SEAT visar dubbelsiffrig tillväxt på svenska marknaden med 14,5% årets första 7 månader

Totalt ökar SEAT försäljningen med 7,8% årets första 7 månader.

• Nytt försäljningsrekord – t.o.m. juli månad har företaget i år levererat 369.500 bilar
  • Under juli sålde SEAT 55.200 fordon vilket är mer än den tidigare rekordvolymen från ifjol
  • Till de länder som visar en tvåsiffrig försäljningsökning hör Sverige med en tillväxt på 14,5% men även Danmark, Tyskland, Frankrike, Italien, Schweiz och Nederländerna
  • CUPRA ökar med 71% och har redan sålt mer än 15.000 bilar

Martorell, 12 augusti 2019. SEAT rivstartade det andra halvåret 2019 med ett nytt försäljningsrekord. Och efter att ha sålt fler bilar än någonsin under årets första sex månader, ångade SEAT vidare på den inslagna vägen och sålde totalt 52.000 fordon i juli, en ökning med 4,7% jämfört med samma månad i fjol. Ökningen innebär de bästa juli-siffrorna någonsin för SEAT. Det förra rekordet låg på 52.700 sålda bilar, satt i juli 2018 under en månad som karakteriserades av betydande prisökningar p.g.a. de nya europeiska utsläppsreglerna som trädde i kraft i september.

Till idag har SEAT i år sålt 369.500 bilar – nytt rekord – vilket är 7,8% mer än under perioden januari t.o.m. juli 2018 (342,700).

Dessutom har CUPRA ökat sin försäljning markant sedan årsskiftet. Till och med juli i år, sålde det nya bilmärket 15.100 bilar vilket är en ökning med hela 70,9% jämfört med samma period året innan.*

Wayne Griffiths, vice vd försäljning och marknad på SEAT tillika vd för CUPRA, underströk att ”försäljningsökningen gör att SEAT i år åter hör till de snabbast växande bilmärkena i Europa. Våra resultat går stick i stäv mot den allmänna trenden i sektorn. Vi ökar vår marknadsandel avsevärt, vilket gör oss till det största bilmärket på den spanska marknaden och till ett av de mest sålda märkena i Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Italien, Österrike, Schweiz, Portugal och Mexiko. Dessutom, tack vare den stora succén för CUPRA Ateca och de goda prestationerna från den nuvarande Leon CUPRA, lockar CUPRA nya kunder till SEAT-koncernen.”

Under perioden januari t.o.m. juli i år, har SEAT stadigt ökat sin försäljningtack vare stark efterfrågan på huvudmarknaderna, då speciellt Tyskland, Frankrike och Italien. I Tyskland har SEAT t.o.m. juli levererat 82.300 bilar i år, vilket är 15,2% fler än under samma period 2018. I Spanien sålde SEAT 74.600 bilar (+2,2%) och var det ledande märket på marknaden. Det återstående topp-3-landet var Storbritannien där den generellt nedåtgående trenden på marknaden inte hindrade SEAT från att öka försäljningen med 3,8% (till 43.200 sålda bilar). Frankrike och Italien rundar av listan över SEAT:s högvolymmarknader med 21.900 (+15,7%) resp. 17.200 (+21,5%) levererade fordon. I båda dessa länder var alltså försäljningsökningen tvåsiffrig.

De flesta marknaderna i Europa går starkt framåt, däribland Österrike (14.200; +4,2%), Schweiz (7.900; +12,9%), Portugal (7.400; +8,9%), Nederländerna (7.300; +28,2%), Sverige (5.000; +14,5%), Danmark (4.200; +35%) och Irland (3.700; +9,1%). Bilden är densamma i Mexiko, där försäljningen ökade med 6,7% till 14.400 försålda bilar.

Gällande tillväxten på den svenska marknaden uttrycker Per Brinkenberg, märkeschef SEAT och CUPRA Sverige: ”I juli satte vi ett nytt rekord för försäljning och registrering av SEAT och Cupra med +45% på försäljning och +167% på registreringar. Vi är nu på topp 10-listan i Sverige. Bakgrunden till detta är att vi nu har mycket starka produkter inom alla segment, kraftigt ökad företagsförsäljning, bra erbjudanden och mycket duktiga SEAT-återförsäljare.”

Även nytt finansiellt rekord

Med siffrorna för årets första sex månader, publicerade SEAT samtidigt det bästa finansiella resultatet i företagets historia. Enligt Volkswagen-koncernens rapport i slutet av juli, ökade rörelseresultatet med 1,9% till ett nytt rekord på 216 miljoner euro, motsvarande ca 2,3 miljarder i svenska kronor. Dessutom steg omsättningen med 8,3%, till 6,266 miljarder euro (ca 67,3 miljarder kr) (2018: 5,786 miljarder euro / ca 62,1 miljarder kr). Den ökade försäljningen och den positiva effekten på mixen tack vare SUV-försäljningen (43% för SEAT under första halvåret 2019) var det som lyfte resultaten.

Per Brinkenberg, Märkeschef SEAT & CUPRA Sverige

per.brinkenberg@seat.se

+46 (0)70 576 11 20

Helena Tufvesson, PR & Marknadschef SEAT & CUPRA Sverige

helena.tufvesson@seat.se

+46 (0)70 164 78 37

*Resultatet inkluderat SEATs totala försäljning

SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), exporterar 80% av sina bilar och är verksamt i 80 länder på alla fem kontinenter. 2018 sålde SEAT 517.600 bilar (den högsta siffran i företagets 68-åriga historia), visade en vinst efter skatt på 294 miljoner euro (ca 3,2 miljarder kr) och en omsättning på nästan 10 miljarder euro (ca 107 miljarder kr).

SEAT-koncernen har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell – där de mycket populära modellerna Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och inom kort elbilen Mii i Slovakien.

Det multinationella företaget har en teknikavdelning som fungerar som ett kunskapscenter där fler än 1.000 ingenjörer arbetar med att utveckla innovativa lösningar. SEAT är det spanska företag som satsar mest på forskning och utveckling. Den senaste uppkopplingstekniken finns redan integrerad i företagets modellutbud, och SEAT är för närvarande starkt engagerat i en global digitaliseringsprocess för framtidens mobilitet.

SEAT:s omfattande elbilsoffensiv presenteras på bilsalongen i Frankfurt10.9.2019 16:11:20 CESTPressmeddelande

CUPRA avtäcker konceptbilen Tavascan – märkets första helt eldrivna bil I slutet på nästa år lanseras laddhybriden SEAT Tarraco Mii electric möjliggör hållbar mobilitet för en bredare målgrupp Mattias Ekström ny e-ambassadör för CUPRA Frankfurt, 10 september 2019. När SEAT kommer till årets upplaga av den internationella bilsalongen i Frankfurt, har man lagt i högsta växeln för sin elbilsoffensiv. Efter tillkännagivandet av SEAT Mii electric och el-Born, företagets två första helt eldrivna modeller, kommer CUPRA nu att presentera den nya konceptbilen Tavascan på årets Frankfurt-salong. Där får den sällskap av nya SEAT Tarraco FR PHEV, den spanska biltillverkarens första SUV-laddhybrid, och den fjärde elbilsmodellen av de sex som företaget meddelat att man ska lansera till 2021. CUPRA Formentor är den första modell som utvecklats speciellt för CUPRA, en plugg-in-hybrid av CUV-modell och är planerad att lanseras under nästa år. Därefter blir konceptbilen Tavascan CUPRAs första helelektri

SEAT och CUPRA når nya rekord i Sverige8.9.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

I augusti levererade SEAT 1.277 bilar i Sverige, nytt rekord för en separat månad. Under augusti sålde den spanska biltillverkaren totalt 42.100 bilar och slog det tidigare rekordet från ifjol Hittills i år har SEAT levererat 411.600 bilar vilket också det är nytt rekord CUPRA-försäljningen ökade med 70% t.o.m. augusti CUPRA Tavascan och SEAT Tarraco PHEV stjärnorna på årets bilsalong i Frankfurt Martorell, 6 september 2019. SEAT visade ökad försäljning även i augusti. Effekten av nya WLTP, som ledde till en kraftig ökning av antalet registreringar i Europa under augusti månad förra året och en minskning av dem under samma månad i år, hindrade inte SEAT från att slå nytt månadsrekord. I augusti levererade företaget 42.100 bilar vilket är 2% fler än under samma månad förra året (41.200) och 41,6% mer än under augusti 2017 (29.700). Hittills i år har SEAT levererat 411.600 bilar – en ökning med 7,2% jämfört med i fjol (januari-augusti 2018: 384.000). Denna försäljningssiffra innebär att