SEAT Leon CUP RACER redo för ny racingsäsong

Södertälje, 2016-02-17 – SEAT fortsätter sin hängivna och långvariga satsning på motorsport – genom märkesmästerskapet SEAT Leon Eurocup som privata team i 22 länder. 2016 års SEAT Leon Eurocup avgörs genom två sprintrace per helg, under sju tävlingshelger på Europas bästa tävlingsbanor.

2016 års racingsäsong är här – och på startgridden runt om i världen står SEAT Leon CUP RACER. En vass motorsportbil med 330 hästkrafter (243 kW) fullpackad med professionell teknik.

Till 2016 års säsong har dessutom Leon CUP RACER ytterligare vidareutvecklats för bättre prestanda. Nytt för säsongen är en andra version av CUP RACER TCR med sekventiell växellåda i stället för en DSG-växellåda, speciellt utvecklad för långloppsracing och det nya internationella TCR-mästerskap.

Privata team är otroligt viktiga för oss. Redan från första dagen har Leon CUP RACER varit en exceptionellt högpresterande och framgångsrik tävlingsbil. Men det har inte hindrat oss från att succesivt utveckla bilen och vi har inför den här säsongen gjort den ännu snabbare. Och med TCR-versionen erbjuder vi nu också en tävlingsbil optimerad för långloppracing, säger Dr. Matthias Rabe, vice president vid SEAT, S.A. och ansvarig för Research och Development.
Vi ser mycket fram emot säsongen. Att se och höra entusiastiska SEAT-fans på tävlingsbanan är alltid en fantastisk upplevelse. Och ännu en gång ska vi ge dem fantastisk och nervkittlande racing.

SEAT Leon CUP RACER lanserades till 2014 års säsong och är redan en av de mest framgångsrika standardvagnsbilarna på tävlingsbanorna. Fler än 100 CUP RACER-bilar används av omkring 100 team i 22 länder.

SEAT Leon Eurocup med lockande kalender under 2016
SEAT Leon Eurocup är ett lika jämt som framgångsrikt mästerskap och räknas bland de mest attraktiva enhetsserierna i hela Europa. Platserna till 2016 års säsong, som körs på sju av de främsta tävlingsbanorna, är sedan länge fulltecknade.

– 23-24 april: Estoril, Portugal
– 14-15 maj: Silverstone, Storbritannien
– 4-5 juni: Paul Ricard, Frankrike
– 16-17 juli: Mugello, Italien
– 10-11 september: Red Bull Ring, Österrike
– 17-18 september: Nürburgring, Tyskland
– 29-39 oktober: Montmelo, Spanien

Tävlingshelgerna innehåller såväl träningssessioner och tester såväl som två sprinttävlingar. Serviceteam från SEAT Sport finns på plats och erbjuder teknisk support till de privata teamen.

Ytterligare framgångar i TCR internationella serie
SEAT Leon CUP RACER är inte enbart framgångsrik i Eurocup. I den stenhårda konkurrensen i det attraktiva TCR-mästerskapet stod schweizaren Stefano Comini som totalsegrare 2015 – bakom ratten på en SEAT Leon CUP RACER.

Under 2016 kör den internationella TCR-serien totalt 24 tävlingar under 12 tävlingshelger på tre kontinenter – Europa, Asien och Sydamerika. Några av länderna är Malaysia, Ryssland, Argentina och hemlandet för SEAT; Spanien. Precis som ifjol kommer tre av tävlingarna också att köras tillsammans med Formel 1-tävlingar.

CUP RACER – med klassledande racingteknik
Trots sin omfattande racingteknik är LEON CUP RACER en nära släkting till Leon CUPRA. Förutom karaktäristisk design levererar karossen maximal vridstyvhet och låg vikt – två nyckelparametrar när det kommer till snabb körning och exakta köregenskaper på en tävlingsbana. Även den 330 hästkrafter (243 kW) och 400 Newtonmeter starka 2,0 TSI-motorn i CUP RACER är ett syskon till standardmotorn i Leon CUPRA. Såväl DSG-växellådan som den elektroniska kontrollerade differentialspärren på framaxeln kommer ursprungligen från gatversionen Leon CUPRA.

CUP RACER 2016 – ännu högre prestanda
Många av detaljerna på Leon CUP RACER har noggrant vidareutvecklats av SEAT SPORT inför 2016 års säsong. Bland annat har Eurocup-versionen lägre luftmotstånd och mer downforce tack vare ett nytt aerodynamik-paket. Kylarpaketet och ett nydesignat avgassystem ger högre effekt och de nya stötdämparna kan justeras i båda riktningarna för att ännu bättre kunna anpassas till respektive bana och körstil. Dessutom ger en ny säkerhetstank med 100 liters kapacitet tillsammans med ett snabbtankningssystem stora fördelar under speciellt långloppsracing.

CUP RACER TCR – med ny sekventiell växellåda
Till det internationella TCR-mästerskapet får också CUP RACER en ny transmission som är såväl lättare som mer individuellt justerbar samt ett mer robust och lättare bromssystem. Till 2016 års säsong erbjuder därför SEAT SPORT en andra version av CUP RACER-bilen, speciellt utvecklad för TCR-mästerskapet och långloppsracing som på Nürburgring. Den viktigaste förändringen här är en sexväxlad sekventiell växellåda från SADEV med växlingspaddlar på ratten i stället för en konventionell växelspak. Denna version är också utrustad med robust mekanisk differentialspärr på framaxeln och sex-kolvs Radi-CAL bromssystem från AP.

Förutom den enastående prestandan i Leon CUP RACER har bilen dessutom – på typiskt SEAT-manér – ett mycket konkurrenskraftigt pris. Med DSG-växellåda kan Leon CUP RACER köpas från SEAT Sport för 85 000 euro, exklusive skatter. Den andra versionen av CUP RACER-bilen med sekventiell växellåda kostar 110 000 euro, exklusive skatter.

För ytterligare information, kontakta Sanna Strömbäck, SEAT Sverige, 070-165 18 46 eller sanna.stromback@seat.se

SEAT är den enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sedan 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

I Sverige sålde SEAT 4257 bilar under 2015, en ökning med 26 procent med en marknadsandel på1,23 procent. SEAT är starka på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing där SEAT idag är det tredje största märket i Sverige.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i  Tjeckien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna  ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I år firar SEAT Technical Centre sitt 40-års jubileum. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

SEAT Dealer Team siktar på nya pallplatser på Rudskogen6.9.2018 11:37Pressmeddelande

Södertälje, 06/09/2018. – SEAT Dealer Team - PWR Racing är laddade till max inför säsongens två avslutande STCC-deltävlingar. Redan till helgen går årets näst sista deltävling av stapeln på norska Rudskogen Motorsenter, ett nytillskott i årets tävlingskalender. Och teamet kommer väl förberedda till vad som blir en avgörande faktor i kampen om årets mästerskapstitlar. Redan för några veckor sedan genomförde teamet ett test med tre CUPRA TCR på den norska banan. - Jag har förmodligen mest erfarenhet av teamets förare vad gäller Rudskogen, då jag tävlat här i Porsche Carrera Cup. Teamet genomförde utöver det ett bra test på Rudskogen innan deltävlingen på Karlskoga och känslan inför helgen är positiv,säger Philip Morin. Mästerskapsfighten är vidöppen och fjolårsmästaren Robert Dahlgren jagar förstaplatsen i mästerskapet endast en poäng bakom ledaren. Det prestigefyllda teammästerskapet leder SEAT Dealer Team med god marginal till jagande VW-team, med utökad ledning som självklart mål för

SEAT Dealer team siktar på nya segrar i Falkenberg6.7.2018 09:04Pressmeddelande

Södertälje 06/07/2018 -SEAT Dealer Team - PWR Racing har vind i ryggen efter att två gånger under säsongsinledningen lagt beslag på alla 3 podiumplatserna. Med ledning i såväl team- och förarmästerskapet är målet inför helgens race att dryga ut ledningen. - Vi har haft en stark start på säsongen. Att ta två stycken trippelpodium är en stor bedrift och ett bevis på att teamets hårda arbete ger resultat. Vi har seriens bästa bilar men vi måste fortsätta att utvecklas hela tiden om vi ska hålla oss kvar i toppen, det finns inget utrymme att slappna av i det här mästerskapet, säger Daniel Haglöf, VD och förare på PWR Racing. Regerande STCC-mästaren, Robert Dahlgren, leder mästerskapet före kollegan och VD:n Daniel Haglöf. Mikaela Åhlin-Kottulinsky gjorde två starka uppkörningar i Anderstorp och klättrade till tionde plats i mästerskapstabellen och har nu siktet inställt på pallplats. - Båda racen i Anderstorp kändes riktigt bra, vi bygger vidare på det under kommande tävlingshelg. Målet är