SEB kommenterar Finansinspektionens beslut

Dela
Pressmeddelande
Stockholm 25 juni 2020

SEB har tagit emot Finansinspektionens (FI) beslut till följd av myndighetens undersökning av SEB:s rutiner och processer gällande regelverken för arbetet mot penningtvätt. Finansinspektionen har beslutat att ge SEB en anmärkning, vilket är en lägre grad av sanktion som ges när överträdelsen inte bedöms som allvarlig. Myndigheten har också beslutat att ge SEB en sanktionsavgift på 1 miljard kronor, vilket motsvarar cirka 14 procent av det maxbelopp som FI kan utfärda i detta ärende, samt ett föreläggande att göra vissa åtgärder för att förbättra sin övervakning av transaktioner.  

– SEB kommer nu att analysera beslutet och återkomma med bankens syn. Vi strävar alltid efter att leva upp till gällande regelverk och egna högt ställda krav. Vi utvecklar kontinuerligt bankens förmågor att förebygga, upptäcka och rapportera misstänkt penningtvätt och annan finansiell brottslighet. Det är ett arbete som har högsta prioritet och som aldrig upphör, inte minst eftersom brottsligheten hela tiden hittar nya vägar, säger SEB:s vd och koncernchef Johan Torgeby.

Finansinspektionen har bedrivit sin tillsyn i samarbete med de baltiska tillsynsmyndigheterna. Samtliga tillsynsmyndigheter i Sverige och Baltikum har i och med detta avslutat sina undersökningar gällande SEB:s arbete mot penningtvätt.

För mer information kontakta
Frank Hojem, chef Corporate Communication
070-763 9947
frank.hojem@seb.se



Presskontakt
Niklas Magnusson, Presschef 
070-763 8243
niklas.x.magnusson@seb.se



Detta är sådan information som Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ.) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 25 juni 2020, kl. 15.30 CET.
SEB är en ledande nordisk finansiell koncern. Vi tror starkt på att entreprenöriellt tänkande och innovativa företag behövs för att skapa en bättre värld, och med ett långsiktigt perspektiv stöttar vi våra kunder i både med- och motgång. I Sverige och i de baltiska länderna erbjuder vi ett stort spann av finansiella tjänster och rådgivning. I Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien är vi inriktade på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företag och institutioner. Vår internationella prägel återspeglas i ett 20-tal kontor världen över med cirka 15 000 medarbetare. Den 31 mars 2020 uppgick koncernens balansomslutning till 3 286 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 758 miljarder kronor. Läs mer om SEB på http://www.sebgroup.com/sv.

Bilaga

Om

GlobeNewswire



Följ GlobeNewswire

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från GlobeNewswire

Bergman & Beving AB: Bergman & Beving AB återköp av egna aktier27.10.2020 15:15:00 CETPressmeddelande

Pressmeddelande Bergman & Beving AB återköp av egna aktier I enlighet med bemyndigandet från årsstämman den 26 augusti 2020 har Bergman & Beving AB idag återköpt 200 000 B-aktier till en genomsnittskurs om 84,20 kr. Bergman & Beving AB:s totala innehav av egna aktier efter återköpet uppgår till 929 677 B-aktier. Det totala antalet aktier i Bergman & Beving AB, inklusive de av bolaget ägda aktierna, uppgår till 27 436 416 och antalet utestående aktier uppgår till 26 506 739. Stockholm den 27 oktober 2020 Bergman & Beving AB (publ) För ytterligare information kontakta: Peter Schön, CFO, telefon 070-339 89 99 Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 oktober 2020 kl. 15:15 CET. Bergman & Beving äger och förädlar bolag som utvecklar och marknadsför starka varumärken till professionella användare inom industri och bygg - främst i Norden, Baltikum och Polen. Bergman & Beving ska vara den plats där framgångsrika produktbolag kan ta nästa

Delårsrapport, januari – september 202027.10.2020 08:45:00 CETPressmeddelande

Perioden 1 juli – 30 september 2020 Nettoomsättningen uppgick till 96,4 Mkr (92,4 Mkr)Mjukvaruintäkterna uppgick till 69,1 Mkr (62,5 Mkr)Repetitiva intäkter uppgick till 63,3 Mkr (57,8 Mkr), motsvarande 66 % (63 %) av nettoomsättningenEBITDA 27,0 Mkr; 28,1 % (24,3 Mkr; 26,3 %)EBITDA-adj. 17,4 Mkr; 18,1 % (14,5 Mkr; 15,7 %)EBIT 14,0 Mkr; 14,5 % (11,2 Mkr; 12,1 %)Resultat efter skatt 9,2 Mkr; 9,5 % (8,3 Mkr; 8,9 %)Resultat per aktie före utspädning 0,17 kr (0,16 kr)Kassaflöde från den löpande verksamheten 3,1 Mkr (21,5 Mkr) Perioden 1 januari – 30 september 2020 Nettoomsättningen uppgick till 299,8 Mkr (290,7 Mkr)Mjukvaruintäkterna uppgick till 209,9 Mkr (192,0 Mkr)Repetitiva intäkter uppgick till 186,4 Mkr (170,7 Mkr), motsvarande 62 % (59 %) av nettoomsättningenEBITDA 78,4 Mkr; 26,2 % (72,3 Mkr; 24,9 %)EBITDA-adj. 50,1 Mkr; 16,7 % (44,5 Mkr; 15,3 %)EBIT 40,6 Mkr; 13,5 % (32,2 Mkr; 11,1 %)Resultat efter skatt 29,4 Mkr; 9,8 % (23,0 Mkr; 7,9 %)Resultat per aktie före utspädning 0,55 kr (0

Aino Health AB (publ): Aino Health ingår samarbete med LifeComp27.10.2020 08:30:00 CETPressmeddelande

Stockholm 27 oktober 2020: Aino Health meddelar idag att de har ingått ett samarbete med LifeComp. I det nya samarbetet kommer LifeComp att addera kundnytta till Aino Healths plattform i form av förebyggande hälsoanalys och aktiviteter. Bolagen avser även att samverka i försäljningsarbetet. Lifecomp erbjuder personlig algoritmbaserad hälsoanalys, vilket blir ett bra komplement till Ainos SaaS-lösning HealthManager, och stöttande tjänster, inom health management. I och med samarbetet kommer både Aino och Lifecomp att kunna erbjuda sina kunder ett bredare sortiment av tjänster. “Aino Health erbjuder en brilliant plattform – som gör livet betydligt enklare för ett bolags HR-avdelning såväl som för dess chefer, och som passar mycket väl ihop med LifeComps Hälsoanalys.” Fredrik Kjällander, CEO LifeComp. “Jag är mycket glad, att genom LifeComp, kunna addera nyttan av marknadens sannolikt mest avancerade algoritmbaserade hälsoanalys i kombination med olika fysiska tester till våra kunder” säg

ZetaDisplay bjuder in till presentation av delårsrapporten26.10.2020 09:30:00 CETPressmeddelande

Malmö - ZetaDisplay AB (publ) (Nasdaq Stockholm: ZETA) bjuder in till en audiocast i samband med publiceringen av delårsrapporten januari – september 2020. Rapporten publiceras den 4 november 2020 klockan 08:00 och presentationen sker via en audiocast kl 10:00 samma dag. ZetaDisplay bjuder in till deltagandet via länken https://tv.streamfabriken.com/zetadisplay-q3-2020. Presentationen kommer att hållas på engelska av VD Per Mandorf och CFO Jacob Stjernfält. Malmö, 26 oktober 2020 För vidare information, vänligen kontakta: Per Mandorf, Koncernchef & VD Telefon +46 704-25 82 34 Emailper.mandorf@zetadisplay.com Jacob Stjernfält, CFO Telefon +46 76-8754177 E-mailhttps://www.globenewswire.com/Tracker?data=2TbrJc5xeUaeYuQ7qmVdT6yN6qSycP7wb2-N0uA6UOP0Z3tyeuclepz4HwpDqG2JOEx7lkdw_ISQhfktITLhrQyLHEH2X0FGmGTCZwVXirDHC5pQld6HV9Y69KblARg_ jacob,stjernfalt@zetadisplay.com Daniel Oelker, CCO Telefon +46 708-45 80 54 E-maildaniel.oelker@zetadisplay.com Om ZetaDisplay ZetaDisplay driver den digitala t

Kommuniké från extra bolagsstämma den 23 oktober 2020 i Saniona AB23.10.2020 17:15:00 CESTPressmeddelande

PRESSMEDDELANDE 23 oktober 2020 Idag, den 23 oktober 2020, hölls extra bolagsstämma i Saniona AB. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet. Beslut om (A) personaloptionsprogram; och (B) riktad emission av teckningsoptioner samt godkännande av överlåtelse av teckningsoptioner Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om införande av ett optionsprogram för samtliga av bolagets anställda, inklusive bolagets verkställande direktör, ledningsgrupp (exklusive CSO Jørgen Drejer), Vice Presidents och samtliga övriga anställda. Personaloptionerna omfattar samtliga av bolagets nuvarande anställda (inklusive nyligen anställda och personer som kommer att anställas under perioden fram till nästa årsstämma). Stämman beslutade även om riktad emission av teckningsoptioner samt godkännande av överlåtelse av teckningsoptioner. Programmet innebär att högst 7 976 690 personaloptioner ska erbjudas deltagarna. Optionsinnehavarna

HMS Networks presenterar sin rapport för tredje kvartalet och nya finansiella mål23.10.2020 14:00:00 CESTPressmeddelande

Kvartalet Tredje kvartalets omsättning uppgick till 345 MSEK (377), motsvarande en minsk­ning med 8%. Valutaeffekter har påverkat koncernens omsättning negativt med 10 MSEK Orderingången uppgick till 336 MSEK (372), motsvarande en minskning med 10% Rörelseresultatet uppgick till 77 MSEK (56), motsvarande en rörelsemarginal på 22,3% (14,9) Resultat efter skatt uppgick till 61 MSEK (46) och vinst per aktie till 1,33 SEK (0,98) Kassaflödet från den löpande verksam­heten uppgick till 116 MSEK (90) Första nio månaderna Nettoomsättningen för de första nio månaderna uppgick till 1 061 MSEK (1 172), vilket motsvarar en minskning med 9%. Valutaeffekter har påverkat koncernens omsättning negativt med 9 MSEK Orderingången uppgick till 1 039 MSEK (1 134), motsvarande en minskning med 8% Rörelseresultatet uppgick till 213 MSEK (188), motsvarande en rörelsemarginal på 20,0% (16,0) Resultat efter skatt uppgick till 163 MSEK (138) och vinst per aktie till 3,58 SEK (2,96) Kassaflödet från den löpande v

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum