Seger för Lärarnas Riksförbund

Enligt medieuppgifter finns det nu en överenskommelse, som en del av regeringsförhandlingarna, mellan ett antal partier om att ta fram förslag om hur skolan ska förstatligas.

– Det verkar nu finnas en bred förankring för vårt mångåriga krav om att staten måste ta ansvar för svensk skola. Blir det verklighet att ta fram ett sådant förslag är det en stor framgång för Sveriges lärare och en viktig seger för Lärarnas Riksförbunds mångåriga kamp för förändring, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén.

Åtskilliga rapporter har visat att eleverna i den svenska skolan har väldigt olika förutsättningar och på senare år har skolsegregationen fördjupats. Sedan 1991 har kommunerna haft ett huvudansvar för den svenska skolan.

–Att kommunerna misslyckats med att åstadkomma likvärdiga förutsättningar står nu utom allt tvivel. Det är hög tid för staten att ta ett betydligt större ansvar för svensk skola. Vi medverkar gärna till att ta fram ett förslag om hur ett modernt statligt ansvar för skolan ska se ut. Ett första steg togs genom Skolkommissionens arbete. Det är nu hög tid att gå från ord till handling, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén.

Lärarnas Riksförbund kräver en översyn av timplanen17.1.2020 11:35:42 CETPressmeddelande

I samband med Skolverkets översyn av kursplaner i höstas blev det uppenbart att det är svårt att få allting att rymmas inom skolans nuvarande timplan. Att det finns en stor stoffträngsel gäller framför allt ämnet historia. Detta var också anledningen till att Skolverket ville stryka antikens historia ur kursplanen, men efter hård kritik får antiken vara kvar i undervisningen. Skolverket hade inte mandat att föreslå utökad timplan men det var uppenbart att de såg problemet.

Målet måste vara 100%11.12.2019 11:42:41 CETPressmeddelande

Det är positivt att andelen elever som tar gymnasieexamen på högskoleförberedande program ökar något och att detta är en trend som hållit i sig de senaste åren. Det finns dock flera oroande tendenser i de resultat som Skolverket redovisar idag vad gäller andelen elever som tar gymnasieexamen. Det är viktigt att poängtera att det är de högskoleförberedande programmen som står för ökningen, på yrkesprogrammen är tendensen snarare den motsatta.