Seger för hästnäringen som får friskvårdsstatus

Körning med häst godkänns nu av Högsta Förvaltningsdomstolen som avdragsgill friskvård. Det är en stor och viktig framgång för hela hästnäringen och speciellt travsporten.

Efter flera års påverkansarbete kring ridning godkändes tidigare hästridning som avdragsgill friskvård. Men frågan om hur Skatteverket ska bedöma hästkörning har fram till nu inte avgjorts. Hästnäringen har ställt frågan varför inte körning på någon av landets travskolor utgör avdragsgill friskvård, när ridning är godkänt.

Hästnäringens organisationer, bland annat Svensk Travsport och LRF Häst, har kraftigt ifrågasatt detta. Urban Rydin, skatteexpert på Ludvig & Co (fd LRF Konsult), var ansvarig för att driva den process som ursprungligen rörde golfspel, och som samtidigt innebar att även ridning godkändes. I flera år har hästnäringen fortsatt att driva frågan om körning av häst. Nu meddelar Högsta Förvaltningsdomstolen att körning, för vagn med en eller flera hästar, också ska ingå i den grupp av aktiviteter som omfattas av friskvårdsbidraget.

Maria Croon, vd på Svenskt Travsport är mycket nöjd med utfallet av domen.

– Det är ett fantastiskt besked för travskolorna och vi har möjligheter att ta emot nya elever på dagtid. För dem som inte har de ekonomiska möjligheterna att klara terminsavgifterna öppnar sig nya möjligheter. Men det handlar inte bara om pengar, utan också att travsport får status som friskvård. Hästen stärker både kropp och själ, det är vetenskapligt bevisat att den har läkande krafter vid rehabilitering och annan friskvård, säger Maria Croon.

Urban Rydin, skatteexpert på Ludvig & Co, har drivit frågan på uppdrag av LRF Häst och Svensk Travsport. Vad betyder framgången i frågan?

– Min bedömning är att domarna medför att arten på motionsaktiviteten nu spelat ut sin roll och att Skatteverket får slopa sina listor över godkända eller inte godkända aktiviteter, säger Urban Rydin.  Hästföretagandet har länge kämpat med att uppnå acceptans på olika plan, och domen från HDF är ytterligare ett erkännande och ett steg i rätt riktning avslutar Urban.

Friskvårdsfrågan har krävt ett omfattande påverkansarbete för att uppnå en förändring. Stora insatser från hästnäringens olika organisationer, framförallt ett mångårigt arbete från Svenska Ridsportförbundet, ligger till grund för denna framgång. Det innebär äntligen att både ridning och körning accepteras som friskvårdsförmån – en stor seger för hela hästnäringen efter ett framgångsrikt arbete av Urban Rydin på Ludvig & Co.

Foto: Ola Ekstrand, LRF

För mera information, kontakta:

Urban Rydin, Ludvig & Co, urban.rydin@ludvig.se, 070-550 17 73 alternativt

Helena Gärtner, Svensk Travsport, helena.gartner@travsport.se, 070-254 77 14

Gigantiskt digitalt hållbarhetsmöte i Sverige26.6.2020 11:14:42 CESTPressmeddelande

I början av juli skapar LRF hållbarhetshistoria. Då håller det svenska lantbruket världens troligen största digitala hållbarhetsmöte. LRF hoppas på upp emot 25 000 deltagare. – Jord- och skogsbruket måste ta ledningen i hållbarhetsdebatten. Vi har det helhetsperspektiv och den kunskap som behövs för att lyfta debatten. Den gröna framtiden ligger bokstavligen i våra händer, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

LRF rekryterar Energiföretagens VD9.6.2020 10:00:00 CESTPressmeddelande

Pernilla Winnhed, idag VD för Energiföretagen, blir ny chef för LRFs avdelning för Näringspolitik & Företagande och kommer att ingå i LRFs ledningsgrupp. – Vi är väldigt nöjda med rekryteringen av Pernilla Winnhed. Pernilla har en mycket värdefull kombination av kunskap från myndighets- och regeringskansliarbete inifrån, men också av att framgångsrikt driva en branschorganisation och stärka den branschens påverkansröst gentemot politiken. Det blir till stor nytta i vårt viktiga påverkansarbete, säger Anna Karin Hatt, VD och koncernchef för LRF.

Svensk odling behöver sin ordinarie arbetsstyrka1.6.2020 11:42:35 CESTPressmeddelande

Svensk odling av bär och grönsaker samt skogsbruket har under våren fått en ovanligt framträdande roll. Bristen på arbetskraft blev stor, regeringen klassade livsmedelsproduktion som samhällsviktig och många arbetssökande vände sig till odlingen för jobb. - Vi är enormt tacksamma för allt stöd från regering, organisationer och alla sökande. Många av våra medlemsföretag har tack vare hårt eget arbete, och de insatser som gjorts, kunnat få tag på hela eller delar av sin ordinarie arbetskraft eller ny arbetskraft. Nu återstår att säkra att de som fortsatt har arbetskraftsbehov kan få in både erfaren personal och komplettera där det fortsatt saknas, säger Anna Karin Hatt, vd på Lantbrukarnas Riksförbund.

Stall Caroline Holm AB utsedd till "Årets Hästföretagare 2020"29.5.2020 13:33:34 CESTPressmeddelande

För tredje året utses Årets Hästföretagare av Hästföretagarcentrum, ett samarbete mellan LRF Häst, Ludvig & Co, Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS), samt riksanläggningarna Flyinge, Strömsholm och Wången. Årets pris går till Stall Caroline Holm AB. – Jag ser verkligen fram emot att, tillsammans med min personal o team, få möjligheten att fortsätta utvecklas, säger Caroline Holm när hon får beskedet.