SEAT:s globla försäljning ökar med 25 procent på 3 år

Södertälje, 2015-01-20 – För tredje året i rad ökar SEAT sin globala försäljning och för första gången sedan 2007 sålde bilmärket fler än 400 000 bilar på ett år (400 037, +2,4 procent). Ökningen motsvarar 25 procent sedan 2012 (321 000 bilar) vilket är den högsta volymen under de senaste åtta åren.

SEAT globala VD Luca de Meo presenterade igår årssiffrorna under rubriken "Kvalitet: en framgångsfaktor för spansk industri". Den totala försäljningsökningen är i mångt och mycket ett resultat av återhämtning i Spanien (77 200 bilar, +14,3 procent) och Italien (15 900, +22,1 procent), det femte tillbäxtåret i rad i Tyskland (87 800, +3,8 procent) och den framgångsrika Mexikanska marknaden (24 100; +13,2 procent), vilken är den fjärde största för SEAT. I Sverige ökade försäljningen med hela 27 procent då man nådde totalt 4 257 sålda bilar vilket gav en marknadsandel på 1,23 procent.

När försäljningssiffrorna bryts ner på modeller kan vi se ökad försäljning av Leon med 4,4 procent (totalt 160 900 bilar) vilket ledde till att modellen återigen blev märkets mest sålda bil. Samtidigt stod Alhambra för den största försäljningsökningen med sina 17,2 procent (totalt 27 000 bilar) och nådde därmed det näst bästa försäljningsresultatet i modellens historia. Ibiza har också gjort fina framsteg, med en ökning på 2,4 procent och totalt 153 600 bilar.

Tillsammans med den ökade SEAT-försäljningen och framgångarna med produktionen av Audi Q3 i Martorell har den totala produktionen i fabriken ökat med 7,8% (totalt 477 077 bilar) vilket är den högsta siffran sedan 2001. Martorell-fabriken tillverkar flest bilar i Spanien i år och det är dessutom det sjätte raka året av produktionstillväxt. Mellan 2009 och 2015 ökade produktionsvolym med 60%.

När vi nu blickar framåt mot 2016 förklarade Luca de Meo att "höjdpunkten i år kommer att vara lanseringen av den första kompakta SUV:en i företagets historia" vilken kommer att nå återförsäljarna i mitten av året. SUV:en kommer att få sällskap av ytterligare tre nya modeller under 2016 och 2017. "SUV:en kommer att bli märkets tredje viktiga pelare, tillsammans med Leon och Ibiza, och gör det även möjligt för oss att täcka det snabbast växande segmentet under de senaste åren", sade SEAT globala VD.

Kvalitet - en framgångsfaktor
SEAT kvalitetschef Joaquín Serra betonade under presentationen möjligheterna att bli ett ännu mer konkurrenskraftigt varumärke genom kvalitet. "Design, kvalitet och kostnadseffektivitet är nyckelelement. Kvalitetsavdelningen är involverad i hela bilens cykel från dess design och utveckling till underleverantörernas komponenter och den egna produktionen, hela vägen till det sista steget på eftermarknadsservice. Utmaningen för hela kvalitetsteamet är att göra SEAT till ett distinkt varumärke med högsta industriella kompetens ".

För ytterligare information, kontakta Sanna Strömbäck, SEAT Sverige, 070-165 18 46 eller sanna.stromback@seat.se

SEAT är den enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sean 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i  Tjeckien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna  ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I år firar SEAT Technical Centre sitt 40-års jubileum. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

SEAT Dealer Team - PWR Racing inför racehelg på Anderstorp Raceway15.6.2018 19:07Pressmeddelande

Årets andra deltävlning i STCC går av stapeln i helgen på Anderstorp Raceway, 40 år efter att Formel 1 senast tävlade på den klassiska banan. SEAT Dealer Team - PWR Racing äntrar helgen med ledning i både team- och förarmästerskapet. Som grädde på moset är teamets junior Philip Morin poängbäst bland startfältets juniorförare. Vi visade prov både på hur snabb nya CUPRA TCR är och hur starka vi är som ett team under premiären på Ring Knutstorp. Men motståndet är extremt tufft och vi måste anstränga oss hela tiden för att behålla försprånget. Vi har en positiv känsla i hela teamet och alla är beredda att jobba hårt för att nå lika bra resultat även denna deltävling. Målet är givetvis att försöka upprepa teamets 1-2-3 från Knutstorp, säger Daniel Haglöf, förare & VD på PWR Racing. Fjolårets svenska mästare, SEAT Dealer Team-föraren Robert Dahlgren, ligger tvåa i mästerskapet efter teamkamraten Daniel Haglöf. Endast en poäng skiljer dem åt. Förra helgen var en fantastisk start på säsongen f

SEATs nya 7-sitsiga SUV kommer heta SEAT Tarraco20.2.2018 11:16Pressmeddelande

/ För första gången har SEAT låtit sina fans bestämma namnet på en av sina modeller genom en omröstning. Mer än 146.000 personer från 134 länder deltog i omröstningen. / Det vinnande alternativet Tarraco fick mer än 35% av rösterna och kommer därmed namnge SEATs nya 7-sitsiga SUV / Den 7-sitsiga SUVen lanseras i slutet av 2018 Södertälje, 20/02/2018. – SEAT Tarraco. Det är namnet på SEATs tredje SUV. Namnet bestämdes genom en omröstning bland SEAT fans. Omröstningen startade under sommaren 2017 och totalt deltog 146 124 personer från 134 länder i tävlingen #SEATseekingName. Det vinnande alternativet blev Tarraco som fick 35% av rösterna. Tarraco är det historiska namnet på Tarragona som ligger strax söder om SEATs hemstad Barcelona och är en av de äldsta romerska bosättningarna på den Iberiska halvön. Staden har ett rikt arv av kultur, historia och arkitektur och en ungdomlig känsla vilket är värden som är i linje med SEATs kärnvärden och vad SEAT vill förmedla med sina bilar. Tarraco