SEAT – Premiär för nya LEON och nya LEON Cup Racer på Stockholm Lifestyle Motor Show

/ SEAT presenterar LEON Cup Racer live på Stockholm Lifestyle Motor Show 26-29 januari / Träffa SEAT Dealer teams Daniel Haglöf på mässan den 26:e januari kl. 13 / Premiärvisning av nya LEON med mer elegant design utvändigt och mer avancerade förarstöd, multimedia- och anslutningssystem invändigt

Södertälje, 25/01/17 – Till helgen är det motorfest på Stockholmsmässan när Stockholm Lifestyle Motor Show slår upp portarna 26-29 januari. 2- och 4-hjulsdrivna fordon visas upp och SEAT är på plats och visar upp nya SEAT Leon och Leon Cup Racer.

Torsdag den 26:e januari kl.13 finns SEAT Dealer Team på plats i SEAT:s monter med en av sina nya Leon Cup Racers. Se bilen och ställ frågor om satsningen och det nya TCR-reglementet till teamets grundare, racingföraren Daniel Haglöf.

SEAT Leon Cup Racer startar som en SEAT Leon Cupra och byggs om från grunden av SEATs motorsportavdelning i Spanien. Bilens fyrcylindriga tvålitersmotor med turboladdning producerar 330 hästkrafter som sedan portioneras ut till framhjulen via en sexväxlad automatlåda. Vikten är endast 1165 kg och tävlingsbilen är hela 14 cm bredare än standardbilen. Utöver sedvanliga modifieringar såsom kraschbur och vassare bromsar har bilen ett avancerat system för dataloggning, rejält breda racingslicks från Michelin och ett helt nytt aeropaket.

Nya LEON presenteras också på mässan och har utvändigt fått skarpare, mer offensiva linjer med mer elegant design vilket märks tydligast i den nya stötfångaren och en bredare grill. Invändigt uppdateras nya LEON med en rad funktioner som introducerades för SEAT Ateca såsom elektronisk parkeringsbroms, "pulserande" startknapp och mer avancerade förarstöd. När det gäller motorer, kompletteras LEONs breda utbud av effektiva motorer nu även en 115 hk 1,6 TDI. Nya Leon får dessutom ett nytt exklusivt utförande i modellförlängningen Xcellence som innehåller exklusiva designelement och intelligent teknik.

Läs mer om SEAT LEON Cup Racer på http://seat-sport.com/en/carworlds/leon-cup-racer-2016/technical-data.html

Läs mer om PWR Racing - SEAT Dealer Team på pwrracingteam.com

Läs mer om Nya Leon på - www.seat.se/bilar/nya-leon-5d/oversikt.html

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. År 2016, sålde SEAT 410 200 bilar över hela världen vilket är det högsta resultatet sedan 2007.
I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing. SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellerna Ateca i Tjeckien. I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

SEAT Dealer Team - PWR Racing inför racehelg på Anderstorp Raceway15.6.2018 19:07Pressmeddelande

Årets andra deltävlning i STCC går av stapeln i helgen på Anderstorp Raceway, 40 år efter att Formel 1 senast tävlade på den klassiska banan. SEAT Dealer Team - PWR Racing äntrar helgen med ledning i både team- och förarmästerskapet. Som grädde på moset är teamets junior Philip Morin poängbäst bland startfältets juniorförare. Vi visade prov både på hur snabb nya CUPRA TCR är och hur starka vi är som ett team under premiären på Ring Knutstorp. Men motståndet är extremt tufft och vi måste anstränga oss hela tiden för att behålla försprånget. Vi har en positiv känsla i hela teamet och alla är beredda att jobba hårt för att nå lika bra resultat även denna deltävling. Målet är givetvis att försöka upprepa teamets 1-2-3 från Knutstorp, säger Daniel Haglöf, förare & VD på PWR Racing. Fjolårets svenska mästare, SEAT Dealer Team-föraren Robert Dahlgren, ligger tvåa i mästerskapet efter teamkamraten Daniel Haglöf. Endast en poäng skiljer dem åt. Förra helgen var en fantastisk start på säsongen f

SEATs nya 7-sitsiga SUV kommer heta SEAT Tarraco20.2.2018 11:16Pressmeddelande

/ För första gången har SEAT låtit sina fans bestämma namnet på en av sina modeller genom en omröstning. Mer än 146.000 personer från 134 länder deltog i omröstningen. / Det vinnande alternativet Tarraco fick mer än 35% av rösterna och kommer därmed namnge SEATs nya 7-sitsiga SUV / Den 7-sitsiga SUVen lanseras i slutet av 2018 Södertälje, 20/02/2018. – SEAT Tarraco. Det är namnet på SEATs tredje SUV. Namnet bestämdes genom en omröstning bland SEAT fans. Omröstningen startade under sommaren 2017 och totalt deltog 146 124 personer från 134 länder i tävlingen #SEATseekingName. Det vinnande alternativet blev Tarraco som fick 35% av rösterna. Tarraco är det historiska namnet på Tarragona som ligger strax söder om SEATs hemstad Barcelona och är en av de äldsta romerska bosättningarna på den Iberiska halvön. Staden har ett rikt arv av kultur, historia och arkitektur och en ungdomlig känsla vilket är värden som är i linje med SEATs kärnvärden och vad SEAT vill förmedla med sina bilar. Tarraco