NASDAQ OMX

SEB: Tjänstepensionen viktigast i Stockholm

Stockholmspensionärernas ersättningsnivå från den allmänna pensionen är lägst i landet med 44,1 procent av slutlönen. Samtidigt var deras tjänstepensionsandel den högsta i landet med 18,3 procent, det framgår av rapporten "Var fjärde pensionskrona".

- Den låga allmänna pensionen och den höga tjänstepensionen som andel av slutlönen, förklaras av de relativt höga inkomster som Stockholms invånare har. Men förutom regionala skillnader visar rapporten också att tjänstepensionen har en växande betydelse för den totala pensionens storlek. Mellan år 2003 och 2014 har de årliga utbetalningarna av tjänstepension fördubblats, från 55 miljarder till 110 miljarder kronor, säger SEB:s privatekonom Jens Magnusson.

Samtidigt som tjänstepensionen ökar i betydelse blir behovet av information till allmänheten viktigare. Även om den förvärvsarbetande allmänheten över lag har god insikt i att de har ett tjänstepensionssparande, nio av tio uppger att de vet om sin tjänstepension, är insikten i den yngre generationen sämre. Bland de förvärvsarbetande i åldersgruppen 18-34 anger hela 15 procent att de inte kan svara på om de har ett tjänstepensionssparande eller ej.

Läs hela rapporten "Var fjärde pensionskrona" på SEB:s webbplats www.sebgroup.com/sv eller ladda ned den via länken nedan.

Jens Magnusson + 46 8 676 91 18, 070-210 22 67

SEB är en ledande nordisk finansiell koncern. Vi tror starkt på att entreprenöriellt tänkande och innovativa företag behövs för att skapa en bättre värld, och med ett långsiktigt perspektiv stöttar vi våra kunder i både med- och motgång. I Sverige och i de baltiska länderna erbjuder vi ett stort spann av finansiella tjänster och rådgivning. I Danmark, Finland, Norge och Tyskland är vi inriktade på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företag och institutioner. Vår internationella prägel återspeglas i ett 20-tal kontor världen över med cirka 15 500 medarbetare. Den 31 mars 2016 uppgick koncernens balansomslutning till 2 700 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 637 miljarder kronor. Läs mer på www.sebgroup.se

Source: SEB via Globenewswire

HUG#2021761