SEAT visar tvåsiffrig försäljningstillväxt i maj

• Företaget levererade 54 400 bilar förra månaden, 10.5% mer än 2018
  • Perioden januari till maj visade SEAT rekordsiffror med en försäljning på 257.000 bilar (+7.7%)
  • Försäljningen av CUPRA ökade med nästan 80% årets fem första månader

Martorell, 10/06/2019. SEAT gör sin bästa maj någonsin. Företagets leveranser ökade med 10,5% förra månaden vilket innebar 54 400 bilar. För första gången sålde SEAT mer än 50 000 bilar under en majmånad, vilket överträffar förra majrekordet från 2018 (49 200).

SEAT ackumulerade siffror för året visar rekordvolymer med 257 000 sålda bilar, vilket är 7.7% mer än samma period förra året.

Även CUPRA* fortsätter att sätta försäljningsrekord. Under årets fem första månaderna sålde det nya bilmärket 10 300 bilar, vilket är 76,8% mer än samma period föregående år (*resultatet integrerat i SEATs totala försäljningssiffror).

Wayne Griffiths, SEATs vice vid för försäljning och marknadsföring samt vd för CUPRA poängterar “vi är väldigt nöjda med vår tvåsiffriga försäljningsökning i maj och har siktet inställt på att fortsätta denna tillväxttakt under de kommande månaderna. Vi tar mark på våra större marknader, speciellt i Tyskland, Frankrike och Italien, med ökningar på runt 15%. Vårt SUV-utbud fortsätter att göra bra resultat, medan CUPRA överträffar våra globala förväntningar och börjar bli alltmer framträdande i länder som Tyskland, England och Schweiz.”

Även på den svenska marknaden visar SEAT stora tillväxt. För de första fem månaderna var leveransökningen 9,3% (3 700 bilar).

”Vi är så klart väldigt nöjda med våra fina tillväxtsiffror på den svenska marknaden. Det är ett bevis på att vi är på rätt väg, att vi har rätt produkter och erbjudande på marknaden samt väldigt duktiga SEAT-Återförsäljare” säger Per Brinkenberg, märkeschef SEAT Sverige.

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 80% av sina fordon och i över 80 länder. 2018 sålde SEAT 517.600 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 7,488 bilar under 2018, en ökning med 16 procent och en marknadsandel på 2 procent. SEAT är ett av de snabbast växande bilmärkena på svensk och europeisk marknad.

SEAT-gruppen har mer än 15.000 anställda på sina tre produktionsenheter i Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell där de populära Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca och Toledo i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii i Slovakien.