SEAT rekordökar försäljningen med 37% i september

• Under september sålde den spanska biltillverkaren 43.200 bilar och kunde därmed notera sitt bästa resultat för månaden hittills
  • SEAT har redan levererat 454.800 bilar hittills i år, en ökning med till 9,4% – också det rekord
  • Leveranserna av CUPRA steg med 75% från januari t.o.m. september
  • SEAT satte nya försäljningsrekord även på svenska marknaden.

Martorell, 14 oktober 2019. Ny milsten för SEATs försäljning globalt: Från januari t.o.m. september i år har företaget levererat 454.800 bilar, vilket är 9,4% fler än under samma period förra året (415.600 bilar). Resultatet är det högsta någonsin i företagets historia och överträffar med råge det tidigare rekordet från januari till september 2018.

SEATs försäljning sköt i höjden med 36,7% förra månaden till totalt 43.200 fordon (2018: 31.600). Ökningen kan delvis tillskrivas effekterna av att WLTP-reglerna trädde i kraft i september 2018, vilket ledde till att försäljningskurvan böjde av starkt uppåt under juli och augusti 2018 för att sedan sjunka igen i september. De 43.200 bilar som såldes innebär samtidigt det bästa septemberresultatet i SEATs historia, siffran ligger betydligt över resultatet 2017 (39.800).

Leveranserna av CUPRAhar också fått vind i seglen – försäljningsökningen gäller inte minst CUPRA Ateca. Under perioden januari till september sålde det nya bilmärke 18.700 bilar vilket innebär en ökning med hela 75,1% jämfört med samma period året innan*.

Wayne Griffiths, vice-president for Sales and Marketing på SEAT och CEO för CUPRA, betonade att ”WLTP-bestämmelserna hade markant inverkan på ökningen i september. Vi fortsätter att vinna marknadsandelar, och försäljningssiffrorna hittills i år visar att vi, åter en gång, står redo att leverera tvåsiffrig tillväxt. Vår målsättning är att upprätthålla denna gynnsamma takt också resten av året och sätta nytt försäljningsrekord på en allt mer osäker marknad.”

Fyra av SEATs nio viktigaste marknader noterade sina högsta försäljningsvolymer någonsin för perioden januari till september. Tyskland ligger i topp – med bara ett kvartal kvar av året har man redan passerat 100.000-strecket, en ökning med +15,2%). I Storbritannien, SEATs 3:e största marknad, ökade försäljningen med 8,7% till totalt 54.900 bilar. Österrike ligger på 6:e plats med 17.000 levererade bilar (+6,2%) och i Schweiz ökade försäljningen med 16,5% till 9.800 bilar.

Spanien rankar in på en 2:a plats (86.600; +0,9%) och här toppar SEAT listan över märken och antal registreringar. Vidare fortsatte försäljningen i Frankrike (27.900; +19,1%) och Italien (20.400; +25,7%) att stiga och nådde där sitt bästa resultat sedan 1996 respektive 1992.

Även i Sverige kan SEAT visa upp enastående försäljningssiffror (6.800; +23,2%), Försäljningen under årets första nio månader är den bästa någonsin.

*Resultatet inkluderat i SEAT:s totala försäljning.

SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), exporterar 80% av sina bilar och är verksamt i 80 länder på alla fem kontinenter. 2018 sålde SEAT 517.600 bilar (den högsta siffran i företagets 68-åriga historia), visade en vinst efter skatt på 294 miljoner euro (ca 3,2 miljarder kr) och en omsättning på nästan 10 miljarder euro (ca 107 miljarder kr).

SEAT-koncernen har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell – där de mycket populära modellerna Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och inom kort elbilen Mii i Slovakien.

Det multinationella företaget har en teknikavdelning som fungerar som ett kunskapscenter där fler än 1.000 ingenjörer arbetar med att utveckla innovativa lösningar. SEAT är det spanska företag som satsar mest på forskning och utveckling. Den senaste uppkopplingstekniken finns redan integrerad i företagets modellutbud, och SEAT är för närvarande starkt engagerat i en global digitaliseringsprocess för framtidens mobilitet.

SEAT först ut i Norden att sponsra Spotifys populära spellista ”Discover Weekly”4.3.2020 08:55:03 CETPressmeddelande

SEAT blir först i Norden att sponsra Spotifys Discover Weekly, spellistan som utformas efter varje individs personliga musikintresse Samarbetet är en del i SEATs musikstrategi och skapar en naturlig koppling mellan SEATs bilar och musik Södertälje, 4 mars 2020. SEAT blir första annonsör i Norden att sponsra den individuellt genererade spellistan Discover Weekly på Spotify, som är ett spännande upplägg som passar den målgrupp SEAT vänder sig till, yngre personer som är vana att aktivt ta egna beslut och gärna uttrycker sig individuellt. SEAT har en stor kärlek för musik och en uttalad musikstrategi. Märket har under flera år aktiverat sig på bred front inom området och bland annat varit partner till några av världens största musikfestivaler som Primavera Sound i Barcelona och Lollapaloza i Tyskland. Kopplingen mellan mobilitet och musik är både stark och naturlig och de flesta av SEATs bilmodeller kan utrustas med ljudsystemet Beats Audio, för en maximal musikupplevelse även i bilen. ”M

SEAT och CUPRA förverkligar elbilsoffensiven3.3.2020 16:50:29 CETPressmeddelande

Företaget premiärvisar nu serieversionen av unika CUPRA Formentor CUPRA Formentor kommer att byggas vid fabriken i Martorell, den lanseras sista kvartalet i år och kommer att erbjudas i plug-in hybrid och förbränningsmotorversion SEATs försäljningskurva fortsätter att stiga, tvärt emot trenden på den annars vikande marknaden Martorell, 3 mars 2019. SEAT är i nu full gång med att förverkliga den plan för elektrifiering företaget presenterade ifjol. Efter att ha premiärvisat den nya generationen av SEAT och CUPRA Leon, som båda kan fås som plug-in hybrid, presenterades nu serieversionen av CUPRA Formentor. Istället för att hålla världspremiären som planerat på den inställda bilsalongen i Genève, valde man att avtäcka CUPRA Formentor via en webbsänd videokonferens. Formentor är den första modell som utvecklats speciellt för CUPRA och kommer också att finnas i en plug-in hybridversion. Med elektrifieringen av sitt modellutbud vill SEAT erbjuda sina kunder ett mer hållbart alternativ, alla