SEAT Leon FR – nu med nyutvecklade TSI EVO-motorer

Nytt motorprogram för SEAT Leon FR

/ Mer kraft och körglädje med lägre förbrukning och utsläpp
/ Nyutvecklade bensinmotorer med Miller-förbränningscykel och hög  kompressionsnivå för sänkt förbrukning
/ Turboladdare med VTG för högt vridmoment på låga varvtal

Södertälje, 26/10/18 –Nu lanserar SEAT två nya starkare och effektivare motoralternativ till SEAT Leon FR – 1,5 TSI EVO 130 hk och 2,0 TSI EVO 190 hk . De nyutvecklade TSI-motorerna är direktinsprutade med ett högt kompressionsförhållande vilket gör motorn ännu mer effektiv och bränsleförbrukningen ännu lägre. Tack vare turboladdaren med VTG (variabel turbingeometri) är det också möjligt att köra ännu snålare på höga växlar då det maximala vridmomentet på 200 Nm (för 1,5 TSI) finns tillgängligt redan från 1400 v/min. Den nya 1,5 TSI-motorn använder sig dessutom av aktiv cylinderavstängning där två av fyra cylindrar stängs av beroende på belastning. Detta sker utan att föraren märker något och bidrar till ytterligare sänkt förbrukning och utsläpp.

För Leon FR 1,5 TSI EVO 130 hk ligger förbrukningen på 5,0-5,1 l/100 km vilket ger ett CO2-utsläpp på 113-116 g/km vid blandad körning. Toppfarten är 207 km/h och 0-100 km/h går på 9,7 sekunder. För 2,0 TSI-motorn med 190 hk är den blandade förbrukningen 6,2 l/100 km och CO2-utsläppet 141 g/km. Den har ett maximalt vridmoment på 320 Nm och accelererar från 0-100 på 7,2 sekunder med en toppfart på 228 km/h.

SEAT Leon FR med de nya motorerna erbjuds just nu till kampanjpris från 204.900 kronor. Då ingår FR-paketet med bland annat parkeringssensorer fram & bak, digitalt kombiinstrument, KESSY nyckellöst system och Media System+ med 8" färgskärm.

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2017 sålde SEAT 468.400 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 6495 bilar under 2017, en ökning med 9 procent med en marknadsandel på 1,64 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

Fem stjärnor för nya SEAT Tarraco i Euro NCAP11.3.2019 14:13:39 CETPressmeddelande

SEAT’s nya stora SUV får Euro NCAP:s högsta, femstjärniga säkerhetsklassning Höga betyg för Tarracos enastående förmåga att skydda vuxna passagerare och barn i bilen, såväl som oskyddade trafikanter Tarraco använder sig av de senaste aktiva säkerhetssystemen med robust passiv teknik för att sätta standarden när det gäller säkerhet Den stora SUV:en demonstrerar, precis som SEAT’s övriga modeller, märkets engagemang för att utveckla så säkra bilar som möjligt Martorell, 2019-03-11. – Den senaste modellen i SEAT’s största produktoffensiv, nya SEAT Tarraco, har fått fem stjärnor av Euro NCAP och fortsätter därmed märkets tradition av att utveckla bilar som inte bara möter kraven från en bred kundgrupp utan dessutom är bland de säkraste bilarna på marknaden. Euro NCAP:s testmetoder blir mer krävande för varje år allteftersom antalet tester och dess noggrannhet ökar. Alla bilens egenskaper kontrolleras och testerna mäter dels bilens förmåga att skydda vuxna passagerare, barn i bilen och osky

Tvåsiffrig försäljningstillväxt för SEAT6.3.2019 10:49:58 CETPressmeddelande

Biltillverkaren sålde 88 900 nya SEAT under årets första två månader – en ny rekordsiffra Leveranserna ökade med 11,4% under februari CUPRA-försäljningen uppvisar tresiffrig ökning Fortsatt framgång för SEAT på svenska marknaden – ökade 9,45% i februari medan totalmarknaden backade 14,9% Genève, 2019-03-06. - SEAT har landat på den Internationella bilsalongen i Genève i toppform. Biltillverkarens globala försäljning steg med 12,8% under årets första två månader jämfört med samma period 2018 och nådde en rekordvolym på 88 900 bilar. Detta är mer än vad som registrerades under hela år 2000 (80 000). SEAT:s februariförsäljning fortsatte den stabila ökningen med en volym på 44 500 bilar, vilket är 11,4% mer än under samma månad 2018 (39 900) och ett nytt rekord för företaget. CUPRA-försäljningen* gjorde också stora framsteg med en tresiffrig tillväxt. Under de första två månaderna 2019 levererades 3 600 bilar vilket är 101,4% mer än under samma period föregående år (*resultatet är integrer