​Seger för Zeventy i Uppsalas kval i Sweden Floorball Cup

Vinnarlaget Zeventy

I helgen avgjordes Korpen Uppsalas kval i Korpens nationella innebandycup Sweden Floorball Cup. Efter en dag med många spännande matcher var det Zeventy som till slut tog hem segern. Laget är därmed kvalificerat till riksfinalen i turneringen som spelas i Nyköping den 19-20 januari 2018.

Att vinna finalen i någon av Sweden Floorball Cups kvalorter är något som många korplag eftersträvar. Segern innebär nämligen en direktbiljett till den stora riksfinalen. Vinnarna kan sedan titulera sig Sveriges bästa korplag i innebandy.

I lördagens kvalturnering som Korpen Uppsala arrangerade deltog 7 herrlag.

Segrarna i Zeventy startade turneringen i ett ursinnigt tempo och vann sin grupp efter idel segrar och 8-2 i målskillnad. Väl i slutspelet blev det lite tajtare matcher och finalen mot Beijer IBK var riktigt jämn. Zeventy var dock snäppet vassare och vann till slut med 2-1. John Zettergren, lagledare i Zeventy, var mycket nöjd med hur spelet funkat under helgen och det faktum att laget fortsätter att utvecklas för varje säsong som går. På frågan om varför laget vann och hur de skulle toppa formen mot finalen så svarade John tydligt och klart.
– Segern grundar sig i den goda sammanhållning vi har i truppen, att alla i laget köper den matchplan vi kommer överens om, och självklart ett bra målvaktsspel från Eric Marklund. Inför finalen kommer vi fortsätta som vi gör nu, med någon träning i veckan. Känns dumt att ändra på ett vinnande koncept, menar John.

I finalen kommer laget ställas mot vinnarna de andra sju kvalorterna men John räds inte motståndet utan tror att Zeventy har en chans att ta hem bucklan även i Nyköping.
– Efter kvalets lagprestation så känns ingenting omöjligt och sist jag kollade så är innebandybollen fortfarande rund. Så en vinst i Nyköping är absolut rimlig målsättning, avslutar John.

Förutom vinnarlaget som seedas i riksfinalen så lottas alltid ett lag i varje klass vidare till finalen som oseedade ”Lucky Loosers”. I Uppsala föll lotten på FBC Aarland som därmed gör Zeventy sällskap till i Nyköping i januari.

Ansvarig hos arrangören Korpen Uppsala, Marie Myhrberg, var nöjd med dagen.

– Det har varit en intensiv och väldigt rolig dag, med många jämna och spännande matcher. Det är extra roligt att fokus hos alla har varit på att spela bra innebandy, kämpa för sitt lag och tävla på ett schysst sätt. Känslan är att alla, lag, domare och vi arrangörer har haft en riktigt rolig dag och precis så ska det kännas efter en cup. avslutar Marie.

Nytt för i år är att varje kvalort i Sweden Floorball Cup delar ut ett fair play-pris, Gröna Laget, till det lag som, i enlighet med Korpen värdegrund, visat på god kamratskap på och vid sidan av planen under turneringen. I år gick priset till FBC Aarland.

Kvalorter
Korpen Stockholm, 11 november
Korpen Luleå,17-18 november
Korpen Nyköping, 25 november
Korpen Uppsala, 25 november
Korpen Örebro, 2 december
Korpen Kil, 15-16 december
Korpen Linköping,15-16 december
Korpen Borlänge, 6 januari

Final
Nyköping 19-20 januari 2018.

Mer om Sweden Floorball Cup
Korpen har arrangerat Sweden Floorball Cup sedan 1994 (då med namnet Jolly Cup). Under åren har turneringen växt stadigt och är i dag ett viktigt komplement till Korpens ordinarie seriespel i innebandy. Säsongen 2017/2018 arrangeras kval på åtta orter i landet med stor riksfinal i Nyköping 19-20 januari 2018. Cupen är öppen för alla icke licensierade spelare.

Kontaktperson Korpen Uppsala
Marie Myhrberg
marie.myhrberg@korpen-uppsala.se

Vinnarlaget Zeventy

Om Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet

I över 75 år har vi gjort det enklare för människor att motionera tillsammans i våra föreningar och på våra arbetsplatser. Verksamheten bedrivs av Korpens lokala föreningar som finns över hela Sverige och totalt kan vi erbjuda våra medlemmar runt 100 olika motionsaktiviteter. Vi vill bedriva en inkluderande verksamhet där alla platsar och är med utifrån sina förutsättningar.

Korpen vill slå världsrekord i tipspromenad!2.11.2023 10:50:23 CET | Pressmeddelande

Under nästa vecka, 6-12 november, kommer förmodligen ett nytt världsrekord att slås: i tipspromenad. Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet lanserade tidigare i år den moderna tipspromenaden som kan göras via mobilen när du är ute och promenerar. Nu görs en kraftsamling under nästa vecka för att få så många som möjligt att tipspromenera och på köpet slå ett världsrekord. Målet är att minst 20 000 tipspromenader ska genomföras under kommande vecka.