SEAT Sverige slog nya rekord under 2019

• 2019 blev ett nytt rekordår för SEAT och CUPRA Sverige.
  • SEAT Sverige levererade 9.139 bilar, en ökning med 32,9%.
  • SEAT fortsätter därmed att vara ett av Sveriges snabbast växande volymmärken.
  • 2020 inleds den största produktoffensiven i SEATs historia.

Södertälje, 7 januari 2020.När 2019 summeras kan SEAT Sverige blicka tillbaka på ytterligare ett framgångsrikt år. Märket slår ”all-time-high” i antalet registreringar, en kraftigt ökad marknadsandel och är det fjärde bästa märket på lojalitet med en återköpsgrad på hela 60%*.

Bil Sweden rapporterar att 2019 blev ett mycket bra år på fordonsmarknaden, det tredje bästa året någonsin för personbilar. Nyregistreringarna uppgick enligt preliminära siffror till 355.704, vilket innebär en ökning med 0,6% jämfört med 2018. SEAT Sverige överträffade marknaden och ökade registreringarna med 32,9% och uppnår en marknadsandel på 2,6% (2,0% 2018).

”2019 har varit ett fantastiskt år! Det har aldrig sålts fler SEAT och CUPRA på den svenska marknaden. Vi är fortsatt väldigt starka inom privatleasing och hög lojalitet med en återköpsgrad på hela 60%, vilket innebär att 6 av 10 kunder väljer en SEAT igen. Det är glädjande att se att våra SEAT-ägare är så nöjda med sin bil och sin återförsäljare,” reflekterar Per Brinkenberg, märkeschef SEAT och CUPRA Sverige.

På utsikterna inför 2020 uttrycker Per Brinkenberg, ”Trots prognosen om en sjunkande marknad ser vi positivt på 2020. Målet är att sälja fler bilar än under 2019. Vi går in i det nya året med en stor orderbank, upp till 7 kommande produktlanseringar, varav en rad el-, hybrid-, och gasbilar. Vi utökar återförsäljarnätet med 7 till 8 nya SEAT och CUPRA-återförsäljare. Vi har goda förutsättningar att fortsätta slå nya rekord.”

Historisk produktoffensiv.

Det spanska märket inleder sin största produktoffensiv någonsin under 2020. Det kommer bli ett händelserikt år för både SEAT och CUPRA där båda märkena lanserar en rad nya produkter varav flera el-, hybrid- och gasbilar. SEAT lanserar sin första helelektriska bilmodell, Mii Electric, under Q1. Under Q2 lanseras den helt nya SEAT Léon och i slutet av året lanseras el-Born som bygger på MEB-plattformen, samma plattform som VW ID-3. Under andra delen av året lanseras CUPRA Formentor. En stor milstolpe då det blir den allra första CUPRA-exklusiva modellen.

*Källa: Vroom

Livesänd världspremiär av helt nya SEAT Leon24.1.2020 15:45:38 CETPressmeddelande

Den 28 januari avslöjar SEAT den fjärde generationen av SEAT Leon. Världspremiären livestreamas från kl. 19:00 på SEATs mediacenter. Martorell, 24/01/2019. Världspremiären för helt nya SEAT Leon kommer att äga rum nästa tisdag, den 28 januari, i SEATs anläggning i Martorell. För alla som vill följa världspremiären online sänds den direkt på engelska från 19:00 på SEATs mediacenter. Det finns möjlighet för mediebyråer att själva sända överföringen i sina egna kanaler via en inbäddad kod (se nedan). Tidpunkt: Tisdag 28 januari, kl. 19:00 SEAT Media Center: www.seat-mediacenter.com Inbäddad kod: <iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/MrHl3kRKmz0" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

Helt nya SEAT Leon stärker sin ställning i kompaktsegmentet.15.1.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

SEAT:s bästsäljare visar upp en tuffare, elegantare och sportigare design Bakpartiet på SEAT Leon visar på styrka och förstärker bilens kraftfulla utstrålning Martorell, 15 jan. 2020 – Snart är helt nya SEAT Leon här. Designen på märkets senaste bil har utvecklats en hel del men bevarar den själ som är typisk för alla generationer av Leon. Designfilosofin ger uttryck för de värden som märket SEAT står för. Nästa generation av SEAT Leon sticker ut lite extra tack vare sina generösare mått, en mer beslutsam uppsyn, mjukare linjer och sitt ännu tydligare skulpterade bakparti. Den uttrycksfulla designen är baserad på den avancerade MQB Evo-plattformen som gett designteamet stor flexibilitet och anpassningsmöjligheter. Samtidigt har måtten utökats på helt nya LEON, både för 5-dörrarsversionen och Sportstourer, vilket förädlat proportionerna i den nya designgeneration. ”Helt nya SEAT Leon har designats av våra formgivare på ett djärvt och okomplicerat sätt och förverkligats med både styrka o

SEAT ökade försäljningen med 10,9% – 2019 bästa året i företagets historia10.1.2020 09:50:21 CETPressmeddelande

Den spanska biltillverkaren levererade totalt 574.100 bilar och slog därmed det förra rekordet från 2018 Stark tillväxt och nytt volymrekord på svenska marknaden (+ 30% i jämförelse med 2018) CUPRA:s försäljning steg med mer än 70% SEAT sålde fler än 11.000 EXS i fjol och kommer att lansera sin första e-Scooter senare i år Under 2020 lanseras den fjärde generationen av Leon och elektrifieringsoffensiven inleds Martorell, Spanien, 10 januari 2020. Ännu ett rekordår! Efter framgångarna 2018 följde SEAT upp med att åter sätta ett nytt historiskt försäljningsrekord 2019. Under fjolåret ökade företagets leveranser med 10,9% till totalt 574.100 bilar. Resultatet innebär att man slår det tidigare försäljningsrekordet från 2018 (517.600 bilar) och att SEAT för tredje året i rad kunde redovisa tvåsiffrig tillväxt. I december månad ökade SEAT sin försäljning med 23,4%, jämfört med samma månad 2018, till totalt 31.300 levererade bilar (2018: 25.300). Företagets lansering av SUV-modeller har spela

Officiellt uttalande7.1.2020 17:38:03 CETPressmeddelande

Martorell, 07 januari 2020. SEAT informerar att Luca de Meo på egen begäran, och i samråd med Volkswagen Group, lämnar sin position som VD för SEAT. Tillsvidare fortsätter Luca de Meo vara en del av gruppen. SEATs vice finansdirektör Carsten Isensee tillträder som VD för SEAT tills vidare samtidigt som han bibehåller sitt rådande ansvarsområde. Förändringarna i SEATs verkställande kommitté träder i kraft från och med idag 7 januari 2020.

Helt nya SEAT Leon en ledstjärna i segmentet.18.12.2019 15:04:36 CETPressmeddelande

Avancerad belysningsteknik accentuerar designen interiört och extreriört på SEAT:s bästsäljare Leon LED-strålkastare maximerar sikten för föraren, bakljuset sträcker sig elegant över hela bakpartiet, coast-to-coast. Ambientebelysningen framhäver hur rymlig kupén är i nya SEAT Leon Nya SEAT Leon premiärvisas den 28 januari 2020 Martorell, Spanien, 18 december 2019. Med hjälp av belysningsteknik har SEAT givit nästa generation av Leon en alldeles speciellt charmerande personlighet. Helt nya SEAT Leon är försedd med belysningssystem som gör den dynamiska, sportiga och eleganta kompaktbilen ännu attraktivare, både betraktad utifrån och på plats i kupén. 2012, då den tredje generationen av modellen presenterades, var SEAT Leon den första i sitt segment att erbjuda helt LED-baserade strålkastare. Nu har SEAT:s hängivna konstruktörer och formgivare tagit belysningstekniken till nya höjder, bl.a. för att lyfta fram Leons tuffa nya designspråk i interiören. Till detta ska läggas den helt LED-ba

SEAT skapar speciell avdelning för urban mobilitet och presenterar nytt e-Scooterkoncept20.11.2019 08:29:23 CETPressmeddelande

SEAT Urban Mobility kommer att utveckla mobilitetslösningar för städer Premiärvisning av SEATs helelektriska koncept ”e-Scooter”och nya ”e-Kickscooter” Nyheterna presenteras under Smart City Expo World Congress i Barcelona Barcelona, 20 november 2019. På den 9:e upplagan av Smart City Expo World Congress, presenterade SEAT ett verkligt genombrott – eller snarare tre – i företagets Urban Mobility-strategi. För det första kommer företaget att inrätta en strategisk affärsenhet speciellt för urban mobilitet, vidare presenterar man sitt nya elsparkcykel-koncept ”e-Kickscooter”, och för det tredje även sin första eldrivna scooter ”e-Scooter” i SEATs snart 70-åriga historia. Den nya affärsenheten kommer att omfatta alla produkter, tjänster och plattformsbaserade mobilitetslösningar. Först i tidplanen ligger lanseringen av e-Scooter nästa år. Även ett nytt e-Kickscooter koncept, som kompletterar det produktutbud som inleddes med SEAT EXS i fjol, kommer att hamna under SEAT Urban Mobilitys ving