SEAT rekordökar försäljningen med 37% i september

• Under september sålde den spanska biltillverkaren 43.200 bilar och kunde därmed notera sitt bästa resultat för månaden hittills
  • SEAT har redan levererat 454.800 bilar hittills i år, en ökning med till 9,4% – också det rekord
  • Leveranserna av CUPRA steg med 75% från januari t.o.m. september
  • SEAT satte nya försäljningsrekord även på svenska marknaden.

Martorell, 14 oktober 2019. Ny milsten för SEATs försäljning globalt: Från januari t.o.m. september i år har företaget levererat 454.800 bilar, vilket är 9,4% fler än under samma period förra året (415.600 bilar). Resultatet är det högsta någonsin i företagets historia och överträffar med råge det tidigare rekordet från januari till september 2018.

SEATs försäljning sköt i höjden med 36,7% förra månaden till totalt 43.200 fordon (2018: 31.600). Ökningen kan delvis tillskrivas effekterna av att WLTP-reglerna trädde i kraft i september 2018, vilket ledde till att försäljningskurvan böjde av starkt uppåt under juli och augusti 2018 för att sedan sjunka igen i september. De 43.200 bilar som såldes innebär samtidigt det bästa septemberresultatet i SEATs historia, siffran ligger betydligt över resultatet 2017 (39.800).

Leveranserna av CUPRAhar också fått vind i seglen – försäljningsökningen gäller inte minst CUPRA Ateca. Under perioden januari till september sålde det nya bilmärke 18.700 bilar vilket innebär en ökning med hela 75,1% jämfört med samma period året innan*.

Wayne Griffiths, vice-president for Sales and Marketing på SEAT och CEO för CUPRA, betonade att ”WLTP-bestämmelserna hade markant inverkan på ökningen i september. Vi fortsätter att vinna marknadsandelar, och försäljningssiffrorna hittills i år visar att vi, åter en gång, står redo att leverera tvåsiffrig tillväxt. Vår målsättning är att upprätthålla denna gynnsamma takt också resten av året och sätta nytt försäljningsrekord på en allt mer osäker marknad.”

Fyra av SEATs nio viktigaste marknader noterade sina högsta försäljningsvolymer någonsin för perioden januari till september. Tyskland ligger i topp – med bara ett kvartal kvar av året har man redan passerat 100.000-strecket, en ökning med +15,2%). I Storbritannien, SEATs 3:e största marknad, ökade försäljningen med 8,7% till totalt 54.900 bilar. Österrike ligger på 6:e plats med 17.000 levererade bilar (+6,2%) och i Schweiz ökade försäljningen med 16,5% till 9.800 bilar.

Spanien rankar in på en 2:a plats (86.600; +0,9%) och här toppar SEAT listan över märken och antal registreringar. Vidare fortsatte försäljningen i Frankrike (27.900; +19,1%) och Italien (20.400; +25,7%) att stiga och nådde där sitt bästa resultat sedan 1996 respektive 1992.

Även i Sverige kan SEAT visa upp enastående försäljningssiffror (6.800; +23,2%), Försäljningen under årets första nio månader är den bästa någonsin.

*Resultatet inkluderat i SEAT:s totala försäljning.

SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), exporterar 80% av sina bilar och är verksamt i 80 länder på alla fem kontinenter. 2018 sålde SEAT 517.600 bilar (den högsta siffran i företagets 68-åriga historia), visade en vinst efter skatt på 294 miljoner euro (ca 3,2 miljarder kr) och en omsättning på nästan 10 miljarder euro (ca 107 miljarder kr).

SEAT-koncernen har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell – där de mycket populära modellerna Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och inom kort elbilen Mii i Slovakien.

Det multinationella företaget har en teknikavdelning som fungerar som ett kunskapscenter där fler än 1.000 ingenjörer arbetar med att utveckla innovativa lösningar. SEAT är det spanska företag som satsar mest på forskning och utveckling. Den senaste uppkopplingstekniken finns redan integrerad i företagets modellutbud, och SEAT är för närvarande starkt engagerat i en global digitaliseringsprocess för framtidens mobilitet.

SEAT skapar speciell avdelning för urban mobilitet och presenterar nytt e-Scooterkoncept20.11.2019 08:29:23 CETPressmeddelande

SEAT Urban Mobility kommer att utveckla mobilitetslösningar för städer Premiärvisning av SEATs helelektriska koncept ”e-Scooter”och nya ”e-Kickscooter” Nyheterna presenteras under Smart City Expo World Congress i Barcelona Barcelona, 20 november 2019. På den 9:e upplagan av Smart City Expo World Congress, presenterade SEAT ett verkligt genombrott – eller snarare tre – i företagets Urban Mobility-strategi. För det första kommer företaget att inrätta en strategisk affärsenhet speciellt för urban mobilitet, vidare presenterar man sitt nya elsparkcykel-koncept ”e-Kickscooter”, och för det tredje även sin första eldrivna scooter ”e-Scooter” i SEATs snart 70-åriga historia. Den nya affärsenheten kommer att omfatta alla produkter, tjänster och plattformsbaserade mobilitetslösningar. Först i tidplanen ligger lanseringen av e-Scooter nästa år. Även ett nytt e-Kickscooter koncept, som kompletterar det produktutbud som inleddes med SEAT EXS i fjol, kommer att hamna under SEAT Urban Mobilitys ving

SEAT Mii electric – gör elmobiliteten överkomlig för fler13.11.2019 08:15:26 CETPressmeddelande

SEAT Mii electric gör det möjligt för fler att köpa elbil. Priset för SEAT:s första eldrivna modell ligger nämligen på samma nivå som för en bil med förbränningsmotor, och ägarkostnaderna är låga. Med en effekt på 83 hk och ett litiumjonbatteri på 32,3 kWh kombinerar Mii electric dynamisk prestanda med smarta funktioner som gör den till den idealiska bilen för stan. Mii electric gör 0 till 50 km/h på pigga 3,9 sekunder och har en räckvidd på upp till 260 km. Denna helelektriskt drivna stadsbil erbjuder flera olika laddningsmöjligheter, och batteriet kan snabbladdas på bara 1 timme (med 40 kW likström (DC)). Mii electric är först ut i SEAT:s elbilsfamilj, en familj som väntar tillökning flera gånger om de närmaste åren. Martorell, Spanien, 13 november 2019. Marknaden för eldrivna bilar växer i takt med att allt fler konsumenter inser fördelarna med att ställa om från traditionella bränslen till mer hållbara alternativ. SEAT möter dessa utmaningar genom att utveckla bilar som lever upp t