SEAT Minimó - En framtidsvision för urban mobilitet

Mobile World Congress

>   SEAT spår framtidens urbana mobilitet genom presentationen av konceptbilen Minimó
>   Det helelektriska fordonet kombinerar det bästa hos bilen med det bästa hos
     motorcykeln för att reducera fordonsutsläppen i städerna
>   Fyrhjulingen förenar en futuristisk förpackning med smidighet och funktionalitet för ett
     nytt perspektiv på stadskörning med nollutsläpp - redo för en autonom framtid
>   SEAT Minimó är den första bilen designad för delade mobilitetstjänster
>   SEAT Minimó kan minska driftskostnaderna för elektrisk bildelning med upp till 50 %,
     tack vare lösningar som ett innovativt batteribytessystem

Martorell, 2019-02-27. - SEAT avslöjar sin vision vad gäller framtida mobilitet i storstadsområden vid Mobile World Congress i Barcelona, genom presentationen av konceptbilen Minimó. Den helelektriska fyrhjulingen har utvecklats för att möta utmaningarna med stadskörning och utsläppsbestämmelser, oavsett om det gäller strängare lagar om vilka fordon som får framföras i stadsområden, växande problem med trafikstockningar eller bristen på parkeringsplatser.

Minimókombinerar fördelarna med storleken hos en motorcykel med säkerhet och komfort hos en större personbil. Fordonet är smalt och smidigt konstruerat vilket gör det lättare att navigera runt i stadsområden, men det är samtidigt slutet vilket ökar säkerheten.

Med helelektrisk drift med nollutsläpp innebär det att Minimó även kommer in i stadskärnor med de strängaste utsläppskraven utan problem. Lägg här till möjligheten att byta batterier för att snabbt och effektivt tanka fordonet, vilket avsevärt reducerar både laddningstiden och driftskostnaderna för en urban elektrisk bildelningstjänst.

En design för livet
Minimós hybridkaraktär betonar dess huvudsakliga syfte - förmågan att bekvämt transportera två personer med minsta möjliga miljöavtryck.

Med en längd på 2,5 m och en bredd på 1,24 m är konceptbilen kompakt nog att passera även de mest överbelastade av stadens gator och passa in i de minsta parkeringsplatserna. Till skillnad från andra stadsfordon ger den utmärkt körglädje och komfort tack vare de stora 17-tumshjulen, en hög SUV-liknande sittposition och oöverträffad rymlighet för passageraren.Den inramade designen skyddar passageraren och förbättrar säkerheten.

Den enda strålkastaren fram påminner om en motorcykel, medan den bakre ljusdesignen lånats från flygtekniken.

Dörrarna är asymmetriska och gångjärnen monterade för att kunna öppnas även i de tätaste utrymmena. Den mindre vänstra förardörren innebär att mer utrymme ges till fordonets glaskropp, vilket ökar synligheten för passagerarna, medan den större högra passagerardörren gör det enkelt att komma in och ut ur fordonet.

”Minimós design visar hur vi ser på mobilitet i städerna - effektivitet, värde- och kostnadsbesparande – i kombination med en livlig design. Vår Minimó visar att det finns utrymme för både nöje och stil när vi talar om eldrivna och delade fordon. Mer än någonsin spelar design en viktig roll.” säger Alejandro Mesonero, designchef på SEAT.

Minimó ger kunderna mer än 100 km räckvidd på en laddning med sitt energitäta batteripaket. Batteriet som är förpackat under golvet i en lättillgänglig ramkan bytas ut till ett nytt på några sekunder och med minimalt krångel, så att resan snabbt kan fortsätta.

Förar- och passagerarkomfort samt bekvämlighet
Ledordet för interiören hos Minimó är utrymme. Från det ögonblick som dörrarna öppnas upp hälsas passagerarna in i ett stilrent och bekvämt utrymme, med lika mycket plats för både förare som passagerare i 2-sätesfordonet. 360° panoramautsikt innebär att passagerarna lätt kan ta in omgivningen. I själva verket är avståndet mellan höftpunkten för den bakre passageraren och föraren identiskt med den hos SEAT Mii, medan avståndet mellan de åkande och dörren är mer generöst än till och med hos dagens SEAT Ibiza.

Då det bakre utrymmet inte har en traditionell fast sits, ökas känslan av utrymme och komfort. Vid färd utan passagerare finns det gott om plats för bagage då baksätet bildar en obruten del av inredningen.

Fordonet är baserat på ett styvt chassi med 17” hjul placerade vid dess yttersta hörn, med en lättviktig men robust kroppsstruktur som ger otroligt bra prestanda.

Minimó erbjuder anslutningslösningar för att tillhandahålla en smidig digital upplevelse för användaren (privat och delad), baserat på en digital nyckel och trådlös Android Auto™-teknik. En central digital display bakom ratten kombinerar funktionerna i klusterinstrumentet och digitalt innehåll från användarens smartphone i enlighet med de nödvändiga säkerhetskraven. Med Google Assistant på Android Auto kan användarna hålla ögonen på vägen och händerna på ratten medan de använder sin röst för att hålla kontakt, få svar, hantera uppgifter och styra media.

Plattformen är även redo att öppna dörren för framtida utveckling. Minimó förbereder sig för framtida autonoma nivå 4-tekniker, vilket skulle göra det möjligt för fordonet att hämta användaren vid behov och lösa ett av huvudproblemen för användarna av en bildelningstjänst.

En symbios av lösningar
När städerna växer och blir trängre, ökar behovet av nya strategier inom mobilitet och uppfinningsrika och väl genomtänkta lösningar behöver utformas.

Minimó-konceptet tar det positiva från personbilen, som säkerhet, komfort och användbarhet, och förenar dem med egenskaperna hos en motorcykel, det lilla formatet och smidigheten, samtidigt som man lägger till de nya egenskaperna hos eldriven teknik och en smidig digital upplevelse.

Konceptbilen Minimó gör sin världsdebut på 2019 Mobile World Congress i Barcelona innan den flyttar till den internationella bilsalongen i Geneve i mars.

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 80% av sina fordon och i över 80 länder. 2018 sålde SEAT 517.600 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 7,488 bilar under 2018, en ökning med 16 procent och en marknadsandel på 2 procent. SEAT är ett av de snabbast växande bilmärkena på svensk och europeisk marknad.

SEAT-gruppen har mer än 15.000 anställda på sina tre produktionsenheter i Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell där de populära Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca och Toledo i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii i Slovakien.

CASA SEAT slår upp portarna den 23 april12.2.2020 15:46:51 CETPressmeddelande

Invigningen äger rum på San Jorge dagen, en av de viktigaste dagarna under året i Barcelonas kulturliv CASA SEAT kommer att sporra till debatt om morgondagens mobilitet och är tänkt att bli en referenspunkt i stadens agenda Byggnaden har ritats av Carlos Ferrater och för interiördesignen står Lázaro Rosa-Violán Barcelona, 10 februari 2020 – CASA SEAT, företagets nya byggnad för tvärvetenskapligt bruk placerad i hjärtat av Barcelona, slår upp sina portar den 23 april. Invigningsdatumet sammanträffar med San Jorge dagen och Världsbokdagen och är en hyllning till den stad där SEAT grundades för snart 70 år sedan. Tanken är att den nya byggnaden ska bli en integrerad del av Barcelonas kulturliv. CASA SEAT har skapats med målsättningen att aktivt bidra till utvecklingen av framtidens mobilitet. Programmet för CASA SEAT är fokuserat på att främja idéer, debatter och möten som rör hållbarhet, design, teknik och affärsliv, bland många andra ämnen. Det nya centret, som ligger vid korsningen Pas

SEAT och Skellefteå Kraft inleder klimatsmart samarbete7.2.2020 13:30:43 CETPressmeddelande

SEAT kickar igång sin elbilsoffensiv med försäljningsstarten av Mii electric. SEAT Sverige inleder ett samarbete med Skellefteå Kraft. Mii electric kunder erbjuds tre års fri hemmaladdning med 100% förnybar el från Skellefteå Kraft. Södertälje, 7 februari 2020. Enligt Svenska Miljöinstitutet är elbilen klimatsmart. Väljer du att köra elbil sänker du koldioxidutsläppen med ca. 70%* jämfört med en fossildriven bil, förutsatt att du laddar elbilen med förnybar el. SEAT vill skapa en enkelhet för sina kunder att maximera effekten av ett klimatsmart bilval. Därför väljer märket att inleda ett samarbete med Skellefteå Kraft. Skellefteå Kraft erbjuder inte bara 100% förnybar el utan arbetar också med flera utvecklingsprojekt som syftar till att underlätta användandet av elbilar i Sverige. ”Vi arbetar båda med stora omställningar i våra respektive branscher och har gemensamma mål för att möta klimatförändringarna. Skellefteå Kraft är en självklar och trovärdig samarbetspartner för oss på SEAT”