SEAT Sverige och PWR Racing Team presenterar gemensam fyraårssatsning i STCC

Under torsdagskvällen blev det klart att SEAT Sverige kliver in i STCC tillsammans med PWR Racing Team. Teamet har tävlat i Sveriges elitklass sedan 2012 och fortsätter så de kommande fyra åren med ett av Sveriges snabbast växande bilmärken.

- SEAT har en lång tradition av banracing och prestandaprodukter genom märkets Cupramodeller. Det känns därför helt naturligt att göra en ordentlig racingsatsning även på den svenska marknaden. Vi har många nyheter på väg och ser fram emot de kommande åren, både på och utanför banan, säger Per Brinkenberg, Märkeschef på SEAT Sverige.

PWR Racing Team kommer att tävla med en SEAT-modell som är specifikt framtagen för tävlande i STCC. Modellen är designad av SEAT Design och konstruerad av teamets långvariga partner Combitech, på företagets utvecklingscenter i Trollhättan. Efter åtskilliga ingenjörstimmar ligger nu karossen för produktion hos Cliff Produktion & Modell i just Trollhättan. Den nya bilen kommer att presenteras under kommande veckor.

Vi har länge jobbat efter visionen att ha ett officiellt stöd av en biltillverkare inom Volkswagen Group Sverige. Att nu kunna presentera detta partnerskap med SEAT är enormt positivt för teamet och understryker vår långsiktiga tro på STCC, säger Poker Wallenberg, medgrundare och delägare i PWR Racing Team.

Dryga månaden återstår till försäsongstesterna och teamets mål är tydligt, att med SEAT på allvar vara med och slåss om mästerskapssegern. Teamet kommer inom kort att presentera de förare som blir en del av denna satsning.

- Det här känns givetvis fantastiskt kul och förutom STCC-delen i detta har vi en målsättning att köpa hem en TCR-bil från SEAT Sport för utvärdering och tester, avslutar Daniel Haglöf, VD och förare i PWR Racing Team.

För ytterligare information, kontakta Sanna Strömbäck, SEAT Sverige, 070-165 18 46 eller sanna.stromback@seat.se

SEAT är den enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sedan 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

I Sverige sålde SEAT 4257 bilar under 2015, en ökning med 26 procent med en marknadsandel på1,23 procent. SEAT är starka på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing där SEAT idag är det tredje största märket i Sverige.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i  Tjeckien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna  ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I år firar SEAT Technical Centre sitt 40-års jubileum. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

SEATs nya 7-sitsiga SUV kommer heta SEAT Tarraco20.2.2018 11:16Pressmeddelande

/ För första gången har SEAT låtit sina fans bestämma namnet på en av sina modeller genom en omröstning. Mer än 146.000 personer från 134 länder deltog i omröstningen. / Det vinnande alternativet Tarraco fick mer än 35% av rösterna och kommer därmed namnge SEATs nya 7-sitsiga SUV / Den 7-sitsiga SUVen lanseras i slutet av 2018 Södertälje, 20/02/2018. – SEAT Tarraco. Det är namnet på SEATs tredje SUV. Namnet bestämdes genom en omröstning bland SEAT fans. Omröstningen startade under sommaren 2017 och totalt deltog 146 124 personer från 134 länder i tävlingen #SEATseekingName. Det vinnande alternativet blev Tarraco som fick 35% av rösterna. Tarraco är det historiska namnet på Tarragona som ligger strax söder om SEATs hemstad Barcelona och är en av de äldsta romerska bosättningarna på den Iberiska halvön. Staden har ett rikt arv av kultur, historia och arkitektur och en ungdomlig känsla vilket är värden som är i linje med SEATs kärnvärden och vad SEAT vill förmedla med sina bilar. Tarraco

CUPRA: Ett nytt märke är fött31.1.2018 16:20Pressmeddelande

Södertälje, 31/01/2018 – Det är nu officiellt att SEATs populära prestandalinje CUPRA kommer positioneras som ett eget märke under SEATs regi. Det nya märket heter CUPRA och idag släpps de första officiella bilderna på den nya CUPRA-logotypen som också ger en glimt av vad CUPRA kommer att bli. CUPRA har alltid varit den sportigaste upplevelsen inom SEAT familjen och får nu en egen själ, ett eget DNA och sin egen identitet. Alla nya CUPRA-modeller kommer förses med den nya CUPRA-logotypen. Det nya CUPRA-märket gör sin officiella debut den 22 februari under ett event i Barcelona. Efter detta kommer de första CUPRA-modellerna introduceras för allmänheten i början av mars under Geneva International Motor Show. I samband med att den nya logotypen presentaras lanseras också en officiella hemsida för det nya varumärket: www.cupraofficial.com SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och h