SEAT Leon FR – nu med nyutvecklade TSI EVO-motorer

Nytt motorprogram för SEAT Leon FR

/ Mer kraft och körglädje med lägre förbrukning och utsläpp
/ Nyutvecklade bensinmotorer med Miller-förbränningscykel och hög  kompressionsnivå för sänkt förbrukning
/ Turboladdare med VTG för högt vridmoment på låga varvtal

Södertälje, 26/10/18 –Nu lanserar SEAT två nya starkare och effektivare motoralternativ till SEAT Leon FR – 1,5 TSI EVO 130 hk och 2,0 TSI EVO 190 hk . De nyutvecklade TSI-motorerna är direktinsprutade med ett högt kompressionsförhållande vilket gör motorn ännu mer effektiv och bränsleförbrukningen ännu lägre. Tack vare turboladdaren med VTG (variabel turbingeometri) är det också möjligt att köra ännu snålare på höga växlar då det maximala vridmomentet på 200 Nm (för 1,5 TSI) finns tillgängligt redan från 1400 v/min. Den nya 1,5 TSI-motorn använder sig dessutom av aktiv cylinderavstängning där två av fyra cylindrar stängs av beroende på belastning. Detta sker utan att föraren märker något och bidrar till ytterligare sänkt förbrukning och utsläpp.

För Leon FR 1,5 TSI EVO 130 hk ligger förbrukningen på 5,0-5,1 l/100 km vilket ger ett CO2-utsläpp på 113-116 g/km vid blandad körning. Toppfarten är 207 km/h och 0-100 km/h går på 9,7 sekunder. För 2,0 TSI-motorn med 190 hk är den blandade förbrukningen 6,2 l/100 km och CO2-utsläppet 141 g/km. Den har ett maximalt vridmoment på 320 Nm och accelererar från 0-100 på 7,2 sekunder med en toppfart på 228 km/h.

SEAT Leon FR med de nya motorerna erbjuds just nu till kampanjpris från 204.900 kronor. Då ingår FR-paketet med bland annat parkeringssensorer fram & bak, digitalt kombiinstrument, KESSY nyckellöst system och Media System+ med 8" färgskärm.

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2017 sålde SEAT 468.400 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 6495 bilar under 2017, en ökning med 9 procent med en marknadsandel på 1,64 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEAT Dealer Team siktar på nya pallplatser på Rudskogen6.9.2018 11:37Pressmeddelande

Södertälje, 06/09/2018. – SEAT Dealer Team - PWR Racing är laddade till max inför säsongens två avslutande STCC-deltävlingar. Redan till helgen går årets näst sista deltävling av stapeln på norska Rudskogen Motorsenter, ett nytillskott i årets tävlingskalender. Och teamet kommer väl förberedda till vad som blir en avgörande faktor i kampen om årets mästerskapstitlar. Redan för några veckor sedan genomförde teamet ett test med tre CUPRA TCR på den norska banan. - Jag har förmodligen mest erfarenhet av teamets förare vad gäller Rudskogen, då jag tävlat här i Porsche Carrera Cup. Teamet genomförde utöver det ett bra test på Rudskogen innan deltävlingen på Karlskoga och känslan inför helgen är positiv,säger Philip Morin. Mästerskapsfighten är vidöppen och fjolårsmästaren Robert Dahlgren jagar förstaplatsen i mästerskapet endast en poäng bakom ledaren. Det prestigefyllda teammästerskapet leder SEAT Dealer Team med god marginal till jagande VW-team, med utökad ledning som självklart mål för