SEAT Sverige och PWR Racing Team presenterar gemensam fyraårssatsning i STCC

Under torsdagskvällen blev det klart att SEAT Sverige kliver in i STCC tillsammans med PWR Racing Team. Teamet har tävlat i Sveriges elitklass sedan 2012 och fortsätter så de kommande fyra åren med ett av Sveriges snabbast växande bilmärken.

- SEAT har en lång tradition av banracing och prestandaprodukter genom märkets Cupramodeller. Det känns därför helt naturligt att göra en ordentlig racingsatsning även på den svenska marknaden. Vi har många nyheter på väg och ser fram emot de kommande åren, både på och utanför banan, säger Per Brinkenberg, Märkeschef på SEAT Sverige.

PWR Racing Team kommer att tävla med en SEAT-modell som är specifikt framtagen för tävlande i STCC. Modellen är designad av SEAT Design och konstruerad av teamets långvariga partner Combitech, på företagets utvecklingscenter i Trollhättan. Efter åtskilliga ingenjörstimmar ligger nu karossen för produktion hos Cliff Produktion & Modell i just Trollhättan. Den nya bilen kommer att presenteras under kommande veckor.

Vi har länge jobbat efter visionen att ha ett officiellt stöd av en biltillverkare inom Volkswagen Group Sverige. Att nu kunna presentera detta partnerskap med SEAT är enormt positivt för teamet och understryker vår långsiktiga tro på STCC, säger Poker Wallenberg, medgrundare och delägare i PWR Racing Team.

Dryga månaden återstår till försäsongstesterna och teamets mål är tydligt, att med SEAT på allvar vara med och slåss om mästerskapssegern. Teamet kommer inom kort att presentera de förare som blir en del av denna satsning.

- Det här känns givetvis fantastiskt kul och förutom STCC-delen i detta har vi en målsättning att köpa hem en TCR-bil från SEAT Sport för utvärdering och tester, avslutar Daniel Haglöf, VD och förare i PWR Racing Team.

För ytterligare information, kontakta Sanna Strömbäck, SEAT Sverige, 070-165 18 46 eller sanna.stromback@seat.se

SEAT är den enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sedan 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

I Sverige sålde SEAT 4257 bilar under 2015, en ökning med 26 procent med en marknadsandel på1,23 procent. SEAT är starka på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing där SEAT idag är det tredje största märket i Sverige.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i  Tjeckien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna  ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I år firar SEAT Technical Centre sitt 40-års jubileum. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

SEAT Dealer team siktar på nya segrar i Falkenberg6.7.2018 09:04Pressmeddelande

Södertälje 06/07/2018 -SEAT Dealer Team - PWR Racing har vind i ryggen efter att två gånger under säsongsinledningen lagt beslag på alla 3 podiumplatserna. Med ledning i såväl team- och förarmästerskapet är målet inför helgens race att dryga ut ledningen. - Vi har haft en stark start på säsongen. Att ta två stycken trippelpodium är en stor bedrift och ett bevis på att teamets hårda arbete ger resultat. Vi har seriens bästa bilar men vi måste fortsätta att utvecklas hela tiden om vi ska hålla oss kvar i toppen, det finns inget utrymme att slappna av i det här mästerskapet, säger Daniel Haglöf, VD och förare på PWR Racing. Regerande STCC-mästaren, Robert Dahlgren, leder mästerskapet före kollegan och VD:n Daniel Haglöf. Mikaela Åhlin-Kottulinsky gjorde två starka uppkörningar i Anderstorp och klättrade till tionde plats i mästerskapstabellen och har nu siktet inställt på pallplats. - Båda racen i Anderstorp kändes riktigt bra, vi bygger vidare på det under kommande tävlingshelg. Målet är

SEAT Dealer Team - PWR Racing inför racehelg på Anderstorp Raceway15.6.2018 19:07Pressmeddelande

Årets andra deltävlning i STCC går av stapeln i helgen på Anderstorp Raceway, 40 år efter att Formel 1 senast tävlade på den klassiska banan. SEAT Dealer Team - PWR Racing äntrar helgen med ledning i både team- och förarmästerskapet. Som grädde på moset är teamets junior Philip Morin poängbäst bland startfältets juniorförare. Vi visade prov både på hur snabb nya CUPRA TCR är och hur starka vi är som ett team under premiären på Ring Knutstorp. Men motståndet är extremt tufft och vi måste anstränga oss hela tiden för att behålla försprånget. Vi har en positiv känsla i hela teamet och alla är beredda att jobba hårt för att nå lika bra resultat även denna deltävling. Målet är givetvis att försöka upprepa teamets 1-2-3 från Knutstorp, säger Daniel Haglöf, förare & VD på PWR Racing. Fjolårets svenska mästare, SEAT Dealer Team-föraren Robert Dahlgren, ligger tvåa i mästerskapet efter teamkamraten Daniel Haglöf. Endast en poäng skiljer dem åt. Förra helgen var en fantastisk start på säsongen f