SEAT och Norrlands Bil teamar upp med Skandinaviens längsta racingbana

• SEAT Sverige går tillsammans med Norrlands Bil in som partner till Drivecenter Arena i Fällfors, Skellefteå – en av Sveriges mest moderna racinganläggningar
  • Samarbetet är ett led i SEATs satsning på svensk motorsport
  • SEAT, CUPRA och Norrlands Bil finns på plats under invigningshelgen och Midnattssolsloppet 14-15 juni tillsammans med fjolårets segerteam i dåvarande STCC, PWR Racing

Södertälje/Skellefteå, 2019-06-04. SEAT förstärker sin satsning på svensk motorsport när man tillsammans med sin lokala återförsäljare Norrlands Bil nu går in i ett samarbete med Skandinaviens längsta racingbana och en av de mest moderna anläggningarna i Sverige - Drivecenter Arena AB i Fällfors. Om mindre än två veckor invigs anläggningen som ligger utanför Skellefteå och tusentals besökare väntas när Midnattssolsloppet går av stapeln 14-15 juni.

Under helgens finns både SEAT och det nu självständiga sportbilsmärket CUPRA på plats tillsammans med Norrlands Bil som representerar SEAT och CUPRA i Norrbotten och Västerbotten. SEAT har sedan ett antal år tillbaka även ett mycket framgångsrikt samarbete med PWR Racing där bland andra förarna Mikaela Kottulinsky och Robert Dahlgren ingår.

Vi är både stolta och glada över vårt partnerskap med Drivecenter Arena AB och banan i Fällfors som både blir Sveriges längsta och mest moderna racingbana. Vi ser många möjligheter till spännande kundevenemang här framöver tillsammans med våra CUPRA-förare”, säger Per Brinkenberg, chef för SEAT och CUPRA i Sverige.

För oss känns det självklart att stötta en så viktig lokal arena för motorsport som Fällfors”, säger Christopher Lundström, VD för Norrlands Bil. ”Det känns otroligt roligt att få vara med när svensk racing gör intåg på riktigt i Norrland och vi ser fram emot att få träffa ett stort antal besökare under tävlingshelgen och visa fram våra mest sportiga modeller i form av CUPRA Ateca och Leon CUPRA.

Avtalet mellan SEAT, Norrlands Bil och Drivecenter Arena sträcker sig över tre år och redan i slutet av augusti äger det första köreventet för CUPRA-ägare rum i Fällfors.

SEAT är det enda företaget som designar, utvecklar, tillverkar och marknadsför bilar i Spanien.Som en medlem i Volkswagen-koncernen har det multinationella företaget sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), exporterar 80 % av sina fordon och är närvarande i mer än 80 länder på alla fem kontinenter. Under 2018 sålde SEAT 517 600 bilar, vilket är den högsta siffran under märkets 68-åriga historia, och man publicerade en nettovinst på 294 miljoner euro och en rekordomsättning på nästan 10 miljarder euro.

SEAT-koncernen sysselsätter över 15 000 anställda och har tre produktionscenter – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där de tillverkar de mycket framgångsrika modellerna Ibiza, Arona och Leon. Dessutom producerar företaget Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii i Slovakien.

Det multinationella företaget har ett tekniskt centrum som fungerar som ett kunskapscentrum. Där samlas 1 000 ingenjörer som är inriktade på att utveckla innovationer för Spaniens största industriella investerare inom FoU. SEAT har redan den senaste anslutningstekniken inom sitt fordonssortiment och är för närvarande engagerade i företagets globala digitaliseringsprocess för att främja framtidens mobilitet.

SEAT visar tvåsiffrig försäljningstillväxt i maj10.6.2019 11:32:17 CESTPressmeddelande

Företaget levererade 54 400 bilar förra månaden, 10.5% mer än 2018 Perioden januari till maj visade SEAT rekordsiffror med en försäljning på 257.000 bilar (+7.7%) Försäljningen av CUPRA ökade med nästan 80% årets fem första månader Martorell, 10/06/2019. SEAT gör sin bästa maj någonsin. Företagets leveranser ökade med 10,5% förra månaden vilket innebar 54 400 bilar. För första gången sålde SEAT mer än 50 000 bilar under en majmånad, vilket överträffar förra majrekordet från 2018 (49 200). SEAT ackumulerade siffror för året visar rekordvolymer med 257 000 sålda bilar, vilket är 7.7% mer än samma period förra året. Även CUPRA* fortsätter att sätta försäljningsrekord. Under årets fem första månaderna sålde det nya bilmärket 10 300 bilar, vilket är 76,8% mer än samma period föregående år (*resultatet integrerat i SEATs totala försäljningssiffror). Wayne Griffiths, SEATs vice vid för försäljning och marknadsföring samt vd för CUPRA poängterar “vi är väldigt nöjda med vår tvåsiffriga försälj

SEAT lanserar Mii electric, märkets första helelektriska bil.5.6.2019 10:09:52 CESTPressmeddelande

Som första steg i sin eloffensiv lanserar SEAT Mii electric, märkets första helektriska bil Mii electric är en idealisk stadsbil som blandar dynamisk prestanda med flexibilitet och en räckvidd på 260 km* (WLTP) Med Mii electric gör SEAT tekniken mer tillgänglig med samma inköpskostnad som en bil med förbränningsmotor i kombination med låg ägandekostnad Förförsäljning börjar i september 2019 Martorell, 2019-06-05. Omställningen till eldrivna bilar har växlat upp. SEAT börjar sin elektriska offensiv med introduktionen av Mii electric. En helelektrisk bil som kombinerar prestanda, design och teknik. En bil som möter storstadens utmaningar och behoven från en ny generation kunder. Mii Electric är första modellen ut i SEATs elektrifieringsstrategi, som inom en snar framtid kommer att få sällskap av fler elbilar och plugin-hybrider, vilka inkluderar den helektriska SEAT el-Born, plugin-hybridversioner av Leon och Tarraco. Dessutom kommer plugin-versioner av högprestanda modellerna CUPRA Form