SEAT Sverige

SEAT säljer för första gången över 200 000 bilar under årets första fyra månader

Dela
  • Från januari till april ökade försäljningen med 7 % i jämförelse med samma period 2018
  • SEAT uppnådde de bästa resultaten någonsin för april – 51 000 sålda bilar
  • Tyskland, Frankrike och Italien uppvisade tvåsiffrig tillväxt
  • CUPRA-försäljningen steg med 82 %till slutet av april

Martorell, 2019-05-10. SEAT:s globala försäljning ökade med 7 % från januari till april 2019 jämfört med samma period under föregående år. För första gången sålde SEAT fler än 200 000 bilar, närmare bestämt 202 600, under årets första fyra månader. Från januari till april 2018 levererade SEAT 189 300 bilar, vilket vid den tidpunkten också var det bästa resultatet någonsin.

SEAT sålde 51 000 bilar under april, vilket är 1,8 % mer än 2018 års resultat. Det var den bästa aprilmånaden någonsin och överskred siffran 50 100 från året innan.

Försäljningen av det nya CUPRA*-varumärket fortsätter dessutom att slå rekord. Under årets första fyra månader sålde CUPRA 7 900 bilar, vilket är 82,3 % mer än under samma period 2018 (*observera: resultatet är integrerat i SEAT:s totala försäljningssiffror).

Wayne Griffiths, SEATs chef för försäljning och marknadsföring samt vd för CUPRA, betonade att ”vi uppvisar stabil tillväxt under årets första fyra månader under utmanande ekonomiska förhållanden och utökar vår marknadsandel, särskilt i de större europeiska länderna. Vi är övertygade om att vi kommer att kunna fortsätta denna positiva trend under resten av året tack vare vårt SUV-utbud som nu står för mer än 40 % av vår globala försäljning. CUPRA har bidragit stort till våra framgångar tack vare starka prestationer från både nylanserade CUPRA Ateca och Leon CUPRA.”

Under de första fyra månaderna av 2019 har Tyskland, Algeriet och Storbritannien visat störst volymmässig tillväxt jämfört med samma period under föregående år. Spanien är SEAT:s främsta marknad under denna period och växte med 4,2 % till totalt 40 900 sålda bilar. SEAT är det ledande varumärket i Spanien och Leon är den mest sålda modellen. Tyskland (40 100; +13,4 %) och Storbritannien (25 500; +7,6 %) kommer efter Spanien, medan Frankrike och Italien, två nyckelländer för SEAT:s tillväxtstrategi i Europa, uppvisar tvåsiffrig tillväxt med 11 400 (+14,6 %) respektive 9 600 (+14,4 %) sålda bilar.

I Sverige ökade SEAT:s försäljning med +14,1 % (2 700 bilar). Per Brinkenberg, märkeschef SEAT Sverige uttrycker ”Vi har ett starkt momentum sedan flera år, och har dubblat vår försäljning sedan 2015, detta tack vare ett starkt återförsäljarnät, mycket bra produkter, och en stark ökning i försäljningen till företag. Vi kommer att fortsätta utöka antalet SEAT-återförsäljare, lanserar flera nya produkter, varav flera el och hybridbilar, så vi ser potential till en fortsatt tillväxt för SEAT i Sverige”

Även de finansiella resultaten är på väg uppåt

Den ökade försäljningen och den positiva effekten från att sälja bilar med en större bruttomarginal gjorde det möjligt för SEAT:s rörelseresultat att öka till rekordhöga 89 miljoner euro under första kvartalet 2019, vilket är 5,5 % mer än under samma period 2018 (85 miljoner euro). Dessutom steg SEAT:s omsättning för första gången till över 3 miljarder euro (3,053 miljarder) under januari–mars 2019, vilket är 9,7 % mer än under de första tre månaderna föregående år (2,782 miljarder euro).

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

SEAT Sverige
SEAT Sverige



http://www.seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 80% av sina fordon och i över 80 länder. 2018 sålde SEAT 517.600 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 7,488 bilar under 2018, en ökning med 16 procent och en marknadsandel på 2 procent. SEAT är ett av de snabbast växande bilmärkena på svensk och europeisk marknad.

SEAT-gruppen har mer än 15.000 anställda på sina tre produktionsenheter i Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell där de populära Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca och Toledo i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii i Slovakien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

Följ SEAT Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från SEAT Sverige

SEAT Sverige når nya försäljningsrekord med en tillväxt på 9,2% i juni9.7.2019 14:46:03 CESTPressmeddelande

SEATs globala försäljning når rekordsiffror under första halvåret med 314.300 levererade bilar: 8,4% fler än under samma period förra året och den högsta volymen någonsin i företagets historia Juni bästa månaden för SEAT någonsin: 57.300 fordon sålda och en tillväxt på över 10% (11,5%) Nytt rekord också för CUPRA – försäljningen ökade med 73,1% fram till juni Rekordförsäljning i Sverige under första halvåret 2019 med en tillväxt på 9,2% i juni Martorell, Spanien 9 juli 2019 - Första halvåret 2019 blev det bästa hittills i SEAT:s historia: under perioden levererade den spanska biltillverkaren 314.300 bilar, 8,4% fler än under samma period ifjol. Det gamla rekordet låg på 289.900 sålda fordon (första halvåret 2018). I år passerade SEAT för första gången 300.000 sålda bilar under årets första sex månader. I juni ökade SEAT sin försäljning med över 10% för andra månaden i rad: totalt såldes 57.300 bilar globalt; 11.5% fler än under juni förra året. Dessa junisiffror slår inte bara fjolåret

SEAT Privatleasing online – nu med digital signering och hemleverans8.7.2019 14:32:27 CESTPressmeddelande

Marknaden för privatleasing fortsätter att växa och likaså SEATs marknadsandel i segmentet – 7,2% hittills i år Allt fler väljer även att beställa sin nya SEAT online och nu tas ytterligare ett stort steg genom lanseringen av digital signering samt kostnadsfri hemleverans i Stockholmsområdet av SEAT Stockholm Södertälje 2019-06-25. Marknaden för privatleasing växer och SEAT har under flera år varit en av de starkaste aktörerna i segmentet. Per sista maj i år var SEATs marknadsandel hela 7,2%. Attraktiva erbjudanden som SEAT Trygghet och ett starkt tjänsteutbud är några av anledningarna. Av alla de finansierade bilarna som levererats hittills i år har 3 av 4 kunder valt privatleasing som finansieringsform. ”Privatleasing har vuxit rejält senaste åren och vi ser en stark efterfrågan från våra kunder på finansieringsformen. Även viljan att beställa produkter på nätet ökar och därför känns det spännande att erbjuda våra kunder möjligheten att även beställa sin nya SEAT online”, säger Pontu

SEAT visar tvåsiffrig försäljningstillväxt i maj10.6.2019 11:32:17 CESTPressmeddelande

Företaget levererade 54 400 bilar förra månaden, 10.5% mer än 2018 Perioden januari till maj visade SEAT rekordsiffror med en försäljning på 257.000 bilar (+7.7%) Försäljningen av CUPRA ökade med nästan 80% årets fem första månader Martorell, 10/06/2019. SEAT gör sin bästa maj någonsin. Företagets leveranser ökade med 10,5% förra månaden vilket innebar 54 400 bilar. För första gången sålde SEAT mer än 50 000 bilar under en majmånad, vilket överträffar förra majrekordet från 2018 (49 200). SEAT ackumulerade siffror för året visar rekordvolymer med 257 000 sålda bilar, vilket är 7.7% mer än samma period förra året. Även CUPRA* fortsätter att sätta försäljningsrekord. Under årets fem första månaderna sålde det nya bilmärket 10 300 bilar, vilket är 76,8% mer än samma period föregående år (*resultatet integrerat i SEATs totala försäljningssiffror). Wayne Griffiths, SEATs vice vid för försäljning och marknadsföring samt vd för CUPRA poängterar “vi är väldigt nöjda med vår tvåsiffriga försälj

SEAT lanserar Mii electric, märkets första helelektriska bil.5.6.2019 10:09:52 CESTPressmeddelande

Som första steg i sin eloffensiv lanserar SEAT Mii electric, märkets första helektriska bil Mii electric är en idealisk stadsbil som blandar dynamisk prestanda med flexibilitet och en räckvidd på 260 km* (WLTP) Med Mii electric gör SEAT tekniken mer tillgänglig med samma inköpskostnad som en bil med förbränningsmotor i kombination med låg ägandekostnad Förförsäljning börjar i september 2019 Martorell, 2019-06-05. Omställningen till eldrivna bilar har växlat upp. SEAT börjar sin elektriska offensiv med introduktionen av Mii electric. En helelektrisk bil som kombinerar prestanda, design och teknik. En bil som möter storstadens utmaningar och behoven från en ny generation kunder. Mii Electric är första modellen ut i SEATs elektrifieringsstrategi, som inom en snar framtid kommer att få sällskap av fler elbilar och plugin-hybrider, vilka inkluderar den helektriska SEAT el-Born, plugin-hybridversioner av Leon och Tarraco. Dessutom kommer plugin-versioner av högprestanda modellerna CUPRA Form

SEAT börjar sin elektriska offensiv med lanseringen av Mii Electric under ‘SEAT on Tour’5.6.2019 08:48:47 CESTPressmeddelande

Det spanska märket har valt Olso för världspremiären av sin första elbil, Mii electric De senaste nyheterna från SEAT och CUPRA, som inkluderar CUPRA Formentor och den helelektriska SEAT el-Born, besöker Oslo, Liverpool, Paris och Milan under en europeisk roadshow Oslo, 2019-06-05. SEAT invigde sin roadshow ‘SEAT on Tour’ i Oslo den 3 juni och påbörjade sin eloffensiv med värlsdpremiären av Mii Electric, märkets första helelektriska bil. ‘SEAT on Tour’ är ett projekt där de senaste nyheterrna från SEAT and CUPRA visas upp på strategiska platser i Europa enlighet med SEAT-andan ‘Created in Barcelona’. SEAT är ett av de snabbast växande bilmärkena i Europa, sett till volym, samt det märke som har den yngsta kundgruppen, 10 år yngre än genomsnittet. Med 202 600 sålda bilar under årets första fyra månader slår SEAT alla rekord. 80% av alla SEAT-bilar exporteras till 80 länder världen runt. Oslo, ansedd som elbilarnas europeiska huvudstad, var ett självklart val för invigningen av ‘SEAT on

SEAT och Norrlands Bil teamar upp med Skandinaviens längsta racingbana4.6.2019 13:00:44 CESTPressmeddelande

SEAT Sverige går tillsammans med Norrlands Bil in som partner till Drivecenter Arena i Fällfors, Skellefteå – en av Sveriges mest moderna racinganläggningar Samarbetet är ett led i SEATs satsning på svensk motorsport SEAT, CUPRA och Norrlands Bil finns på plats under invigningshelgen och Midnattssolsloppet 14-15 juni tillsammans med fjolårets segerteam i dåvarande STCC, PWR Racing Södertälje/Skellefteå, 2019-06-04. SEAT förstärker sin satsning på svensk motorsport när man tillsammans med sin lokala återförsäljare Norrlands Bil nu går in i ett samarbete med Skandinaviens längsta racingbana och en av de mest moderna anläggningarna i Sverige - Drivecenter Arena AB i Fällfors. Om mindre än två veckor invigs anläggningen som ligger utanför Skellefteå och tusentals besökare väntas när Midnattssolsloppet går av stapeln 14-15 juni. Under helgens finns både SEAT och det nu självständiga sportbilsmärket CUPRA på plats tillsammans med Norrlands Bil som representerar SEAT och CUPRA i Norrbotten oc

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum