Seger för hästnäringen som får friskvårdsstatus

Körning med häst godkänns nu av Högsta Förvaltningsdomstolen som avdragsgill friskvård. Det är en stor och viktig framgång för hela hästnäringen och speciellt travsporten.

Efter flera års påverkansarbete kring ridning godkändes tidigare hästridning som avdragsgill friskvård. Men frågan om hur Skatteverket ska bedöma hästkörning har fram till nu inte avgjorts. Hästnäringen har ställt frågan varför inte körning på någon av landets travskolor utgör avdragsgill friskvård, när ridning är godkänt.

Hästnäringens organisationer, bland annat Svensk Travsport och LRF Häst, har kraftigt ifrågasatt detta. Urban Rydin, skatteexpert på Ludvig & Co (fd LRF Konsult), var ansvarig för att driva den process som ursprungligen rörde golfspel, och som samtidigt innebar att även ridning godkändes. I flera år har hästnäringen fortsatt att driva frågan om körning av häst. Nu meddelar Högsta Förvaltningsdomstolen att körning, för vagn med en eller flera hästar, också ska ingå i den grupp av aktiviteter som omfattas av friskvårdsbidraget.

Maria Croon, vd på Svenskt Travsport är mycket nöjd med utfallet av domen.

– Det är ett fantastiskt besked för travskolorna och vi har möjligheter att ta emot nya elever på dagtid. För dem som inte har de ekonomiska möjligheterna att klara terminsavgifterna öppnar sig nya möjligheter. Men det handlar inte bara om pengar, utan också att travsport får status som friskvård. Hästen stärker både kropp och själ, det är vetenskapligt bevisat att den har läkande krafter vid rehabilitering och annan friskvård, säger Maria Croon.

Urban Rydin, skatteexpert på Ludvig & Co, har drivit frågan på uppdrag av LRF Häst och Svensk Travsport. Vad betyder framgången i frågan?

– Min bedömning är att domarna medför att arten på motionsaktiviteten nu spelat ut sin roll och att Skatteverket får slopa sina listor över godkända eller inte godkända aktiviteter, säger Urban Rydin.  Hästföretagandet har länge kämpat med att uppnå acceptans på olika plan, och domen från HDF är ytterligare ett erkännande och ett steg i rätt riktning avslutar Urban.

Friskvårdsfrågan har krävt ett omfattande påverkansarbete för att uppnå en förändring. Stora insatser från hästnäringens olika organisationer, framförallt ett mångårigt arbete från Svenska Ridsportförbundet, ligger till grund för denna framgång. Det innebär äntligen att både ridning och körning accepteras som friskvårdsförmån – en stor seger för hela hästnäringen efter ett framgångsrikt arbete av Urban Rydin på Ludvig & Co.

Foto: Ola Ekstrand, LRF

För mera information, kontakta:

Urban Rydin, Ludvig & Co, urban.rydin@ludvig.se, 070-550 17 73 alternativt

Helena Gärtner, Svensk Travsport, helena.gartner@travsport.se, 070-254 77 14

Palle Borgströms och LRFs påverkan inom europeiska bondeorganisationen Copa ökar kraftigt18.9.2020 13:17:49 CESTPressmeddelande

LRFs förbundsordförande Palle Borgström blir ny vice ordförande i den Europeiska bondeorganisationen Copa. Han valdes i hård konkurrens med flera internationella kandidater. Omröstningen idag resulterade i stort stöd för en svensk vice ordförande. – Det är en stor ära. För LRFs del innebär det att vi kan bli en ännu mer aktiv del i beslutsfattanden inom Copa och ger oss större chans att påverka EUs agenda. Många stora frågor präglar EU-politiken just nu; Green Deal - EUs tillväxtstrategi för ett klimatneutralt Europa, Farm to fork och nya CAP. Detta kommer att påverka lantbrukare i hela Europa och det är viktigt att vi påverkar frågorna i rätt riktning, säger Palle Borgström om mandatet på två år.

Bra besked för lantbruket och landsbygden17.9.2020 10:47:15 CESTPressmeddelande

Lantbruket har en viktig framtidsroll i Sverige. Det fastslår samarbetspartierna och regeringen genom att säkerställa att landsbygdsprogrammets budget kan bibehållas trots nedskärningar i EU-budgeten. – Det känns bra att Centerpartiet och regeringen inser värdet av den svenska livsmedelsproduktionen. Vår konsumentkampanj för att ”Rädda den svenska maten” har gett den effekt som vi hoppades på. Det här ger oss möjligheter att öka den svenska hållbara livsmedelsproduktionen, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.