SEAT Minimó - En framtidsvision för urban mobilitet

Mobile World Congress

>   SEAT spår framtidens urbana mobilitet genom presentationen av konceptbilen Minimó
>   Det helelektriska fordonet kombinerar det bästa hos bilen med det bästa hos
     motorcykeln för att reducera fordonsutsläppen i städerna
>   Fyrhjulingen förenar en futuristisk förpackning med smidighet och funktionalitet för ett
     nytt perspektiv på stadskörning med nollutsläpp - redo för en autonom framtid
>   SEAT Minimó är den första bilen designad för delade mobilitetstjänster
>   SEAT Minimó kan minska driftskostnaderna för elektrisk bildelning med upp till 50 %,
     tack vare lösningar som ett innovativt batteribytessystem

Martorell, 2019-02-27. - SEAT avslöjar sin vision vad gäller framtida mobilitet i storstadsområden vid Mobile World Congress i Barcelona, genom presentationen av konceptbilen Minimó. Den helelektriska fyrhjulingen har utvecklats för att möta utmaningarna med stadskörning och utsläppsbestämmelser, oavsett om det gäller strängare lagar om vilka fordon som får framföras i stadsområden, växande problem med trafikstockningar eller bristen på parkeringsplatser.

Minimókombinerar fördelarna med storleken hos en motorcykel med säkerhet och komfort hos en större personbil. Fordonet är smalt och smidigt konstruerat vilket gör det lättare att navigera runt i stadsområden, men det är samtidigt slutet vilket ökar säkerheten.

Med helelektrisk drift med nollutsläpp innebär det att Minimó även kommer in i stadskärnor med de strängaste utsläppskraven utan problem. Lägg här till möjligheten att byta batterier för att snabbt och effektivt tanka fordonet, vilket avsevärt reducerar både laddningstiden och driftskostnaderna för en urban elektrisk bildelningstjänst.

En design för livet
Minimós hybridkaraktär betonar dess huvudsakliga syfte - förmågan att bekvämt transportera två personer med minsta möjliga miljöavtryck.

Med en längd på 2,5 m och en bredd på 1,24 m är konceptbilen kompakt nog att passera även de mest överbelastade av stadens gator och passa in i de minsta parkeringsplatserna. Till skillnad från andra stadsfordon ger den utmärkt körglädje och komfort tack vare de stora 17-tumshjulen, en hög SUV-liknande sittposition och oöverträffad rymlighet för passageraren.Den inramade designen skyddar passageraren och förbättrar säkerheten.

Den enda strålkastaren fram påminner om en motorcykel, medan den bakre ljusdesignen lånats från flygtekniken.

Dörrarna är asymmetriska och gångjärnen monterade för att kunna öppnas även i de tätaste utrymmena. Den mindre vänstra förardörren innebär att mer utrymme ges till fordonets glaskropp, vilket ökar synligheten för passagerarna, medan den större högra passagerardörren gör det enkelt att komma in och ut ur fordonet.

”Minimós design visar hur vi ser på mobilitet i städerna - effektivitet, värde- och kostnadsbesparande – i kombination med en livlig design. Vår Minimó visar att det finns utrymme för både nöje och stil när vi talar om eldrivna och delade fordon. Mer än någonsin spelar design en viktig roll.” säger Alejandro Mesonero, designchef på SEAT.

Minimó ger kunderna mer än 100 km räckvidd på en laddning med sitt energitäta batteripaket. Batteriet som är förpackat under golvet i en lättillgänglig ramkan bytas ut till ett nytt på några sekunder och med minimalt krångel, så att resan snabbt kan fortsätta.

Förar- och passagerarkomfort samt bekvämlighet
Ledordet för interiören hos Minimó är utrymme. Från det ögonblick som dörrarna öppnas upp hälsas passagerarna in i ett stilrent och bekvämt utrymme, med lika mycket plats för både förare som passagerare i 2-sätesfordonet. 360° panoramautsikt innebär att passagerarna lätt kan ta in omgivningen. I själva verket är avståndet mellan höftpunkten för den bakre passageraren och föraren identiskt med den hos SEAT Mii, medan avståndet mellan de åkande och dörren är mer generöst än till och med hos dagens SEAT Ibiza.

Då det bakre utrymmet inte har en traditionell fast sits, ökas känslan av utrymme och komfort. Vid färd utan passagerare finns det gott om plats för bagage då baksätet bildar en obruten del av inredningen.

Fordonet är baserat på ett styvt chassi med 17” hjul placerade vid dess yttersta hörn, med en lättviktig men robust kroppsstruktur som ger otroligt bra prestanda.

Minimó erbjuder anslutningslösningar för att tillhandahålla en smidig digital upplevelse för användaren (privat och delad), baserat på en digital nyckel och trådlös Android Auto™-teknik. En central digital display bakom ratten kombinerar funktionerna i klusterinstrumentet och digitalt innehåll från användarens smartphone i enlighet med de nödvändiga säkerhetskraven. Med Google Assistant på Android Auto kan användarna hålla ögonen på vägen och händerna på ratten medan de använder sin röst för att hålla kontakt, få svar, hantera uppgifter och styra media.

Plattformen är även redo att öppna dörren för framtida utveckling. Minimó förbereder sig för framtida autonoma nivå 4-tekniker, vilket skulle göra det möjligt för fordonet att hämta användaren vid behov och lösa ett av huvudproblemen för användarna av en bildelningstjänst.

En symbios av lösningar
När städerna växer och blir trängre, ökar behovet av nya strategier inom mobilitet och uppfinningsrika och väl genomtänkta lösningar behöver utformas.

Minimó-konceptet tar det positiva från personbilen, som säkerhet, komfort och användbarhet, och förenar dem med egenskaperna hos en motorcykel, det lilla formatet och smidigheten, samtidigt som man lägger till de nya egenskaperna hos eldriven teknik och en smidig digital upplevelse.

Konceptbilen Minimó gör sin världsdebut på 2019 Mobile World Congress i Barcelona innan den flyttar till den internationella bilsalongen i Geneve i mars.

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 80% av sina fordon och i över 80 länder. 2018 sålde SEAT 517.600 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 7,488 bilar under 2018, en ökning med 16 procent och en marknadsandel på 2 procent. SEAT är ett av de snabbast växande bilmärkena på svensk och europeisk marknad.

SEAT-gruppen har mer än 15.000 anställda på sina tre produktionsenheter i Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell där de populära Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca och Toledo i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii i Slovakien.

SEAT säljer för första gången över 200 000 bilar under årets första fyra månader10.5.2019 08:51:50 CESTPressmeddelande

Från januari till april ökade försäljningen med 7 % i jämförelse med samma period 2018 SEAT uppnådde de bästa resultaten någonsin för april – 51 000 sålda bilar Tyskland, Frankrike och Italien uppvisade tvåsiffrig tillväxt CUPRA-försäljningen steg med 82 %till slutet av april Martorell, 2019-05-10. SEAT:s globala försäljning ökade med 7 % från januari till april 2019 jämfört med samma period under föregående år. För första gången sålde SEAT fler än 200 000 bilar, närmare bestämt 202 600, under årets första fyra månader. Från januari till april 2018 levererade SEAT 189 300 bilar, vilket vid den tidpunkten också var det bästa resultatet någonsin. SEAT sålde 51 000 bilar under april, vilket är 1,8 % mer än 2018 års resultat. Det var den bästa aprilmånaden någonsin och överskred siffran 50 100 från året innan. Försäljningen av det nya CUPRA*-varumärket fortsätter dessutom att slå rekord. Under årets första fyra månader sålde CUPRA 7 900 bilar, vilket är 82,3 % mer än under samma period 201

SEAT gör framsteg med CNG-utbud11.4.2019 16:16:06 CESTPressmeddelande

SEAT strävar efter att minska sin miljöpåverkan genom att öka rollen för komprimerad naturgas i bränsleblandningen Märket har ett av de största utbuden av CNG, inklusive Mii Ecofuel, Ibiza TGI, Arona TGI och Leon TGI, som erbjuder en bil för varje kunds behov CNG är ett överkomligt, pålitligt och driftsklart hållbart alternativ till traditionella förbränningsbränslen som bensin och diesel, och ger sänkta utsläpp och kostnader Det europeiska CNG-nätverket expanderar snabbt, och SEAT säljer bilar på marknader som inkluderar Spanien, Italien och Tyskland, bland många andra Martorell, 2019-04-08. SEAT fortsätter att gå i bräschen för införande av komprimerad naturgasteknik (CNG) och ger kunderna det bredaste urvalet av bilar som är renare, mer hållbara och erbjuder större verkansgrad. Märkets utbud inkluderar Mii Ecofuel, Ibiza TGI, Arona TGI och Leon TGI, vilket innebär att det finns en CNG-driven bil för varje livsstil och smak, och det drar nytta av det snabbt växande CNG-nätverket i Eu