SEAT Sverige

SEAT Tarraco FR kommer som laddhybrid

Dela

Teknik, sportighet och effektivitet i skön förening.

  • Med effektiv laddhybrid-drivlina och sportig FR-version tar nu SEAT sin SUV till nya höjder
  • Tack vare sitt batteripaket på 13 kWh, erbjuder Tarraco som laddhybrid en räckvidd vid eldrift på över 50 km* och sänkta utsläpp på under 50 g/km*
  • Med en total effekt på 245 hk, tack vare sin 150 hk (110 kW) starka bensinmotor och en elmotor på 116 hk (85 kW), är Tarraco laddhybrid den starkaste Tarraco-modellen i modellutbudet
  • Tarraco bjuder också på nyheter, t.ex. en funktionell ”coast-to-coast”-belysning och ett infotainmentsystem med större display (9,2")
  • Både FR-versionen och laddhybrid-drivlinan kommer att finnas för beställning nästa år

Martorell, 28 augusti 2019. Med laddhybriddrivning och sportig FR-version blir SEATs populära SUV Tarraco ännu mer effektiv och tilltalande. Tarraco som laddhybrid avspeglar märkets elektrifieringsstrategi, som fram till början av 2021 omfattar 6 eldrivna och laddhybriddrivna SEAT- och CUPRA-modeller.

SEAT satte nytt försäljningsrekord med 369.500 sålda fordon under årets första sju månader. Enbart under juli månad levererades 55.200 bilar, en ökning med 7,8% jämfört med samma månad ifjol. Tarraco bidrar till att öka företagets globala närvaro, och introduktionen av både FR-klädsel och laddhybridteknik kommer att vara viktiga komponenter för att nå de uppsatta målen.

”Tarraco som laddhybrid illustrerar tydligt vårt engagemang för en mer hållbar mobilitet samtidigt som bilen bibehåller all den dynamik och körglädje som är så karakteristisk för en SEAT. Tarraco kommer att vara en av endast ett fåtal laddhybriddrivna alternativ i SUV-segmentet, och vi tror den har stor potential”, säger Luca de Meo, styrelseordförande på SEAT.

Laddhybrid-version: ren effektivitet

SEAT Tarraco, som är konstruerad och designad vid företagets anläggning i spanska Martorell, tillverkas i Tyskland, närmare bestämt i Wolfsburg, Volkswagen-koncernens hjärta. Laddhybriddrivningen kommer att göra SEAT Tarraco ännu effektivare och till ett mycket hållbart alternativ.

Drivlinan, som består av en bensindriven 1,4-liters TSI-motor på 110 kW, en 85 kW stark elmotor och ett litiumjonbatteripaket på 13 kWh, ger föraren tillgång till flera olika körlägen. Laddhybriddrivna Tarraco gör det möjligt att köra mer än 50 km* på enbart el, d.v.s. utsläppsfritt. För ännu högre prestanda kan man köra med både bensinmotorn och elmotorn inkopplade samtidig.

Denna teknik gör att SUV:en – och SEAT – förbättrar sin effektivitet, och det utan att varken dynamiken eller komforten blir lidande.

Systemets totaleffekt är 245 hk (180 kW) och vridmomentet 400 Nm, vilket ger laddhyriddrivna Tarraco en topphastighet på 217 km/h* och en acceleration från 0 till 100 km/h på kvicka 7,4 sekunder*. Vad som är ännu viktigare är att CO2-utsläppen kommer att ligga under 50 g/km* (enl. den officiella WLTP-testkörcykeln).

Tarraco FR: Sportig och distinkt

FR-versionen av Tarraco kommer att göra den stora SUV:en ännu mer lockande och dessutom framhäva den sportiga karaktären extra tydligt.

Den utvändiga designen har förfinats ytterligare med bredare skärmbreddare, en sportigare bakspoiler och med speciella 19-tums FR-lättmetallfälgar. Som tillval finns maskinbearbetade 20"-fälgar. Till dessa förändringar ska läggas att den specifika FR-kylargrillen pryds av ett SEAT-märke, bak förstärks FR-looken av bakljus som lyser över hela bilens bredd. Den hellackerade exteriören förstärker bilens dynamik på samma sätt dom det ”handskrivna” Tarraco FR-emblemet.

Den nya färgen ”Fura Grey” lyfter fram förändringarna i exteriören och ger kunderna ännu fler alternativ för att kunna sätta sin personliga prägel på bilen. Tarraco blir också säkrare och ännu mer praktisk.

Till de nya tillvalen hör t.ex. ”Trailer Assist” som gör det betydligt enklare att manövrera ett släp och också minskar risken för att stöta på problem när man ska parkera. Lägg till parkerings-värmare som gör det möjligt att snabbare värma upp motorn och kupén i extremt kallt väderochTarraco blir ännu mer praktisk.

Invändigt har kupén ”skulpterats” på ett smart sätt för öka komforten och också utrustats med den senaste generationen av SEAT:s infotainmentsystem – som bl.a. innehåller ett navigationssystem med en 9,2”-display. Det här gör SUV:en ännu mer digitaliserad; allt för att optimera förarens feedback och passagerarnas uppkopplingsmöjligheter.

Fram tronar man nu i skålade sportstolar med elektrisk inställning och minnesfunktion (på förarsidan). De är klädda i en kombination av ett sportigt, neoprenliknande material som kompletteras av sofistikerat läder för extra komfort. På förarplats hittar vi dessutom aluminiumpedaler och en ny sportratt dekorerad med FR-logo.

Introduceringen av FR-versionen och den avancerade laddhybrid-drivlinan gör SEAT Tarraco till en av de sportigaste och mest bränslesnåla modellerna i det stora SUV-segmentet. Till detta ska läggas att den är en bil som bjuder på förstklassiga uppkopplings-, komfort- och assistanssystem liksom design och styling av yppersta klass. Tillverkningen av nya Terraco FR-versionen och drivlina med laddhybrid drar igång nästa år.

Världspremiär för SEAT Tarraco FR PHEV (konceptbil) blir det på årets upplaga av den internationella bilsalongen i Frankfurt.

* alla tekniska data gällande SEAT Tarraco FR PHEV är preliminära och kan komma att ändras.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

SEAT Sverige
SEAT Sverige



http://www.seat.se

SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), exporterar 80% av sina bilar och är verksamt i fler än 80 länder på alla fem kontinenter. 2018 sålde SEAT 517.600 bilar (den högsta siffran i företagets 68-åriga historia), visade en vinst efter skatt på 294 miljoner euro (ca 3,2 miljarder kr) och en omsättning på nästan 10 miljarder euro (ca 107 miljarder kr).

SEAT-koncernen har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell – där de mycket populära modellerna Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii i Slovakien. 

Det multinationella företaget har en teknikavdelning som fungerar som ett kunskapscenter där fler än 1.000 ingenjörer arbetar med att utveckla innovativa lösningar. SEAT är det spanska företag som satsar mest på forskning och utveckling. Den senaste uppkopplingstekniken finns redan integrerad i företagets modellutbud, och SEAT är för närvarande starkt engagerat i en global digitaliseringsprocess för framtidens mobilitet.

Följ SEAT Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från SEAT Sverige

SEAT rekordökar försäljningen med 37% i september14.10.2019 11:09:49 CESTPressmeddelande

Under september sålde den spanska biltillverkaren 43.200 bilar och kunde därmed notera sitt bästa resultat för månaden hittills SEAT har redan levererat 454.800 bilar hittills i år, en ökning med till 9,4% – också det rekord Leveranserna av CUPRA steg med 75% från januari t.o.m. september SEAT satte nya försäljningsrekord även på svenska marknaden. Martorell, 14 oktober 2019. Ny milsten för SEATs försäljning globalt: Från januari t.o.m. september i år har företaget levererat 454.800 bilar, vilket är 9,4% fler än under samma period förra året (415.600 bilar). Resultatet är det högsta någonsin i företagets historia och överträffar med råge det tidigare rekordet från januari till september 2018. SEATs försäljning sköt i höjden med 36,7% förra månaden till totalt 43.200 fordon (2018: 31.600). Ökningen kan delvis tillskrivas effekterna av att WLTP-reglerna trädde i kraft i september 2018, vilket ledde till att försäljningskurvan böjde av starkt uppåt under juli och augusti 2018 för att seda

SEAT deltar i nytt EU-projekt för framställning av biogas ur avfall27.9.2019 09:06:52 CESTPressmeddelande

Den spanska biltillverkaren ska testa att köra på biometan från kommunala avfallsanläggningar Projektet, som får en budget på ca 46 miljoner kronor, beräknas pågå till 2023. Martorell, 27 september 2019. SEAT kommer de närmaste fyra åren att delta i projektet Life Landfill Biofuel som syftar till att ta tillvara förnybar gas från kommunala soptippar. Nu har projektet fått klartecken från EU-kommissionen. Målsättningen är att uppnå effektivare energihantering genom att ta tillvara biometan från vanligt förekommande inhemska energikällor. Projektet, som kommer att utvecklas i samarbete med andra parter, pågår fram till 2023 och får en budget på totalt 4,3 miljoner euro (ca 46 milj. kr) av vilka EU-kommissionen bidrar med 55%. Andrew Shepherd, som är den på SEAT som ansvarar för biogasprojekt, betonade att: ”det här projektet innebär en möjlighet till betydande framsteg inom forskningen och utvecklingen av biometan som drivmedel. Vårt slutliga mål är att ha bringat ner CO2-utsläppens milj

SEAT:s omfattande elbilsoffensiv presenteras på bilsalongen i Frankfurt10.9.2019 16:11:20 CESTPressmeddelande

CUPRA avtäcker konceptbilen Tavascan – märkets första helt eldrivna bil I slutet på nästa år lanseras laddhybriden SEAT Tarraco Mii electric möjliggör hållbar mobilitet för en bredare målgrupp Mattias Ekström ny e-ambassadör för CUPRA Frankfurt, 10 september 2019. När SEAT kommer till årets upplaga av den internationella bilsalongen i Frankfurt, har man lagt i högsta växeln för sin elbilsoffensiv. Efter tillkännagivandet av SEAT Mii electric och el-Born, företagets två första helt eldrivna modeller, kommer CUPRA nu att presentera den nya konceptbilen Tavascan på årets Frankfurt-salong. Där får den sällskap av nya SEAT Tarraco FR PHEV, den spanska biltillverkarens första SUV-laddhybrid, och den fjärde elbilsmodellen av de sex som företaget meddelat att man ska lansera till 2021. CUPRA Formentor är den första modell som utvecklats speciellt för CUPRA, en plugg-in-hybrid av CUV-modell och är planerad att lanseras under nästa år. Därefter blir konceptbilen Tavascan CUPRAs första helelektri

SEAT och CUPRA når nya rekord i Sverige8.9.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

I augusti levererade SEAT 1.277 bilar i Sverige, nytt rekord för en separat månad. Under augusti sålde den spanska biltillverkaren totalt 42.100 bilar och slog det tidigare rekordet från ifjol Hittills i år har SEAT levererat 411.600 bilar vilket också det är nytt rekord CUPRA-försäljningen ökade med 70% t.o.m. augusti CUPRA Tavascan och SEAT Tarraco PHEV stjärnorna på årets bilsalong i Frankfurt Martorell, 6 september 2019. SEAT visade ökad försäljning även i augusti. Effekten av nya WLTP, som ledde till en kraftig ökning av antalet registreringar i Europa under augusti månad förra året och en minskning av dem under samma månad i år, hindrade inte SEAT från att slå nytt månadsrekord. I augusti levererade företaget 42.100 bilar vilket är 2% fler än under samma månad förra året (41.200) och 41,6% mer än under augusti 2017 (29.700). Hittills i år har SEAT levererat 411.600 bilar – en ökning med 7,2% jämfört med i fjol (januari-augusti 2018: 384.000). Denna försäljningssiffra innebär att

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum