SEAT:s globla försäljning ökar med 25 procent på 3 år

Södertälje, 2015-01-20 – För tredje året i rad ökar SEAT sin globala försäljning och för första gången sedan 2007 sålde bilmärket fler än 400 000 bilar på ett år (400 037, +2,4 procent). Ökningen motsvarar 25 procent sedan 2012 (321 000 bilar) vilket är den högsta volymen under de senaste åtta åren.

SEAT globala VD Luca de Meo presenterade igår årssiffrorna under rubriken "Kvalitet: en framgångsfaktor för spansk industri". Den totala försäljningsökningen är i mångt och mycket ett resultat av återhämtning i Spanien (77 200 bilar, +14,3 procent) och Italien (15 900, +22,1 procent), det femte tillbäxtåret i rad i Tyskland (87 800, +3,8 procent) och den framgångsrika Mexikanska marknaden (24 100; +13,2 procent), vilken är den fjärde största för SEAT. I Sverige ökade försäljningen med hela 27 procent då man nådde totalt 4 257 sålda bilar vilket gav en marknadsandel på 1,23 procent.

När försäljningssiffrorna bryts ner på modeller kan vi se ökad försäljning av Leon med 4,4 procent (totalt 160 900 bilar) vilket ledde till att modellen återigen blev märkets mest sålda bil. Samtidigt stod Alhambra för den största försäljningsökningen med sina 17,2 procent (totalt 27 000 bilar) och nådde därmed det näst bästa försäljningsresultatet i modellens historia. Ibiza har också gjort fina framsteg, med en ökning på 2,4 procent och totalt 153 600 bilar.

Tillsammans med den ökade SEAT-försäljningen och framgångarna med produktionen av Audi Q3 i Martorell har den totala produktionen i fabriken ökat med 7,8% (totalt 477 077 bilar) vilket är den högsta siffran sedan 2001. Martorell-fabriken tillverkar flest bilar i Spanien i år och det är dessutom det sjätte raka året av produktionstillväxt. Mellan 2009 och 2015 ökade produktionsvolym med 60%.

När vi nu blickar framåt mot 2016 förklarade Luca de Meo att "höjdpunkten i år kommer att vara lanseringen av den första kompakta SUV:en i företagets historia" vilken kommer att nå återförsäljarna i mitten av året. SUV:en kommer att få sällskap av ytterligare tre nya modeller under 2016 och 2017. "SUV:en kommer att bli märkets tredje viktiga pelare, tillsammans med Leon och Ibiza, och gör det även möjligt för oss att täcka det snabbast växande segmentet under de senaste åren", sade SEAT globala VD.

Kvalitet - en framgångsfaktor
SEAT kvalitetschef Joaquín Serra betonade under presentationen möjligheterna att bli ett ännu mer konkurrenskraftigt varumärke genom kvalitet. "Design, kvalitet och kostnadseffektivitet är nyckelelement. Kvalitetsavdelningen är involverad i hela bilens cykel från dess design och utveckling till underleverantörernas komponenter och den egna produktionen, hela vägen till det sista steget på eftermarknadsservice. Utmaningen för hela kvalitetsteamet är att göra SEAT till ett distinkt varumärke med högsta industriella kompetens ".

För ytterligare information, kontakta Sanna Strömbäck, SEAT Sverige, 070-165 18 46 eller sanna.stromback@seat.se

SEAT är den enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sean 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i  Tjeckien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna  ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I år firar SEAT Technical Centre sitt 40-års jubileum. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

Robert Dahlgren STCC-mästare redan första året med SEAT16.9.2017 12:57Pressmeddelande

/ Första STCC-titeln för Robert Dahlgren redan första året med SEAT Södertälje 16/09/17 – Robert Dahlgren gjorde processen kort i STCC-finalen på Mantorp och säkrade SM-titeln redan i första heatet. Efter att ha undvikit en krasch på första varvet körde Dahlgren säkert in som 6:a och säkrade därmed titeln redan första året med SEAT. - Jag är så jävla glad och stolt! Stolt över teamet, stolt över mig själv och stolt över den insats vi alla gjort tillsammans denna säsong. Jag hade inte kunnat ta min första STCC-titel på ett bättre sätt. Bilen har fungerat fantastiskt bra hela säsongen och jag är oerhört nöjd över att vara en del av SEAT Dealer Team – PWR Racing, säger Dahlgren efter första titeln. .- Vi är otroligt glada för Robert och teamets skull! Robert är en fantastisk förare och vi är stolta över att vi på SEAT har kunnat ge honom rätt förutsättningar för att bli bäst i Sverige. SEAT Dealer Team – PWR Racing har jobbat otroligt hårt hela säsongen och vi är superglada över att ha ta

Första SM-titeln nära för Dahlgren & SEAT13.9.2017 11:08Pressmeddelande

Södertälje 13/07/17 - Efter tretton år hos Volvo och nästan lika många försök att bärga STCC-titeln ser Robert Dahlgren efter bytet till SEAT ut att gå mot sin första seger i det prestigefyllda mästerskapet. En vinst blir inte bara Dahlgrens första i STCC utan också det första SM-tecknet för SEAT. - Jag trivs oerhört bra i SEAT Dealer Team - PWR Racing. Hela teamet jobbar effektivt ihop, allt från mekaniker och däcktekniker till data- & raceingenjörer. Det gäller att utvecklas kontinuerligt under hela säsongen och det har vi gjort, därför har vi riktigt bra slagläge på mästartiteln nu. Jag känner mig både trygg och stark inför finalen. SM-guldet ska bärgas, det finns inget annat, säger Robert Dahlgren. STCC-finalen går av stapeln lördag den 16 september på Mantorp Park. En klassisk final som många gånger varit spännande ända in i det sista. Inför årets batalj har Dahlgren dock så pass stort försprång att mästerskapet kan avgöras redan under fredagens kval. Totalt tre poäng delas ut til