SEAT Sverige slog nya rekord under 2019

• 2019 blev ett nytt rekordår för SEAT och CUPRA Sverige.
  • SEAT Sverige levererade 9.139 bilar, en ökning med 32,9%.
  • SEAT fortsätter därmed att vara ett av Sveriges snabbast växande volymmärken.
  • 2020 inleds den största produktoffensiven i SEATs historia.

Södertälje, 7 januari 2020.När 2019 summeras kan SEAT Sverige blicka tillbaka på ytterligare ett framgångsrikt år. Märket slår ”all-time-high” i antalet registreringar, en kraftigt ökad marknadsandel och är det fjärde bästa märket på lojalitet med en återköpsgrad på hela 60%*.

Bil Sweden rapporterar att 2019 blev ett mycket bra år på fordonsmarknaden, det tredje bästa året någonsin för personbilar. Nyregistreringarna uppgick enligt preliminära siffror till 355.704, vilket innebär en ökning med 0,6% jämfört med 2018. SEAT Sverige överträffade marknaden och ökade registreringarna med 32,9% och uppnår en marknadsandel på 2,6% (2,0% 2018).

”2019 har varit ett fantastiskt år! Det har aldrig sålts fler SEAT och CUPRA på den svenska marknaden. Vi är fortsatt väldigt starka inom privatleasing och hög lojalitet med en återköpsgrad på hela 60%, vilket innebär att 6 av 10 kunder väljer en SEAT igen. Det är glädjande att se att våra SEAT-ägare är så nöjda med sin bil och sin återförsäljare,” reflekterar Per Brinkenberg, märkeschef SEAT och CUPRA Sverige.

På utsikterna inför 2020 uttrycker Per Brinkenberg, ”Trots prognosen om en sjunkande marknad ser vi positivt på 2020. Målet är att sälja fler bilar än under 2019. Vi går in i det nya året med en stor orderbank, upp till 7 kommande produktlanseringar, varav en rad el-, hybrid-, och gasbilar. Vi utökar återförsäljarnätet med 7 till 8 nya SEAT och CUPRA-återförsäljare. Vi har goda förutsättningar att fortsätta slå nya rekord.”

Historisk produktoffensiv.

Det spanska märket inleder sin största produktoffensiv någonsin under 2020. Det kommer bli ett händelserikt år för både SEAT och CUPRA där båda märkena lanserar en rad nya produkter varav flera el-, hybrid- och gasbilar. SEAT lanserar sin första helelektriska bilmodell, Mii Electric, under Q1. Under Q2 lanseras den helt nya SEAT Léon och i slutet av året lanseras el-Born som bygger på MEB-plattformen, samma plattform som VW ID-3. Under andra delen av året lanseras CUPRA Formentor. En stor milstolpe då det blir den allra första CUPRA-exklusiva modellen.

*Källa: Vroom

Wayne Griffiths utsedd till VD för SEAT23.9.2020 12:28:28 CESTPressmeddelande

Wayne Griffiths är utsedd till ny VD för SEAT och tillträder rollen från 1 oktober. Med stor erfarenhet inom bilbranschen och Volkswagen koncernen kliver bilhandlarsonen in och leder företaget med de två väldefinierade varumärkena, SEAT och CUPRA. SEATs styrelseordförande, tillika VD för Volkswagen Group, Herbert Diess har stort förtroende för Griffiths och spår fortsatta framgångar för företaget med den nya VD:n vid rodret.

SEAT boostar framgångssagan med uppgraderade Ateca 202014.9.2020 18:09:34 CESTPressmeddelande

När SEAT Ateca lanserades 2016, en rymlig, praktisk och mångsidig SUV med unik stil, tillförde modellen en ny dimension till sitt segment. Modellen kom snabbt att bli en stark spelare på den redan mycket konkurrensutsatta marknaden. Under 2019 såldes nästan 100 000 enheter och sedan introduktionen har mer än 300 000 enheter sålts. Nu fortsätter framgångssagan med uppgraderade SEAT Ateca 2020.