SEAT Sverige

SEAT Leon: bilköparnas val 1 miljon gånger

Dela
Den här veckan passerade försäljningen av den tredje generationens SEAT Leon miljonstrecket sedan modellen först introducerades på marknaden 2012.
  • Sedan lanseringen 2012, har SEAT Leon sålts i över 1 miljon exemplar
  • Tyskland, Spanien och Storbritannien de största marknaderna för Leon
  • Tredje generationen av modellen kom att förändra företaget
  • SEAT Leon är viktig för märkets roll på den svenska marknaden - står för 33% av försäljning.

Martorell, Spanien, 29 juli 2019. Den här veckan passerade försäljningen av den tredje generationens SEAT Leon miljonstrecket sedan modellen först introducerades på marknaden 2012. SEATs bästsäljare premiärvisades på bilsalongen i Paris det året, och kort därefter lanserades Leon på marknaden. Och det gjorde den med en helt ny design. Tack vare ”Formula Leon”, med design och funktionalitet som stabil grund, blev Leon den mest sålda modellen i SEATs utbud. Det gjorde att Leon tog över tronen från Ibiza som dittills prenumererat på 1:a-platsen i försäljningsstatistiken i hela 30 år.

Den nuvarande generationen av Leon – som är designad, utvecklad och tillverkad i Martorell – har sedan starten, byggts på Volkswagen-koncernens modulära MQB-plattform. Denna arkitektur, som bland annat är resultatet av en investering på 800 miljoner euro, innebar ett stort tekniskt kliv framåt. Med Leon höjdes produktkvaliteten till koncernstandarden. Dessutom har Leon svarat för 1.600 nya jobb i fabriken och fler än 6.000 hos underleverantörerna.

SEATs vd Luca de Meo förklarar: ”SEAT Leon, och i synnerhet då den tredje generationen, utgör den verkliga grundpelaren för företaget – Leon är den mest populära och kända SEAT-modellen bland våra kunder på alla kontinenter. Leon är en av de största drivkrafterna bakom företagets transformering och har bidragit till det försäljningsrekord som SEAT satte 2018, då vi levererade 517.600 fordon till våra kunder.”

Bilen som kom att förändra SEAT

Framgångarna för Leon har på senare tid kommit att förändra företaget både ekonomiskt och företagsmässigt och också inneburit ett avsevärt lyft för SEAT som varumärke. Det betyder samtidigt att Leon höjt företagets lönsamhetsmarginal räknat per modell, vilket bidragit till att förlusten 2012 (149 milj. euro) nu vänts till den största vinsten i företagets historia (vinst efter skatt: 294 milj. euro 2018).

2012 sålde SEAT totalt 321.000 bilar – i år har nästan lika många (314.300) levererats redan vid halvårsskiftet. Dessutom har Leon varit en viktig modell för att sätta extra fart på försäljningen i länder som Tyskland och Storbritannien – här har försäljningen av SEAT gått upp med nästan 70 resp. 60 procent sedan 2012. Leon är fortsatt den mest sålda SEAT-modellen, och 1 av 4 bilar som märket sålde det första halvåret i år var en Leon.

Leon var den första modellen i sitt segment att erbjuda helt LED-baserade strålkastare, vilket tillsammans med den dynamiska karossens effektfulla skarpa linjer gav modellen en sportig, personlig look. Den senaste tekniken – som ”SEAT Full Link”, och mer nyligen ”digital cockpit” samt trådlös (induktiv) laddning för mobiltelefoner – integreras gradvis och ger kunderna tillgång till uppkoppling och andra praktiska funktioner.

Ursprungligen presenterade SEAT modellen i tre olika karossutföranden: 3-dörrars, halvkombi och kombi. Senare kom även versionen X-PERIENCE. I dag finns SEAT Leon som halvkombi och Sportourer ST och kan fås med bensin-/diesel-/gasdrift. Den finns också i en CUPRA-version.

Wayne Griffiths, vice vd för försäljning och marknadsföring tillika vd för CUPRA, underströk att ”den mest framstående aspekten av tredje generationen SEAT Leon är den breda acceptans som den fortfarande har efter 7 år på marknaden. Under 2017 uppnådde den nuvarande generationens Leon rekordsiffror med 170.000 bilar. Vi är säkra på att modellen under 2019 kommer att bibehålla höga siffror i nivå med rekordåret. Leon är, och fortsätter att vara, en av de mest betydelsefulla modellerna både för SEAT och CUPRA. De olika karosstyperna och versionerna gör den till märkets mest mångsidiga bil och en riktig tusenkonstnär.”

SEAT Leon viktig även på den svenska marknaden

Leon har även spelat en viktig roll för SEAT på den svenska marknaden. Modellen står idag för 33% av försäljningen. Den totala försäljningsvolymen av den tredje generationens Leon uppgår till 15.945 bilar. ”Leon har starkt bidragit till vår kraftiga totala volymökning, från ca 2.000 bilar år 2012 till ca 7.000 år 2018 (+350%). Detta genom sin design, höga kvalitet och att du som kund får väldigt mycket bil för pengarna. Under 2019 fortsätter Leon var den mest sålda SEAT modellen i Sverige och det gör vi genom att erbjuda många olika modeller och motoralternativ,” säger Per Brinkenberg Märkeschef SEAT och CUPRA.

Visste du att...?

  • Den första generationen av SEAT Leon introducerades på marknaden i oktober 1999, och firar därmed 20-årsjubileum i år.
  • Totalt har SEAT Leon sålts i 2.210.712 exemplar: 534.797 av den första generationen, 675.915 av den andra och 1.000.000 av den tredje. Den nuvarande modellgenerationen svarar för 45% av den totala försäljningen av SEAT Leon sedan starten för 20 år sedan.
  • SEAT Leon säljs på alla de fem kontinenterna; från Spanien (det land som SEAT Leon säljer mest i), till t.ex. Mexiko, Marocko, Singapore och Nya Zeeland.
  • Tyskland, Spanien och Storbritannien är de marknader där det sålts flest Leon av den tredje generationen.
  • Om vi ställde den miljon SEAT Leon som sålts sedan premiären 2012 på en lång rad, skulle denna sträcka sig hela 4.370 km, vilket motsvarar sträckan från fabriken i spanska Martorell till Stockholm två gånger om, fågelvägen.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Fler videor

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

SEAT Sverige



http://www.seat.se

SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), säljer bilar under varumärkena SEAT och CUPRA, medan SEAT MÓ fokuserar på mikromobilitetsprodukter och -tjänster avsedda för städer. SEAT exporterar 81% av sina bilar och är verksamt i 75 länder. SEAT har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där modellerna SEAT Ibiza, SEAT Arona, CUPRA Formentor och hela Leon familjen tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, SEAT Tarraco i Tyskland, SEAT Alhambra i Portugal och Mii electric, SEATs första helt eldrivna bil, i Slovakien. Till dessa anläggningar ska läggas SEAT:CODE, företagets center för mjukvaruutveckling, beläget i centrala Barcelona. Fram t.o.m. 2025 kommer SEAT att investera 5 miljarder euro i R&D-projekt för fordonsutveckling, speciellt för att elektrifiera modellutbudet och vidareutveckla företagets anläggningar. Företaget har som målsättning att fabriken i Martorell ska vara koldioxidneutral år 2050.

SEAT Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Följ SEAT Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från SEAT Sverige

SEAT S.A. når högsta rörelseresultatet genom tiderna tack vare rekord-resultat för CUPRA, en tvåsiffrig tillväxt för SEAT och ökad effektivitet21.3.2024 12:43:26 CET | Pressmeddelande

Rörelseresultatet nådde rekordhöga 625 miljoner euro, en avkastning på försäljningen på 4,4% och omsättningen ökade till 14,3 miljarder euro förra året Nya investeringar i hela varumärket SEAT med facelifts för Ibiza och Arona samt uppdateringar för Leon och Ateca Under 2024 lanseras CUPRA Tavascan och CUPRA Terramar, som del i märkets hittills största produktoffensiv CUPRA lanseras i USA i slutet av årtiondet Elektrifieringen av Martorell går framåt med full fart Barcelona, Spanien 21/03/2024. Idag presenterade SEAT S.A. sina resultat för 2023 tillsammans med sin strategi för de kommande åren. Under förra året nåddes, enligt International Accounting Rules (IFRS), ett rekordhögt rörelseresultat på 625 miljoner euro, en ökning med 592 miljoner euro (2022: 33 miljoner euro). Det representerar en förbättrad avkastning på försäljningen med 4,1 procentenheter, från 0,3 % till 4,4 %. Årsomsättningen nådde också en historisk nivå på 14.333 miljarder euro, 31,0 % mer än 2022 (10.941 miljarder)

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye