SEAT:s omfattande elbilsoffensiv presenteras på bilsalongen i Frankfurt

• CUPRA avtäcker konceptbilen Tavascan – märkets första helt eldrivna bil
  • I slutet på nästa år lanseras laddhybriden SEAT Tarraco
  • Mii electric möjliggör hållbar mobilitet för en bredare målgrupp
  • Mattias Ekström ny e-ambassadör för CUPRA

Frankfurt, 10 september 2019. När SEAT kommer till årets upplaga av den internationella bilsalongen i Frankfurt, har man lagt i högsta växeln för sin elbilsoffensiv. Efter tillkännagivandet av SEAT Mii electric och el-Born, företagets två första helt eldrivna modeller, kommer CUPRA nu att presentera den nya konceptbilen Tavascan på årets Frankfurt-salong. Där får den sällskap av nya SEAT Tarraco FR PHEV, den spanska biltillverkarens första SUV-laddhybrid, och den fjärde elbilsmodellen av de sex som företaget meddelat att man ska lansera till 2021.

CUPRA Formentor är den första modell som utvecklats speciellt för CUPRA, en plugg-in-hybrid av CUV-modell och är planerad att lanseras under nästa år. Därefter blir konceptbilen Tavascan CUPRAs första helelektriska bil. Den är byggd med MEB-arkitekturen, som är speciellt avsedd för elbilar.

Med sig i bagaget till Frankfurt har SEAT de högsta försäljningssiffrorna för januari-augusti någonsin i företagets historia. Under perioden levererade man 411.600 bilar vilket var 7,2% fler än under samma period föregående år.

Luca de Meo, styrelseordförande för SEAT, sa vid en presskonferens: ”Bilsalongen i Frankfurt kommer vid en tidpunkt då det går mycket bra för oss, aldrig förr har försäljningen eller de ekonomiska resultaten för SEAT legat på så hög nivå. Vår ställning gör det möjligt att behålla fokus och att fortsätta våra investeringar i mobilitet för de kommande generationerna, med lösningar som är anpassade för framtiden. Elbilar är en viktig beståndsdel i denna mobilitet, precis som mikromobilitet och utvecklingen av de kringtjänster som krävs.”

Två imponerande modeller intar scenen Med nya CUPRA Tavascan och SEAT Tarraco FR PHEV tar man ett stort kliv framåt i sin elbilsoffensiv. CUPRA Tavascan mixar en SUV:s kraftfulla karaktär med sportigheten hos en coupé och kombinerar det med den höga nivå av elegans, design och förfining som kännetecknar märket. I montern är konceptbilen utrustad med CUPRA eXS kickScooter, en elsparkcykel som tagits fram speciellt för detta tillfälle.

Dessutom finns SEAT Tarraco nu som laddhybrid och med FR-klädsel. Utsläppen ligger på under 50 g/km och räckvidden på el är över 50 km. Med sin 150 hk starka bensinmotor och en elmotor på 85 kW (116 hk) har Tarraco PHEV en totaleffekt på 245 hk vilket gör den till den mest kraftfulla i modellutbudet.

Vid en presskonferens underströk Axel Andorff, Vice-president for R&D på SEAT, att ”laddhybriden Tarraco illustrerar på ett perfekt sätt vår strategi för en mer hållbar mobilitet samtidigt som bilen bjuder på samma fantastiska prestanda och körglädje som är utmärkande för alla SEAT-modeller, speciellt våra FR-versioner.”

Målsättning: att demokratisera eldriften På bilsalongen i Frankfurt kommer SEAT också att tillkännage att det från mitten av september går att förboka nya Mii electric. Med denna pigga stadsbil bidrar företaget till ett mer överkomligt insteg in i elbilsvärlden. Priset på svenska marknaden kommer att presenteras i mitten av september.

Mii electric finns att beställa i 14 länder från mitten av september (Sverige, Danmark, Norge, Finland, Spanien, Tyskland, Italien, Frankrike, Storbritannien, Österrike, Belgien, Nederländerna, Schweiz och Polen) och börjar levereras i början av nästa år.

Vid marknadslanseringen av nya Mii electric, kommer SEAT att introducera en smart laddbox för laddning hemma. Kunderna har möjlighet att köpa laddboxen komplett med installation och kan på så sätt minimera laddningstiden hemma. Man kan då också hantera all laddningsinfo via sin smartphone eller en speciell plattform på nätet.

CUPRA-familjen växer För sin fortsatta satsning på racing, har CUPRA utsett Mattias Ekström till ny märkesambassadör. Den framgångsrike tävlingsföraren från Dalarna får i uppdrag att leda CUPRAs strategi för eldriven racing. Ekström blir dessutom officiell förare för CUPRA e-Racer och kommer att vara med att utveckla bilmärkets framtida eldrivna tävlingsbilar.

Wayne Griffiths, vice-president for Sales and Marketing på SEAT tillika VD för CUPRA: ”CUPRA Tavascan är en imponerande konceptbil som visar på märkets enorma potential. Storleken, den sportiga designen, den eleganta interiören och den tekniskt avancerade motorn – tillsammans bildar de en betydelsefull milstolpe för CUPRA.” På temat Ekström sa han vidare att ”motorsport ligger djupt inrotad i CUPRAs själ. Vi var de som tog fram den första helt eldrivna standardvagnsracern: CUPRA e-Racer. Mattias Ekströms kunnande och tävlingserfarenhet kommer nu hjälpa oss att utveckla både den här modellen och vår strategi för e-racing så att vi även i fortsättningen ska kunna säkra tätpositionen inom detta område.”

Det nya bilmärket CUPRA växer i högt tempo. Den högsta ledningen är utsedd och arbetsstyrkan ska öka med 50%. Under perioden januari-augusti i år, sålde bilmärket 17.100 bilar vilket är nytt rekord och innebär en ökning med hela 71% jämfört med samma period året innan. I år har även bygget av märkets nya huvudkontor påbörjats. Det är placerat intill SEATs huvudkontor i Martorell. I augusti tillkännagav CUPRA att man blir FC Barcelonas globala bil- och mobilitetspartner de kommande säsongerna.

SEAT IAA 2019

SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), exporterar 80% av sina bilar och är verksamt i 80 länder på alla fem kontinenter. 2018 sålde SEAT 517.600 bilar (den högsta siffran i företagets 68-åriga historia), visade en vinst efter skatt på 294 miljoner euro (ca 3,2 miljarder kr) och en omsättning på nästan 10 miljarder euro (ca 107 miljarder kr).

SEAT-koncernen har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell – där de mycket populära modellerna Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och inom kort elbilen Mii i Slovakien.

Det multinationella företaget har en teknikavdelning som fungerar som ett kunskapscenter där fler än 1.000 ingenjörer arbetar med att utveckla innovativa lösningar. SEAT är det spanska företag som satsar mest på forskning och utveckling. Den senaste uppkopplingstekniken finns redan integrerad i företagets modellutbud, och SEAT är för närvarande starkt engagerat i en global digitaliseringsprocess för framtidens mobilitet.

SEAT och CUPRA når nya rekord i Sverige8.9.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

I augusti levererade SEAT 1.277 bilar i Sverige, nytt rekord för en separat månad. Under augusti sålde den spanska biltillverkaren totalt 42.100 bilar och slog det tidigare rekordet från ifjol Hittills i år har SEAT levererat 411.600 bilar vilket också det är nytt rekord CUPRA-försäljningen ökade med 70% t.o.m. augusti CUPRA Tavascan och SEAT Tarraco PHEV stjärnorna på årets bilsalong i Frankfurt Martorell, 6 september 2019. SEAT visade ökad försäljning även i augusti. Effekten av nya WLTP, som ledde till en kraftig ökning av antalet registreringar i Europa under augusti månad förra året och en minskning av dem under samma månad i år, hindrade inte SEAT från att slå nytt månadsrekord. I augusti levererade företaget 42.100 bilar vilket är 2% fler än under samma månad förra året (41.200) och 41,6% mer än under augusti 2017 (29.700). Hittills i år har SEAT levererat 411.600 bilar – en ökning med 7,2% jämfört med i fjol (januari-augusti 2018: 384.000). Denna försäljningssiffra innebär att

SEAT Sverige når nya försäljningsrekord med en tillväxt på 9,2% i juni9.7.2019 14:46:03 CESTPressmeddelande

SEATs globala försäljning når rekordsiffror under första halvåret med 314.300 levererade bilar: 8,4% fler än under samma period förra året och den högsta volymen någonsin i företagets historia Juni bästa månaden för SEAT någonsin: 57.300 fordon sålda och en tillväxt på över 10% (11,5%) Nytt rekord också för CUPRA – försäljningen ökade med 73,1% fram till juni Rekordförsäljning i Sverige under första halvåret 2019 med en tillväxt på 9,2% i juni Martorell, Spanien 9 juli 2019 - Första halvåret 2019 blev det bästa hittills i SEAT:s historia: under perioden levererade den spanska biltillverkaren 314.300 bilar, 8,4% fler än under samma period ifjol. Det gamla rekordet låg på 289.900 sålda fordon (första halvåret 2018). I år passerade SEAT för första gången 300.000 sålda bilar under årets första sex månader. I juni ökade SEAT sin försäljning med över 10% för andra månaden i rad: totalt såldes 57.300 bilar globalt; 11.5% fler än under juni förra året. Dessa junisiffror slår inte bara fjolåret