SEAT Sverige

SEAT satsar 30 miljoner euro i banbrytande testcenter för drivlinor

Dela

SEAT har en progressiv investeringsplan med fokus på elektrifiering och har under de senaste åren investerat motsvarande drygt 300 miljoner kronor i att bygga upp södra Europas mest avancerade testcenter för drivlinor. Testcentret har hög kapacitet och dygnet runt genomförs tester på el-, hybrid, gas- och förbränningsmotorer från hela Volkswagen-koncernen.

Anläggningen möjliggör tester på el-, hybrid, gas- och förbränningsmotorer för att säkerställa att de uppfyller alla gällande krav.
Anläggningen möjliggör tester på el-, hybrid, gas- och förbränningsmotorer för att säkerställa att de uppfyller alla gällande krav.
  • Centret innehåller 9 provbänkar för tester av alla typer av motorer, hela vägen från utvecklingsfas till typgodkännande
  • Från Kaukasus till Death Valley, i Martorell! I anläggningens klimatkammare kan man simulera extrema förhållanden, temperaturer från -40 till 65°C och höjder på upp till 5.000 meter
  • Vid anläggningen, som är placerad vid SEAT Technical Centre i Martorell, testar 200 medarbetare olika motorer från Volkswagen-koncernen, dygnet runt  

Martorell, Spanien, 26 november 2020, Som en del i det fortlöpande innovationsarbetet, som är fokuserat på elektrifiering, har SEAT under de senaste åren investerat mer än 30 miljoner euro (motsvarande drygt 300 miljoner kronor) för att bygga upp södra Europas mest avancerade testcenter för drivlinor. Anläggningen innehåller 9 provbänkar som gör det möjligt att utföra olika tester på el-, hybrid, gas- och förbränningsmotorer för att säkerställa att de uppfyller alla krav gällande kvalitet, CO2- och andra utsläpp, hållbarhet och prestanda under hela sin livscykel.

Denna investering, som gjorts under en femårsperiod, har nu resulterat i ett testcenter som med kapacitet att utföra 14.300motortester per år, från tidigt i utvecklingsfasen till sådana som krävs för ett slutligt typgodkännande. Testcentret innehåller dessutom en klimatkammare i vilken man kan simulera temperaturer från -40 till 65°C och höjder upp till 5.000 meter liksom ett automatiserat torn med plats för 27 bilar som håller dem vid en temperatur på 23°C för att garantera optimala testförhållanden.

I detta ”Powertrain Development Centre”, som är placerat i SEAT Technical Centre, jobbar de 200 medarbetarna 3-skift, verksamheten pågår dygnet runt, sex dagar i veckan. De tester som utförs här gör att man kan frisläppa nya motorprojekt för olika märken i Volkswagen-koncernen.

”Detta projekt befäster SEATs ställning som ett av Europas mest avancerade utvecklingscenter för bilar. Den nya motoranläggningen och den höga tekniska kompetensen hos de olika teamen, gör det möjligt att testa och kalibrera nya motorer under utvecklingsfasen för att säkerställa optimal prestanda för SEAT och CUPRA och andra bilmärken inom koncernen, med speciellt fokus på el- och hybridmotorer, säger Werner Tietz, chef för forskning och utveckling på SEAT.

Toppmodern anläggning
I de nio provbänkarna vid SEAT Powertrain Development Center testas och kalibreras motorerna efter vilken typ av bil de ska sitta i. Under utvecklingsfasen blir det på så sätt möjligt att justera faktorer som bränsleinsprutning, luftintag och effekt. Man studerar även hur motorerna reagerar vid extrema körförhållanden.

Dessutom innehåller anläggningen ett utsläppslaboratorium där man före frisläppandet utför mer än 80 olika tester på varje bilmodell i överensstämmelse med gällande typgodkännandekrav. Bilarna förses också med portabla utsläppsmätningssystem (PEMS) som kan registrera kördata som sedan används för att utföra de RDR-tester (Real Driving Emissions) som krävs för att analysera bilarnas förbrukning och utsläpp vid reella körförhållanden. Dessa tester ingår som del av typgodkännandeförfarandet.

I SEAT Powertrain Development Center finns också en provbänk för kontroll av drivlinornas hållbarhet. Här körs bilarna och protyperna upp till 20.000 km på en dynamometer (”rullande landsväg”) utan avbrott samtidigt som motorprestandan hela tiden analyseras. SEAT har installerat ett system som återvinner rörelseenergi från dynamometerrullarna och omvandlar den till elektricitet.

Från Kaukasus till Death Valley, utan att lämna Martorell
I testcentrets speciella klimatkammare kan ingenjörerna simulera extrema temperaturer och atmosfärstryck, från de förhållande som råder i Kaukasusbergen till de i Death Valley i Kalifornien, på endast ett par timmar. Det här gör det möjligt att testa motorernas prestanda och också att simulera körning, med hjälp av robotar, vid extrema miljöförhållanden. Under simuleringarna analyserar man hur bilar med olika motorer reagerar på dessa förhållanden för att kunna garantera prestandan hos de bilar som går ut till kunderna.

Som ett ytterligare steg i företagets elektrifieringsoffensiv, har SEAT också påbörjat uppförandet av sitt Test Center Energy (TCE), som är företagets nya batterilaboratorium, även det i Martorell. I det nya labbet, som företaget investerat 7 miljoner euro (ca 70 miljoner kronor) i, kommer man att utveckla och testa olika energisystem för hybridfordon och elbilar. Byggandet av TCE ingår i den investeringsplan om 5 miljarder euro som SEAT offentliggjort och beräknas stå klart i april nästa år. Anläggningen får en yta på ca 1.500 m2 och kommer att innehålla olika teststationer för utvärdering av litiumjonbaserade battericellsmoduler, hög- och mellanspänningsbatterier och av olika laddare för den spanska biltillverkarens hela modellutbud.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Anläggningen möjliggör tester på el-, hybrid, gas- och förbränningsmotorer för att säkerställa att de uppfyller alla gällande krav.
Anläggningen möjliggör tester på el-, hybrid, gas- och förbränningsmotorer för att säkerställa att de uppfyller alla gällande krav.
Ladda ned bild
SEATs testcenter har kapacitet att utföra 14.300 motortester per år, hela vägen från utvecklingsfas till typgodkännande.
SEATs testcenter har kapacitet att utföra 14.300 motortester per år, hela vägen från utvecklingsfas till typgodkännande.
Ladda ned bild
Bilarna kör 20 000 km på en dynamometer  utan avbrott samtidigt som motorprestandan hela tiden analyseras. SEAT har installerat ett system som återvinner rörelseenergi från dynamometerrullarna och omvandlar den till elektricitet.
Bilarna kör 20 000 km på en dynamometer utan avbrott samtidigt som motorprestandan hela tiden analyseras. SEAT har installerat ett system som återvinner rörelseenergi från dynamometerrullarna och omvandlar den till elektricitet.
Ladda ned bild
200 medarbetarna arbetar i 3-skift och verksamheten pågår dygnet runt, sex dagar i veckan.
200 medarbetarna arbetar i 3-skift och verksamheten pågår dygnet runt, sex dagar i veckan.
Ladda ned bild
Det automatiserade tornet med plats för 27 bilar håller en temperatur på 23°C för att garantera optimala testförhållanden.
Det automatiserade tornet med plats för 27 bilar håller en temperatur på 23°C för att garantera optimala testförhållanden.
Ladda ned bild
Klimatkammaren kan simulera temperaturer från -40 till 65°C och höjder upp till 5.000 meter.
Klimatkammaren kan simulera temperaturer från -40 till 65°C och höjder upp till 5.000 meter.
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

SEAT Sverige
SEAT Sverige



http://www.seat.se

SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), säljer bilar under varumärkena SEAT och CUPRA, medan SEAT MÓ sysslar med mobilitetsprodukter och -lösningar avsedda för städer. SEAT exporterar 81% av sina bilar och är verksamt i fler än 75 länder. 2019 sålde SEAT 574.100 bilar och redovisade en vinst efter skatt på 346 miljoner euro samt en rekordomsättning på över 11 miljarder euro. 

SEAT har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där modellerna Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii electric, SEATs första helt eldrivna bil, i Slovakien. Till dessa anläggningar ska läggas SEAT:CODE, företagets center för mjukvaruutveckling, beläget i Barcelona.

Fram t.o.m. 2025 kommer SEAT att investera 5 miljarder euro i F&U-projekt för fordonsutveckling, speciellt för att elektrifiera modellutbudet och för utrustning och anläggningar. Företaget har som målsättning att fabriken i Martorell ska vara koldioxidneutral år 2050.

Följ SEAT Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från SEAT Sverige

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum