SEAT ökade försäljningen med 10,9% – 2019 bästa året i företagets historia

• Den spanska biltillverkaren levererade totalt 574.100 bilar och slog därmed det förra rekordet från 2018
  • Stark tillväxt och nytt volymrekord på svenska marknaden (+ 30% i jämförelse med 2018)
  • CUPRA:s försäljning steg med mer än 70%
  • SEAT sålde fler än 11.000 EXS i fjol och kommer att lansera sin första e-Scooter senare i år
  • Under 2020 lanseras den fjärde generationen av Leon och elektrifieringsoffensiven inleds

Martorell, Spanien, 10 januari 2020. Ännu ett rekordår! Efter framgångarna 2018 följde SEAT upp med att åter sätta ett nytt historiskt försäljningsrekord 2019. Under fjolåret ökade företagets leveranser med 10,9% till totalt 574.100 bilar. Resultatet innebär att man slår det tidigare försäljningsrekordet från 2018 (517.600 bilar) och att SEAT för tredje året i rad kunde redovisa tvåsiffrig tillväxt.

I december månad ökade SEAT sin försäljning med 23,4%, jämfört med samma månad 2018, till totalt 31.300 levererade bilar (2018: 25.300).

Företagets lansering av SUV-modeller har spelat en avgörande roll för tillväxten under de senaste tre åren. 2019 var 44,4% av de bilar som SEAT sålde av modellerna Arona, Ateca eller Tarraco – en ökning med 10 procentenheter jämfört med 2018. Med 123.700 exemplar levererade (25% fler än under 2018), blev Arona SEAT:s mest sålda SUV. Dessutom sålde SEAT 98.500 exemplar av Ateca (25,9% fler än året före och det bästa resultatet sedan lanseringen 2016), och 32.600 av Tarraco – en modell som lanserades 2019.

Leon har varit en viktig modell för SEAT:s försäljningstillväxt sedan 2012 och är fortsatt företagets mest sålda. Inom kort presenteras en ny generation av denna bästsäljare som i fjol såldes i 151.900 exemplar (-4,1%). Ibiza blev även i fjol SEAT:s näst mest sålda modell (125.300; -8%). Försäljningen steg för Alhambra och Mii: MPV:n ökade med 6,3% (23.700 levererade), och SEAT:s stadsbil med 0,7% (13.200). Den senare kommer som 100% eldriven version under årets första kvartal.

Under sitt andra levnadsår sedan lanseringen, ökade CUPRA försäljningen med hela 71,4% tack vare tillskottet från CUPRA Ateca. 2019 levererade CUPRA 24.700 bilar (2018: 14.400), fördelat på 14.300 CUPRA Leon (2018: 13.300; +7,9%) och 10.400 CUPRA Ateca (2018: 1.100). *

Wayne Griffiths, vice vd för sälj och marknad på SEAT tillika VD för CUPRA: ”Det nya försäljningsrekordet visar att den SUV-offensiv vi inledde 2016 har varit en framgångsrik strategi. För tredje året i rad har försäljningen nu ökat tvåsiffrigt, och vi är ett av de

snabbast växande bilmärkena i Europa. Dessutom har försäljningsökningen på SUV-sidan gjort att vi kunnat höja lönsamheten både för företaget och återförsäljare.”

Han fortsatte: ”Vi har nått det historiskt bästa resultatet på 5 av SEAT:s 10 huvudmarknader, vi har befäst vår ledande ställning i Spanien, nått en marknadsandel på 3,8% i Tyskland och är nu det tredje mest sålda märket i Österrike. Resultaten i Frankrike och Italien var de bästa på över ett årtionde. Till detta ska läggas att CUPRA, med en försäljning på nästan 25.000 bilar, har tagit ett rejält kliv framåt. Alla vi på SEAT och CUPRA kan vara stolta över att ha uppnått dessa resultat.”

Gällande utsikterna för det kommande året uttrycker Wayne Griffiths: ”2019 slog vi rekord för tredje året i rad, och nu består vår utmaning i att befästa denna försäljningsvolym på en marknad med begränsad tillväxt alternativt som vänder neråt. Vi är övertygade om att den nya generationen av Leon tillsammans med de eldrivna modeller vi lanserar i år ska hjälpa oss att nå våra mål.”

Historiska resultat på huvudmarknaderna

Bakom försäljningsrekordet ligger stark tillväxt på de flesta av företagets mest betydelsefulla marknader. SEAT har satt nya försäljningsrekord i bl.a. Tyskland, Storbritannien, Österrike, Schweiz, Polen, Israel, Sverige och Danmark. I Tyskland slog företaget sitt försäljningsrekord för tredje året i rad (132.500 bilar; +16,1%). I Storbritannien ökade försäljningen med 9,5% till totalt 68.800 bilar. SEAT noterade också sitt bästa resultat någonsin i Sverige (9.100; +30,4%), Danmark (7.100; +47,2%), Österrike (19.900, +7,9%), där SEAT nu är det tredje mest sålda märket, Schweiz (12.800; +19.6%), Polen (12.700; +6.6%) och Israel (9.200; +2,6%).

I Spanien upprätthöll och utökade SEAT sin ledning (108.000; +0,2%), och SEAT Leon är fortsatt den mest sålda bilen i landet. I Frankrike och Italien, företagets fjärde resp. femte största marknad, var tillväxten kraftigare. I Frankrike steg försäljningen med 19% till 37.800 bilar, vilket är den högsta försäljningsvolymen där sedan 2001. I Italien var tillväxten ännu högre: 30,8% (26.200 bilar), det bästa resultatet sedan 2008.

Till företagets globala rekord bidrog även andra marknader, som Portugal (11.300; +17,7%), Nederländerna (11.000; +22,6%), Belgien (10.600; +11,2%) och Irland (4.100; +11,3%). I Mexiko, SEAT:s största marknad utanför Europa, ökade försäljningen med 5,4% till totalt 24.300 bilar.

2020 – med nya Leon och eldrivna SEAT- och CUPRA-modeller

Den 28 januari premiärvisar SEAT den fjärde generationen av SEAT Leon, företagets mest sålda modell, som kommer att tillverkas vid anläggningen i Martorell. Nya Leon kommer för första gången att erbjudas som laddhybrid. Den är den första nyheten i modellutbudet, fram till i början av 2021, som även kommer att bjuda på laddhybridversioner av Tarraco och SEAT el-Born, bilmärkets första eldrivna bil baserad på MEB-plattformen.

Till detta ska läggas två nyheter under 2020 från CUPRA: Formentor, företagets första egna modell, som kommer att kunna fås med förbränningsmotor eller som laddhybrid. Även Formentor kommer att tillverkas vid fabriken i Martorell, precis som nya CUPRA Leon.

Under 2020 kommer SEAT också att lansera en e-Scooter, en helt eldriven motorcykel som är den första i företagets historia, liksom en ny e-Kickscooter i tillägg till redan befintliga EXS som SEAT under fjolåret sålde fler än 11.000 av. SEAT är det ledande mikromobilitetsföretaget inom Volkswagen-koncernen, och båda dessa lanseringar kommer att ta den fria rörligheten i stan till nya höjder.

*Resultatet inkluderat i SEAT:s totala försäljning.

SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), exporterar 80% av sina bilar och är verksamt i 80 länder på alla fem kontinenter. 2019 sålde SEAT 574.100 bilar och satte med det ett nytt försäljningsrekord i företagets i historia.

SEAT-koncernen har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell – där de mycket populära modellerna Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii electric, SEAT:s första helt eldrivna bil, i Slovakien.

Det multinationella företaget har en teknikavdelning som fungerar som ett kunskapscenter där fler än 1.000 ingenjörer arbetar med att utveckla innovativa lösningar. SEAT är det spanska företag som satsar mest på forskning och utveckling. Den senaste uppkopplingstekniken finns redan integrerad i företagets modellutbud, och SEAT är för närvarande starkt engagerat i en global digitaliseringsprocess för framtidens mobilitet.

Helt nya SEAT Leon stärker sin ställning i kompaktsegmentet.15.1.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

SEAT:s bästsäljare visar upp en tuffare, elegantare och sportigare design Bakpartiet på SEAT Leon visar på styrka och förstärker bilens kraftfulla utstrålning Martorell, 15 jan. 2020 – Snart är helt nya SEAT Leon här. Designen på märkets senaste bil har utvecklats en hel del men bevarar den själ som är typisk för alla generationer av Leon. Designfilosofin ger uttryck för de värden som märket SEAT står för. Nästa generation av SEAT Leon sticker ut lite extra tack vare sina generösare mått, en mer beslutsam uppsyn, mjukare linjer och sitt ännu tydligare skulpterade bakparti. Den uttrycksfulla designen är baserad på den avancerade MQB Evo-plattformen som gett designteamet stor flexibilitet och anpassningsmöjligheter. Samtidigt har måtten utökats på helt nya LEON, både för 5-dörrarsversionen och Sportstourer, vilket förädlat proportionerna i den nya designgeneration. ”Helt nya SEAT Leon har designats av våra formgivare på ett djärvt och okomplicerat sätt och förverkligats med både styrka o

Officiellt uttalande7.1.2020 17:38:03 CETPressmeddelande

Martorell, 07 januari 2020. SEAT informerar att Luca de Meo på egen begäran, och i samråd med Volkswagen Group, lämnar sin position som VD för SEAT. Tillsvidare fortsätter Luca de Meo vara en del av gruppen. SEATs vice finansdirektör Carsten Isensee tillträder som VD för SEAT tills vidare samtidigt som han bibehåller sitt rådande ansvarsområde. Förändringarna i SEATs verkställande kommitté träder i kraft från och med idag 7 januari 2020.

SEAT Sverige slog nya rekord under 20197.1.2020 09:47:49 CETPressmeddelande

2019 blev ett nytt rekordår för SEAT och CUPRA Sverige. SEAT Sverige levererade 9.139 bilar, en ökning med 32,9%. SEAT fortsätter därmed att vara ett av Sveriges snabbast växande volymmärken. 2020 inleds den största produktoffensiven i SEATs historia. Södertälje, 7 januari 2020.När 2019 summeras kan SEAT Sverige blicka tillbaka på ytterligare ett framgångsrikt år. Märket slår ”all-time-high” i antalet registreringar, en kraftigt ökad marknadsandel och är det fjärde bästa märket på lojalitet med en återköpsgrad på hela 60%*. Bil Sweden rapporterar att 2019 blev ett mycket bra år på fordonsmarknaden, det tredje bästa året någonsin för personbilar. Nyregistreringarna uppgick enligt preliminära siffror till 355.704, vilket innebär en ökning med 0,6% jämfört med 2018. SEAT Sverige överträffade marknaden och ökade registreringarna med 32,9% och uppnår en marknadsandel på 2,6% (2,0% 2018). ”2019 har varit ett fantastiskt år! Det har aldrig sålts fler SEAT och CUPRA på den svenska marknaden. V

Helt nya SEAT Leon en ledstjärna i segmentet.18.12.2019 15:04:36 CETPressmeddelande

Avancerad belysningsteknik accentuerar designen interiört och extreriört på SEAT:s bästsäljare Leon LED-strålkastare maximerar sikten för föraren, bakljuset sträcker sig elegant över hela bakpartiet, coast-to-coast. Ambientebelysningen framhäver hur rymlig kupén är i nya SEAT Leon Nya SEAT Leon premiärvisas den 28 januari 2020 Martorell, Spanien, 18 december 2019. Med hjälp av belysningsteknik har SEAT givit nästa generation av Leon en alldeles speciellt charmerande personlighet. Helt nya SEAT Leon är försedd med belysningssystem som gör den dynamiska, sportiga och eleganta kompaktbilen ännu attraktivare, både betraktad utifrån och på plats i kupén. 2012, då den tredje generationen av modellen presenterades, var SEAT Leon den första i sitt segment att erbjuda helt LED-baserade strålkastare. Nu har SEAT:s hängivna konstruktörer och formgivare tagit belysningstekniken till nya höjder, bl.a. för att lyfta fram Leons tuffa nya designspråk i interiören. Till detta ska läggas den helt LED-ba