Sebastian Siemiatkowski, VD för Klarna, får Näringslivsmedaljen för framstående entreprenörskap

25.4.2017 19:10 | Kungliga Patriotiska Sällskapet

– Varje år tilldelas Näringslivsmedaljen ett mindre antal personer, som med ägarinflytande skapat och utvecklat företag – och därmed arbetat för ett bättre Sverige, vilket Kungliga Patriotiska Sällskapet gjort sedan 1772, då Gustav III skrev under stadgarna. Syftet med medaljen är att hedra mottagaren för ett långsiktigt betydelsefullt arbete samt att inspirera andra, säger ordförande Erik Norberg.

Sebastian Siemiatkowski om medaljen:  – Det är en stor ära att få ta emot Näringslivsmedaljen å hela Klarnas vägnar. När vi startade Klarna för 12 år sedan tror jag inte någon av oss kunde ha förutsett att vi en dag skulle få ta emot en sådan utmärkelse, men det visar hur mycket man kan uträtta om man är villig att arbeta hårt för något man tror på.

Motiveringen lyder: – Sebastian Siemiatkowski, VD för Klarna, har utvecklat ett studentprojekt för säker och smidig internethandel till ett miljardföretag på drygt 12 år. Klarna är ett kreditmarknadsbolag under Finansinspektionens tillsyn.

Företaget etablerades i Sverige, expanderade i Norden och vidare till bland annat Tyskland, Storbritannien och USA.

Det omfattar idag handel med 60 miljoner konsumenter och 70 000 butiker.

Klarna har 1 500 anställda varav 1 000 i Sverige och omsatte år 2015 325 miljoner dollar.

Sebastian Siemiatkowski:
– Vi ser fram emot att fortsätta utveckla och göra våra produkter ännu bättre. Vi ser fantastiska möjligheter i den digitala ekonomin som vi nu lever i, och jag hoppas att Klarna kommer att spela en viktig roll i att skapa fler nya tjänster som underlättar för ännu fler människor i deras vardag.

För ytterligare information vänligen kontakta: Sebastian Siemiatkowski, press@klarna.comMarianne Reuterskiöld, Ständig sekreterare vid Kungliga Patriotiska Sällskapet, 08-611 72 64, 070-36 77 646, marianne.reuterskiold@kungligapatriotiskasallskapet.se.