SEAT och CUPRA tar med sig en mängd nyheter till Genèvesalongen

• Världspremiär för produktionsversionen av CUPRA Formentor, den första modellen som exklusivt utvecklats av CUPRA
  • Publik debut för CUPRA Leon i både 5-dörrars och Sportstourer version
  • Helt nya SEAT Leons modellprogram presenteras, inklusive utbudet av alternativa drivlinor som exempelvis Plug-in hybrid och CNG
  • SEAT Tarraco FR, en efterlängtad utrustningsnivå som tillför en ny dimension till varumärkets största SUV
  • SEAT presenterar det absolut senaste inom urban mobilitet, en presentation ursprungligen ämnad för Mobile World Congress

Martorell, 26 februari 2020, Under årets Genèvesalong kommer SEAT och CUPRA att bjuda på en mängd nya och spännande nyheter, bland annat världspremiären av CUPRA Formentor, den första modellen exklusivt utvecklad av CUPRA, och den publika debuten av CUPRA Leon.

Även SEAT Leon visar upp ett bred modellpalett inkl. alternativa drivlinor som mild-hybrid, plug-in hybrid och även CNG, dessutom är det premiär för SEAT Tarraco FR.

“Genèvesalongen blir bland de första tillfällena för kunderna att ta del av vår omfattande  produktoffensiv 2020: SEAT Leon, CUPRA Leon och CUPRA Formentor, samtliga modeller kommer att finnas tillgängliga i plug-in hybridversion. Dessa produkter kommer att lyfta båda märkena till nästa nivå ”, sa Wayne Griffiths, VD för CUPRA och chef för försäljning och marknadföring på SEAT. “Vi bemöter marknadens krav på prestanda, effektivitet, uppkoppling och säkerhet, våra fordon kan leverera allt som våra kunder behöver, samtidigt som vi upprätthåller vår målsättning av minskad miljöpåverkan."

Företaget kommer också att ta tillfället i akt att presentera sina senaste nyheter gällande urban mobilitet som initialt planerades för Mobile World Congress, inklusive världspremiären av SEAT eScooter.

Helt nya SEAT Leon sätter en ny standard

Under årets Genèvesalong kommer nya SEAT Leon visas upp med komplett utbud av alternativa  drivlinor.

Nya SEAT Leon kommer för första gången att presenteras i mildhybrid (eTSI), plug-in hybrid (eHYBRID) och CNG (TGI) versoner. En viktig milstolpe nu när hela bilbranschen öppnar upp för flera alternativa drivlinor för kunden.

CNG (TGI)

SEAT Leon presenteras för första gången med en CNG motor på 1,5 liter TGI som har en effekt på 96kW / 130hk. Fordonet integrerar tre CNG-tankar med en total nettokapacitet på 17,3 kg, vilket ger en räckvidd på upp till 440 km. Och om CNG-tankarna går torra växlar motorn automatiskt om till bensin tills du når nästa CNG-station. Väl där är det lika enkelt att fylla tankarna som hos alla andra fordon.

SEAT Leon TGI tar också komfort och körkänsla till nästa nivå och integrerar nu SEATs Digitala Cockpit-teknik, det första för alla fordon i varumärkets CNG-utbud, vilket ger en ökad tydlighet av förarinformationen.

Introduktionen av SEATs nya körprofilssystem, innebär att kunder nu än mer kan anpassa körupplevelsen efter sina individuella preferenser. Fyra lägen finns tillgängliga: Eco, Normal, Sport och Individuell, vilket gör nya SEAT Leon TGI till ett ännu mer attraktivt alternativ.

Plug-in hybrid (eHYBRID) och mildhybrid (eTSI)

Som en del i SEATs elektrifiering kommer även fjärde generationen Leon självklart med en avancerad plug-in hybrid drivlina. Para ihop en TSI-bensinmotor med en elektrisk motor, ge sedan kombinationen en effekt 150kW / 204hk. Tack vare sitt 13 kWh litiumjonbatteri erbjuder bilen en helt elektrisk räckvidd på upp till 60 km, perfekt för ökad effektivitet och för kunna ta sig fram även i de delar av staden som har strängare luftkvalitetsbestämmelser.

SEAT Leon erbjuder också mildhybridteknologi (eTSI), vilket gör att kompaktbilen ger ännu högre effektivitetsnivåer. Systemet, som är tillgängligt med 1,0 TSI 81kW / 110hk och 1,5 liter TSI 110kW / 150hk (exklusivt tillgängligt med DSG och shift-by-wire-teknik) passar ihop 48V mildhybridteknologi till förbränningsmotorn, vilket ytterligare ökar effektiviteten tack vare elektrifieringen.

SEAT Tarraco ännu mer attraktiv

SEAT Tarraco är en viktig modell för SEAT och kundernas efterfrågan av den största SUVen i modellprogrammet är fortsatt stark. Precis som med andra bilar i modellutbudet, har kunderna väntat på nästa steg i modellens livscykel med lanseringen av den sportigare utrustningsnivån FR.

Med utrustningsnivån FR erbjuder man en ny attraktiv nivå med en rad förfinade exteriör- och interördetaljer. På utsidan får Tarraco FR en FR-specifik grill, bredare hjul och svarta hjulhuslister, svarta takskenor och fönsterramar med sidospeglar målade i Cosmo Grey. På baksidan av Tarraco hittar man en ny sportig spoiler, belysning som går ”coast-to-coast”, en exklusiv bakdiffusor, FR-logotypen på bagageutrymmet och Tarracos namn präglat i skrivstil, detaljer som  differentierar utrustningsnivån.

Tarraco FR berikas av den nya och exklusiva Merlot Red lacken. Utseendet kan ytterligare kompletteras med tillvalet 20" FR-lättmetallfälgar (standard är 19" FR-lättmetallfälgar).

Inuti skiljer en ny sportratt med FR-logotypen, aluminiumpedaler, ett 9,2'' stort infotainment-system och exklusiva, elektriskt justerbara, skålade stolar med minnesfunktion, Tarraco FR från de andra utrustningsnivåerna.

Tarraco drar fördel av sin sportfjädring som ger den precisa körkänslan som förväntas av ett fordon som bär märket FR och hjälper till att skilja det ytterligare från de andra tillgängliga utrustningsnivåerna Style och Xcellence.

CUPRA spurtar in i marknaden

CUPRA Leon

CUPRA Leon som gör sin publika debut under Genèvesalongen är tillgänglig i både 5-dörrar och Sportstourer version, erbjuder en progressiv och kraftfull design med en högkvalitativ interiör, stark körupplevelse och ett brett utbud av tillval.

Men det är ändå prestandan och körkänslan som de flesta kommer att fashineras av, CUPRA Leon gör ingen besviken. Utbudet av drivlinor inkluderar 245hk, 300hk och 310hk (exklusivt tillgänglig för Sportstourer versionen med fyrhjulsdrift) 2,0 liters bensinmotorer, alla exklusivt tillgängliga med DSG och shift-by-wire-teknik. Och i en värld som ständigt arbetar för att minska sin miljöpåverkan erbjuder CUPRA Leon en högpresterande plug-in hybrid för första gången, som levererar 245 hk med båda motorerna, förbränning och elektrisk, arbetande tillsammans.

CUPRA e-Racer

Motorsporten förändras också den med världen, nya regelverk och anpassningar till mer hållbara alternativ.  CUPRA bidrar till transformationen med utvecklingen av världens första helelektriska standardvagnsracer.

Med CUPRA e-Racer kommer alla fördelar med en ren elektrisk drivlina. Fyra elektriska motorer kombineras för att ge en toppeffekt på 680 hk och 960 Nm vridmoment och drivs av ett batteripack på 65 kWh.

Från 2021 kommer mästerskapet PURE ETCR för standardvagnar att äga rum, racen kommer att visa den spänning som den nya tekniken med elektrisk racing kan erbjuda samt den stora skillnaden på elektrisk racing jämfört med traditionell racing med förbränningsmotorer.

CUPRA Formentor

Det roliga slutar inte här, CUPRA tar nästa steg i tillväxten med sig till Genèvesalongen. CUPRA Formentor, den första modellen som exklusivt utvecklats av CUPRA, intar rampljuset i och med sin världspremiär av produktionsmodellen.

SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), exporterar 80% av sina bilar och är verksamt i 80 länder på alla fem kontinenter. 2019 sålde SEAT 574.100 bilar och satte med det ett nytt försäljningsrekord i företagets i historia.

SEAT-koncernen har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell – där de mycket populära modellerna Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii electric, SEAT:s första helt eldrivna bil, i Slovakien.

Det multinationella företaget har en teknikavdelning som fungerar som ett kunskapscenter där fler än 1.000 ingenjörer arbetar med att utveckla innovativa lösningar. SEAT är det spanska företag som satsar mest på forskning och utveckling. Den senaste uppkopplingstekniken finns redan integrerad i företagets modellutbud, och SEAT är för närvarande starkt engagerat i en global digitaliseringsprocess för framtidens mobilitet.