SEAT Sverige

SEAT visar dubbelsiffrig tillväxt på svenska marknaden med 14,5% årets första 7 månader

Dela

Totalt ökar SEAT försäljningen med 7,8% årets första 7 månader.

  • Nytt försäljningsrekord – t.o.m. juli månad har företaget i år levererat 369.500 bilar
  • Under juli sålde SEAT 55.200 fordon vilket är mer än den tidigare rekordvolymen från ifjol
  • Till de länder som visar en tvåsiffrig försäljningsökning hör Sverige med en tillväxt på 14,5% men även Danmark, Tyskland, Frankrike, Italien, Schweiz och Nederländerna
  • CUPRA ökar med 71% och har redan sålt mer än 15.000 bilar

Martorell, 12 augusti 2019. SEAT rivstartade det andra halvåret 2019 med ett nytt försäljningsrekord. Och efter att ha sålt fler bilar än någonsin under årets första sex månader, ångade SEAT vidare på den inslagna vägen och sålde totalt 52.000 fordon i juli, en ökning med 4,7% jämfört med samma månad i fjol. Ökningen innebär de bästa juli-siffrorna någonsin för SEAT. Det förra rekordet låg på 52.700 sålda bilar, satt i juli 2018 under en månad som karakteriserades av betydande prisökningar p.g.a. de nya europeiska utsläppsreglerna som trädde i kraft i september.

Till idag har SEAT i år sålt 369.500 bilar – nytt rekord – vilket är 7,8% mer än under perioden januari t.o.m. juli 2018 (342,700).

Dessutom har CUPRA ökat sin försäljning markant sedan årsskiftet. Till och med juli i år, sålde det nya bilmärket 15.100 bilar vilket är en ökning med hela 70,9% jämfört med samma period året innan.*

Wayne Griffiths, vice vd försäljning och marknad på SEAT tillika vd för CUPRA, underströk att ”försäljningsökningen gör att SEAT i år åter hör till de snabbast växande bilmärkena i Europa. Våra resultat går stick i stäv mot den allmänna trenden i sektorn. Vi ökar vår marknadsandel avsevärt, vilket gör oss till det största bilmärket på den spanska marknaden och till ett av de mest sålda märkena i Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Italien, Österrike, Schweiz, Portugal och Mexiko. Dessutom, tack vare den stora succén för CUPRA Ateca och de goda prestationerna från den nuvarande Leon CUPRA, lockar CUPRA nya kunder till SEAT-koncernen.”

Under perioden januari t.o.m. juli i år, har SEAT stadigt ökat sin försäljningtack vare stark efterfrågan på huvudmarknaderna, då speciellt Tyskland, Frankrike och Italien. I Tyskland har SEAT t.o.m. juli levererat 82.300 bilar i år, vilket är 15,2% fler än under samma period 2018. I Spanien sålde SEAT 74.600 bilar (+2,2%) och var det ledande märket på marknaden. Det återstående topp-3-landet var Storbritannien där den generellt nedåtgående trenden på marknaden inte hindrade SEAT från att öka försäljningen med 3,8% (till 43.200 sålda bilar). Frankrike och Italien rundar av listan över SEAT:s högvolymmarknader med 21.900 (+15,7%) resp. 17.200 (+21,5%) levererade fordon. I båda dessa länder var alltså försäljningsökningen tvåsiffrig.

De flesta marknaderna i Europa går starkt framåt, däribland Österrike (14.200; +4,2%), Schweiz (7.900; +12,9%), Portugal (7.400; +8,9%), Nederländerna (7.300; +28,2%), Sverige (5.000; +14,5%), Danmark (4.200; +35%) och Irland (3.700; +9,1%). Bilden är densamma i Mexiko, där försäljningen ökade med 6,7% till 14.400 försålda bilar.

Gällande tillväxten på den svenska marknaden uttrycker Per Brinkenberg, märkeschef SEAT och CUPRA Sverige: ”I juli satte vi ett nytt rekord för försäljning och registrering av SEAT och Cupra med +45% på försäljning och +167% på registreringar. Vi är nu på topp 10-listan i Sverige. Bakgrunden till detta är att vi nu har mycket starka produkter inom alla segment, kraftigt ökad företagsförsäljning, bra erbjudanden och mycket duktiga SEAT-återförsäljare.”

Även nytt finansiellt rekord

Med siffrorna för årets första sex månader, publicerade SEAT samtidigt det bästa finansiella resultatet i företagets historia. Enligt Volkswagen-koncernens rapport i slutet av juli, ökade rörelseresultatet med 1,9% till ett nytt rekord på 216 miljoner euro, motsvarande ca 2,3 miljarder i svenska kronor. Dessutom steg omsättningen med 8,3%, till 6,266 miljarder euro (ca 67,3 miljarder kr) (2018: 5,786 miljarder euro / ca 62,1 miljarder kr). Den ökade försäljningen och den positiva effekten på mixen tack vare SUV-försäljningen (43% för SEAT under första halvåret 2019) var det som lyfte resultaten.

För ytterligare information kontakta 

Per Brinkenberg, Märkeschef SEAT & CUPRA Sverige

per.brinkenberg@seat.se                                                                                                                                                              

+46 (0)70 576 11 20

Helena Tufvesson, PR & Marknadschef SEAT & CUPRA Sverige

helena.tufvesson@seat.se

+46 (0)70 164 78 37                                                                 

*Resultatet inkluderat SEATs totala försäljning

SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), exporterar 80% av sina bilar och är verksamt i 80 länder på alla fem kontinenter. 2018 sålde SEAT 517.600 bilar (den högsta siffran i företagets 68-åriga historia), visade en vinst efter skatt på 294 miljoner euro (ca 3,2 miljarder kr) och en omsättning på nästan 10 miljarder euro (ca 107 miljarder kr).

SEAT-koncernen har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell – där de mycket populära modellerna Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och inom kort elbilen Mii i Slovakien.

Det multinationella företaget har en teknikavdelning som fungerar som ett kunskapscenter där fler än 1.000 ingenjörer arbetar med att utveckla innovativa lösningar. SEAT är det spanska företag som satsar mest på forskning och utveckling. Den senaste uppkopplingstekniken finns redan integrerad i företagets modellutbud, och SEAT är för närvarande starkt engagerat i en global digitaliseringsprocess för framtidens mobilitet.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

SEAT Sverige
SEAT Sverige



http://www.seat.se

SEAT är ett internationellt bilmärke som ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar modeller med högt teknikinnehåll som särskiljer sig genom sin uttrycksfulla design. 

Följ SEAT Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från SEAT Sverige

SEAT skapar speciell avdelning för urban mobilitet och presenterar nytt e-Scooterkoncept20.11.2019 08:29:23 CETPressmeddelande

SEAT Urban Mobility kommer att utveckla mobilitetslösningar för städer Premiärvisning av SEATs helelektriska koncept ”e-Scooter”och nya ”e-Kickscooter” Nyheterna presenteras under Smart City Expo World Congress i Barcelona Barcelona, 20 november 2019. På den 9:e upplagan av Smart City Expo World Congress, presenterade SEAT ett verkligt genombrott – eller snarare tre – i företagets Urban Mobility-strategi. För det första kommer företaget att inrätta en strategisk affärsenhet speciellt för urban mobilitet, vidare presenterar man sitt nya elsparkcykel-koncept ”e-Kickscooter”, och för det tredje även sin första eldrivna scooter ”e-Scooter” i SEATs snart 70-åriga historia. Den nya affärsenheten kommer att omfatta alla produkter, tjänster och plattformsbaserade mobilitetslösningar. Först i tidplanen ligger lanseringen av e-Scooter nästa år. Även ett nytt e-Kickscooter koncept, som kompletterar det produktutbud som inleddes med SEAT EXS i fjol, kommer att hamna under SEAT Urban Mobilitys ving

SEAT Mii electric – gör elmobiliteten överkomlig för fler13.11.2019 08:15:26 CETPressmeddelande

SEAT Mii electric gör det möjligt för fler att köpa elbil. Priset för SEAT:s första eldrivna modell ligger nämligen på samma nivå som för en bil med förbränningsmotor, och ägarkostnaderna är låga. Med en effekt på 83 hk och ett litiumjonbatteri på 32,3 kWh kombinerar Mii electric dynamisk prestanda med smarta funktioner som gör den till den idealiska bilen för stan. Mii electric gör 0 till 50 km/h på pigga 3,9 sekunder och har en räckvidd på upp till 260 km. Denna helelektriskt drivna stadsbil erbjuder flera olika laddningsmöjligheter, och batteriet kan snabbladdas på bara 1 timme (med 40 kW likström (DC)). Mii electric är först ut i SEAT:s elbilsfamilj, en familj som väntar tillökning flera gånger om de närmaste åren. Martorell, Spanien, 13 november 2019. Marknaden för eldrivna bilar växer i takt med att allt fler konsumenter inser fördelarna med att ställa om från traditionella bränslen till mer hållbara alternativ. SEAT möter dessa utmaningar genom att utveckla bilar som lever upp t

SEAT ökade försäljningen med 93% på den svenska marknaden i oktober12.11.2019 09:23:48 CETPressmeddelande

Bästa oktobermånaden för den spanska biltillverkaren någonsin: 43.900 sålda bilar globalt. En försäljningsökning med 30% i jämförelse med föregående år Sedan januari i år har SEAT ökat sin försäljning med 11,1% – nästan en halv miljon bilar har levererats totalt under perioden vilket är nytt rekord För CUPRA ökade leveranserna med 79% under perioden januari-oktober. Försäljningen i Sverige har ökat med 27,4% januari-oktober. Södertälje, 12 november 2019. SEAT passar på att sätta nytt försäljningsrekord två månader före årsskiftet. Från januari t.o.m. oktober i år har företaget levererat 498.700 bilar, vilket är 11,1% fler än under samma period förra året (449.000 bilar). Resultatet innebär att SEAT slagit det tidigare försäljningsrekordet (satt i fjol) med 50.000 bilar för samma period. Förra månaden fortsatte den starkt stigande trenden från i september, och försäljningen steg igen över 30%-strecket. Totalt sålde företaget 43.900 bilar globalt; 31,3% fler än under oktober förra året (

SEAT ger sig in på MC-marknaden med en helelektrisk ”eScooter”7.11.2019 07:17:10 CETPressmeddelande

SEAT eScooter concept premiärvisas på Barcelona Smart City Expo World Congress den 19 november 2020 börjar SEAT försäljningen av sin 100% elektriska motorcykel som motsvarande en 125-kubikare SEAT eScooter kommer finnas tillgänglig för både privatpersoner och fordonspooler Martorell, Spanien, 6 november 2019. Med SEAT eScooter concept ger sig nu den spanska biltillverkaren in på motorcykelmarknaden och breddar därigenom sitt engagemang för hållbar mobilitet i städerna ytterligare. 2020 börjar företaget sälja sin egen eldrivna motorcykel, motsvarande en 125 cc-modell. Premiärvisningen sker på Smart City Expo World Congress i Barcelona den 19 november. Nya SEAT eScooter concept ingår i företagets urbana mobilitetsstrategi vars fokus ligger på att tillhandahålla hållbara transportlösningar för städer. Redan vid förra Mobile World Congress lät SEAT meddela att man kommer gå i spetsen för Volkswagens-koncernens mikromobilitetsstrategi. I denna ingår också konceptbilen SEAT Minimó, liksom SE

Lucas Casasnovas ny chef för urban mobilitet på SEAT31.10.2019 08:40:31 CETPressmeddelande

Casasnovas kommer att leda företagets mobilitetsverksamhet och ansvara för strategin Casasnovas, som fram till nu varit Global Director of Product Marketing, har mer än 25 års branscherfarenhet SEAT presenterar flera mobilitetsnyheter på Barcelona Smart City Expo World Congress Martorell, Spanien, 31 oktober 2019. Lucas Casasnovas (född i Barcelona 1971) har utsetts till chef för urban mobilitet på SEAT, en avdelning som kommer att omfatta alla företagets projekt inom ny urban mobilitet, däribland XMOBA och Respiro. Fram till idag har Casasnovas varit Global Director of Product Marketing på SEAT. Han kommer framöver att rapportera till Wayne Griffiths, Vice-president for Sales and Marketing tillika CEO för CUPRA. Efter en anställning på Roland Berger Consulting, började Casasnovas att arbeta på Volkswagens Marketing and Operations-avdelning i Spanien. 2010 flyttade han till Tyskland i samband med att han utsetts till Global Launch Director på Volkswagen AG där han stannade till 2015 då

SEAT rekordökar försäljningen med 37% i september14.10.2019 11:09:49 CESTPressmeddelande

Under september sålde den spanska biltillverkaren 43.200 bilar och kunde därmed notera sitt bästa resultat för månaden hittills SEAT har redan levererat 454.800 bilar hittills i år, en ökning med till 9,4% – också det rekord Leveranserna av CUPRA steg med 75% från januari t.o.m. september SEAT satte nya försäljningsrekord även på svenska marknaden. Martorell, 14 oktober 2019. Ny milsten för SEATs försäljning globalt: Från januari t.o.m. september i år har företaget levererat 454.800 bilar, vilket är 9,4% fler än under samma period förra året (415.600 bilar). Resultatet är det högsta någonsin i företagets historia och överträffar med råge det tidigare rekordet från januari till september 2018. SEATs försäljning sköt i höjden med 36,7% förra månaden till totalt 43.200 fordon (2018: 31.600). Ökningen kan delvis tillskrivas effekterna av att WLTP-reglerna trädde i kraft i september 2018, vilket ledde till att försäljningskurvan böjde av starkt uppåt under juli och augusti 2018 för att seda

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum