SEAT når sitt bästa resultat någonsin

/ Bolaget visar ett rörelseresultat på 143 miljoner euro och +232 miljoner euro i vinst efter skatt före avskrivningar / Intäkter når rekordnivå: 8.597 miljoner euro, en ökning på 3,2% / SEAT avsätter 862 miljoner euro (+47%) till investeringar och forskning och utveckling / Bolaget genererar en EBITDA på nästan 500 miljoner euro, en ökning på 25%

Barcelona, 23/03/17 – SEAT nådde sitt bästa resultat någonsin under 2016. Bolaget har utvecklats mot hållbar lönsamhet och avslutade året med ett rörelseresultat på 143* miljoner euro (2015: -7 miljoner euro) och vinst efter skatt före avskrivningar på totalt 232 miljoner euro (2015: 6 miljoner euro). Det var första gången sedan 2007 som båda parametrarna visade vinst, samt det högsta rörelseresultatet någonsin.

”Ökad försäljning och kostnadsoptimeringar leder till lönsamhet för oss. Alla i vårt team är stolta över rörelseresultatet på 143 miljoner euro”, sa Luca de Meo, styrelseordförande i SEAT, när resultatet presenterades i Barcelona. ”SEAT är ett solitt företag som har gått från återhämtning till en konsolideringsfas. Nu förbereder vi oss för utveckling och tillväxt”, förklarade Luca de Meo. ”2017 är ett speciellt år för SEAT. Ibiza och Arona kommer att påskynda processen. Vi är redo att lyfta SEAT till nästa nivå”, tillade han.

SEAT:s omsättning 2016 var 8.597 miljoner euro, 3,2% högre än föregående år, den bästa siffran någonsin. Detta beror bland annat på ökande försäljning och bättre modellprogram, vilket bevisas av de kommersiella framgångarna för Ateca, Leon och Alhambra, tre modeller med högre täckningsbidrag. En annan faktor är SEAT Technical Center (CTS) har integrerats med huvudbolaget, vilket möjliggör mer effektiva lösningar på framtida teknologiska utmaningar, samt nya order till SEAT Componentes, som från och med 2019 kommer att tillverka Volkswagengruppens nya växellåda MQ281. Under 2016 exporterade SEAT 82,4% av sin produktion och etablerade sig som Spaniens ledande exportföretag med 2,8% av landets totala export.

Försäljningsstarten av Ateca, SEAT:s första suv, tillsammans med de bästa försäljningssiffrorna sedan introduktionen för Leon och Alhambra, ledde till ökad försäljning (408.700 fordon, drygt 30% ökning under de senaste fyra åren) för SEAT för fjärde året i rad och det bästa resultatet sedan 2007. Med mer än 150.000 sålda bilar under 2016 bidrog även Ibiza till de ökade leveranserna, samt utvecklingen i Tyskland (+2,5%), Polen (+22,1%), Turkiet (+41,5%), Österrike (+12,9%) och Sverige (+34%).

Den största produktlanseringen i SEAT:s historia, med fyra nya modeller under 2016 och 2017, resulterade i rekordsiffror för totala investeringar och forsknings- och utvecklingskostnader. SEAT allokerade 47% mer till dessa områden, totalt 862 miljoner euro, 276 miljoner mer än 2015. Detta adresserar bland annat den nya bottenplattan MQB A0. Som första företag i Volkswagengruppen kommer SEAT att använda den för tillverkningen av femte generationens Ibiza. Summan motsvarar 10% av företagets omsättning. Sedan 2012 har SEAT investerat 3 miljarder euro i forskning och utveckling samt tillverkning.

Under 2016 ökade SEAT även möjligheterna att generera vinster i kärnverksamheten. Bolaget förbättrade sitt EBITDA (rörelseresultat före räntor, skatter, nerskrivningar och avskrivningar) med 25% till 489 miljoner euro.

”2016-års resultat är en vändpunkt som återspeglar de senaste årens arbete. Vi visar återigen svarta siffror, både när det gäller rörelseresultatet och vinst efter skatt. EBITDA och vår investeringsnivå visar företagets finansiella styrka. Ett gediget lagarbete har tagit oss hit”, säger Holger Kintscher, SEAT Vice-President for Finance, IT and Organisation.

I enlighet med kollektivavtalet från 2016 kommer SEAT-anställda att få en total utdelning på 6 miljoner euro, som en följd av det uppnådda resultatet. Detta redovisas under personalkostnader.

2017, ett mycket speciellt år

I år når SEAT kulmen på sin största produktlansering någonsin i och med premiären av femte generationens Ibiza, som börjar säljas i sommar, och introduktionen av Arona, den nya kompakt-crossovern, under andra halvåret 2017. Båda modellerna byggs i Martorell-fabriken och kompletterar Ateca, som introducerades 2016, och den nya versionen av Leon, som funnits på marknaden sedan januari.

Det utökade och förnyade modellprogrammet gör det möjligt för SEAT att öka sin närvaro på den europeiska marknaden från 53% till 72% och öka försäljningen, samtidigt som modellprogrammet föryngras. I januari och februari 2017 ökade SEAT:s globala leveranser med 13,6% till totalt 64.000 fordon. Dessutom är märket ett av de snabbast växande i Europa under årets början med 20% ökning av fordonsregistreringar.

En av SEAT:s målsättningar är ett bli ett benchmark när det gäller uppkoppling och smart kommunikation. För att nå dit invigs Metropolis:Lab Barcelona i april, en SEAT-anläggning som kommer att integreras i Volkswagengruppens internationella nätverk. SEAT ska även öppna en flagship store, som ytterligare stärker banden med invånarna och staden Barcelona.

(*) SEAT redovisar sina finansiella rapporter i enlighet med The Spanish General Accounting Plan, utan att inkludera sina dotterbolag. Volkswagengruppen följer internationell redovisningsstandard (IAS/IFRS) och konsoliderar varumärket SEAT:s uppgifter.

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde drygt 410.000 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEAT Dealer Team - PWR Racing inför racehelg på Anderstorp Raceway15.6.2018 19:07Pressmeddelande

Årets andra deltävlning i STCC går av stapeln i helgen på Anderstorp Raceway, 40 år efter att Formel 1 senast tävlade på den klassiska banan. SEAT Dealer Team - PWR Racing äntrar helgen med ledning i både team- och förarmästerskapet. Som grädde på moset är teamets junior Philip Morin poängbäst bland startfältets juniorförare. Vi visade prov både på hur snabb nya CUPRA TCR är och hur starka vi är som ett team under premiären på Ring Knutstorp. Men motståndet är extremt tufft och vi måste anstränga oss hela tiden för att behålla försprånget. Vi har en positiv känsla i hela teamet och alla är beredda att jobba hårt för att nå lika bra resultat även denna deltävling. Målet är givetvis att försöka upprepa teamets 1-2-3 från Knutstorp, säger Daniel Haglöf, förare & VD på PWR Racing. Fjolårets svenska mästare, SEAT Dealer Team-föraren Robert Dahlgren, ligger tvåa i mästerskapet efter teamkamraten Daniel Haglöf. Endast en poäng skiljer dem åt. Förra helgen var en fantastisk start på säsongen f

SEATs nya 7-sitsiga SUV kommer heta SEAT Tarraco20.2.2018 11:16Pressmeddelande

/ För första gången har SEAT låtit sina fans bestämma namnet på en av sina modeller genom en omröstning. Mer än 146.000 personer från 134 länder deltog i omröstningen. / Det vinnande alternativet Tarraco fick mer än 35% av rösterna och kommer därmed namnge SEATs nya 7-sitsiga SUV / Den 7-sitsiga SUVen lanseras i slutet av 2018 Södertälje, 20/02/2018. – SEAT Tarraco. Det är namnet på SEATs tredje SUV. Namnet bestämdes genom en omröstning bland SEAT fans. Omröstningen startade under sommaren 2017 och totalt deltog 146 124 personer från 134 länder i tävlingen #SEATseekingName. Det vinnande alternativet blev Tarraco som fick 35% av rösterna. Tarraco är det historiska namnet på Tarragona som ligger strax söder om SEATs hemstad Barcelona och är en av de äldsta romerska bosättningarna på den Iberiska halvön. Staden har ett rikt arv av kultur, historia och arkitektur och en ungdomlig känsla vilket är värden som är i linje med SEATs kärnvärden och vad SEAT vill förmedla med sina bilar. Tarraco