SEAT stärker sin SUV offensiv med en tredje modell

/ SEAT:s nya suv blir märkets flaggskepp, som kommer att positioneras i segmentet över Ateca / Finns i versioner med fem eller sju säten och introduceras 2018 / Designas och utvecklas i Barcelona och tillverkas i Wolfsburg, i Volkswagengruppens hjärta

Södertälje, 24/03/2017 SEAT:s modellprogram fortsätter att växa. Nu förstärker biltillverkaren sin produktoffensiv, som började med Ateca, genom att lansera en tredje suv,
som kommer att bli SEAT:s flaggskepp. Den nya suven kommer att positioneras i segmentet över den populära Ateca, i versioner med fem och sju säten, och lanseras 2018.

Innan dess, under andra halvåret 2017, kommer SEAT att lansera Arona, en kompakt crossover, som ska tillverkas i Martorell på samma plattform som Ibiza.

Den nu aktuella suven ska byggas på Volkswagens anläggning i Wolfsburg, vilket ger synergier inom Volkswagengruppen genom att använda MQB A2 plattformen,
som redan är installerad där.

”Detta är en bil som kommer att locka nya konsumenter och stärka varumärket. Den kommer att ha stor effekt på vår förmåga att generera marginaler.
Den utvecklas i Barcelona och byggs i Tyskland. Genom att lägga tillverkningen i Wolfsburg, i Volkswagengruppens hjärta, stärker vi banden mellan
SEAT och Volkswagen”,
 säger Luca de Meo, SEAT:s ordförande.

SEAT:s nya SUV är ännu en i raden av offensiva produktlanseringar från SEAT under de senaste åren. Den kommer att bidra till att förbättra företagets resultat i
framtiden, vilket understryks av att nyheten tillkännagavs i samband med att SEAT redovisade årliga resultatet. Bolaget visade sitt bästa resultat någonsin, med ett
rörelseresultat på 143 miljoner euro under 2016.

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget som designar, utvecklar, tillverkar och marknadsför bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än
1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde drygt 410.000 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 %. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing.

Det multinationella företagets Technical Center är en samlingsplats för mer än 1000 tekniker och ingenjörer med fokus på utveckling och innovationer. SEAT är Spaniens största industriella investerare i forskning och utveckling. SEAT använder redan den
senaste teknologin i sitt modellprogram och är mitt uppe i en global digitaliseringsprocess.

Robert Dahlgren STCC-mästare redan första året med SEAT16.9.2017 12:57Pressmeddelande

/ Första STCC-titeln för Robert Dahlgren redan första året med SEAT Södertälje 16/09/17 – Robert Dahlgren gjorde processen kort i STCC-finalen på Mantorp och säkrade SM-titeln redan i första heatet. Efter att ha undvikit en krasch på första varvet körde Dahlgren säkert in som 6:a och säkrade därmed titeln redan första året med SEAT. - Jag är så jävla glad och stolt! Stolt över teamet, stolt över mig själv och stolt över den insats vi alla gjort tillsammans denna säsong. Jag hade inte kunnat ta min första STCC-titel på ett bättre sätt. Bilen har fungerat fantastiskt bra hela säsongen och jag är oerhört nöjd över att vara en del av SEAT Dealer Team – PWR Racing, säger Dahlgren efter första titeln. .- Vi är otroligt glada för Robert och teamets skull! Robert är en fantastisk förare och vi är stolta över att vi på SEAT har kunnat ge honom rätt förutsättningar för att bli bäst i Sverige. SEAT Dealer Team – PWR Racing har jobbat otroligt hårt hela säsongen och vi är superglada över att ha ta

Första SM-titeln nära för Dahlgren & SEAT13.9.2017 11:08Pressmeddelande

Södertälje 13/07/17 - Efter tretton år hos Volvo och nästan lika många försök att bärga STCC-titeln ser Robert Dahlgren efter bytet till SEAT ut att gå mot sin första seger i det prestigefyllda mästerskapet. En vinst blir inte bara Dahlgrens första i STCC utan också det första SM-tecknet för SEAT. - Jag trivs oerhört bra i SEAT Dealer Team - PWR Racing. Hela teamet jobbar effektivt ihop, allt från mekaniker och däcktekniker till data- & raceingenjörer. Det gäller att utvecklas kontinuerligt under hela säsongen och det har vi gjort, därför har vi riktigt bra slagläge på mästartiteln nu. Jag känner mig både trygg och stark inför finalen. SM-guldet ska bärgas, det finns inget annat, säger Robert Dahlgren. STCC-finalen går av stapeln lördag den 16 september på Mantorp Park. En klassisk final som många gånger varit spännande ända in i det sista. Inför årets batalj har Dahlgren dock så pass stort försprång att mästerskapet kan avgöras redan under fredagens kval. Totalt tre poäng delas ut til