SEAT Sverige och PWR Racing Team välkomnar nytt reglemente i STCC

Under torsdagen den 9 juni hölls en presskonferens på Grand Hôtel i Stockholm där STCC gav ett efterlängtat besked. Med start 2017 byter det svenska mästerskapet i standardvagnsracing tekniskt reglemente från TTA till TCR. Detta innebär ett stort steg mot produktionsbilar utvecklade av respektive tillverkare.

- Vår nuvarande SEAT Leon STCC är den i särklass snyggaste bilen i mästerskapet. Men steget mot mer produktionsbaserade bilar är något vi välkomnar med öppna armar och beskedet blir knappast sämre med tanke på att SEAT har den just nu vassaste bilen för TCR-reglementet. Jag ser en enorm potential i den långsiktiga satsning vi gör tillsammans med PWR Racing inom STCC, säger Per Brinkenberg, märkeschef på SEAT Sverige.

Det har under en längre tid spekulerats i och ryktats om ett byte av reglemente i svensk racings kungaklass. När nu bytet sker är det med stora förhoppningar och stark tro på större startfält, fler team och tightare racing. TCR-reglementet som redan annamats över stora delar av världen öppnar också upp för gästspel av internationella team i Sverige och ger även svenska team stora möjligheter att köra utomlands.

- Nyckeln i TCR-konceptet är att bilarna kan köras i en mängd olika mästerskap och serier. Skandinavien och speciellt Sverige med sin historia inom standardvagnsracing är en oerhört viktig pelare i TCRs utveckling och jag tror att STCC - TCR Scandinavia kommer att bli en av de största mästerskapen inom detta reglemente. Sverige har banor som passar TCR-bilarna alldeles utmärkt, en viktig pusselbit för ett spännande mästerskap med bra racing, säger Marcello Lotti, en av nyckelpersonerna bakom TCR-reglementet.

PWR Racing Team är väl förberedda på bytet och ställer sig oerhört positivt till att kunna tävla med en bil som är utvecklad och tillverkas av SEAT Sport. Teamet har ett tydligt mål i att tillsammans med SEAT Sverige och övriga partners vinna både team- och förarmästerskapet i STCC inom tre år.

- 2012 startade vi en resa som vi visste skulle bli oerhört tuff. Men nu står vi här som ett av de absoluta toppteamen i Sverige och det känns inte som att vi hade kunnat sitta i en bättre sits än vad vi gör just nu, avslutar Daniel Haglöf, VD på PWR Racing Team."

"Foto: Daniel Ahlgren"

Per Brinkenberg, SEAT Sverige på 070-576 11 20 eller per.brinkenberg@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sedan 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

I Sverige sålde SEAT 4257 bilar under 2015, en ökning med 26 procent med en marknadsandel på1,23 procent. SEAT är starka på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing där SEAT idag är det tredje största märket i Sverige.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i Tjeckien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I år firar SEAT Technical Centre sitt 40-års jubileum. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

SEAT Dealer Team siktar på nya pallplatser på Rudskogen6.9.2018 11:37Pressmeddelande

Södertälje, 06/09/2018. – SEAT Dealer Team - PWR Racing är laddade till max inför säsongens två avslutande STCC-deltävlingar. Redan till helgen går årets näst sista deltävling av stapeln på norska Rudskogen Motorsenter, ett nytillskott i årets tävlingskalender. Och teamet kommer väl förberedda till vad som blir en avgörande faktor i kampen om årets mästerskapstitlar. Redan för några veckor sedan genomförde teamet ett test med tre CUPRA TCR på den norska banan. - Jag har förmodligen mest erfarenhet av teamets förare vad gäller Rudskogen, då jag tävlat här i Porsche Carrera Cup. Teamet genomförde utöver det ett bra test på Rudskogen innan deltävlingen på Karlskoga och känslan inför helgen är positiv,säger Philip Morin. Mästerskapsfighten är vidöppen och fjolårsmästaren Robert Dahlgren jagar förstaplatsen i mästerskapet endast en poäng bakom ledaren. Det prestigefyllda teammästerskapet leder SEAT Dealer Team med god marginal till jagande VW-team, med utökad ledning som självklart mål för

SEAT Dealer team siktar på nya segrar i Falkenberg6.7.2018 09:04Pressmeddelande

Södertälje 06/07/2018 -SEAT Dealer Team - PWR Racing har vind i ryggen efter att två gånger under säsongsinledningen lagt beslag på alla 3 podiumplatserna. Med ledning i såväl team- och förarmästerskapet är målet inför helgens race att dryga ut ledningen. - Vi har haft en stark start på säsongen. Att ta två stycken trippelpodium är en stor bedrift och ett bevis på att teamets hårda arbete ger resultat. Vi har seriens bästa bilar men vi måste fortsätta att utvecklas hela tiden om vi ska hålla oss kvar i toppen, det finns inget utrymme att slappna av i det här mästerskapet, säger Daniel Haglöf, VD och förare på PWR Racing. Regerande STCC-mästaren, Robert Dahlgren, leder mästerskapet före kollegan och VD:n Daniel Haglöf. Mikaela Åhlin-Kottulinsky gjorde två starka uppkörningar i Anderstorp och klättrade till tionde plats i mästerskapstabellen och har nu siktet inställt på pallplats. - Båda racen i Anderstorp kändes riktigt bra, vi bygger vidare på det under kommande tävlingshelg. Målet är