SEAT:s globla försäljning ökar med 25 procent på 3 år

Södertälje, 2015-01-20 – För tredje året i rad ökar SEAT sin globala försäljning och för första gången sedan 2007 sålde bilmärket fler än 400 000 bilar på ett år (400 037, +2,4 procent). Ökningen motsvarar 25 procent sedan 2012 (321 000 bilar) vilket är den högsta volymen under de senaste åtta åren.

SEAT globala VD Luca de Meo presenterade igår årssiffrorna under rubriken "Kvalitet: en framgångsfaktor för spansk industri". Den totala försäljningsökningen är i mångt och mycket ett resultat av återhämtning i Spanien (77 200 bilar, +14,3 procent) och Italien (15 900, +22,1 procent), det femte tillbäxtåret i rad i Tyskland (87 800, +3,8 procent) och den framgångsrika Mexikanska marknaden (24 100; +13,2 procent), vilken är den fjärde största för SEAT. I Sverige ökade försäljningen med hela 27 procent då man nådde totalt 4 257 sålda bilar vilket gav en marknadsandel på 1,23 procent.

När försäljningssiffrorna bryts ner på modeller kan vi se ökad försäljning av Leon med 4,4 procent (totalt 160 900 bilar) vilket ledde till att modellen återigen blev märkets mest sålda bil. Samtidigt stod Alhambra för den största försäljningsökningen med sina 17,2 procent (totalt 27 000 bilar) och nådde därmed det näst bästa försäljningsresultatet i modellens historia. Ibiza har också gjort fina framsteg, med en ökning på 2,4 procent och totalt 153 600 bilar.

Tillsammans med den ökade SEAT-försäljningen och framgångarna med produktionen av Audi Q3 i Martorell har den totala produktionen i fabriken ökat med 7,8% (totalt 477 077 bilar) vilket är den högsta siffran sedan 2001. Martorell-fabriken tillverkar flest bilar i Spanien i år och det är dessutom det sjätte raka året av produktionstillväxt. Mellan 2009 och 2015 ökade produktionsvolym med 60%.

När vi nu blickar framåt mot 2016 förklarade Luca de Meo att "höjdpunkten i år kommer att vara lanseringen av den första kompakta SUV:en i företagets historia" vilken kommer att nå återförsäljarna i mitten av året. SUV:en kommer att få sällskap av ytterligare tre nya modeller under 2016 och 2017. "SUV:en kommer att bli märkets tredje viktiga pelare, tillsammans med Leon och Ibiza, och gör det även möjligt för oss att täcka det snabbast växande segmentet under de senaste åren", sade SEAT globala VD.

Kvalitet - en framgångsfaktor
SEAT kvalitetschef Joaquín Serra betonade under presentationen möjligheterna att bli ett ännu mer konkurrenskraftigt varumärke genom kvalitet. "Design, kvalitet och kostnadseffektivitet är nyckelelement. Kvalitetsavdelningen är involverad i hela bilens cykel från dess design och utveckling till underleverantörernas komponenter och den egna produktionen, hela vägen till det sista steget på eftermarknadsservice. Utmaningen för hela kvalitetsteamet är att göra SEAT till ett distinkt varumärke med högsta industriella kompetens ".

För ytterligare information, kontakta Sanna Strömbäck, SEAT Sverige, 070-165 18 46 eller sanna.stromback@seat.se

SEAT är den enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sean 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i  Tjeckien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna  ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I år firar SEAT Technical Centre sitt 40-års jubileum. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

SEAT Dealer Team siktar på nya pallplatser på Rudskogen6.9.2018 11:37Pressmeddelande

Södertälje, 06/09/2018. – SEAT Dealer Team - PWR Racing är laddade till max inför säsongens två avslutande STCC-deltävlingar. Redan till helgen går årets näst sista deltävling av stapeln på norska Rudskogen Motorsenter, ett nytillskott i årets tävlingskalender. Och teamet kommer väl förberedda till vad som blir en avgörande faktor i kampen om årets mästerskapstitlar. Redan för några veckor sedan genomförde teamet ett test med tre CUPRA TCR på den norska banan. - Jag har förmodligen mest erfarenhet av teamets förare vad gäller Rudskogen, då jag tävlat här i Porsche Carrera Cup. Teamet genomförde utöver det ett bra test på Rudskogen innan deltävlingen på Karlskoga och känslan inför helgen är positiv,säger Philip Morin. Mästerskapsfighten är vidöppen och fjolårsmästaren Robert Dahlgren jagar förstaplatsen i mästerskapet endast en poäng bakom ledaren. Det prestigefyllda teammästerskapet leder SEAT Dealer Team med god marginal till jagande VW-team, med utökad ledning som självklart mål för

SEAT Dealer team siktar på nya segrar i Falkenberg6.7.2018 09:04Pressmeddelande

Södertälje 06/07/2018 -SEAT Dealer Team - PWR Racing har vind i ryggen efter att två gånger under säsongsinledningen lagt beslag på alla 3 podiumplatserna. Med ledning i såväl team- och förarmästerskapet är målet inför helgens race att dryga ut ledningen. - Vi har haft en stark start på säsongen. Att ta två stycken trippelpodium är en stor bedrift och ett bevis på att teamets hårda arbete ger resultat. Vi har seriens bästa bilar men vi måste fortsätta att utvecklas hela tiden om vi ska hålla oss kvar i toppen, det finns inget utrymme att slappna av i det här mästerskapet, säger Daniel Haglöf, VD och förare på PWR Racing. Regerande STCC-mästaren, Robert Dahlgren, leder mästerskapet före kollegan och VD:n Daniel Haglöf. Mikaela Åhlin-Kottulinsky gjorde två starka uppkörningar i Anderstorp och klättrade till tionde plats i mästerskapstabellen och har nu siktet inställt på pallplats. - Båda racen i Anderstorp kändes riktigt bra, vi bygger vidare på det under kommande tävlingshelg. Målet är