SEAT Sverige och PWR Racing Team välkomnar nytt reglemente i STCC

Under torsdagen den 9 juni hölls en presskonferens på Grand Hôtel i Stockholm där STCC gav ett efterlängtat besked. Med start 2017 byter det svenska mästerskapet i standardvagnsracing tekniskt reglemente från TTA till TCR. Detta innebär ett stort steg mot produktionsbilar utvecklade av respektive tillverkare.

- Vår nuvarande SEAT Leon STCC är den i särklass snyggaste bilen i mästerskapet. Men steget mot mer produktionsbaserade bilar är något vi välkomnar med öppna armar och beskedet blir knappast sämre med tanke på att SEAT har den just nu vassaste bilen för TCR-reglementet. Jag ser en enorm potential i den långsiktiga satsning vi gör tillsammans med PWR Racing inom STCC, säger Per Brinkenberg, märkeschef på SEAT Sverige.

Det har under en längre tid spekulerats i och ryktats om ett byte av reglemente i svensk racings kungaklass. När nu bytet sker är det med stora förhoppningar och stark tro på större startfält, fler team och tightare racing. TCR-reglementet som redan annamats över stora delar av världen öppnar också upp för gästspel av internationella team i Sverige och ger även svenska team stora möjligheter att köra utomlands.

- Nyckeln i TCR-konceptet är att bilarna kan köras i en mängd olika mästerskap och serier. Skandinavien och speciellt Sverige med sin historia inom standardvagnsracing är en oerhört viktig pelare i TCRs utveckling och jag tror att STCC - TCR Scandinavia kommer att bli en av de största mästerskapen inom detta reglemente. Sverige har banor som passar TCR-bilarna alldeles utmärkt, en viktig pusselbit för ett spännande mästerskap med bra racing, säger Marcello Lotti, en av nyckelpersonerna bakom TCR-reglementet.

PWR Racing Team är väl förberedda på bytet och ställer sig oerhört positivt till att kunna tävla med en bil som är utvecklad och tillverkas av SEAT Sport. Teamet har ett tydligt mål i att tillsammans med SEAT Sverige och övriga partners vinna både team- och förarmästerskapet i STCC inom tre år.

- 2012 startade vi en resa som vi visste skulle bli oerhört tuff. Men nu står vi här som ett av de absoluta toppteamen i Sverige och det känns inte som att vi hade kunnat sitta i en bättre sits än vad vi gör just nu, avslutar Daniel Haglöf, VD på PWR Racing Team."

"Foto: Daniel Ahlgren"

Per Brinkenberg, SEAT Sverige på 070-576 11 20 eller per.brinkenberg@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sedan 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

I Sverige sålde SEAT 4257 bilar under 2015, en ökning med 26 procent med en marknadsandel på1,23 procent. SEAT är starka på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing där SEAT idag är det tredje största märket i Sverige.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i Tjeckien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I år firar SEAT Technical Centre sitt 40-års jubileum. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

SEAT Dealer Team - PWR Racing inför racehelg på Anderstorp Raceway15.6.2018 19:07Pressmeddelande

Årets andra deltävlning i STCC går av stapeln i helgen på Anderstorp Raceway, 40 år efter att Formel 1 senast tävlade på den klassiska banan. SEAT Dealer Team - PWR Racing äntrar helgen med ledning i både team- och förarmästerskapet. Som grädde på moset är teamets junior Philip Morin poängbäst bland startfältets juniorförare. Vi visade prov både på hur snabb nya CUPRA TCR är och hur starka vi är som ett team under premiären på Ring Knutstorp. Men motståndet är extremt tufft och vi måste anstränga oss hela tiden för att behålla försprånget. Vi har en positiv känsla i hela teamet och alla är beredda att jobba hårt för att nå lika bra resultat även denna deltävling. Målet är givetvis att försöka upprepa teamets 1-2-3 från Knutstorp, säger Daniel Haglöf, förare & VD på PWR Racing. Fjolårets svenska mästare, SEAT Dealer Team-föraren Robert Dahlgren, ligger tvåa i mästerskapet efter teamkamraten Daniel Haglöf. Endast en poäng skiljer dem åt. Förra helgen var en fantastisk start på säsongen f

SEATs nya 7-sitsiga SUV kommer heta SEAT Tarraco20.2.2018 11:16Pressmeddelande

/ För första gången har SEAT låtit sina fans bestämma namnet på en av sina modeller genom en omröstning. Mer än 146.000 personer från 134 länder deltog i omröstningen. / Det vinnande alternativet Tarraco fick mer än 35% av rösterna och kommer därmed namnge SEATs nya 7-sitsiga SUV / Den 7-sitsiga SUVen lanseras i slutet av 2018 Södertälje, 20/02/2018. – SEAT Tarraco. Det är namnet på SEATs tredje SUV. Namnet bestämdes genom en omröstning bland SEAT fans. Omröstningen startade under sommaren 2017 och totalt deltog 146 124 personer från 134 länder i tävlingen #SEATseekingName. Det vinnande alternativet blev Tarraco som fick 35% av rösterna. Tarraco är det historiska namnet på Tarragona som ligger strax söder om SEATs hemstad Barcelona och är en av de äldsta romerska bosättningarna på den Iberiska halvön. Staden har ett rikt arv av kultur, historia och arkitektur och en ungdomlig känsla vilket är värden som är i linje med SEATs kärnvärden och vad SEAT vill förmedla med sina bilar. Tarraco