SEAT når sitt bästa resultat någonsin

/ Bolaget visar ett rörelseresultat på 143 miljoner euro och +232 miljoner euro i vinst efter skatt före avskrivningar / Intäkter når rekordnivå: 8.597 miljoner euro, en ökning på 3,2% / SEAT avsätter 862 miljoner euro (+47%) till investeringar och forskning och utveckling / Bolaget genererar en EBITDA på nästan 500 miljoner euro, en ökning på 25%

Barcelona, 23/03/17 – SEAT nådde sitt bästa resultat någonsin under 2016. Bolaget har utvecklats mot hållbar lönsamhet och avslutade året med ett rörelseresultat på 143* miljoner euro (2015: -7 miljoner euro) och vinst efter skatt före avskrivningar på totalt 232 miljoner euro (2015: 6 miljoner euro). Det var första gången sedan 2007 som båda parametrarna visade vinst, samt det högsta rörelseresultatet någonsin.

”Ökad försäljning och kostnadsoptimeringar leder till lönsamhet för oss. Alla i vårt team är stolta över rörelseresultatet på 143 miljoner euro”, sa Luca de Meo, styrelseordförande i SEAT, när resultatet presenterades i Barcelona. ”SEAT är ett solitt företag som har gått från återhämtning till en konsolideringsfas. Nu förbereder vi oss för utveckling och tillväxt”, förklarade Luca de Meo. ”2017 är ett speciellt år för SEAT. Ibiza och Arona kommer att påskynda processen. Vi är redo att lyfta SEAT till nästa nivå”, tillade han.

SEAT:s omsättning 2016 var 8.597 miljoner euro, 3,2% högre än föregående år, den bästa siffran någonsin. Detta beror bland annat på ökande försäljning och bättre modellprogram, vilket bevisas av de kommersiella framgångarna för Ateca, Leon och Alhambra, tre modeller med högre täckningsbidrag. En annan faktor är SEAT Technical Center (CTS) har integrerats med huvudbolaget, vilket möjliggör mer effektiva lösningar på framtida teknologiska utmaningar, samt nya order till SEAT Componentes, som från och med 2019 kommer att tillverka Volkswagengruppens nya växellåda MQ281. Under 2016 exporterade SEAT 82,4% av sin produktion och etablerade sig som Spaniens ledande exportföretag med 2,8% av landets totala export.

Försäljningsstarten av Ateca, SEAT:s första suv, tillsammans med de bästa försäljningssiffrorna sedan introduktionen för Leon och Alhambra, ledde till ökad försäljning (408.700 fordon, drygt 30% ökning under de senaste fyra åren) för SEAT för fjärde året i rad och det bästa resultatet sedan 2007. Med mer än 150.000 sålda bilar under 2016 bidrog även Ibiza till de ökade leveranserna, samt utvecklingen i Tyskland (+2,5%), Polen (+22,1%), Turkiet (+41,5%), Österrike (+12,9%) och Sverige (+34%).

Den största produktlanseringen i SEAT:s historia, med fyra nya modeller under 2016 och 2017, resulterade i rekordsiffror för totala investeringar och forsknings- och utvecklingskostnader. SEAT allokerade 47% mer till dessa områden, totalt 862 miljoner euro, 276 miljoner mer än 2015. Detta adresserar bland annat den nya bottenplattan MQB A0. Som första företag i Volkswagengruppen kommer SEAT att använda den för tillverkningen av femte generationens Ibiza. Summan motsvarar 10% av företagets omsättning. Sedan 2012 har SEAT investerat 3 miljarder euro i forskning och utveckling samt tillverkning.

Under 2016 ökade SEAT även möjligheterna att generera vinster i kärnverksamheten. Bolaget förbättrade sitt EBITDA (rörelseresultat före räntor, skatter, nerskrivningar och avskrivningar) med 25% till 489 miljoner euro.

”2016-års resultat är en vändpunkt som återspeglar de senaste årens arbete. Vi visar återigen svarta siffror, både när det gäller rörelseresultatet och vinst efter skatt. EBITDA och vår investeringsnivå visar företagets finansiella styrka. Ett gediget lagarbete har tagit oss hit”, säger Holger Kintscher, SEAT Vice-President for Finance, IT and Organisation.

I enlighet med kollektivavtalet från 2016 kommer SEAT-anställda att få en total utdelning på 6 miljoner euro, som en följd av det uppnådda resultatet. Detta redovisas under personalkostnader.

2017, ett mycket speciellt år

I år når SEAT kulmen på sin största produktlansering någonsin i och med premiären av femte generationens Ibiza, som börjar säljas i sommar, och introduktionen av Arona, den nya kompakt-crossovern, under andra halvåret 2017. Båda modellerna byggs i Martorell-fabriken och kompletterar Ateca, som introducerades 2016, och den nya versionen av Leon, som funnits på marknaden sedan januari.

Det utökade och förnyade modellprogrammet gör det möjligt för SEAT att öka sin närvaro på den europeiska marknaden från 53% till 72% och öka försäljningen, samtidigt som modellprogrammet föryngras. I januari och februari 2017 ökade SEAT:s globala leveranser med 13,6% till totalt 64.000 fordon. Dessutom är märket ett av de snabbast växande i Europa under årets början med 20% ökning av fordonsregistreringar.

En av SEAT:s målsättningar är ett bli ett benchmark när det gäller uppkoppling och smart kommunikation. För att nå dit invigs Metropolis:Lab Barcelona i april, en SEAT-anläggning som kommer att integreras i Volkswagengruppens internationella nätverk. SEAT ska även öppna en flagship store, som ytterligare stärker banden med invånarna och staden Barcelona.

(*) SEAT redovisar sina finansiella rapporter i enlighet med The Spanish General Accounting Plan, utan att inkludera sina dotterbolag. Volkswagengruppen följer internationell redovisningsstandard (IAS/IFRS) och konsoliderar varumärket SEAT:s uppgifter.

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde drygt 410.000 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEAT Dealer Team siktar på nya pallplatser på Rudskogen6.9.2018 11:37Pressmeddelande

Södertälje, 06/09/2018. – SEAT Dealer Team - PWR Racing är laddade till max inför säsongens två avslutande STCC-deltävlingar. Redan till helgen går årets näst sista deltävling av stapeln på norska Rudskogen Motorsenter, ett nytillskott i årets tävlingskalender. Och teamet kommer väl förberedda till vad som blir en avgörande faktor i kampen om årets mästerskapstitlar. Redan för några veckor sedan genomförde teamet ett test med tre CUPRA TCR på den norska banan. - Jag har förmodligen mest erfarenhet av teamets förare vad gäller Rudskogen, då jag tävlat här i Porsche Carrera Cup. Teamet genomförde utöver det ett bra test på Rudskogen innan deltävlingen på Karlskoga och känslan inför helgen är positiv,säger Philip Morin. Mästerskapsfighten är vidöppen och fjolårsmästaren Robert Dahlgren jagar förstaplatsen i mästerskapet endast en poäng bakom ledaren. Det prestigefyllda teammästerskapet leder SEAT Dealer Team med god marginal till jagande VW-team, med utökad ledning som självklart mål för

SEAT Dealer team siktar på nya segrar i Falkenberg6.7.2018 09:04Pressmeddelande

Södertälje 06/07/2018 -SEAT Dealer Team - PWR Racing har vind i ryggen efter att två gånger under säsongsinledningen lagt beslag på alla 3 podiumplatserna. Med ledning i såväl team- och förarmästerskapet är målet inför helgens race att dryga ut ledningen. - Vi har haft en stark start på säsongen. Att ta två stycken trippelpodium är en stor bedrift och ett bevis på att teamets hårda arbete ger resultat. Vi har seriens bästa bilar men vi måste fortsätta att utvecklas hela tiden om vi ska hålla oss kvar i toppen, det finns inget utrymme att slappna av i det här mästerskapet, säger Daniel Haglöf, VD och förare på PWR Racing. Regerande STCC-mästaren, Robert Dahlgren, leder mästerskapet före kollegan och VD:n Daniel Haglöf. Mikaela Åhlin-Kottulinsky gjorde två starka uppkörningar i Anderstorp och klättrade till tionde plats i mästerskapstabellen och har nu siktet inställt på pallplats. - Båda racen i Anderstorp kändes riktigt bra, vi bygger vidare på det under kommande tävlingshelg. Målet är