SeaToTree är Göteborgs bästa UF-företag

”Renare stränder, grönare trädgårdar” står SeaToTree för. UF-företaget från Göteborgs Högre Samskola tar vara på den döda tången som ligger på stränderna längst västkusten och omvandlar den till gödsel till trädgården. Vinnarna i UF-företagande korades under prisutdelningsceremonin den 24 mars på Svenska Mässan, där över 400 UF-elever deltog. Näringslivsgruppen Göteborg & Co är tävlingsvärd för Årets UF-företag.
SeaToTree tog emot priset under en prisutdelningsceremonin på Svenska Mässan den 24 mars.

− En otroligt inspirerande dag med ungt entreprenörskap på hög nivå! Det var många väldigt bra tävlingsbidrag men när vi vägde samman alla kriterier så stod SeaToTree UF ut över de andra, säger Christian Westerberg, juryordförande för Årets UF-företag och projektledare på Näringslivsgruppen Göteborg & Co.

SeaToTree vann med följande jurymotivering: ”Årets UF företag har en smart cirkulär affärsidé som plockar upp en redan beprövad metod, förnyar den på ett innovativt sätt och erbjuder en lösning på ett globalt problem. Med stor kunskap om sin produkt, snygg rapport och en grym presentation har årets UF-förtag gjort en fantastisk insats och haft en tydlig grön tråd som vuxit genom hela tävlingen. En helt enig jury gödslar med beröm och är stolta över att ha utsett Årets UF-företag 2022, SeaToTree UF!”.

SeaToTree UF tog även hem första platsen i Hantverkare och kom tvåa i Årets Vara och Innovation.

− Vilken upplevelse det här har varit. Detta är det roligaste jag varit med om alltså! säger Axel Löfgren, säljare på SeaToTree.

På prispallen för Årets UF-företag utsågs även VEEC UF (Vitamine Electrolyte Energy Company) som erbjuder en sockerfri och funktionell dryck berikad med elektrolyter och vitaminer. Tredje platsen kammade Ekobollen UF som ger återvunna padelbollar ett nytt liv.

Nu väntar SM i Ung Företagsamhet 23–24 maj för SeaToTree och de andra vinnande UF-företagen. För första gången arrangeras Sverigefinalen i Göteborg, på Svenska Mässan. Dessutom finns det möjlighet att träffa årets UF-företagare under vecka 14 då över 200 UF-företag ställer ut i Nordstan samt i en Pop-up butik på Kungsgatan 20.

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation som ger möjlighet till gymnasieelever att starta och driva företag under ett läsår. Näringslivsgruppen Göteborg & Co har varit partner till Ung Företagsamhet Göteborg i 30 år.

Näringslivsgruppen på Göteborg & Co är en plattform för samverkan mellan näringsliv, organisationer, kommuner och akademi som verkar för att stärka och utveckla Göteborgs konkurrens- och attraktionskraft. Genom initiativ och projekt stimulerar Näringslivsgruppen till långsiktig kompetensförsörjning och inkludering för att bidra till en attraktiv, levande och hållbar storstadsregion.

Nobelpristagaren i fysik 2023, Anne L’Huillier, inviger Vetenskapsfestivalen i Göteborg21.2.2024 08:17:15 CET | Pressmeddelande

Den 16 april inviger fransk-svenska nobelpristagaren Anne L’Huillier Vetenskapsfestivalen i Göteborg. Hon kommer att presentera sin forskning inom attosekundfysik och vad den kan användas till. Med på scen är Stefan Helmreich, professor i antropologi vid MIT, och tillsammans ska de samtala om årets tema: vågor. Invigningen sker på Auktionsverket Kulturarena tisdagen den 16 april kl. 17.