SEAT stärker sin SUV offensiv med en tredje modell

/ SEAT:s nya suv blir märkets flaggskepp, som kommer att positioneras i segmentet över Ateca / Finns i versioner med fem eller sju säten och introduceras 2018 / Designas och utvecklas i Barcelona och tillverkas i Wolfsburg, i Volkswagengruppens hjärta

Södertälje, 24/03/2017 SEAT:s modellprogram fortsätter att växa. Nu förstärker biltillverkaren sin produktoffensiv, som började med Ateca, genom att lansera en tredje suv,
som kommer att bli SEAT:s flaggskepp. Den nya suven kommer att positioneras i segmentet över den populära Ateca, i versioner med fem och sju säten, och lanseras 2018.

Innan dess, under andra halvåret 2017, kommer SEAT att lansera Arona, en kompakt crossover, som ska tillverkas i Martorell på samma plattform som Ibiza.

Den nu aktuella suven ska byggas på Volkswagens anläggning i Wolfsburg, vilket ger synergier inom Volkswagengruppen genom att använda MQB A2 plattformen,
som redan är installerad där.

”Detta är en bil som kommer att locka nya konsumenter och stärka varumärket. Den kommer att ha stor effekt på vår förmåga att generera marginaler.
Den utvecklas i Barcelona och byggs i Tyskland. Genom att lägga tillverkningen i Wolfsburg, i Volkswagengruppens hjärta, stärker vi banden mellan
SEAT och Volkswagen”,
 säger Luca de Meo, SEAT:s ordförande.

SEAT:s nya SUV är ännu en i raden av offensiva produktlanseringar från SEAT under de senaste åren. Den kommer att bidra till att förbättra företagets resultat i
framtiden, vilket understryks av att nyheten tillkännagavs i samband med att SEAT redovisade årliga resultatet. Bolaget visade sitt bästa resultat någonsin, med ett
rörelseresultat på 143 miljoner euro under 2016.

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget som designar, utvecklar, tillverkar och marknadsför bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än
1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde drygt 410.000 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 %. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing.

Det multinationella företagets Technical Center är en samlingsplats för mer än 1000 tekniker och ingenjörer med fokus på utveckling och innovationer. SEAT är Spaniens största industriella investerare i forskning och utveckling. SEAT använder redan den
senaste teknologin i sitt modellprogram och är mitt uppe i en global digitaliseringsprocess.

SEAT Dealer Team siktar på nya pallplatser på Rudskogen6.9.2018 11:37Pressmeddelande

Södertälje, 06/09/2018. – SEAT Dealer Team - PWR Racing är laddade till max inför säsongens två avslutande STCC-deltävlingar. Redan till helgen går årets näst sista deltävling av stapeln på norska Rudskogen Motorsenter, ett nytillskott i årets tävlingskalender. Och teamet kommer väl förberedda till vad som blir en avgörande faktor i kampen om årets mästerskapstitlar. Redan för några veckor sedan genomförde teamet ett test med tre CUPRA TCR på den norska banan. - Jag har förmodligen mest erfarenhet av teamets förare vad gäller Rudskogen, då jag tävlat här i Porsche Carrera Cup. Teamet genomförde utöver det ett bra test på Rudskogen innan deltävlingen på Karlskoga och känslan inför helgen är positiv,säger Philip Morin. Mästerskapsfighten är vidöppen och fjolårsmästaren Robert Dahlgren jagar förstaplatsen i mästerskapet endast en poäng bakom ledaren. Det prestigefyllda teammästerskapet leder SEAT Dealer Team med god marginal till jagande VW-team, med utökad ledning som självklart mål för

SEAT Dealer team siktar på nya segrar i Falkenberg6.7.2018 09:04Pressmeddelande

Södertälje 06/07/2018 -SEAT Dealer Team - PWR Racing har vind i ryggen efter att två gånger under säsongsinledningen lagt beslag på alla 3 podiumplatserna. Med ledning i såväl team- och förarmästerskapet är målet inför helgens race att dryga ut ledningen. - Vi har haft en stark start på säsongen. Att ta två stycken trippelpodium är en stor bedrift och ett bevis på att teamets hårda arbete ger resultat. Vi har seriens bästa bilar men vi måste fortsätta att utvecklas hela tiden om vi ska hålla oss kvar i toppen, det finns inget utrymme att slappna av i det här mästerskapet, säger Daniel Haglöf, VD och förare på PWR Racing. Regerande STCC-mästaren, Robert Dahlgren, leder mästerskapet före kollegan och VD:n Daniel Haglöf. Mikaela Åhlin-Kottulinsky gjorde två starka uppkörningar i Anderstorp och klättrade till tionde plats i mästerskapstabellen och har nu siktet inställt på pallplats. - Båda racen i Anderstorp kändes riktigt bra, vi bygger vidare på det under kommande tävlingshelg. Målet är