SEAT satsar på gashybrider 2018

Södertälje, 14/12/17. – SEAT introducerade under Frankfurtmässan en satsning på gasdrift som ett skonsamt och effektivt miljöalternativ. Nu står det klart att satsningen rullas ut i Sverige under 2018.

-Satsningen på gashybrider är otroligt viktig för oss eftersom gas är ett hållbart alternativ som fyller tomrummet mellan traditionella bränslen och eldrift. I Sverige har vi dessutom fördelen att ha en väl utvecklad biogasindustri som gör att vi till stor del skulle kunna vara självförsörjande när det gäller gasdrift av våra fordon, säger Per Brinkenberg märkeschef på SEAT Sverige.

Redan idag går det att beställa Ibiza och Leon som gashybrider och under 2018 kommer även den nya modellen Arona lanseras som gashybrid. Modellerna tillverkas på samma produktionslina som det övriga modellprogrammet och är färdigutrustade för både bensin och naturgas/biogas från start.

Ibiza TGI har en total körsträcka på drygt 1200 kilometer (ca 390km med gasdrift) med CO2-utsläpp för CNG på 88 g/km och med biogas blir utsläppen ännu lägre. Ingen annan teknologi är i närheten av detta när det gäller körsträcka.

Prismässigt är ambitionen att gasmodellerna ska ligga i nivå med priset för motsvarande bensinalternativ. En Ibiza TGI gashybrid kostar fr. 147.700:- att jämföra med lanseringspriset för bensinalternativet som är 139.900:-. Med bonus/malus stödet på 10.000:- från 1 juli 2018 blir prisbilden för en TGI därmed något lägre jämfört med motsvarande bensinmotor.

-Vi vill erbjuda ett hållbart alternativ som inte kostar skjortan till den miljömedvetne konsumenten och därför är det viktigt för oss att priset för våra gas- och bensinalternativ ligger nära varandra. Sverige har en enorm potential för biogasanvändning som vi vill belysa med vår satsning men priset är ofta en barriär. Genom att ha samma prisbild är vår ambition att SEAT:s gashybrider ska vara det självklara valet för den smarte miljömedvetne konsumenten, avlutar Per Brinkenberg märkeschef på SEAT Sverige.

För ytterligare information kontakta:

Henrik Looser, PR- & Marknadschef SEAT Sverige

Direkt:  +46 (0)8-553 867 23
Mobil:  +46 (0)72-512 84 24
henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde drygt 410.000 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna  ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

SEAT Dealer team siktar på nya segrar i Falkenberg6.7.2018 09:04Pressmeddelande

Södertälje 06/07/2018 -SEAT Dealer Team - PWR Racing har vind i ryggen efter att två gånger under säsongsinledningen lagt beslag på alla 3 podiumplatserna. Med ledning i såväl team- och förarmästerskapet är målet inför helgens race att dryga ut ledningen. - Vi har haft en stark start på säsongen. Att ta två stycken trippelpodium är en stor bedrift och ett bevis på att teamets hårda arbete ger resultat. Vi har seriens bästa bilar men vi måste fortsätta att utvecklas hela tiden om vi ska hålla oss kvar i toppen, det finns inget utrymme att slappna av i det här mästerskapet, säger Daniel Haglöf, VD och förare på PWR Racing. Regerande STCC-mästaren, Robert Dahlgren, leder mästerskapet före kollegan och VD:n Daniel Haglöf. Mikaela Åhlin-Kottulinsky gjorde två starka uppkörningar i Anderstorp och klättrade till tionde plats i mästerskapstabellen och har nu siktet inställt på pallplats. - Båda racen i Anderstorp kändes riktigt bra, vi bygger vidare på det under kommande tävlingshelg. Målet är

SEAT Dealer Team - PWR Racing inför racehelg på Anderstorp Raceway15.6.2018 19:07Pressmeddelande

Årets andra deltävlning i STCC går av stapeln i helgen på Anderstorp Raceway, 40 år efter att Formel 1 senast tävlade på den klassiska banan. SEAT Dealer Team - PWR Racing äntrar helgen med ledning i både team- och förarmästerskapet. Som grädde på moset är teamets junior Philip Morin poängbäst bland startfältets juniorförare. Vi visade prov både på hur snabb nya CUPRA TCR är och hur starka vi är som ett team under premiären på Ring Knutstorp. Men motståndet är extremt tufft och vi måste anstränga oss hela tiden för att behålla försprånget. Vi har en positiv känsla i hela teamet och alla är beredda att jobba hårt för att nå lika bra resultat även denna deltävling. Målet är givetvis att försöka upprepa teamets 1-2-3 från Knutstorp, säger Daniel Haglöf, förare & VD på PWR Racing. Fjolårets svenska mästare, SEAT Dealer Team-föraren Robert Dahlgren, ligger tvåa i mästerskapet efter teamkamraten Daniel Haglöf. Endast en poäng skiljer dem åt. Förra helgen var en fantastisk start på säsongen f