SEAT satsar på gashybrider 2018

Södertälje, 14/12/17. – SEAT introducerade under Frankfurtmässan en satsning på gasdrift som ett skonsamt och effektivt miljöalternativ. Nu står det klart att satsningen rullas ut i Sverige under 2018.

-Satsningen på gashybrider är otroligt viktig för oss eftersom gas är ett hållbart alternativ som fyller tomrummet mellan traditionella bränslen och eldrift. I Sverige har vi dessutom fördelen att ha en väl utvecklad biogasindustri som gör att vi till stor del skulle kunna vara självförsörjande när det gäller gasdrift av våra fordon, säger Per Brinkenberg märkeschef på SEAT Sverige.

Redan idag går det att beställa Ibiza och Leon som gashybrider och under 2018 kommer även den nya modellen Arona lanseras som gashybrid. Modellerna tillverkas på samma produktionslina som det övriga modellprogrammet och är färdigutrustade för både bensin och naturgas/biogas från start.

Ibiza TGI har en total körsträcka på drygt 1200 kilometer (ca 390km med gasdrift) med CO2-utsläpp för CNG på 88 g/km och med biogas blir utsläppen ännu lägre. Ingen annan teknologi är i närheten av detta när det gäller körsträcka.

Prismässigt är ambitionen att gasmodellerna ska ligga i nivå med priset för motsvarande bensinalternativ. En Ibiza TGI gashybrid kostar fr. 147.700:- att jämföra med lanseringspriset för bensinalternativet som är 139.900:-. Med bonus/malus stödet på 10.000:- från 1 juli 2018 blir prisbilden för en TGI därmed något lägre jämfört med motsvarande bensinmotor.

-Vi vill erbjuda ett hållbart alternativ som inte kostar skjortan till den miljömedvetne konsumenten och därför är det viktigt för oss att priset för våra gas- och bensinalternativ ligger nära varandra. Sverige har en enorm potential för biogasanvändning som vi vill belysa med vår satsning men priset är ofta en barriär. Genom att ha samma prisbild är vår ambition att SEAT:s gashybrider ska vara det självklara valet för den smarte miljömedvetne konsumenten, avlutar Per Brinkenberg märkeschef på SEAT Sverige.

För ytterligare information kontakta:

Henrik Looser, PR- & Marknadschef SEAT Sverige

Direkt:  +46 (0)8-553 867 23
Mobil:  +46 (0)72-512 84 24
henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde drygt 410.000 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna  ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

Robert Dahlgren STCC-mästare redan första året med SEAT16.9.2017 12:57Pressmeddelande

/ Första STCC-titeln för Robert Dahlgren redan första året med SEAT Södertälje 16/09/17 – Robert Dahlgren gjorde processen kort i STCC-finalen på Mantorp och säkrade SM-titeln redan i första heatet. Efter att ha undvikit en krasch på första varvet körde Dahlgren säkert in som 6:a och säkrade därmed titeln redan första året med SEAT. - Jag är så jävla glad och stolt! Stolt över teamet, stolt över mig själv och stolt över den insats vi alla gjort tillsammans denna säsong. Jag hade inte kunnat ta min första STCC-titel på ett bättre sätt. Bilen har fungerat fantastiskt bra hela säsongen och jag är oerhört nöjd över att vara en del av SEAT Dealer Team – PWR Racing, säger Dahlgren efter första titeln. .- Vi är otroligt glada för Robert och teamets skull! Robert är en fantastisk förare och vi är stolta över att vi på SEAT har kunnat ge honom rätt förutsättningar för att bli bäst i Sverige. SEAT Dealer Team – PWR Racing har jobbat otroligt hårt hela säsongen och vi är superglada över att ha ta

Första SM-titeln nära för Dahlgren & SEAT13.9.2017 11:08Pressmeddelande

Södertälje 13/07/17 - Efter tretton år hos Volvo och nästan lika många försök att bärga STCC-titeln ser Robert Dahlgren efter bytet till SEAT ut att gå mot sin första seger i det prestigefyllda mästerskapet. En vinst blir inte bara Dahlgrens första i STCC utan också det första SM-tecknet för SEAT. - Jag trivs oerhört bra i SEAT Dealer Team - PWR Racing. Hela teamet jobbar effektivt ihop, allt från mekaniker och däcktekniker till data- & raceingenjörer. Det gäller att utvecklas kontinuerligt under hela säsongen och det har vi gjort, därför har vi riktigt bra slagläge på mästartiteln nu. Jag känner mig både trygg och stark inför finalen. SM-guldet ska bärgas, det finns inget annat, säger Robert Dahlgren. STCC-finalen går av stapeln lördag den 16 september på Mantorp Park. En klassisk final som många gånger varit spännande ända in i det sista. Inför årets batalj har Dahlgren dock så pass stort försprång att mästerskapet kan avgöras redan under fredagens kval. Totalt tre poäng delas ut til