SEAT växer med nya SEAT Tarraco

Världspremiär för Nya SEAT Tarraco

SEAT Tarraco

/  Produktoffensiven från SEAT fortsätter - med nya Tarraco tar SEAT steget in i
   segmentet för stora SUV-modeller
/  Flexibilitet och funktionalitet med 5 eller 7 säten
/  Nytänkande design, avancerad teknologi och digitalt fokus
/  Svensk lansering är planerad till första kvartalet 2019

Martorell, 18/09/18 –Tarraco är den senaste modellen i SEATs produktoffensiv och blir med sitt nya designspråk och avancerade teknik märkets nya flaggskeppsmodell. En stor och rymlig SUV som erbjuder både flexibilitet och funktionalitet med 5 eller 7 säten. Designen är progressiv och elegant och trots sin storlek bjuder Tarraco på en dynamisk och smidig körupplevelse, samtidigt som den kan ta sig an alla vardagens utmaningar. Nya Tarraco är den perfekta bilen för den aktiva familjen som inte vill kompromissa mellan säkerhet, körglädje eller utrymme.

Tekniknivån är hög med en rad förarassistanssystem för en mer säker och komfortabel körning. Lane Assist och Front Assist med cykel- och fotgängardetektion är standard och som tillval kan kunderna välja Dödavinkelvarnare, Trafikskyltigenkänning, Traffic Jam Assist (kökörningsassistent), adaptiv farthållare (ACC), Helljusassistent och Emergency assist (vid nödsituation).

Även interiören är nytänkande och självklart digital. Tarraco har en 10.25’’ Digital Cockpit och en 8’’ stor HMI-skärm med tillgång till SEATs utbud av connecttjänster. Tarraco är även SEATs första modell som kan erbjuda sina kunder funktioner med ”Gesture Control”.

Säkerheten står som alltid högt på agendan hos SEAT och med funktioner för nödsamtal (eCall) och system som Pre-crash Assist och Rollover Detection möter Tarraco de mest krävande säkerhetskraven och är en av de bästa i sitt segment.

Tarracons adaptiva chassikontroll (DCC) ger en perfekt balans mellan en sportig känsla när du vill köra aktivt och en mer komfortabel resa när du kör längre sträckor på olika vägtyper. Föraren kan själv välja sina föredragna inställningar men systemet kan också anpassa sig automatiskt beroende på vägens underlag och förarens körstil.

Trots att nya Tarraco är 4 735 mm lång och 1 658 mm hög, vilket erbjuder imponerande innermått, ger den utvändiga designen ett lätt och smidigt intryck. Nya Tarraco använder 100% LED-teknologi för både exteriör och interiör belysning som standard på både Xcellence och Stylemodellerna.

Nyckeln till denna nyanserade kombination av praktiska och dynamiska egenskaper är den senaste teknologin från Volkswagen Group och MQB-A plattformen som Tarraco bygger på.

Alla motorer är direktinsprutade med turboladdning och start-stopteknologi. Längre fram kommer SEAT Tarraco även erbjudas med alternativa drivlinor.

Motorprogram vid lansering:

1.5 TSI 150 hk, sexväxlad manuell växellåda och framhjulsdrift
2.0 TSI 190 hk, sjuväxlad DSG-låda och fyrhjulsdrift
2.0 TDI 150 hk, sexväxlad manuell växellåda och framhjulsdrift
2.0 TDI 150 hk, sjuväxlad DSG-låda och fyrhjulsdrift
2.0 TDI 190 hk, sjuväxlad DSG-låda och fyrhjulsdrift

Förförsäljningen av nya SEAT Tarraco startar vecka 49 2018 och svensk lansering är planerad till första kvartalet 2019. Svenska priser är ännu ej fastställda.

• Nya SEAT Tarraco är designad och utvecklad av SEAT i Barcelona medan produktionen sker i Wolfsburg.
  • SEAT Tarraco är den första modellen som visar inriktningen för SEAT’s nya designspråk de kommande åren.
  • Över 140 000 entusiaster deltog i SEAT’s stora namnsökartävling som resulterade i att SEAT’s nya SUV fick namnet Tarraco (av den spanska staden Tarragona).

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2017 sålde SEAT 468.400 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 6495 bilar under 2017, en ökning med 9 procent med en marknadsandel på 1,64 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEAT visar tvåsiffrig försäljningstillväxt i maj10.6.2019 11:32:17 CESTPressmeddelande

Företaget levererade 54 400 bilar förra månaden, 10.5% mer än 2018 Perioden januari till maj visade SEAT rekordsiffror med en försäljning på 257.000 bilar (+7.7%) Försäljningen av CUPRA ökade med nästan 80% årets fem första månader Martorell, 10/06/2019. SEAT gör sin bästa maj någonsin. Företagets leveranser ökade med 10,5% förra månaden vilket innebar 54 400 bilar. För första gången sålde SEAT mer än 50 000 bilar under en majmånad, vilket överträffar förra majrekordet från 2018 (49 200). SEAT ackumulerade siffror för året visar rekordvolymer med 257 000 sålda bilar, vilket är 7.7% mer än samma period förra året. Även CUPRA* fortsätter att sätta försäljningsrekord. Under årets fem första månaderna sålde det nya bilmärket 10 300 bilar, vilket är 76,8% mer än samma period föregående år (*resultatet integrerat i SEATs totala försäljningssiffror). Wayne Griffiths, SEATs vice vid för försäljning och marknadsföring samt vd för CUPRA poängterar “vi är väldigt nöjda med vår tvåsiffriga försälj

SEAT lanserar Mii electric, märkets första helelektriska bil.5.6.2019 10:09:52 CESTPressmeddelande

Som första steg i sin eloffensiv lanserar SEAT Mii electric, märkets första helektriska bil Mii electric är en idealisk stadsbil som blandar dynamisk prestanda med flexibilitet och en räckvidd på 260 km* (WLTP) Med Mii electric gör SEAT tekniken mer tillgänglig med samma inköpskostnad som en bil med förbränningsmotor i kombination med låg ägandekostnad Förförsäljning börjar i september 2019 Martorell, 2019-06-05. Omställningen till eldrivna bilar har växlat upp. SEAT börjar sin elektriska offensiv med introduktionen av Mii electric. En helelektrisk bil som kombinerar prestanda, design och teknik. En bil som möter storstadens utmaningar och behoven från en ny generation kunder. Mii Electric är första modellen ut i SEATs elektrifieringsstrategi, som inom en snar framtid kommer att få sällskap av fler elbilar och plugin-hybrider, vilka inkluderar den helektriska SEAT el-Born, plugin-hybridversioner av Leon och Tarraco. Dessutom kommer plugin-versioner av högprestanda modellerna CUPRA Form