

Dessutom har leveranserna ökat till den högsta nivån sedan SEATs grundades för nästan sju decennier sedan, och resultatet på 517 600 sålda bilar (10,5 % mer än under 2017) gjorde SEAT till det snabbast växande varumärket i Europa förra året.

”2018 var det bästa året i SEATs historia. För första gången har vi attraktiva produkter i de relevanta och mest lönsamma segmenten, vilket har gjort oss till ett av de snabbast växande varumärkena i Europa under de senaste tre åren. SUV-offensiven som vi inledde 2016 överträffade våra mest optimistiska förväntningar och en tredjedel av alla bilar vi sålde förra året tillhörde denna kategori. SEAT kan nu se framtiden rakt i ögonen.”, säger Luca de Meo.

Företagets starka framgångar gjorde det möjligt för SEAT att påskynda sitt investeringsprogram. Under bara 2018 satsade företaget 1 223 miljoner euro, en ökning med 27,1 % (2017: 962), på investeringar, forskning och utveckling – den högsta siffran någonsin. Av denna summa avsattes 656 miljoner euro särskilt till forskning och utveckling, vilket är 41,4 % mer än föregående år (2017: 464).

(*) SEAT förbereder sin finansieringsöversikt individuellt enligt den spanska allmänna bokföringslagen, som inte omfattar dotterbolag. Volkswagenkoncernen tillämpar de internationella redovisningsstandarderna (IAS/IFRS) och konsoliderar SEATs siffror.

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 80% av sina fordon och i över 80 länder. 2018 sålde SEAT 517.600 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 7,488 bilar under 2018, en ökning med 16 procent och en marknadsandel på 2 procent. SEAT är ett av de snabbast växande bilmärkena på svensk och europeisk marknad.

SEAT-gruppen har mer än 15.000 anställda på sina tre produktionsenheter i Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell där de populära Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca och Toledo i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii i Slovakien.

SEAT Sverige når nya försäljningsrekord med en tillväxt på 9,2% i juni9.7.2019 14:46:03 CESTPressmeddelande

SEATs globala försäljning når rekordsiffror under första halvåret med 314.300 levererade bilar: 8,4% fler än under samma period förra året och den högsta volymen någonsin i företagets historia Juni bästa månaden för SEAT någonsin: 57.300 fordon sålda och en tillväxt på över 10% (11,5%) Nytt rekord också för CUPRA – försäljningen ökade med 73,1% fram till juni Rekordförsäljning i Sverige under första halvåret 2019 med en tillväxt på 9,2% i juni Martorell, Spanien 9 juli 2019 - Första halvåret 2019 blev det bästa hittills i SEAT:s historia: under perioden levererade den spanska biltillverkaren 314.300 bilar, 8,4% fler än under samma period ifjol. Det gamla rekordet låg på 289.900 sålda fordon (första halvåret 2018). I år passerade SEAT för första gången 300.000 sålda bilar under årets första sex månader. I juni ökade SEAT sin försäljning med över 10% för andra månaden i rad: totalt såldes 57.300 bilar globalt; 11.5% fler än under juni förra året. Dessa junisiffror slår inte bara fjolåret

SEAT Privatleasing online – nu med digital signering och hemleverans8.7.2019 14:32:27 CESTPressmeddelande

Marknaden för privatleasing fortsätter att växa och likaså SEATs marknadsandel i segmentet – 7,2% hittills i år Allt fler väljer även att beställa sin nya SEAT online och nu tas ytterligare ett stort steg genom lanseringen av digital signering samt kostnadsfri hemleverans i Stockholmsområdet av SEAT Stockholm Södertälje 2019-06-25. Marknaden för privatleasing växer och SEAT har under flera år varit en av de starkaste aktörerna i segmentet. Per sista maj i år var SEATs marknadsandel hela 7,2%. Attraktiva erbjudanden som SEAT Trygghet och ett starkt tjänsteutbud är några av anledningarna. Av alla de finansierade bilarna som levererats hittills i år har 3 av 4 kunder valt privatleasing som finansieringsform. ”Privatleasing har vuxit rejält senaste åren och vi ser en stark efterfrågan från våra kunder på finansieringsformen. Även viljan att beställa produkter på nätet ökar och därför känns det spännande att erbjuda våra kunder möjligheten att även beställa sin nya SEAT online”, säger Pontu