SEAT växer med nya SEAT Tarraco

Världspremiär för Nya SEAT Tarraco

SEAT Tarraco

/  Produktoffensiven från SEAT fortsätter - med nya Tarraco tar SEAT steget in i
   segmentet för stora SUV-modeller
/  Flexibilitet och funktionalitet med 5 eller 7 säten
/  Nytänkande design, avancerad teknologi och digitalt fokus
/  Svensk lansering är planerad till första kvartalet 2019

Martorell, 18/09/18 –Tarraco är den senaste modellen i SEATs produktoffensiv och blir med sitt nya designspråk och avancerade teknik märkets nya flaggskeppsmodell. En stor och rymlig SUV som erbjuder både flexibilitet och funktionalitet med 5 eller 7 säten. Designen är progressiv och elegant och trots sin storlek bjuder Tarraco på en dynamisk och smidig körupplevelse, samtidigt som den kan ta sig an alla vardagens utmaningar. Nya Tarraco är den perfekta bilen för den aktiva familjen som inte vill kompromissa mellan säkerhet, körglädje eller utrymme.

Tekniknivån är hög med en rad förarassistanssystem för en mer säker och komfortabel körning. Lane Assist och Front Assist med cykel- och fotgängardetektion är standard och som tillval kan kunderna välja Dödavinkelvarnare, Trafikskyltigenkänning, Traffic Jam Assist (kökörningsassistent), adaptiv farthållare (ACC), Helljusassistent och Emergency assist (vid nödsituation).

Även interiören är nytänkande och självklart digital. Tarraco har en 10.25’’ Digital Cockpit och en 8’’ stor HMI-skärm med tillgång till SEATs utbud av connecttjänster. Tarraco är även SEATs första modell som kan erbjuda sina kunder funktioner med ”Gesture Control”.

Säkerheten står som alltid högt på agendan hos SEAT och med funktioner för nödsamtal (eCall) och system som Pre-crash Assist och Rollover Detection möter Tarraco de mest krävande säkerhetskraven och är en av de bästa i sitt segment.

Tarracons adaptiva chassikontroll (DCC) ger en perfekt balans mellan en sportig känsla när du vill köra aktivt och en mer komfortabel resa när du kör längre sträckor på olika vägtyper. Föraren kan själv välja sina föredragna inställningar men systemet kan också anpassa sig automatiskt beroende på vägens underlag och förarens körstil.

Trots att nya Tarraco är 4 735 mm lång och 1 658 mm hög, vilket erbjuder imponerande innermått, ger den utvändiga designen ett lätt och smidigt intryck. Nya Tarraco använder 100% LED-teknologi för både exteriör och interiör belysning som standard på både Xcellence och Stylemodellerna.

Nyckeln till denna nyanserade kombination av praktiska och dynamiska egenskaper är den senaste teknologin från Volkswagen Group och MQB-A plattformen som Tarraco bygger på.

Alla motorer är direktinsprutade med turboladdning och start-stopteknologi. Längre fram kommer SEAT Tarraco även erbjudas med alternativa drivlinor.

Motorprogram vid lansering:

1.5 TSI 150 hk, sexväxlad manuell växellåda och framhjulsdrift
2.0 TSI 190 hk, sjuväxlad DSG-låda och fyrhjulsdrift
2.0 TDI 150 hk, sexväxlad manuell växellåda och framhjulsdrift
2.0 TDI 150 hk, sjuväxlad DSG-låda och fyrhjulsdrift
2.0 TDI 190 hk, sjuväxlad DSG-låda och fyrhjulsdrift

Förförsäljningen av nya SEAT Tarraco startar vecka 49 2018 och svensk lansering är planerad till första kvartalet 2019. Svenska priser är ännu ej fastställda.

• Nya SEAT Tarraco är designad och utvecklad av SEAT i Barcelona medan produktionen sker i Wolfsburg.
  • SEAT Tarraco är den första modellen som visar inriktningen för SEAT’s nya designspråk de kommande åren.
  • Över 140 000 entusiaster deltog i SEAT’s stora namnsökartävling som resulterade i att SEAT’s nya SUV fick namnet Tarraco (av den spanska staden Tarragona).

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2017 sålde SEAT 468.400 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 6495 bilar under 2017, en ökning med 9 procent med en marknadsandel på 1,64 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEAT Dealer Team siktar på nya pallplatser på Rudskogen6.9.2018 11:37Pressmeddelande

Södertälje, 06/09/2018. – SEAT Dealer Team - PWR Racing är laddade till max inför säsongens två avslutande STCC-deltävlingar. Redan till helgen går årets näst sista deltävling av stapeln på norska Rudskogen Motorsenter, ett nytillskott i årets tävlingskalender. Och teamet kommer väl förberedda till vad som blir en avgörande faktor i kampen om årets mästerskapstitlar. Redan för några veckor sedan genomförde teamet ett test med tre CUPRA TCR på den norska banan. - Jag har förmodligen mest erfarenhet av teamets förare vad gäller Rudskogen, då jag tävlat här i Porsche Carrera Cup. Teamet genomförde utöver det ett bra test på Rudskogen innan deltävlingen på Karlskoga och känslan inför helgen är positiv,säger Philip Morin. Mästerskapsfighten är vidöppen och fjolårsmästaren Robert Dahlgren jagar förstaplatsen i mästerskapet endast en poäng bakom ledaren. Det prestigefyllda teammästerskapet leder SEAT Dealer Team med god marginal till jagande VW-team, med utökad ledning som självklart mål för

SEAT Dealer team siktar på nya segrar i Falkenberg6.7.2018 09:04Pressmeddelande

Södertälje 06/07/2018 -SEAT Dealer Team - PWR Racing har vind i ryggen efter att två gånger under säsongsinledningen lagt beslag på alla 3 podiumplatserna. Med ledning i såväl team- och förarmästerskapet är målet inför helgens race att dryga ut ledningen. - Vi har haft en stark start på säsongen. Att ta två stycken trippelpodium är en stor bedrift och ett bevis på att teamets hårda arbete ger resultat. Vi har seriens bästa bilar men vi måste fortsätta att utvecklas hela tiden om vi ska hålla oss kvar i toppen, det finns inget utrymme att slappna av i det här mästerskapet, säger Daniel Haglöf, VD och förare på PWR Racing. Regerande STCC-mästaren, Robert Dahlgren, leder mästerskapet före kollegan och VD:n Daniel Haglöf. Mikaela Åhlin-Kottulinsky gjorde två starka uppkörningar i Anderstorp och klättrade till tionde plats i mästerskapstabellen och har nu siktet inställt på pallplats. - Båda racen i Anderstorp kändes riktigt bra, vi bygger vidare på det under kommande tävlingshelg. Målet är