SEAT stärker sin SUV offensiv med en tredje modell

/ SEAT:s nya suv blir märkets flaggskepp, som kommer att positioneras i segmentet över Ateca / Finns i versioner med fem eller sju säten och introduceras 2018 / Designas och utvecklas i Barcelona och tillverkas i Wolfsburg, i Volkswagengruppens hjärta

Södertälje, 24/03/2017 SEAT:s modellprogram fortsätter att växa. Nu förstärker biltillverkaren sin produktoffensiv, som började med Ateca, genom att lansera en tredje suv,
som kommer att bli SEAT:s flaggskepp. Den nya suven kommer att positioneras i segmentet över den populära Ateca, i versioner med fem och sju säten, och lanseras 2018.

Innan dess, under andra halvåret 2017, kommer SEAT att lansera Arona, en kompakt crossover, som ska tillverkas i Martorell på samma plattform som Ibiza.

Den nu aktuella suven ska byggas på Volkswagens anläggning i Wolfsburg, vilket ger synergier inom Volkswagengruppen genom att använda MQB A2 plattformen,
som redan är installerad där.

”Detta är en bil som kommer att locka nya konsumenter och stärka varumärket. Den kommer att ha stor effekt på vår förmåga att generera marginaler.
Den utvecklas i Barcelona och byggs i Tyskland. Genom att lägga tillverkningen i Wolfsburg, i Volkswagengruppens hjärta, stärker vi banden mellan
SEAT och Volkswagen”,
 säger Luca de Meo, SEAT:s ordförande.

SEAT:s nya SUV är ännu en i raden av offensiva produktlanseringar från SEAT under de senaste åren. Den kommer att bidra till att förbättra företagets resultat i
framtiden, vilket understryks av att nyheten tillkännagavs i samband med att SEAT redovisade årliga resultatet. Bolaget visade sitt bästa resultat någonsin, med ett
rörelseresultat på 143 miljoner euro under 2016.

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget som designar, utvecklar, tillverkar och marknadsför bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än
1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde drygt 410.000 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 %. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing.

Det multinationella företagets Technical Center är en samlingsplats för mer än 1000 tekniker och ingenjörer med fokus på utveckling och innovationer. SEAT är Spaniens största industriella investerare i forskning och utveckling. SEAT använder redan den
senaste teknologin i sitt modellprogram och är mitt uppe i en global digitaliseringsprocess.

SEAT Dealer Team - PWR Racing inför racehelg på Anderstorp Raceway15.6.2018 19:07Pressmeddelande

Årets andra deltävlning i STCC går av stapeln i helgen på Anderstorp Raceway, 40 år efter att Formel 1 senast tävlade på den klassiska banan. SEAT Dealer Team - PWR Racing äntrar helgen med ledning i både team- och förarmästerskapet. Som grädde på moset är teamets junior Philip Morin poängbäst bland startfältets juniorförare. Vi visade prov både på hur snabb nya CUPRA TCR är och hur starka vi är som ett team under premiären på Ring Knutstorp. Men motståndet är extremt tufft och vi måste anstränga oss hela tiden för att behålla försprånget. Vi har en positiv känsla i hela teamet och alla är beredda att jobba hårt för att nå lika bra resultat även denna deltävling. Målet är givetvis att försöka upprepa teamets 1-2-3 från Knutstorp, säger Daniel Haglöf, förare & VD på PWR Racing. Fjolårets svenska mästare, SEAT Dealer Team-föraren Robert Dahlgren, ligger tvåa i mästerskapet efter teamkamraten Daniel Haglöf. Endast en poäng skiljer dem åt. Förra helgen var en fantastisk start på säsongen f

SEATs nya 7-sitsiga SUV kommer heta SEAT Tarraco20.2.2018 11:16Pressmeddelande

/ För första gången har SEAT låtit sina fans bestämma namnet på en av sina modeller genom en omröstning. Mer än 146.000 personer från 134 länder deltog i omröstningen. / Det vinnande alternativet Tarraco fick mer än 35% av rösterna och kommer därmed namnge SEATs nya 7-sitsiga SUV / Den 7-sitsiga SUVen lanseras i slutet av 2018 Södertälje, 20/02/2018. – SEAT Tarraco. Det är namnet på SEATs tredje SUV. Namnet bestämdes genom en omröstning bland SEAT fans. Omröstningen startade under sommaren 2017 och totalt deltog 146 124 personer från 134 länder i tävlingen #SEATseekingName. Det vinnande alternativet blev Tarraco som fick 35% av rösterna. Tarraco är det historiska namnet på Tarragona som ligger strax söder om SEATs hemstad Barcelona och är en av de äldsta romerska bosättningarna på den Iberiska halvön. Staden har ett rikt arv av kultur, historia och arkitektur och en ungdomlig känsla vilket är värden som är i linje med SEATs kärnvärden och vad SEAT vill förmedla med sina bilar. Tarraco