SEAT S.A. och Volkswagen-koncernen investerar över 7 miljarder euro för att elektrifiera Spanien

Detta handlar om den enskilt största industriinvesteringen i Spaniens historia. Programmet Future: Fast Forward kommer att inkludera uppförandet av en battericellsfabrik i Valencia. Alla planer och investeringar är fortfarande föremål för ett slutgiltigt godkännande av medel från den spanska regeringens strategiska projekt PERTE, som syftar till ekonomisk återhämtning och omställning av industrin.
  • Detta handlar om den enskilt största industriinvesteringen i Spaniens historia
  • SEAT S.A. och Volkswagen-koncernen planerar att formellt skicka in en ansökan till spanska regeringens PERTE-projekt som syftar till återhämtning och omställning av den spanska industrin
  • Framtiden: Fast Forward-projektet kommer att inkludera en battericellsfabrik i Valencia, som ska sysselsätta över 3 000 personer
  • CUPRA presenterar en helt ny SUV med mildhybrid- och laddhybridversioner som lanseras 2024 och representerar en ny generation laddhybrider
  • Alla planer och investeringar är fortfarande föremål för ett slutgiltigt godkännande av medel från PERTE-projektet.

Martorell, Spanien, 23 mars 2022, SEAT S.A. och Volkswagen-koncernen har meddelat att de har för avsikt att investera över 7 miljarder euro för att elektrifiera Spanien som en del av sitt engagemang i landet och för att fortsätta utveckla elbilen. Detta kommer att vara den enskilt största industriinvesteringen i Spaniens historia. Programmet Future: Fast Forward kommer att inkludera uppförandet av en battericellsfabrik i Valencia. Alla planer och investeringar är fortfarande föremål för ett slutgiltigt godkännande av medel från den spanska regeringens strategiska projekt PERTE, som syftar till ekonomisk återhämtning och omställning av industrin.

"Det här projektet är mycket viktigt – för Volkswagen, för Spanien och för hela Europa. Det är vår ambition att elektrifiera Spanien och vi är villiga att investera mer än 7 miljarder euro tillsammans med externa leverantörer för elektrifieringen av våra anläggningar i Martorell och Pamplona och lokaliseringen av värdekedjan för elbatteriproduktion i Valencia.", sa Thomas Schmall, medlem av Volkswagen AG:s ledning och styrelseordförande för SEAT S.A. .

Volkswagen-koncernen siktar på en produktionskapacitet på 40 GWh per år och planerar att sysselsätta mer än 3 000 personer i Valencia. Tidslinjen är snäv: För att kunna starta produktionen 2026 måste anläggningen börja byggas i slutet av året. Den första milstolpen måste vara det positiva resultatet av PERTE-ansökan och ett slutligt tillstånd. "I Valencia kommer vi att bygga upp inget mindre än nästa generations cellproduktion: en standardiserad fabrik som tillverkar Volkswagens avancerade enhetliga cell och försörjs med förnybar energi, vilket möjliggör en hållbar batteriproduktion. Och det kommer att skapa en stark dragkraft i hela värdekedjan för batterier i Spanien och i andra länder", säger Schmall.

Wayne Griffiths, VD för SEAT S.A., säger: "Future: Fast Forward har potential att omvandla den spanska bilindustrin och demokratisera eldriven mobilitet i hela Europa. Med drygt 7 miljarder euro, kommer Volkswagen-koncernen och SEAT S.A., att mobilisera sig för framtiden: Fast Forward kommer att bli den största industriinvesteringen i Spaniens historia."

Volkswagen-koncernen och SEAT S.A.s mål för den iberiska halvön är att elektrifiera Spanien genom att skapa ett europeiskt elbilsnav och bygga upp en produktionsanläggning för battericeller.

CUPRAs tillväxtstrategi
CUPRA har också förhandsvisat en av de nya modellerna som kommer 2024: en helt ny SUV med mildhybrid- och laddhybridversioner som kommer att tillverkas i Ungern. Med en räckvidd på 100 km på el kommer den att leda en ny generation laddhybrider.

Den nya SUV:en är en av fyra nya modeller som snart kommer att ingå i CUPRAs modellutbud. 2024 kommer CUPRA Tavascan och den nya SUV:en att lanseras på marknaden, följt av en elbil för stadstrafik 2025, dessutom har man ytterligare en bil på gång. 2022 planerar CUPRA att fördubbla sin försäljning, sitt försäljningsnät och sin omsättning till 5 miljarder euro – liksom att fördubbla antalet CUPRA Masters och CUPRA City Garages runt om i världen.

SEAT S.A.s VD förklarar att företaget måste omvandla sig till en mer robust och hållbar organisation, vilket ökar konkurrenskraften och lönsamheten: "Företagets framtida hållbarhet är CUPRAs tillväxt. Vi ser vårt nya varumärke CUPRA som en hävstång för att förbättra lönsamheten, och vi måste lägga alla våra ansträngningar bakom företagets tillväxt", säger Griffiths.

2021: The unexpected year
Företagets ekonomiska resultat för 2021 innehöll flera trender som kommer att vara viktiga för framtiden under ett år som annars präglades av osäkerhet och den globala bristen på halvledare som hindrade SEAT S.A. från att uppnå den återhämtning man hoppats på. Det ledde till en massiv förlust av produktionsvolymen, en negativ inverkan på försäljningen och ett negativt rörelseresultat på -371 miljoner euro (2020: -418 miljoner euro). Resultatet efter skatt var -256 miljoner euro (2020: -194 miljoner euro) och omsättningen ökade till 9 256 miljoner euro (+5,4 %), medan den genomsnittliga försäljningsintäkten per bil nådde 16 850 euro per bil, nästan 480 euro högre per bil än 2020.

"Trots de negativa förutsättningarna och förlusterna fortsatte vi på vår aggressiva investeringsväg och investerade över 900 miljoner euro i R&D (Forskning och utveckling) under 2021, en ökning med 7 % jämfört med 2020. Detta visar vårt starka och pågående engagemang för att lansera framtida produkter på marknaden. Dessutom fortsatte vi med betydande investeringar för att bygga upp märket CUPRA", säger David Powels, Finans- och IT-direktör SEAT S.A.

Den globala bristen på halvledare begränsade produktionen och SEAT S.A.s kapacitet att möta den höga efterfrågan på både CUPRA och SEAT, som återgick till samma nivå som före pandemin. Företagets försäljning ökade med mer än 10%, från 427 000 till 471 000 bilar, drivet av CUPRA och efterfrågan på elektrifierade modeller.

CUPRA tredubblade sin försäljning och nådde nästan 80 000 bilar, och omsättningen ökade från 932 miljoner euro 2020 till nästan 2,2 miljarder euro 2021. Försäljningen för märket SEAT översteg 391 000 bilar. Det innebär en minskning på 2 % jämfört med 2020, vilket återigen kan tillskrivas bristen på halvledare. CUPRA och SEATs försäljning av elbilar och hybrider fyrdubblades från 15 000 till 61 000 bilar.

SEAT S.A. är det enda företag som konstruerar, utvecklar, tillverkar och marknadsför bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), säljer bilar under varumärkena CUPRA och SEAT, medan SEAT MÓ är den affärsenhet som täcker in produkter och lösningar för mobilitet i staden.

SEAT S.A. exporterar mer än 80% av sina bilar och finns i 75 länder. Företaget har fler än 15 000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell – där SEAT Ibiza, SEAT Arona, Leon och CUPRA Formentor tillverkas. Dessutom tillverkar SEAT S.A. CUPRA Born och SEAT Tarraco i Tyskland, Ateca i Tjeckien och SEAT Alhambra i Portugal. Företaget har också SEAT:CODE Software Development Centre, som ligger i Barcelona.

SEAT S.A. kommer att investera 5 miljarder euro fram till 2025 för att utveckla nya modeller för de båda kommersiella märkena SEAT och CUPRA, och för att ytterligare elektrifiera utbudet. Företaget strävar efter att spela en relevant roll i elektrifieringen av fordon i citymiljö, med särskilt fokus på omvandlingen av den spanska fordonsindustrin.