SEAT Leon: bilköparnas val 1 miljon gånger

• Sedan lanseringen 2012, har SEAT Leon sålts i över 1 miljon exemplar
  • Tyskland, Spanien och Storbritannien de största marknaderna för Leon
  • Tredje generationen av modellen kom att förändra företaget
  • SEAT Leon är viktig för märkets roll på den svenska marknaden - står för 33% av försäljning.

Martorell, Spanien, 29 juli 2019. Den här veckan passerade försäljningen av den tredje generationens SEAT Leon miljonstrecket sedan modellen först introducerades på marknaden 2012. SEATs bästsäljare premiärvisades på bilsalongen i Paris det året, och kort därefter lanserades Leon på marknaden. Och det gjorde den med en helt ny design. Tack vare ”Formula Leon”, med design och funktionalitet som stabil grund, blev Leon den mest sålda modellen i SEATs utbud. Det gjorde att Leon tog över tronen från Ibiza som dittills prenumererat på 1:a-platsen i försäljningsstatistiken i hela 30 år.

Den nuvarande generationen av Leon – som är designad, utvecklad och tillverkad i Martorell – har sedan starten, byggts på Volkswagen-koncernens modulära MQB-plattform. Denna arkitektur, som bland annat är resultatet av en investering på 800 miljoner euro, innebar ett stort tekniskt kliv framåt. Med Leon höjdes produktkvaliteten till koncernstandarden. Dessutom har Leon svarat för 1.600 nya jobb i fabriken och fler än 6.000 hos underleverantörerna.

SEATs vd Luca de Meo förklarar: ”SEAT Leon, och i synnerhet då den tredje generationen, utgör den verkliga grundpelaren för företaget – Leon är den mest populära och kända SEAT-modellen bland våra kunder på alla kontinenter. Leon är en av de största drivkrafterna bakom företagets transformering och har bidragit till det försäljningsrekord som SEAT satte 2018, då vi levererade 517.600 fordon till våra kunder.”

Bilen som kom att förändra SEAT

Framgångarna för Leon har på senare tid kommit att förändra företaget både ekonomiskt och företagsmässigt och också inneburit ett avsevärt lyft för SEAT som varumärke. Det betyder samtidigt att Leon höjt företagets lönsamhetsmarginal räknat per modell, vilket bidragit till att förlusten 2012 (149 milj. euro) nu vänts till den största vinsten i företagets historia (vinst efter skatt: 294 milj. euro 2018).

2012 sålde SEAT totalt 321.000 bilar – i år har nästan lika många (314.300) levererats redan vid halvårsskiftet. Dessutom har Leon varit en viktig modell för att sätta extra fart på försäljningen i länder som Tyskland och Storbritannien – här har försäljningen av SEAT gått upp med nästan 70 resp. 60 procent sedan 2012. Leon är fortsatt den mest sålda SEAT-modellen, och 1 av 4 bilar som märket sålde det första halvåret i år var en Leon.

Leon var den första modellen i sitt segment att erbjuda helt LED-baserade strålkastare, vilket tillsammans med den dynamiska karossens effektfulla skarpa linjer gav modellen en sportig, personlig look. Den senaste tekniken – som ”SEAT Full Link”, och mer nyligen ”digital cockpit” samt trådlös (induktiv) laddning för mobiltelefoner – integreras gradvis och ger kunderna tillgång till uppkoppling och andra praktiska funktioner.

Ursprungligen presenterade SEAT modellen i tre olika karossutföranden: 3-dörrars, halvkombi och kombi. Senare kom även versionen X-PERIENCE. I dag finns SEAT Leon som halvkombi och Sportourer ST och kan fås med bensin-/diesel-/gasdrift. Den finns också i en CUPRA-version.

Wayne Griffiths, vice vd för försäljning och marknadsföring tillika vd för CUPRA, underströk att ”den mest framstående aspekten av tredje generationen SEAT Leon är den breda acceptans som den fortfarande har efter 7 år på marknaden. Under 2017 uppnådde den nuvarande generationens Leon rekordsiffror med 170.000 bilar. Vi är säkra på att modellen under 2019 kommer att bibehålla höga siffror i nivå med rekordåret. Leon är, och fortsätter att vara, en av de mest betydelsefulla modellerna både för SEAT och CUPRA. De olika karosstyperna och versionerna gör den till märkets mest mångsidiga bil och en riktig tusenkonstnär.”

SEAT Leon viktig även på den svenska marknaden

Leon har även spelat en viktig roll för SEAT på den svenska marknaden. Modellen står idag för 33% av försäljningen. Den totala försäljningsvolymen av den tredje generationens Leon uppgår till 15.945 bilar. ”Leon har starkt bidragit till vår kraftiga totala volymökning, från ca 2.000 bilar år 2012 till ca 7.000 år 2018 (+350%). Detta genom sin design, höga kvalitet och att du som kund får väldigt mycket bil för pengarna. Under 2019 fortsätter Leon var den mest sålda SEAT modellen i Sverige och det gör vi genom att erbjuda många olika modeller och motoralternativ,” säger Per Brinkenberg Märkeschef SEAT och CUPRA.

Visste du att...?

• Den första generationen av SEAT Leon introducerades på marknaden i oktober 1999, och firar därmed 20-årsjubileum i år.
  • Totalt har SEAT Leon sålts i 2.210.712 exemplar: 534.797 av den första generationen, 675.915 av den andra och 1.000.000 av den tredje. Den nuvarande modellgenerationen svarar för 45% av den totala försäljningen av SEAT Leon sedan starten för 20 år sedan.
  • SEAT Leon säljs på alla de fem kontinenterna; från Spanien (det land som SEAT Leon säljer mest i), till t.ex. Mexiko, Marocko, Singapore och Nya Zeeland.
  • Tyskland, Spanien och Storbritannien är de marknader där det sålts flest Leon av den tredje generationen.
  • Om vi ställde den miljon SEAT Leon som sålts sedan premiären 2012 på en lång rad, skulle denna sträcka sig hela 4.370 km, vilket motsvarar sträckan från fabriken i spanska Martorell till Stockholm två gånger om, fågelvägen.

SEAT:s omfattande elbilsoffensiv presenteras på bilsalongen i Frankfurt10.9.2019 16:11:20 CESTPressmeddelande

CUPRA avtäcker konceptbilen Tavascan – märkets första helt eldrivna bil I slutet på nästa år lanseras laddhybriden SEAT Tarraco Mii electric möjliggör hållbar mobilitet för en bredare målgrupp Mattias Ekström ny e-ambassadör för CUPRA Frankfurt, 10 september 2019. När SEAT kommer till årets upplaga av den internationella bilsalongen i Frankfurt, har man lagt i högsta växeln för sin elbilsoffensiv. Efter tillkännagivandet av SEAT Mii electric och el-Born, företagets två första helt eldrivna modeller, kommer CUPRA nu att presentera den nya konceptbilen Tavascan på årets Frankfurt-salong. Där får den sällskap av nya SEAT Tarraco FR PHEV, den spanska biltillverkarens första SUV-laddhybrid, och den fjärde elbilsmodellen av de sex som företaget meddelat att man ska lansera till 2021. CUPRA Formentor är den första modell som utvecklats speciellt för CUPRA, en plugg-in-hybrid av CUV-modell och är planerad att lanseras under nästa år. Därefter blir konceptbilen Tavascan CUPRAs första helelektri

SEAT och CUPRA når nya rekord i Sverige8.9.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

I augusti levererade SEAT 1.277 bilar i Sverige, nytt rekord för en separat månad. Under augusti sålde den spanska biltillverkaren totalt 42.100 bilar och slog det tidigare rekordet från ifjol Hittills i år har SEAT levererat 411.600 bilar vilket också det är nytt rekord CUPRA-försäljningen ökade med 70% t.o.m. augusti CUPRA Tavascan och SEAT Tarraco PHEV stjärnorna på årets bilsalong i Frankfurt Martorell, 6 september 2019. SEAT visade ökad försäljning även i augusti. Effekten av nya WLTP, som ledde till en kraftig ökning av antalet registreringar i Europa under augusti månad förra året och en minskning av dem under samma månad i år, hindrade inte SEAT från att slå nytt månadsrekord. I augusti levererade företaget 42.100 bilar vilket är 2% fler än under samma månad förra året (41.200) och 41,6% mer än under augusti 2017 (29.700). Hittills i år har SEAT levererat 411.600 bilar – en ökning med 7,2% jämfört med i fjol (januari-augusti 2018: 384.000). Denna försäljningssiffra innebär att