SEAT Sverige och PWR Racing Team presenterar gemensam fyraårssatsning i STCC

Under torsdagskvällen blev det klart att SEAT Sverige kliver in i STCC tillsammans med PWR Racing Team. Teamet har tävlat i Sveriges elitklass sedan 2012 och fortsätter så de kommande fyra åren med ett av Sveriges snabbast växande bilmärken.

- SEAT har en lång tradition av banracing och prestandaprodukter genom märkets Cupramodeller. Det känns därför helt naturligt att göra en ordentlig racingsatsning även på den svenska marknaden. Vi har många nyheter på väg och ser fram emot de kommande åren, både på och utanför banan, säger Per Brinkenberg, Märkeschef på SEAT Sverige.

PWR Racing Team kommer att tävla med en SEAT-modell som är specifikt framtagen för tävlande i STCC. Modellen är designad av SEAT Design och konstruerad av teamets långvariga partner Combitech, på företagets utvecklingscenter i Trollhättan. Efter åtskilliga ingenjörstimmar ligger nu karossen för produktion hos Cliff Produktion & Modell i just Trollhättan. Den nya bilen kommer att presenteras under kommande veckor.

Vi har länge jobbat efter visionen att ha ett officiellt stöd av en biltillverkare inom Volkswagen Group Sverige. Att nu kunna presentera detta partnerskap med SEAT är enormt positivt för teamet och understryker vår långsiktiga tro på STCC, säger Poker Wallenberg, medgrundare och delägare i PWR Racing Team.

Dryga månaden återstår till försäsongstesterna och teamets mål är tydligt, att med SEAT på allvar vara med och slåss om mästerskapssegern. Teamet kommer inom kort att presentera de förare som blir en del av denna satsning.

- Det här känns givetvis fantastiskt kul och förutom STCC-delen i detta har vi en målsättning att köpa hem en TCR-bil från SEAT Sport för utvärdering och tester, avslutar Daniel Haglöf, VD och förare i PWR Racing Team.

För ytterligare information, kontakta Sanna Strömbäck, SEAT Sverige, 070-165 18 46 eller sanna.stromback@seat.se

SEAT är den enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sedan 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

I Sverige sålde SEAT 4257 bilar under 2015, en ökning med 26 procent med en marknadsandel på1,23 procent. SEAT är starka på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing där SEAT idag är det tredje största märket i Sverige.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i  Tjeckien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna  ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I år firar SEAT Technical Centre sitt 40-års jubileum. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

Robert Dahlgren STCC-mästare redan första året med SEAT16.9.2017 12:57Pressmeddelande

/ Första STCC-titeln för Robert Dahlgren redan första året med SEAT Södertälje 16/09/17 – Robert Dahlgren gjorde processen kort i STCC-finalen på Mantorp och säkrade SM-titeln redan i första heatet. Efter att ha undvikit en krasch på första varvet körde Dahlgren säkert in som 6:a och säkrade därmed titeln redan första året med SEAT. - Jag är så jävla glad och stolt! Stolt över teamet, stolt över mig själv och stolt över den insats vi alla gjort tillsammans denna säsong. Jag hade inte kunnat ta min första STCC-titel på ett bättre sätt. Bilen har fungerat fantastiskt bra hela säsongen och jag är oerhört nöjd över att vara en del av SEAT Dealer Team – PWR Racing, säger Dahlgren efter första titeln. .- Vi är otroligt glada för Robert och teamets skull! Robert är en fantastisk förare och vi är stolta över att vi på SEAT har kunnat ge honom rätt förutsättningar för att bli bäst i Sverige. SEAT Dealer Team – PWR Racing har jobbat otroligt hårt hela säsongen och vi är superglada över att ha ta

Första SM-titeln nära för Dahlgren & SEAT13.9.2017 11:08Pressmeddelande

Södertälje 13/07/17 - Efter tretton år hos Volvo och nästan lika många försök att bärga STCC-titeln ser Robert Dahlgren efter bytet till SEAT ut att gå mot sin första seger i det prestigefyllda mästerskapet. En vinst blir inte bara Dahlgrens första i STCC utan också det första SM-tecknet för SEAT. - Jag trivs oerhört bra i SEAT Dealer Team - PWR Racing. Hela teamet jobbar effektivt ihop, allt från mekaniker och däcktekniker till data- & raceingenjörer. Det gäller att utvecklas kontinuerligt under hela säsongen och det har vi gjort, därför har vi riktigt bra slagläge på mästartiteln nu. Jag känner mig både trygg och stark inför finalen. SM-guldet ska bärgas, det finns inget annat, säger Robert Dahlgren. STCC-finalen går av stapeln lördag den 16 september på Mantorp Park. En klassisk final som många gånger varit spännande ända in i det sista. Inför årets batalj har Dahlgren dock så pass stort försprång att mästerskapet kan avgöras redan under fredagens kval. Totalt tre poäng delas ut til