SEAT:s omfattande elbilsoffensiv presenteras på bilsalongen i Frankfurt

• CUPRA avtäcker konceptbilen Tavascan – märkets första helt eldrivna bil
  • I slutet på nästa år lanseras laddhybriden SEAT Tarraco
  • Mii electric möjliggör hållbar mobilitet för en bredare målgrupp
  • Mattias Ekström ny e-ambassadör för CUPRA

Frankfurt, 10 september 2019. När SEAT kommer till årets upplaga av den internationella bilsalongen i Frankfurt, har man lagt i högsta växeln för sin elbilsoffensiv. Efter tillkännagivandet av SEAT Mii electric och el-Born, företagets två första helt eldrivna modeller, kommer CUPRA nu att presentera den nya konceptbilen Tavascan på årets Frankfurt-salong. Där får den sällskap av nya SEAT Tarraco FR PHEV, den spanska biltillverkarens första SUV-laddhybrid, och den fjärde elbilsmodellen av de sex som företaget meddelat att man ska lansera till 2021.

CUPRA Formentor är den första modell som utvecklats speciellt för CUPRA, en plugg-in-hybrid av CUV-modell och är planerad att lanseras under nästa år. Därefter blir konceptbilen Tavascan CUPRAs första helelektriska bil. Den är byggd med MEB-arkitekturen, som är speciellt avsedd för elbilar.

Med sig i bagaget till Frankfurt har SEAT de högsta försäljningssiffrorna för januari-augusti någonsin i företagets historia. Under perioden levererade man 411.600 bilar vilket var 7,2% fler än under samma period föregående år.

Luca de Meo, styrelseordförande för SEAT, sa vid en presskonferens: ”Bilsalongen i Frankfurt kommer vid en tidpunkt då det går mycket bra för oss, aldrig förr har försäljningen eller de ekonomiska resultaten för SEAT legat på så hög nivå. Vår ställning gör det möjligt att behålla fokus och att fortsätta våra investeringar i mobilitet för de kommande generationerna, med lösningar som är anpassade för framtiden. Elbilar är en viktig beståndsdel i denna mobilitet, precis som mikromobilitet och utvecklingen av de kringtjänster som krävs.”

Två imponerande modeller intar scenen Med nya CUPRA Tavascan och SEAT Tarraco FR PHEV tar man ett stort kliv framåt i sin elbilsoffensiv. CUPRA Tavascan mixar en SUV:s kraftfulla karaktär med sportigheten hos en coupé och kombinerar det med den höga nivå av elegans, design och förfining som kännetecknar märket. I montern är konceptbilen utrustad med CUPRA eXS kickScooter, en elsparkcykel som tagits fram speciellt för detta tillfälle.

Dessutom finns SEAT Tarraco nu som laddhybrid och med FR-klädsel. Utsläppen ligger på under 50 g/km och räckvidden på el är över 50 km. Med sin 150 hk starka bensinmotor och en elmotor på 85 kW (116 hk) har Tarraco PHEV en totaleffekt på 245 hk vilket gör den till den mest kraftfulla i modellutbudet.

Vid en presskonferens underströk Axel Andorff, Vice-president for R&D på SEAT, att ”laddhybriden Tarraco illustrerar på ett perfekt sätt vår strategi för en mer hållbar mobilitet samtidigt som bilen bjuder på samma fantastiska prestanda och körglädje som är utmärkande för alla SEAT-modeller, speciellt våra FR-versioner.”

Målsättning: att demokratisera eldriften På bilsalongen i Frankfurt kommer SEAT också att tillkännage att det från mitten av september går att förboka nya Mii electric. Med denna pigga stadsbil bidrar företaget till ett mer överkomligt insteg in i elbilsvärlden. Priset på svenska marknaden kommer att presenteras i mitten av september.

Mii electric finns att beställa i 14 länder från mitten av september (Sverige, Danmark, Norge, Finland, Spanien, Tyskland, Italien, Frankrike, Storbritannien, Österrike, Belgien, Nederländerna, Schweiz och Polen) och börjar levereras i början av nästa år.

Vid marknadslanseringen av nya Mii electric, kommer SEAT att introducera en smart laddbox för laddning hemma. Kunderna har möjlighet att köpa laddboxen komplett med installation och kan på så sätt minimera laddningstiden hemma. Man kan då också hantera all laddningsinfo via sin smartphone eller en speciell plattform på nätet.

CUPRA-familjen växer För sin fortsatta satsning på racing, har CUPRA utsett Mattias Ekström till ny märkesambassadör. Den framgångsrike tävlingsföraren från Dalarna får i uppdrag att leda CUPRAs strategi för eldriven racing. Ekström blir dessutom officiell förare för CUPRA e-Racer och kommer att vara med att utveckla bilmärkets framtida eldrivna tävlingsbilar.

Wayne Griffiths, vice-president for Sales and Marketing på SEAT tillika VD för CUPRA: ”CUPRA Tavascan är en imponerande konceptbil som visar på märkets enorma potential. Storleken, den sportiga designen, den eleganta interiören och den tekniskt avancerade motorn – tillsammans bildar de en betydelsefull milstolpe för CUPRA.” På temat Ekström sa han vidare att ”motorsport ligger djupt inrotad i CUPRAs själ. Vi var de som tog fram den första helt eldrivna standardvagnsracern: CUPRA e-Racer. Mattias Ekströms kunnande och tävlingserfarenhet kommer nu hjälpa oss att utveckla både den här modellen och vår strategi för e-racing så att vi även i fortsättningen ska kunna säkra tätpositionen inom detta område.”

Det nya bilmärket CUPRA växer i högt tempo. Den högsta ledningen är utsedd och arbetsstyrkan ska öka med 50%. Under perioden januari-augusti i år, sålde bilmärket 17.100 bilar vilket är nytt rekord och innebär en ökning med hela 71% jämfört med samma period året innan. I år har även bygget av märkets nya huvudkontor påbörjats. Det är placerat intill SEATs huvudkontor i Martorell. I augusti tillkännagav CUPRA att man blir FC Barcelonas globala bil- och mobilitetspartner de kommande säsongerna.

SEAT IAA 2019

SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), exporterar 80% av sina bilar och är verksamt i 80 länder på alla fem kontinenter. 2018 sålde SEAT 517.600 bilar (den högsta siffran i företagets 68-åriga historia), visade en vinst efter skatt på 294 miljoner euro (ca 3,2 miljarder kr) och en omsättning på nästan 10 miljarder euro (ca 107 miljarder kr).

SEAT-koncernen har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell – där de mycket populära modellerna Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och inom kort elbilen Mii i Slovakien.

Det multinationella företaget har en teknikavdelning som fungerar som ett kunskapscenter där fler än 1.000 ingenjörer arbetar med att utveckla innovativa lösningar. SEAT är det spanska företag som satsar mest på forskning och utveckling. Den senaste uppkopplingstekniken finns redan integrerad i företagets modellutbud, och SEAT är för närvarande starkt engagerat i en global digitaliseringsprocess för framtidens mobilitet.

SEAT skapar speciell avdelning för urban mobilitet och presenterar nytt e-Scooterkoncept20.11.2019 08:29:23 CETPressmeddelande

SEAT Urban Mobility kommer att utveckla mobilitetslösningar för städer Premiärvisning av SEATs helelektriska koncept ”e-Scooter”och nya ”e-Kickscooter” Nyheterna presenteras under Smart City Expo World Congress i Barcelona Barcelona, 20 november 2019. På den 9:e upplagan av Smart City Expo World Congress, presenterade SEAT ett verkligt genombrott – eller snarare tre – i företagets Urban Mobility-strategi. För det första kommer företaget att inrätta en strategisk affärsenhet speciellt för urban mobilitet, vidare presenterar man sitt nya elsparkcykel-koncept ”e-Kickscooter”, och för det tredje även sin första eldrivna scooter ”e-Scooter” i SEATs snart 70-åriga historia. Den nya affärsenheten kommer att omfatta alla produkter, tjänster och plattformsbaserade mobilitetslösningar. Först i tidplanen ligger lanseringen av e-Scooter nästa år. Även ett nytt e-Kickscooter koncept, som kompletterar det produktutbud som inleddes med SEAT EXS i fjol, kommer att hamna under SEAT Urban Mobilitys ving

SEAT Mii electric – gör elmobiliteten överkomlig för fler13.11.2019 08:15:26 CETPressmeddelande

SEAT Mii electric gör det möjligt för fler att köpa elbil. Priset för SEAT:s första eldrivna modell ligger nämligen på samma nivå som för en bil med förbränningsmotor, och ägarkostnaderna är låga. Med en effekt på 83 hk och ett litiumjonbatteri på 32,3 kWh kombinerar Mii electric dynamisk prestanda med smarta funktioner som gör den till den idealiska bilen för stan. Mii electric gör 0 till 50 km/h på pigga 3,9 sekunder och har en räckvidd på upp till 260 km. Denna helelektriskt drivna stadsbil erbjuder flera olika laddningsmöjligheter, och batteriet kan snabbladdas på bara 1 timme (med 40 kW likström (DC)). Mii electric är först ut i SEAT:s elbilsfamilj, en familj som väntar tillökning flera gånger om de närmaste åren. Martorell, Spanien, 13 november 2019. Marknaden för eldrivna bilar växer i takt med att allt fler konsumenter inser fördelarna med att ställa om från traditionella bränslen till mer hållbara alternativ. SEAT möter dessa utmaningar genom att utveckla bilar som lever upp t