SEAT Sverige

SEAT minskar sitt avfall med 34 % och siktar på en minskning med 60 % fram till 2025

Dela
  • Redan i år genomför företaget åtgärder för att producera mindre avfall och för effektivare hantering av det avfall som trots allt skapas
  • Sedan 2010 har SEAT minskat sin produktionsrelaterade miljöpåverkan med 34 %, där man genomfört åtgärder för mindre utsläpp av koldioxid och flyktiga organiska föreningar, skapa mindre avfall samt sänka vatten- och energiförbrukningen
  • Nästa mål är att till 2025 minska miljöpåverkan med 50 %
  • Förra året investerade SEAT 16 miljoner euro i miljöinitiativ

Martorell, 2019-05-27. I samband med Internationella återvinningsdagen den 17 maj meddelade SEAT att årets miljöåtgärder komma fokusera på hur man kan minska sitt avfall. De senaste 8 åren har SEAT lyckats sänka avfallet från sina anläggningar med 34 %.

Sedan SEAT lanserade miljöstrategin Ecomotive Factory 2010 har företaget reducerat sin förbrukning av energi och vatten med 21,6 % respektive 30,9 %. Företaget har dessutom minskat sina utsläpp av koldioxid och flyktiga organiska föreningar med 63,3 % och 21,4 % och producerat 34,2 % mindre avfall.

Ytterligare planer för åtgärder finns och målet är att minska avfallsproduktionen med upp till 60 % de kommande sex åren. Ett av flera initiativ som SEAT nu påbörjar för att minska avfallet är att uppmuntra till mer återvinning och återbruk av det som annars skulle slängas. Företagets mål är att ytterligare förfina det avfall som skapas under produktionsprocessens olika stadier, såsom färg och tätningsmedel. 

SEATs vicepresident för Produktion och logistik, Dr. Christian Vollmer, påpekar att: ”Vårt mål är att fortsätta utvecklas positivt för att bli en förebild bland företag i varje avseende – för kvalitet och effektiv produktion i våra fabriker såväl som för att hitta lösningar till det paradigmskifte som företag och samhället står inför, där återvinning, minskade utsläpp och omsorg om miljön blir allt mer viktigt.” 2018 investerade SEAT 16 miljoner euro i miljöinitiativ för produktionsrelaterade områden. 

Med siktet inställt på 2025
Nästa milstolpe i SEATs miljöstrategi är att förbättra sina indikatorer med 50 % till 2025. Företaget arbetar redan med kompletterande system, såsom en installation som ska kunna ta tillvara på värmen som genereras av skorstenarna i fabriken i Martorell. Mätt i energi ger det en besparing motsvarande den årliga förbrukningen för 760 hushåll, såväl som en minskning av koldioxidutsläpp motsvarande absorptionskapaciteten hos 250 000 träd.

SEAT kommer också utöka sin användning av vattenbaserad färg i hela färgningsprocessen, inklusive grundningen. Detta initiativ kommer förhindra utsläpp av flyktiga organiska föreningar motsvarande användning av lösningsbaserad färg för att måla 38 000 bilar.

Unika initiativ
Ett av SEATs banbrytande miljöinitiativ är solenergianläggningen SEAT al Sol som är belägen på taket av Martorell-fabriken – den största anläggningen i sitt slag och en av de största inom internationell bilindustri. Med 53 000 solcellspaneler, en yta motsvarande 40 fotbollsplaner, genererar SEAT 17 miljoner kWh per år, tillräckligt med energi för att ladda upp SEAT el-Born 293.100 gånger, vilket kan översättas till en genomsnittlig körsträcka på 150 km per år för el-Born, SEATs första helelektriska bil.

Med målet att minska utsläppen av flyktiga organiska föreningar (VOC) installerades 2018 ett nytt, högeffektivt system för färgapplicering i SEAT Martorell. Denna innovativa åtgärd har minskat utsläppen av VOC genererade under processen med 40 %, vilket motsvarar 10 ton per år. Dessutom började man 2018 använda en ny typ av spraybås för att måla karosser med två färgtoner för SEAT Arona och Audi A1. Genom att helt automatisera en av de två linorna kunde maxkapaciteten för målning ökas från 2 300 till 2 400 bilar per dag. Företaget investerade 23 miljoner euro i dessa åtgärder.

Åtagande för hållbarhet
Denna ambitiösa miljöstrategi fram till 2025 är i enlighet med åtagandet från SEAT och Volkswagen Group att helt följa miljömålen angivna i Parisavtalet. I linje med det målet kommer SEAT genomföra åtgärder för koldioxidneutral balans i hela värdekedjan för fordon och i alla företagets divisioner till år 2050.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

SEAT Sverige
SEAT Sverige



http://www.seat.se

SEAT är det enda företaget som designar, utvecklar, tillverkar och marknadsför bilar i Spanien.Som en medlem i Volkswagen-koncernen har det multinationella företaget sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), exporterar 80 % av sina fordon och är närvarande i mer än 80 länder på alla fem kontinenter. Under 2018 sålde SEAT 517 600 bilar, vilket är den högsta siffran under märkets 68-åriga historia, och man publicerade en nettovinst på 294 miljoner euro och en rekordomsättning på nästan 10 miljarder euro.

SEAT-koncernen sysselsätter över 15 000 anställda och har tre produktionscenter – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där de tillverkar de mycket framgångsrika modellerna Ibiza, Arona och Leon. Dessutom producerar företaget Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii i Slovakien. 

Det multinationella företaget har ett tekniskt centrum som fungerar som ett kunskapscentrum. Där samlas 1 000 ingenjörer som är inriktade på att utveckla innovationer för Spaniens största industriella investerare inom FoU. SEAT har redan den senaste anslutningstekniken inom sitt fordonssortiment och är för närvarande engagerade i företagets globala digitaliseringsprocess för att främja framtidens mobilitet.

Följ SEAT Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från SEAT Sverige

SEAT Sverige når nya försäljningsrekord med en tillväxt på 9,2% i juni9.7.2019 14:46:03 CESTPressmeddelande

SEATs globala försäljning når rekordsiffror under första halvåret med 314.300 levererade bilar: 8,4% fler än under samma period förra året och den högsta volymen någonsin i företagets historia Juni bästa månaden för SEAT någonsin: 57.300 fordon sålda och en tillväxt på över 10% (11,5%) Nytt rekord också för CUPRA – försäljningen ökade med 73,1% fram till juni Rekordförsäljning i Sverige under första halvåret 2019 med en tillväxt på 9,2% i juni Martorell, Spanien 9 juli 2019 - Första halvåret 2019 blev det bästa hittills i SEAT:s historia: under perioden levererade den spanska biltillverkaren 314.300 bilar, 8,4% fler än under samma period ifjol. Det gamla rekordet låg på 289.900 sålda fordon (första halvåret 2018). I år passerade SEAT för första gången 300.000 sålda bilar under årets första sex månader. I juni ökade SEAT sin försäljning med över 10% för andra månaden i rad: totalt såldes 57.300 bilar globalt; 11.5% fler än under juni förra året. Dessa junisiffror slår inte bara fjolåret

SEAT Privatleasing online – nu med digital signering och hemleverans8.7.2019 14:32:27 CESTPressmeddelande

Marknaden för privatleasing fortsätter att växa och likaså SEATs marknadsandel i segmentet – 7,2% hittills i år Allt fler väljer även att beställa sin nya SEAT online och nu tas ytterligare ett stort steg genom lanseringen av digital signering samt kostnadsfri hemleverans i Stockholmsområdet av SEAT Stockholm Södertälje 2019-06-25. Marknaden för privatleasing växer och SEAT har under flera år varit en av de starkaste aktörerna i segmentet. Per sista maj i år var SEATs marknadsandel hela 7,2%. Attraktiva erbjudanden som SEAT Trygghet och ett starkt tjänsteutbud är några av anledningarna. Av alla de finansierade bilarna som levererats hittills i år har 3 av 4 kunder valt privatleasing som finansieringsform. ”Privatleasing har vuxit rejält senaste åren och vi ser en stark efterfrågan från våra kunder på finansieringsformen. Även viljan att beställa produkter på nätet ökar och därför känns det spännande att erbjuda våra kunder möjligheten att även beställa sin nya SEAT online”, säger Pontu

SEAT visar tvåsiffrig försäljningstillväxt i maj10.6.2019 11:32:17 CESTPressmeddelande

Företaget levererade 54 400 bilar förra månaden, 10.5% mer än 2018 Perioden januari till maj visade SEAT rekordsiffror med en försäljning på 257.000 bilar (+7.7%) Försäljningen av CUPRA ökade med nästan 80% årets fem första månader Martorell, 10/06/2019. SEAT gör sin bästa maj någonsin. Företagets leveranser ökade med 10,5% förra månaden vilket innebar 54 400 bilar. För första gången sålde SEAT mer än 50 000 bilar under en majmånad, vilket överträffar förra majrekordet från 2018 (49 200). SEAT ackumulerade siffror för året visar rekordvolymer med 257 000 sålda bilar, vilket är 7.7% mer än samma period förra året. Även CUPRA* fortsätter att sätta försäljningsrekord. Under årets fem första månaderna sålde det nya bilmärket 10 300 bilar, vilket är 76,8% mer än samma period föregående år (*resultatet integrerat i SEATs totala försäljningssiffror). Wayne Griffiths, SEATs vice vid för försäljning och marknadsföring samt vd för CUPRA poängterar “vi är väldigt nöjda med vår tvåsiffriga försälj

SEAT lanserar Mii electric, märkets första helelektriska bil.5.6.2019 10:09:52 CESTPressmeddelande

Som första steg i sin eloffensiv lanserar SEAT Mii electric, märkets första helektriska bil Mii electric är en idealisk stadsbil som blandar dynamisk prestanda med flexibilitet och en räckvidd på 260 km* (WLTP) Med Mii electric gör SEAT tekniken mer tillgänglig med samma inköpskostnad som en bil med förbränningsmotor i kombination med låg ägandekostnad Förförsäljning börjar i september 2019 Martorell, 2019-06-05. Omställningen till eldrivna bilar har växlat upp. SEAT börjar sin elektriska offensiv med introduktionen av Mii electric. En helelektrisk bil som kombinerar prestanda, design och teknik. En bil som möter storstadens utmaningar och behoven från en ny generation kunder. Mii Electric är första modellen ut i SEATs elektrifieringsstrategi, som inom en snar framtid kommer att få sällskap av fler elbilar och plugin-hybrider, vilka inkluderar den helektriska SEAT el-Born, plugin-hybridversioner av Leon och Tarraco. Dessutom kommer plugin-versioner av högprestanda modellerna CUPRA Form

SEAT börjar sin elektriska offensiv med lanseringen av Mii Electric under ‘SEAT on Tour’5.6.2019 08:48:47 CESTPressmeddelande

Det spanska märket har valt Olso för världspremiären av sin första elbil, Mii electric De senaste nyheterna från SEAT och CUPRA, som inkluderar CUPRA Formentor och den helelektriska SEAT el-Born, besöker Oslo, Liverpool, Paris och Milan under en europeisk roadshow Oslo, 2019-06-05. SEAT invigde sin roadshow ‘SEAT on Tour’ i Oslo den 3 juni och påbörjade sin eloffensiv med värlsdpremiären av Mii Electric, märkets första helelektriska bil. ‘SEAT on Tour’ är ett projekt där de senaste nyheterrna från SEAT and CUPRA visas upp på strategiska platser i Europa enlighet med SEAT-andan ‘Created in Barcelona’. SEAT är ett av de snabbast växande bilmärkena i Europa, sett till volym, samt det märke som har den yngsta kundgruppen, 10 år yngre än genomsnittet. Med 202 600 sålda bilar under årets första fyra månader slår SEAT alla rekord. 80% av alla SEAT-bilar exporteras till 80 länder världen runt. Oslo, ansedd som elbilarnas europeiska huvudstad, var ett självklart val för invigningen av ‘SEAT on

SEAT och Norrlands Bil teamar upp med Skandinaviens längsta racingbana4.6.2019 13:00:44 CESTPressmeddelande

SEAT Sverige går tillsammans med Norrlands Bil in som partner till Drivecenter Arena i Fällfors, Skellefteå – en av Sveriges mest moderna racinganläggningar Samarbetet är ett led i SEATs satsning på svensk motorsport SEAT, CUPRA och Norrlands Bil finns på plats under invigningshelgen och Midnattssolsloppet 14-15 juni tillsammans med fjolårets segerteam i dåvarande STCC, PWR Racing Södertälje/Skellefteå, 2019-06-04. SEAT förstärker sin satsning på svensk motorsport när man tillsammans med sin lokala återförsäljare Norrlands Bil nu går in i ett samarbete med Skandinaviens längsta racingbana och en av de mest moderna anläggningarna i Sverige - Drivecenter Arena AB i Fällfors. Om mindre än två veckor invigs anläggningen som ligger utanför Skellefteå och tusentals besökare väntas när Midnattssolsloppet går av stapeln 14-15 juni. Under helgens finns både SEAT och det nu självständiga sportbilsmärket CUPRA på plats tillsammans med Norrlands Bil som representerar SEAT och CUPRA i Norrbotten oc

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum