SEAT och CUPRA når nya rekord i Sverige

• I augusti levererade SEAT 1.277 bilar i Sverige, nytt rekord för en separat månad.
  • Under augusti sålde den spanska biltillverkaren totalt 42.100 bilar och slog det tidigare rekordet från ifjol
  • Hittills i år har SEAT levererat 411.600 bilar vilket också det är nytt rekord
  • CUPRA-försäljningen ökade med 70% t.o.m. augusti
  • CUPRA Tavascan och SEAT Tarraco PHEV stjärnorna på årets bilsalong i Frankfurt

Martorell, 6 september 2019. SEAT visade ökad försäljning även i augusti. Effekten av nya WLTP, som ledde till en kraftig ökning av antalet registreringar i Europa under augusti månad förra året och en minskning av dem under samma månad i år, hindrade inte SEAT från att slå nytt månadsrekord. I augusti levererade företaget 42.100 bilar vilket är 2% fler än under samma månad förra året (41.200) och 41,6% mer än under augusti 2017 (29.700).

Hittills i år har SEAT levererat 411.600 bilar – en ökning med 7,2% jämfört med i fjol (januari-augusti 2018: 384.000). Denna försäljningssiffra innebär att SEAT slog sitt tidigare rekord, satt under samma period förra året.

Även CUPRA*-försäljningen fortsatte sin uppåtgående trend och steg under januari - augusti med 70,6% till totalt 17.100 bilar. Med fyra månader kvar till årsskiftet, har det nya bilmärket med råge redan sålt mer än man gjorde under hela 2018 (14.400 bilar).

Wayne Griffiths, Vice-president for Sales and Marketing på SEAT tillika VD för CUPRA, betonade att ”augustiresultatet är en fortsättning på den prestationsnivå vi lyckats upprätthålla i Europa under 2019 – trots en tuff miljö har vi ökat vår försäljning och vunnit marknadsandelar, månad efter månad. Vi räknar med att våra resultat fortsätter att förbättras och att vi kommer att upprätthålla denna tillväxt under resten av året.”

SEAT:s globala försäljning steg från januari till augusti, främst beroende på resultaten i Tyskland, Frankrike och Italien. Tyskland (94.800 fordon; en ökning med 14,1%), Spanien (80.000; +1,2%) och Storbritannien (46.800; +3,5%) är fortsatt de ledande marknaderna när det gäller volymerna. I Tyskland och Storbritannien slog SEAT:s försäljning under januari-augusti nytt rekord, och i Spanien var SEAT fortsatt det mest sålda märket. Här lyckades man även dryga ut sin ledning till konkurrenterna ytterligare. Frankrike och Italien kompletterar listan över de 5 största marknaderna. Här ökade försäljningen med 14,9% (24.800 bilar) resp. med 20,7% (18.400).

På svenska marknaden visade SEAT återigen en tvåsiffrig försäljningsökning (6.300; +21,8%). I augusti levererade SEAT inte mindre än 1.277 bilar i Sverige vilket är nytt rekord för en separat månad. Marknadsandelen i Sverige steg till 2,9% totalt i år befäster därmed sin topp 10 position.

-Vi ser ett stort intresse för våra modeller och vi har väldigt attraktiva erbjudande. Vi har idag ett brett modellutbud som passar alla, från den rymliga småbilen Ibiza till vår mindre SUV Arona, upp till 7-sitsiga SUVen Tarraco. Vi har många motoralternativ och flera biogasmodeller. Med märket CUPRA har vi även våra prestandamodeller. Inom någon vecka lanserar vi vår första elbil Mii electric. Jag vill verkligen uppmana till att besöka en av våra 45 duktiga SEAT-återförsäljare för en provkörning, säger Per Brinkenberg.

Bilsalongen i Frankfurt mer elektrisk än någonsin

SEAT kommer att finnas med på den internationella bilsalongen i Frankfurt som slår upp sina portar den 10 september med tydlig inriktning på elmobilitet. Efter tillkännagivandet av Mii electric och el-Born, SEAT:s två första helt eldrivna modeller, kommer CUPRA att presentera den nya konceptbilen Tavascan, som är märkets första elbil. Dessutom kommer SEAT att avtäcka nya Tarraco PHEV, den första laddhybriddrivna SUV:en i modellutbudet.

*Resultatet inräknat i SEAT:s totala försäljningssiffra.

Märkeschef SEAT och CUPRA Sverige

Per Brinkenberg

per.brinkenberg@seat.se

PR- och marknadschef SEAT och CUPRA Sverige