Sebastian Kvarnström kontorsansvarig i Örebro

Sebastian Kvarnström knåpade ihop sina egna hemsidor redan när internet kom. Idag håller han ordning på Consids kontor i Örebro, som expanderar starkt. Inom kort kommer kontoret bestå av ett 40-tal medarbetare.
Sebastian Kvarnström

Consid går som tåget och rekryteringar sker över hela landet. I Örebro är det full fart och de förväntas spräcka 40-gränsen på antalet medarbetare inom kort. Man har tillsammans tagit rejäla kliv sista året där man nu märker att kunderna börjat vända sig till kontoret, istället för tvärtom. Man är definitivt en spelare att räkna med på den lokala marknaden.

–  Jag älskar att jag får möjlighet att kombinera min tillvaro i min roll som kontorschef med att dessutom sitta på uppdrag som utvecklare, inom Devops eller som Scrum Master. Förmågan att “content switcha” är nog min bästa egenskap! Kombinationen av att ena stunden diskutera fram lösningar hos kund till att nästa stund skriva en grym linq-sats för att sedan avsluta dagen med att rekrytera en ny härlig kollega till kontoret – det är nog det roligaste med vardagen. Jag får ständigt lösa spännande problem och jag når tillsammans med mina kollegor framgång; fast i olika kontexter!

Men låt oss backa bandet en aning. Hur kom det sig att Sebastian hamnade på just Consid?

​​​​​​​–  Efter många år på produktbolag blev jag kontaktad av Consid. Jag tror att det var den otroliga optimismen, framåtandan och känslan av att man får vara med och bygga upp något stort i Örebro som gjorde mig intresserad av att hoppa på tåget. Tanken var att jag skulle knacka kod och grotta ner mig totalt tekniskt. Men jag trivs med att göra många saker samtidigt, att inte stå stilla och att ständigt ta mig framåt. Kanske är det just därför jag istället snabbt hamnade i en mer ansvarstagande roll, och att jag idag trivs så bra med personalansvaret och att utveckla kontoret framåt.

”Jag visste redan på högstadiet vad jag ville.”

Målmedvetenheten kom redan tidigt och Sebastian berättar om det som fick honom att intressera sig för IT, och hur han tog sig vidare i yrkeslivet.

–  Jag var väldigt tidigt intresserad av datorer och när internet kom så satt jag och knåpade ihop mina första hemsidor. Jag visste redan på högstadiet vad jag ville och läste enligt plan Naturvetenskaplig linje med datainriktning för att sedan direkt gå vidare till Örebro universitet och Datainjengörsprogrammet. Under mina sedan totalt 12 år på produktbolag, hade jag förmånen att arbeta med lagersystem samt mot energibranschen då vi byggde faktureringssystem åt en rad elbolag i Norden. Detta var särskilt intressant i och med att det är branscher där det händer mycket. Det handlade om integrationer mot andra system, stora datamängder med toppbelastning samt en bransch som styrs av mycket lagar och regler som ständigt förändras. Jag lärde mig otroligt mycket under dessa år som jag kunde ta med mig in i rollen på Consid.

”Många bolag vill jobba såhär, men vi gör det faktiskt på riktigt!”

När jag har möjlighet att träffa en av våra nyckelpersoner på Consid som får oss alla att utvecklas, passar jag på att se vad han anser att Consid har som sticker ut i mängden.

–  Vi är ett snabbfotat bolag som bjuder in till engagemang i alla led. Har man en idé så är det kort beslutsväg till genomförande. Vi är ett fantastiskt gäng på 1000 personer som drar nytta av det stora bolagets muskler, men som jobbar lokalt med kulturbyggande. Där har vi ett viktigt uppdrag i att ta hand om och se alla våra kollegor. Vårt samarbete mellan kontoren är en stark bidragande faktor till framgången, där man ser till helheten och hela bolagets bästa. Många bolag vill jobba såhär men vi gör det faktiskt på riktigt!

​​​​​​​”Vår lokala etablering av Communication är ett steg framåt i våra befintliga och nya affärer.”​​​​​​​

Innan vi skiljs åt för denna gång hör jag med Sebastian vad han anser det bästa med Örebro är och vilken potential staden har i relation till Consid. ​​​​​​​

– ​​​​​​​ Örebro som stad är väldigt tilltalande eftersom storleken är så lagom. Allt finns och det är cykelavstånd till det mesta. Staden ligger mycket bra till geografiskt – mitt emellan Stockholm och Göteborg med tågförbindelse till Sveriges alla hörn. Örebro är också en växande region med ett universitet som drar till sig ny arbetskraft. För 3 år sedan var där 6 personer på Consid i Örebro, i en annan mindre kontorslokal. Nu är kontoret beläget bredvid slottet i stadens kärna, i gamla Riksbanken, och jag hoppas att vi strax spräcker 40-gränsen på antalet medarbetare.

–  Örebro är även ett starkt .NET-fäste med myndigheterna Transportstyrelsen och SCB som vilar tungt på Microsoft-stack. Men det finns samtidigt så mycket mer att göra kring digitalisering hos våra lokala kunder. Vår lokala etablering av Communication där vi idag har 2 UX-resurser, är ett steg framåt i våra befintliga och nya affärer. Sedan har vi även SiteVisions huvudkontor i stan, där Consid är stor partner. Vi har verkligen tagit rejäla kliv sista året, men än är vi långt ifrån nöjda och jag ser mycket fram emot vad framtiden har att visa.

Sebastian Kvarnström

Consid är ett av Sveriges snabbast växande företag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget har kontor i Stockholm, Uppsala, Västerås, Örebro, Norrköping, Linköping, Nyköping, Göteborg, Halmstad, Malmö, Helsingborg, Karlshamn, Karlskrona, Kalmar, Ljungby, Värnamo, Växjö, Jönköping, Borås, Karlstad, Gävle och Sundsvall. Consid startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag över 1 000 anställda och omsätter över en miljard kronor. Läs mer på www.consid.se.

Consid sätter medarbetarupplevelsen i fokus under seminarieturné17.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Hur kan organisationer fortsätta att uppnå framgång i en tid då allt större betoning läggs vid att attrahera och behålla medarbetare? Det är en av frågorna som Consid ställer sig när Employer Experience ger sig ut på en turné i södra Sverige. Som ett led i att fortsatt lansera affärsområdet ger sig Employer Experience, lett av Emma Fahlstedt, ut på en turné till tre av Consids sydligaste kontor för inspirerande frukostseminarier.

Consid och Sitevision banar väg för skräddarsydda medlemsupplevelser10.4.2024 15:39:53 CEST | Pressmeddelande

Consid och Sitevision slog upp dörrarna och välkomnade 16 medlemsorganisationer till Considkontoret i Stockholm på nätverksträff. På dagordningen stod inspiration och erfarenhetsutbyte med gästtalare från Socialdemokraterna och Vision. Efter succén kommer nu ett av föredragen som webbinarium och en till nätverksträff för att ge chansen till fler medlemsfokuserade organisationer att delta.