SEAT Sverige

SEAT ökade försäljningen med 10,9% – 2019 bästa året i företagets historia

Dela
  • Den spanska biltillverkaren levererade totalt 574.100 bilar och slog därmed det förra rekordet från 2018
  • Stark tillväxt och nytt volymrekord på svenska marknaden (+ 30% i jämförelse med 2018)
  • CUPRA:s försäljning steg med mer än 70%
  • SEAT sålde fler än 11.000 EXS i fjol och kommer att lansera sin första e-Scooter senare i år
  • Under 2020 lanseras den fjärde generationen av Leon och elektrifieringsoffensiven inleds

Martorell, Spanien, 10 januari 2020. Ännu ett rekordår! Efter framgångarna 2018 följde SEAT upp med att åter sätta ett nytt historiskt försäljningsrekord 2019. Under fjolåret ökade företagets leveranser med 10,9% till totalt 574.100 bilar. Resultatet innebär att man slår det tidigare försäljningsrekordet från 2018 (517.600 bilar) och att SEAT för tredje året i rad kunde redovisa tvåsiffrig tillväxt.

I december månad ökade SEAT sin försäljning med 23,4%, jämfört med samma månad 2018, till totalt 31.300 levererade bilar (2018: 25.300).

Företagets lansering av SUV-modeller har spelat en avgörande roll för tillväxten under de senaste tre åren. 2019 var 44,4% av de bilar som SEAT sålde av modellerna Arona, Ateca eller Tarraco – en ökning med 10 procentenheter jämfört med 2018. Med 123.700 exemplar levererade (25% fler än under 2018), blev Arona SEAT:s mest sålda SUV. Dessutom sålde SEAT 98.500 exemplar av Ateca (25,9% fler än året före och det bästa resultatet sedan lanseringen 2016), och 32.600 av Tarraco – en modell som lanserades 2019.                                             

Leon har varit en viktig modell för SEAT:s försäljningstillväxt sedan 2012 och är fortsatt företagets mest sålda. Inom kort presenteras en ny generation av denna bästsäljare som i fjol såldes i 151.900 exemplar (-4,1%). Ibiza blev även i fjol SEAT:s näst mest sålda modell (125.300; -8%). Försäljningen steg för Alhambra och Mii: MPV:n ökade med 6,3% (23.700 levererade), och SEAT:s stadsbil med 0,7% (13.200). Den senare kommer som 100% eldriven version under årets första kvartal.

Under sitt andra levnadsår sedan lanseringen, ökade CUPRA försäljningen med hela 71,4% tack vare tillskottet från CUPRA Ateca. 2019 levererade CUPRA 24.700 bilar (2018: 14.400), fördelat på 14.300 CUPRA Leon (2018: 13.300; +7,9%) och 10.400 CUPRA Ateca (2018: 1.100). *

Wayne Griffiths, vice vd för sälj och marknad på SEAT tillika VD för CUPRA: ”Det nya försäljningsrekordet visar att den SUV-offensiv vi inledde 2016 har varit en framgångsrik strategi. För tredje året i rad har försäljningen nu ökat tvåsiffrigt, och vi är ett av de

snabbast växande bilmärkena i Europa. Dessutom har försäljningsökningen på SUV-sidan gjort att vi kunnat höja lönsamheten både för företaget och återförsäljare.”

Han fortsatte: ”Vi har nått det historiskt bästa resultatet på 5 av SEAT:s 10 huvudmarknader, vi har befäst vår ledande ställning i Spanien, nått en marknadsandel på 3,8% i Tyskland och är nu det tredje mest sålda märket i Österrike. Resultaten i Frankrike och Italien var de bästa på över ett årtionde. Till detta ska läggas att CUPRA, med en försäljning på nästan 25.000 bilar, har tagit ett rejält kliv framåt. Alla vi på SEAT och CUPRA kan vara stolta över att ha uppnått dessa resultat.”

Gällande utsikterna för det kommande året uttrycker Wayne Griffiths: ”2019 slog vi rekord för tredje året i rad, och nu består vår utmaning i att befästa denna försäljningsvolym på en marknad med begränsad tillväxt alternativt som vänder neråt. Vi är övertygade om att den nya generationen av Leon tillsammans med de eldrivna modeller vi lanserar i år ska hjälpa oss att nå våra mål.”

Historiska resultat på huvudmarknaderna

Bakom försäljningsrekordet ligger stark tillväxt på de flesta av företagets mest betydelsefulla marknader. SEAT har satt nya försäljningsrekord i bl.a. Tyskland, Storbritannien, Österrike, Schweiz, Polen, Israel, Sverige och Danmark. I Tyskland slog företaget sitt försäljningsrekord för tredje året i rad (132.500 bilar; +16,1%). I Storbritannien ökade försäljningen med 9,5% till totalt 68.800 bilar. SEAT noterade också sitt bästa resultat någonsin i Sverige (9.100; +30,4%), Danmark (7.100; +47,2%), Österrike (19.900, +7,9%), där SEAT nu är det tredje mest sålda märket, Schweiz (12.800; +19.6%), Polen (12.700; +6.6%) och Israel (9.200; +2,6%).

I Spanien upprätthöll och utökade SEAT sin ledning (108.000; +0,2%), och SEAT Leon är fortsatt den mest sålda bilen i landet. I Frankrike och Italien, företagets fjärde resp. femte största marknad, var tillväxten kraftigare. I Frankrike steg försäljningen med 19% till 37.800 bilar, vilket är den högsta försäljningsvolymen där sedan 2001. I Italien var tillväxten ännu högre: 30,8% (26.200 bilar), det bästa resultatet sedan 2008.

Till företagets globala rekord bidrog även andra marknader, som Portugal (11.300; +17,7%), Nederländerna (11.000; +22,6%), Belgien (10.600; +11,2%) och Irland (4.100; +11,3%). I Mexiko, SEAT:s största marknad utanför Europa, ökade försäljningen med 5,4% till totalt 24.300 bilar.

2020 – med nya Leon och eldrivna SEAT- och CUPRA-modeller

Den 28 januari premiärvisar SEAT den fjärde generationen av SEAT Leon, företagets mest sålda modell, som kommer att tillverkas vid anläggningen i Martorell. Nya Leon kommer för första gången att erbjudas som laddhybrid. Den är den första nyheten i modellutbudet, fram till i början av 2021, som även kommer att bjuda på laddhybridversioner av Tarraco och SEAT el-Born, bilmärkets första eldrivna bil baserad på MEB-plattformen.

Till detta ska läggas två nyheter under 2020 från CUPRA: Formentor, företagets första egna modell, som kommer att kunna fås med förbränningsmotor eller som laddhybrid. Även Formentor kommer att tillverkas vid fabriken i Martorell, precis som nya CUPRA Leon.

Under 2020 kommer SEAT också att lansera en e-Scooter, en helt eldriven motorcykel som är den första i företagets historia, liksom en ny e-Kickscooter i tillägg till redan befintliga EXS som SEAT under fjolåret sålde fler än 11.000 av. SEAT är det ledande mikromobilitetsföretaget inom Volkswagen-koncernen, och båda dessa lanseringar kommer att ta den fria rörligheten i stan till nya höjder.

*Resultatet inkluderat i SEAT:s totala försäljning.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

SEAT Sverige
SEAT Sverige



http://www.seat.se

SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), exporterar 80% av sina bilar och är verksamt i 80 länder på alla fem kontinenter. 2019 sålde SEAT 574.100 bilar och satte med det ett nytt försäljningsrekord i företagets i historia.

SEAT-koncernen har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell – där de mycket populära modellerna Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii electric, SEAT:s första helt eldrivna bil, i Slovakien.

Det multinationella företaget har en teknikavdelning som fungerar som ett kunskapscenter där fler än 1.000 ingenjörer arbetar med att utveckla innovativa lösningar. SEAT är det spanska företag som satsar mest på forskning och utveckling. Den senaste uppkopplingstekniken finns redan integrerad i företagets modellutbud, och SEAT är för närvarande starkt engagerat i en global digitaliseringsprocess för framtidens mobilitet.

Följ SEAT Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från SEAT Sverige

SEAT först ut i Norden att sponsra Spotifys populära spellista ”Discover Weekly”4.3.2020 08:55:03 CETPressmeddelande

SEAT blir först i Norden att sponsra Spotifys Discover Weekly, spellistan som utformas efter varje individs personliga musikintresse Samarbetet är en del i SEATs musikstrategi och skapar en naturlig koppling mellan SEATs bilar och musik Södertälje, 4 mars 2020. SEAT blir första annonsör i Norden att sponsra den individuellt genererade spellistan Discover Weekly på Spotify, som är ett spännande upplägg som passar den målgrupp SEAT vänder sig till, yngre personer som är vana att aktivt ta egna beslut och gärna uttrycker sig individuellt. SEAT har en stor kärlek för musik och en uttalad musikstrategi. Märket har under flera år aktiverat sig på bred front inom området och bland annat varit partner till några av världens största musikfestivaler som Primavera Sound i Barcelona och Lollapaloza i Tyskland. Kopplingen mellan mobilitet och musik är både stark och naturlig och de flesta av SEATs bilmodeller kan utrustas med ljudsystemet Beats Audio, för en maximal musikupplevelse även i bilen. ”M

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum